Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Terveellinen ruoka on kallista" - oma ostoskorini halpeni, kun aloin syödä terveellisesti

Vierailija
03.05.2023 |

Tämä perustuu siihen, että valmisruokien ostaminen loppui tyystin, kun päätin haluavani vähäsuolaisempaa ja vähäsokerisempaa ruokaa. Itse tekeminen on vain niin paljon halvempaa. Siis jos tekee melko yksinkertaista kotiruokaa ilman puolivalmisteiden käyttöä.

Lisäksi sokeriset juomat ja herkut jäivät kauppaan ja ne ovat oikeasti tosi kalliita.

Olen pitkään ajatellut, että kalaa ja marjoja olisi mukava syödä, mutta ne ovat liian kalliita. Kummasti niihin onkin varaa silloin tällöin nyt, kun monet turhakkeet jäävät kauppaan.

Ja kun joku nyt kysyy, että mitä on terveellinen ruoka, niin kaikilla on siitä erilainen näkemys. Jonkun mielestä minun ruokavalioni voi olla epäterveellinen ja se on minulle okei. Minun tämän päivän ateriani olivat tällaiset:

Lounas: Linssikeittoa ja pala ruisleipää, jonka päällä vähän oliiviöljyä ja kurkkua
Välipala: Omenaa ja vähän pähkinöitä
Illallinen: Kana-kasvispasta (täysjyväpastasta) + salaattia ja tomaattia
Iltapala: Kaurapuuro raejuustolla, pensasmustikoilla ja lisäksi vähän maitoa

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laskee itselleen palkan ruuan tekemisestä niin kyllähän se yksi annos maksaa nopeasti paljon enemmän kuin se muiden äitien tekemä tms. valmisateria jonka lämmittää minuutissa tai kahdessa mikrossa. Jos on useampi syöjä niin yhden valmisaterian hinnalla saa kaikki syödäkseen terveellisemmin.

Niin ja syömisesi vaikuttaa sopivasti terveellisiltä, ei överiksi vedettyä perusruokiin kuuluvien aineosien välttelyä.

Vierailija
2/64 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laskee itselleen palkan ruuan tekemisestä niin kyllähän se yksi annos maksaa nopeasti paljon enemmän kuin se muiden äitien tekemä tms. valmisateria jonka lämmittää minuutissa tai kahdessa mikrossa. Jos on useampi syöjä niin yhden valmisaterian hinnalla saa kaikki syödäkseen terveellisemmin.

Niin ja syömisesi vaikuttaa sopivasti terveellisiltä, ei överiksi vedettyä perusruokiin kuuluvien aineosien välttelyä.

Totta tuokin. Itsekin valmisruokia söin juurikin sen ajansäästön vuoksi näin "kiireisenä kaupunkilaisena". :) Nyt kun se ruoan laatu on tärkeämpi kuin ajansäästö niin mennään näin itse valmistaen.

Ja kiitos. Itsekin ajattelen, että terveellisessä ruoassa ei vältellä överisti mitään paitsi sokeria ja liikasuolaa. Trediruokavaliothan liikkuvat yleensä rasvan tai hiilihydraattien välttelyn ympärillä. Itse koen, että ihminen tarvitsee terveellisiä rasvoja ja järkeviä hiilihydraatteja sen proteiinin lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta tuokin. Itsekin valmisruokia söin juurikin sen ajansäästön vuoksi näin "kiireisenä kaupunkilaisena". :) Nyt kun se ruoan laatu on tärkeämpi kuin ajansäästö niin mennään näin itse valmistaen.

Ja kiitos. Itsekin ajattelen, että terveellisessä ruoassa ei vältellä överisti mitään paitsi sokeria ja liikasuolaa. Trediruokavaliothan liikkuvat yleensä rasvan tai hiilihydraattien välttelyn ympärillä. Itse koen, että ihminen tarvitsee terveellisiä rasvoja ja järkeviä hiilihydraatteja sen proteiinin lisäksi.

Ja sokerin välttelyllä tarkoitan siis lisättyä sokeria. :) Esim. hedelmien oma sokeri on minusta ok.

- Ap

Vierailija
4/64 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla outo tyyppi jos ap:n mainitsema ruokavalio on mielestään epäterveellinen. Tuossahan on kaikkien osa-alueiden (viljat, kasvikset, liha, rasvat) ruoka-aineita eikä yhtään turhia sokereita.

Olisiko muuten heittää tuon pastan reseptiä?

