Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Terveellinen ruoka on kallista" - oma ostoskorini halpeni, kun aloin syödä terveellisesti

Vierailija
03.05.2023 |

Tämä perustuu siihen, että valmisruokien ostaminen loppui tyystin, kun päätin haluavani vähäsuolaisempaa ja vähäsokerisempaa ruokaa. Itse tekeminen on vain niin paljon halvempaa. Siis jos tekee melko yksinkertaista kotiruokaa ilman puolivalmisteiden käyttöä.

Lisäksi sokeriset juomat ja herkut jäivät kauppaan ja ne ovat oikeasti tosi kalliita.

Olen pitkään ajatellut, että kalaa ja marjoja olisi mukava syödä, mutta ne ovat liian kalliita. Kummasti niihin onkin varaa silloin tällöin nyt, kun monet turhakkeet jäävät kauppaan.

Ja kun joku nyt kysyy, että mitä on terveellinen ruoka, niin kaikilla on siitä erilainen näkemys. Jonkun mielestä minun ruokavalioni voi olla epäterveellinen ja se on minulle okei. Minun tämän päivän ateriani olivat tällaiset:

Lounas: Linssikeittoa ja pala ruisleipää, jonka päällä vähän oliiviöljyä ja kurkkua
Välipala: Omenaa ja vähän pähkinöitä
Illallinen: Kana-kasvispasta (täysjyväpastasta) + salaattia ja tomaattia
Iltapala: Kaurapuuro raejuustolla, pensasmustikoilla ja lisäksi vähän maitoa

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lopettaa napostelut ja välipalat, syö vain 2-3 kertaa päivässä niin tulee säästöä. Korvaa lihan pavuilla ja linsseillä. 

Ihan hyvä idea korvata liha pavuilla ja linsseillä kunhan muistaa, että niitä pitää syödä enemmän kuin kaksinkertainen määrä lihaan verrattuna, jotta saa saman proteiinimäärän.

Varmasti. En huomannut asiaa mainita. Itse ostan lähitilalta luomunaudanlihaa ja syön sitä harvakseltaan. Muuten syön paljon papuja ja linssejä. Olen toki suursyömäri, kun saan syötyä tetrallisen mustapapuja vaikka salaatin kyljessä. 

Vierailija
42/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laskee itselleen palkan ruuan tekemisestä niin kyllähän se yksi annos maksaa nopeasti paljon enemmän kuin se muiden äitien tekemä tms. valmisateria jonka lämmittää minuutissa tai kahdessa mikrossa. Jos on useampi syöjä niin yhden valmisaterian hinnalla saa kaikki syödäkseen terveellisemmin.

Niin ja syömisesi vaikuttaa sopivasti terveellisiltä, ei överiksi vedettyä perusruokiin kuuluvien aineosien välttelyä.

Totta tuokin. Itsekin valmisruokia söin juurikin sen ajansäästön vuoksi näin "kiireisenä kaupunkilaisena". :) Nyt kun se ruoan laatu on tärkeämpi kuin ajansäästö niin mennään näin itse valmistaen.

Ja kiitos. Itsekin ajattelen, että terveellisessä ruoassa ei vältellä överisti mitään paitsi sokeria ja liikasuolaa. Trediruokavaliothan liikkuvat yleensä rasvan tai hiilihydraattien välttelyn ympärillä. Itse koen, että ihminen tarvitsee terveellisiä rasvoja ja järkeviä hiilihydraatteja sen proteiinin lisäksi.

"Kiireisenä maalaisena" koen ajansäästöksi sen, että ostan perusraaka-aineet kaupasta - sama aika menee niiden einesten ostamiseenkin, teoriassa, tosin sitten joudun aina jokaisen eineksen sisällysluettelon käymään läpi, että onko siellä jotain minulle sopimatonta (olen allerginen, mutta en yleisallergeeneille) ja loppujen lopuksi löytyy ehkä yksi tai kaksi einestä, jota voisin syödä. Olen kaupasta ulkona paljon nopeammin, kun valkkaan vain perusasiat :-)  Ruuanlaittoon menee vähän enemmän aikaa, mutta sitten ei tarvitse istua viikkoa vessassa vesiripulilla, että omasta mielestäni säästän paljonkin aikaa ja etenkin vaivaa näin.

Ei siis suoraan edes pysty arvioimaan, onko ruokavalioni kalliimpi vai halvempi kuin eineskorillinen, mutta viimeiset kolme vuotta olen saanut ruokakuluja pudotettua, vaikka ruuan hinta onkin noussut törkeästi.

