Miksi en laihdu?
Minulla on 10 kg ylipainoa. Ikää 45, nainen olen. Jätin vuosi sitten kokonaan pois pullat, jätskit, sipsit, keksit, limsat, mehut, kahvista sokerin ym. Eli kaikki herkut. Teen ns siistiä sisätyötä ja yh:na en ehdi käytännössä harrastamaan liikuntaa eli kulutukseni ei ole suurta. En tosin syökään päivässä paljon, vain kolme ateriaa eikä mikään niistä ole suuri, usein syön jotain kasviskeittoja ja sellaisia. Painoni on pudonnut vuodessa kilon. Vain kilon enkä ymmärrä miksi. Neuvoja mitä muuttaa?
Kommentit (238)
En laihdu itsekään enää ja ikää yli 40. Nuorena sai syödä niin paljon kuin halusi ja paino ei noussut, ei ainakaan radikaalisti. Nyt nousee koko ajan ja kun yrität laihduttaa, niin kolmen tai neljän kilon eteen joutuu tekemään poskettomasti töitä. Nuorempana samalla kuurilla olisi lähtenyt -10kg.
Vierailija kirjoitti:
En laihdu itsekään enää ja ikää yli 40. Nuorena sai syödä niin paljon kuin halusi ja paino ei noussut, ei ainakaan radikaalisti. Nyt nousee koko ajan ja kun yrität laihduttaa, niin kolmen tai neljän kilon eteen joutuu tekemään poskettomasti töitä. Nuorempana samalla kuurilla olisi lähtenyt -10kg.
Vanhemmiten kannattaa kiinnittää enempi huomio ruuan sisältöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmiten kannattaa kiinnittää enempi huomio ruuan sisältöön.
Mitä sillä on väliä, jos kerran iällä ei ole vaikutusta painon muutoksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lähti ketjusta kun pitäis jättää alko pois ja liikkua. Kun se laihtuminen ei tapahdu enää 45v yhtä helposti kuin parikymmentä vuotta sitten.
Olen töissä enkä ehdi kommentoida heti. En käytä juuri yhtään alkoa, jouluna ja synttäri lasin viiniä, ei muuta.
Liikunta on ongelma, sen tiedän, mutta ei minulla ole mahdollisuutta siihen, ei ole lapsille hoitajia. Lasten kanssa ulkoilen kyllä mutta ei se kunnon liikuntaa ole.
Ap
Jumpata ja tanssia voi kotonakin, lasten kanssa tai vaikka tv:n ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lähti ketjusta kun pitäis jättää alko pois ja liikkua. Kun se laihtuminen ei tapahdu enää 45v yhtä helposti kuin parikymmentä vuotta sitten.
Olen töissä enkä ehdi kommentoida heti. En käytä juuri yhtään alkoa, jouluna ja synttäri lasin viiniä, ei muuta.
Liikunta on ongelma, sen tiedän, mutta ei minulla ole mahdollisuutta siihen, ei ole lapsille hoitajia. Lasten kanssa ulkoilen kyllä mutta ei se kunnon liikuntaa ole.
ApJumpata ja tanssia voi kotonakin, lasten kanssa tai vaikka tv:n ääressä.
Eikä liikuntaa tarvitse erikseen harrastaa. Kaikki liikkeelläolo on liikkumista, sehän kuuluu jo ihan normaaliin elämiseen ja arjen tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt enemmän kuin kulutat. Näin yksinkertaista se on. Muistathan, että jokainen suuhun pistämäsi välipala lasketaan mukaan nauttimiisi kaloreihin. Kokeilepa ruokailussasi n. 1500 kaloria ja 100 grammaa hiilihydraatteja päivässä, niin etköhän ala laihtua vähän reippaampaan tahtiin?
Ei kyllä selvästi syö enemmän kuin kuluttaa, jos paino pysyy samama. Yli kulutuksen syöminen lihottaa
Ymmärrätkö ollenkaan, kuin tyhjä totuus toi on? Se ei toistaiseksi ole auttanut ketään laihtumaan. Ihmisen elimistö ei toimi niin suoraviivaisesti, et tuo tois jonkun viisauden laihtumiseen.
Tuo totuus on auttanut miljoonia ihmisiä, kuten minua, laihtumaan, koska se on ainut tapa laihtua. Se ei toki auta vielä hankkimaan motivaatiota syödä vähemmän tai liikkua enemmän, se pitää löytää jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
Mummeli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu iästä.
Ei johdu, todennäköisesti hormonitasapainosta tai proteiinin määrästä ruuassa..