Vierailija
5/64 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tiettyjen elintarvikkeiden hinnat nousseet ja pakkauskoot pienentyneet. Itse pidän valmispizzoja, valmissalaatteja, valmislihapullia jne. arjen luksuksena ja pelastuksena ja osittain myös herkkuina ja hemmotteluna. Jos pelkästään niillä eläisi, niin menisi ehkä tuplasti rahaa ruokaan vaikka nytkin sitä menee paljon.

Vierailija
6/64 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa. Kotimaiset juurekset on halpoja. Kaurahiutaleet on halpoja myös.

Vierailija
7/64 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on tiettyjen elintarvikkeiden hinnat nousseet ja pakkauskoot pienentyneet. Itse pidän valmispizzoja, valmissalaatteja, valmislihapullia jne. arjen luksuksena ja pelastuksena ja osittain myös herkkuina ja hemmotteluna. Jos pelkästään niillä eläisi, niin menisi ehkä tuplasti rahaa ruokaan vaikka nytkin sitä menee paljon.

No mun silmään monet noista luettelemistasi ovat juuri niitä halpoja roskaruokia (eineslihapullat, roiskeläppäpizzat jne.), samoin lihapiirakat, valmislaatikot, makkarat, sokerijugurtit, karkit, keksit - kaikki missä massaa ja makua on tehty glukoosi-fruktoosisiirapilla, suolalla, gluteenilla. Sen sijaan kotimaiset täyslihat, kokojyväviljat, kala (paitsi norjalainen bulkkilohi) ja kasvikset ovat kyllä kalliita. Kun aloin kiinnittää huomiota ruuan laatuun, kyllä ostosten hinta nousi ja kovasti.

Vierailija
8/64 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy olla outo tyyppi jos ap:n mainitsema ruokavalio on mielestään epäterveellinen. Tuossahan on kaikkien osa-alueiden (viljat, kasvikset, liha, rasvat) ruoka-aineita eikä yhtään turhia sokereita.

Kiitos! :) Reseptiä ei oikeastaan ole, koska kyseessä oli täysin kaapintyhjennysruoka. :D Yleensä teen kaapintyhjennysruokana joko pastaa, peruna/juurespaistosta tai munakasta. Niihin voi heittää suunnilleen mitä aineksia vain sekaan! Olen ruoanlaittajana tosi suurpiirteinen ja terveellisyyttäkin tärkeämpää minulle on se, ettei mitään mene hukkaan. Etenen aina kaupassakäynnin ja ruoanlaiton suhteen sen perusteella, mitä on kaapissa valmiina.

Suunnilleen tällainen se pasta oli:

Keitin täysjyväpastaa, jossa oli seassa pussin pohjat kaurapastaa. Samalla paistoin oliiviöljyssä hetken sipulia. Lisäsin sipuli kanssa kanaa ja ruskistin. Sitten heitin pannulle kokoelman jämävihanneksia (siinä oli ainakin paprikaa, kevätsipulia, jossakin mielen häiriössä ostettuja tölkkiherkkusieniä ja herneitä). Paistoin hetken ja lisäsin ruokakermaa. Sitten heitin mausteita eli muistaakseni ainakin currya ja paprikajauhetta.

Syntyi kastike, jonka joukkoon heitin ne keitetyt pastat ja siinä se oli. :D

Ap

Vierailija
9/64 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap! Järkevällä kaupassa käynnillä voi säästää paljon, vaikka ainekset olisivat vähän kalliimpiakin joskus. Tuo oli hyvä pointti, ettet heitä mitään pois.

Vierailija
10/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla todettiin keliakia, joten ruokavaliostani jäi pois lähes kaikki kotimaiset viljat. Muutaman kuukauden kuluttua huomasin, että ruokavalioni oli muuttunut terveellisemmäksi ja lisäksi rahaa meni ruokaan vähemmän.

Ymmärrän hyvin, että Kela ei maksa enää keliakia-korvausta, vaikka monet sen perään vieläkin vinkuvat.

Vierailija
11/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on. Mä ostan keskimäärin 4 eurolla herkkuja joka päivä. Ne eivät ole edes ruokaa, vaan ihan sipsejä, karkkia tai limuja. Yksi pakastepitsa maksaa keskimäärin 3,5 euroa ja siinä on yksi ateria yhdelle. Meitä on kaksi aikuista ja lapsi, joten jos molemmille aikuisille ostaa pitsat ja lapselle jotain soseita ja muuta, niin yhteen ateriaan menee jo melkein kymppi. Viidellätoista eurolla saa tehtyä jo ihan kivan aterian koko perheelle, ja siitä jää vielä lounaaksikin.