Tämä oli hyvä pointti, kiitos. :) Itsekin koin, että kauppareissuista alkoi tulla vähän raskaampia, kun aloitin ruokavaliomuutokset suolan vähentämisellä. Tämä ei valmisruokien kanssa sovi oikein yhteen, koska niissä on usein paljon suolaa. Kaupassa meni enemmän aikaa ja muistan ajatelleeni, että samassa ajassa olisin jo kokannut itse.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lopettaa napostelut ja välipalat, syö vain 2-3 kertaa päivässä niin tulee säästöä. Korvaa lihan pavuilla ja linsseillä. 

Ihan hyvä idea korvata liha pavuilla ja linsseillä kunhan muistaa, että niitä pitää syödä enemmän kuin kaksinkertainen määrä lihaan verrattuna, jotta saa saman proteiinimäärän.

Ei Suomessa kukaan saa liian vähän proteiinia, mutta moni saa liikaa. Ei siis ole mikään ongelma, jos määrä vaikka väheneekin.

Vierailija
44/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi halvaksi kehumaan, mutta ei merkittävästi kalliimpaakaan. Meillä ei oikeastaan syödä valmisruokia lainkaan, mutta pakasteita ja säilykkeitä käytetään toki ruoanlaitossa apuna. Aamupalatarpeet ostetaan myös valmistuotteina.

Vierailija
45/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on elänyt soijamakaronilaatikolla ja puurolla ja ryhtyy lisäämään ruokavalioon kasviksia ja hedelmiä niin kyllähän siinä hintaa tulee lisää.

Vierailija
46/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Ap saa oliiviöljyn pysymään ruisleivällä?

Vierailija
47/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Se terveellinenkin ruoka voi olla liian kallista, vaikka ei olekaan niin kallista kuin einekset.

Kaikki meistä ei ole eläneet eineksillä ennenkään vaan me on syöty tätä edullisinta ruokaa.

Joka nyt on huomattavasti kalliimpaa kuin aiemmin.

Vierailija
48/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ruokaostokset ovat kyllä kallistuneet kovasti, kun pistin perheen ruokavaliota remonttiin. En tosin ole aiemminkaan mitään valmisruokia juuri ostellut, joten siitä ei säästöä saa, kuten ap. Mutta kasvikset ja hedelmät ovat kalliita, valitettavasti. 🤷

Kasvikset ja hedelmät ovat halpoja.

Kasvikset ja hedelmät ostetaan sesongin mukaan sillloin kun ne ovat halvimmillaan (ja parhaimmillaan). Jos joku ei tiedä milloin mikäkin on sesongissa, voi katsoa täältä

https://satokausi.fi/satokausikalenteri/

Vierailija
49/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akat ja lInsSiKeiTtO. MikäVITTUtossa LINSSIKEITOSSA teitä niin viehättää???

Se ainakin on hupaisaa, että isoimpaan ääneen näistä kasvisruuistaan selostavat on liki poikkeuksetta niitä kaikista pulskimpia joita ei liikuntakaan vaikuta kiinnostavan.

Joskus miettinyt, että jos kasvisruualla ja linssikeitoilla pysyy noin tuhdissa kunnossa niin millaisia nämä olisikaan jos vetäisivät eineksiä ja noutopizzoja..

Annoskoot ei näillä ole normaaleita. Eikä ateriarytmi.

Vierailija
50/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei juuri omega3:sta saa.

Vierailija
51/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä suurempi säästö syntyy, kun ostaa vain sen verran kuin oikeasti tarvitsee syödä.

Saan itseni kiinni silmillä syömisestä vieläkin välillä. Teen ruuan ja otan siitä sen verran kuin yhdelle aterialle olin suunnitellut, mutta annosta katsoessa tulee epäily, onko sittenkin liian vähän, vaikka syömisen jälkeen oli juuri sopivasti.

Vierailija
52/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poista elämästään kaikki niin sanotut herkut on selvästi ottorektikko ja moniongelmainen joka rankaisee itseään poistamalla elämästä nautintoja.

Vierailija
53/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvälle. Itselle ei riittäisi ap:n kirjoittaman syömisten energia, olen tosi fyysisessä työssä. Kokeilin pidemmän aikaa ja meinasi kylä lopulta taju lähteä. Perusenergiankulutus normi työpäivänä about 3000-35000kcal/pvä, niin saapi kyllä olla ihan kunnollisilla täytteillä olevaa ruissaria joka aterialla pääruuan lisäksi.