Vierailija
12/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kiireisenä maalaisena" koen ajansäästöksi sen, että ostan perusraaka-aineet kaupasta - sama aika menee niiden einesten ostamiseenkin, teoriassa, tosin sitten joudun aina jokaisen eineksen sisällysluettelon käymään läpi, että onko siellä jotain minulle sopimatonta (olen allerginen, mutta en yleisallergeeneille) ja loppujen lopuksi löytyy ehkä yksi tai kaksi einestä, jota voisin syödä. Olen kaupasta ulkona paljon nopeammin, kun valkkaan vain perusasiat :-)  Ruuanlaittoon menee vähän enemmän aikaa, mutta sitten ei tarvitse istua viikkoa vessassa vesiripulilla, että omasta mielestäni säästän paljonkin aikaa ja etenkin vaivaa näin.

Ei siis suoraan edes pysty arvioimaan, onko ruokavalioni kalliimpi vai halvempi kuin eineskorillinen, mutta viimeiset kolme vuotta olen saanut ruokakuluja pudotettua, vaikka ruuan hinta onkin noussut törkeästi.

Vierailija
13/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös sitä miksi jotkut vinkuu, että terveellinen ruoka on niin kallista eikä voi siksi ostaa :D joo, toki joku lohifilee on kallis... Mutta jos miettii vaikka hintaa isolle kattilalliselle kaalisoppaa, niin eihän se ole miltei mitään... Ja kuinka kalliita ne karkit ja sipsit onkaan! Tai alkoholi!

Vierailija
14/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuon tiennyt aina, mutta aloinkin kokkaamaan kaikki omat ruokani 17-vuotiaana opiskelijana. Kun olin lapsi, äiti teki suurperheemme ruoat. Ei olisi ollut varaa tilata ruokia mistään.

Vierailija
15/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos! :) Reseptiä ei oikeastaan ole, koska kyseessä oli täysin kaapintyhjennysruoka. :D Yleensä teen kaapintyhjennysruokana joko pastaa, peruna/juurespaistosta tai munakasta. Niihin voi heittää suunnilleen mitä aineksia vain sekaan! Olen ruoanlaittajana tosi suurpiirteinen ja terveellisyyttäkin tärkeämpää minulle on se, ettei mitään mene hukkaan. Etenen aina kaupassakäynnin ja ruoanlaiton suhteen sen perusteella, mitä on kaapissa valmiina.

Keitin täysjyväpastaa, jossa oli seassa pussin pohjat kaurapastaa. Samalla paistoin oliiviöljyssä hetken sipulia. Lisäsin sipuli kanssa kanaa ja ruskistin. Sitten heitin pannulle kokoelman jämävihanneksia (siinä oli ainakin paprikaa, kevätsipulia, jossakin mielen häiriössä ostettuja tölkkiherkkusieniä ja herneitä). Paistoin hetken ja lisäsin ruokakermaa. Sitten heitin mausteita eli muistaakseni ainakin currya ja paprikajauhetta.

Ap

Kastikkeessa on aina jotain nestettä. Tässä ei.

Vierailija
16/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kastikkeessa on aina jotain nestettä. Tässä ei.

Jos sinun ruokakermasi kiinteässä olomuodossa, niin se on varmaankin pilalla. Heitä pois.

Vierailija
17/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ruokaostokset ovat kyllä kallistuneet kovasti, kun pistin perheen ruokavaliota remonttiin. En tosin ole aiemminkaan mitään valmisruokia juuri ostellut, joten siitä ei säästöä saa, kuten ap. Mutta kasvikset ja hedelmät ovat kalliita, valitettavasti. 🤷

Vierailija
18/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lopettaa napostelut ja välipalat, syö vain 2-3 kertaa päivässä niin tulee säästöä. Korvaa lihan pavuilla ja linsseillä. 

Vierailija
19/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee alle 10 minuuttia niin ruoka on uunissa. Ja siinä on ruokaa viikoksi.

Vierailija
20/64 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ruokaostokset ovat kyllä kallistuneet kovasti, kun pistin perheen ruokavaliota remonttiin. En tosin ole aiemminkaan mitään valmisruokia juuri ostellut, joten siitä ei säästöä saa, kuten ap. Mutta kasvikset ja hedelmät ovat kalliita, valitettavasti. 🤷

Kasvikset ja hedelmät ovat halpoja.