Vierailija
54/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiinintarvetta ei ole pakko täyttää pelkillä pavuilla ja linsseillä ja yhdellä aterialla. Pienikokoinen nainen esimerkiksi ei tarvitse niin paljon proteiinia, etteikö sen tarve täyttyisi ihan normaalisti kasvisruokaa syömällä enempää miettimättä.

Tuossa puhuttiin lihan korvaamisesta pavuilla, ja kerroin ihan vain faktat. Voit tarkistaa vaikka Finelistä, paljonko eri elintarvikkeissa on proteiinia.

Ja kaikki ihmiset eivät myöskään ole pienikokoisia naisia. :)

Lihan voi korvata pavuilla, jos kuitenkin syö jotain muutakin. Eri asia jos on elänyt lähinnä lihalla ja korvaa sen vain pavuilla. No, sekin on parempi kuin pelkkä lihan mättäminen toki.

Oletko tosissasi? Ei kai kukaan nyt syö pelkästään jotain yhtä ruoka-ainetta. Kai?

Ihan nyt yhtenä esimerkkinä: kanan jauhelihassa on proteiinia 19,3 g /100 g ja kidneypavuissa 8,6 g / 100 g. Sinun mielestäsi siis yhtä paljon? Ihan hyvin voi korvata tai vaihtaa keskenään ja proteiinimäärä pysyy samana?

Etkö tosiaan ymmärrä, että niiden papujen lisäksi voi syödä muutakin? Ja lähtökohtakin on voinut olla liiallinen proteiininsaanti, se kun on tällä läskillä kansalla huomattavan yleisempää kuin liian vähäinen.

Mikset sitten kerro mitä muuta sinä syöt kun korvaat tuon 100 grammaa kanaa? Etkö tiedä? Etkö osaa laskea?

Tämän kansan läskistyttää liiallinen hiilihydraattien saanti; leipää, pastaa, pullaa, keksejä, muroja, puuroa, sokeria, namuja, mehuja jne.

Vierailija
55/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos laskee itselleen palkan ruuan tekemisestä niin kyllähän se yksi annos maksaa nopeasti paljon enemmän kuin se muiden äitien tekemä tms. valmisateria jonka lämmittää minuutissa tai kahdessa mikrossa. Jos on useampi syöjä niin yhden valmisaterian hinnalla saa kaikki syödäkseen terveellisemmin.

Niin ja syömisesi vaikuttaa sopivasti terveellisiltä, ei överiksi vedettyä perusruokiin kuuluvien aineosien välttelyä.

Totta tuokin. Itsekin valmisruokia söin juurikin sen ajansäästön vuoksi näin "kiireisenä kaupunkilaisena". :) Nyt kun se ruoan laatu on tärkeämpi kuin ajansäästö niin mennään näin itse valmistaen.

Ja kiitos. Itsekin ajattelen, että terveellisessä ruoassa ei vältellä överisti mitään paitsi sokeria ja liikasuolaa. Trediruokavaliothan liikkuvat yleensä rasvan tai hiilihydraattien välttelyn ympärillä. ITSE KOEN, ETTÄ IHMINEN TARVITSEE TERVEELLISIÄ RASVOJA ja järkeviä hiilihydraatteja sen proteiinin lisäksi.

Ei se mikään kokemusasia ole vaan fakta!

____

Rasvaa tarvitaan solujen rakennusaineeksi ja energiantuottoon.

https://sydan.fi/fakta/rasvan-laatu-ratkaisee/

Elimistö tarvitsee rasvaa paitsi energiantarpeen tyydyttämiseen myös erilaisiin aineenvaihduntaprosesseihin, ja rasvahapoilla on tärkeitä tehtäviä elimistön kasvun ja kehityksen säätelyssä.

https://www.terve.fi/artikkelit/elimisto-tarvitsee-rasvaa

Rasva on kuitenkin elintärkeää, sillä elimistö tarvitsee rasvaa muun muassa kasvuun ja solujen rakennusaineeksi, ja ravinnosta saatava rasva on elimistölle välttämättömien rasvahappojen lähde.

https://www.valio.fi/hyvinvointi/keho-tarvitsee-rasvaa/

Kiviranta-Mölsä huomauttaa, että sokeri on elimistölle täysin tarpeetonta, toisin kuin vaikka rasva, jota elimistö tarvitsee.

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/fb8f3b80-98af-4db1-81c3-7e457203b1…

JNE.

JNE.

JNE.

Vierailija
56/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kiitos. Itsekin ajattelen, että terveellisessä ruoassa ei vältellä överisti mitään paitsi sokeria ja liikasuolaa. Trediruokavaliothan liikkuvat yleensä rasvan tai hiilihydraattien välttelyn ympärillä. ITSE KOEN, ETTÄ IHMINEN TARVITSEE TERVEELLISIÄ RASVOJA ja järkeviä hiilihydraatteja sen proteiinin lisäksi.

Ei se mikään kokemusasia ole vaan fakta!

____

Rasvaa tarvitaan solujen rakennusaineeksi ja energiantuottoon.

https://sydan.fi/fakta/rasvan-laatu-ratkaisee/

Elimistö tarvitsee rasvaa paitsi energiantarpeen tyydyttämiseen myös erilaisiin aineenvaihduntaprosesseihin, ja rasvahapoilla on tärkeitä tehtäviä elimistön kasvun ja kehityksen säätelyssä.

https://www.terve.fi/artikkelit/elimisto-tarvitsee-rasvaa

Rasva on kuitenkin elintärkeää, sillä elimistö tarvitsee rasvaa muun muassa kasvuun ja solujen rakennusaineeksi, ja ravinnosta saatava rasva on elimistölle välttämättömien rasvahappojen lähde.

https://www.valio.fi/hyvinvointi/keho-tarvitsee-rasvaa/

Kiviranta-Mölsä huomauttaa, että sokeri on elimistölle täysin tarpeetonta, toisin kuin vaikka rasva, jota elimistö tarvitsee.

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/fb8f3b80-98af-4db1-81c3-7e457203b1…

JNE.

JNE.

JNE.

Tämä! 👍

Vierailija
57/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen 165cm pitkä, paino vaihdellut elämän aikana, mutta missään vaiheessa en olisi pärjännyt noin kevyellä ruualla mitä AP antoi esimerkiksi. Olisi tosi kova nälkä heikotus iltaa kohden.

Minua ärsyttää kun puhutaan vain ruoan hinnasta. Jauheliha on halpaa, mutta siitä tulee surulliseksi. Sian lihaan en koske, nautaan harvakseltaan. Kanaa enemmän, ja hapatettuja maitotuotteita. Vihanneksista kauden ja tarjousten mukaan.

Sairastamisen takia aina ei ole voimia laittaa itse ruokaa. Siksi ostan valmisruokaa noin 50€lla kuussa.

Minulla on korkeat kulut, syön yhden hengen taloudessa 350€ kuussa. Tiedän että kai pääsisi vähemmällä, mutta näillä voimavaroilla siinä kärsisi laatukin.

Vierailija
58/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Suomessa kukaan saa liian vähän proteiinia, mutta moni saa liikaa. Ei siis ole mikään ongelma, jos määrä vaikka väheneekin.

Tuota vegaanien paskamantraa sinäkin vaan jaksat hokea. Suomessa on suuria ihmisryhmiä jotka saavat liian vähän proteiinia.

https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/terveytta-edistava-ruokavali…

Ruokavirasto vegaanien asialla?

Vierailija
59/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota vegaanien paskamantraa sinäkin vaan jaksat hokea. Suomessa on suuria ihmisryhmiä jotka saavat liian vähän proteiinia.

Niin, tuossakin sanotaan, etä aikuinen ihminen tarvitsee proteiinia 1,1 - 1,3 g painokiloa kohti. Minun tapauksessani se on vähintään 75 g.

Olen sairauteni takia gluteenittomalla ja soijattomalla ruokavaliolla eli käytän viljatuotteita tosi vähän, samoin maitotuotteita menee niukasti. Joten aika paljon saisi papuja ja linssejä syödä, jotta päivän proteiinimäärä tulisi täyteen.

Vierailija
60/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tuossakin sanotaan, etä aikuinen ihminen tarvitsee proteiinia 1,1 - 1,3 g painokiloa kohti. Minun tapauksessani se on vähintään 75 g.

Olen sairauteni takia gluteenittomalla ja soijattomalla ruokavaliolla eli käytän viljatuotteita tosi vähän, samoin maitotuotteita menee niukasti. Joten aika paljon saisi papuja ja linssejä syödä, jotta päivän proteiinimäärä tulisi täyteen.

No mutta sekasyöjänä sinä voit syödä kaikkea mitä tarjolla on, joten rajoitteesi ei liene ongelma. Miksi olet niin huolissasi vegaanien proteiineista? Eivätköhän he itse tiedä, mitä voivat syödä, ja jos soija ja vilja ei ole heille ongelma, varmaan pysyvät hengissä ihan hyvin.