Itse olen 52v ja just laihduin 12kg, kun sain proteiinit kohdilleen ja jouduin syömään keltarauhashormonikuurin (3kk) vatsassa olevien kasvaimien takia. Kumpi auttoi enemmän kuuri vai proteiinit, en osaa sanoa. Ennen tätä komboa laihdutus oli haastavaa. Kilot pysyneet pois jo yli vuoden.Minulla ei ole vielä vaihdevuosioireita, joten ikä ei ole ainoa kriteeri.
Hormoneilla on valtavan iso merkitys painoon. Eikä kyse ole vain yhdestä vaan voi olla useamman hormonin vaikutusta. Pitäisi puhua enemmän siitä mitkä kaikki asiat vaikuttavat hormonimääriin. Unettomuus, stressi, ruokavalion lisäaineet, lääkkeet, lisäravinteet. Onnekas se joka välttyy kaikilta näiltä häiriötekijöiltä ja voi syödä käytännössä mitä vain milloin vain, lihomatta ja sairastumatta. Itselläni ollut epäonni saada geenit jotka sairastuttaa ja nostaa painoa. "Kiva" lukea/kuunnella jatkuvaa typerysten sättimistä miten teen kaiken väärin ja silti jokainen antaa täysin erilaiset ohjeet painonpudotukseen. Eikä yksikään niistä toimi vaikka pilkun tarkasti niitä noudatan. Kannattaa muistaa että ihmisten elimistö ei toimi samalla tavalla jokaikisellä ihmisellä. Näkeehän sen tästäkin keskustelusta että jokainen on laihtunut eri tavalla.
Silti löytyy ainakin kymmenen typerystä aukomaan sairasta päätään että syö vähemmän kuin kulutat. Älykäs ihminen ymmärtää että ihmiset on erilaisia.
Yhdenkään ihmisen kroppa ei toimi niin, että laihtuu, jos syö enemmän kuin kuluttaa tai lihoo, jos syö vähemmän kuin kuluttaa.
Mites leivät, pastat ja muut hiilareita sisältävät ruoat? Auttaisiko
niiden vähentäminen. Tilalle kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJumpata ja tanssia voi kotonakin, lasten kanssa tai vaikka tv:n ääressä.
Eikä liikuntaa tarvitse erikseen harrastaa. Kaikki liikkeelläolo on liikkumista, sehän kuuluu jo ihan normaaliin elämiseen ja arjen tekemisiin.
Toisille ainoa liikunta on se, kun verkat ym. päällä mennään harrastamaan tavoitteellista liikuntaa. Terveyden kannnalta on (jonkun tutkimuksen mukaan) parasta kaikki pieni liikunta, se ettei olla passiivisesti monta tuntia kerrallaan, vaan pientä touhua vähän väliä. Itse olin parhaassa kunnossa, kun lapset olivat pieniä. Me riehuttiin ja temmeltiin paljon. En edes tajunnut silloin, kuin hyvässä kunnossa mm. vatsalihakset olivat, kun niitä treenailin huomaamattani.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi ahdistavilta nää pohdinnat. Et kauheasti tempoillaan ja tsempataan, mut aina epäonnistutaan. Ikäänkuin koko ihmisyys olis epäonnistunut. Olisko paree vaan keskittyä hyvään oloon? Tekee asioita, joista se on seurauksena. Laihtuu tai ei, voi ees hyvin. Ja on tyytyväinen. Kehopositiivisuuden taisin just keksiä😏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt enemmän kuin kulutat. Näin yksinkertaista se on. Muistathan, että jokainen suuhun pistämäsi välipala lasketaan mukaan nauttimiisi kaloreihin. Kokeilepa ruokailussasi n. 1500 kaloria ja 100 grammaa hiilihydraatteja päivässä, niin etköhän ala laihtua vähän reippaampaan tahtiin?
Ei kyllä selvästi syö enemmän kuin kuluttaa, jos paino pysyy samama. Yli kulutuksen syöminen lihottaa
Ymmärrätkö ollenkaan, kuin tyhjä totuus toi on? Se ei toistaiseksi ole auttanut ketään laihtumaan. Ihmisen elimistö ei toimi niin suoraviivaisesti, et tuo tois jonkun viisauden laihtumiseen.
Tuo totuus on auttanut miljoonia ihmisiä, kuten minua, laihtumaan, koska se on ainut tapa laihtua. Se ei toki auta vielä hankkimaan motivaatiota syödä vähemmän tai liikkua enemmän, se pitää löytää jostain muualta.
Niin, se on kääntäen: jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot. Ja miten kumpikaan näistä lauseista auttaa laihtumisessa?? Nälkään auttaa syöminen, janoon juominen, lihavuuteen laihtuminen, huonokuntoisuuteen kuntoutuminen, sairauteen tervehtyminen, vain otettu lääke auttaa, väsymykseen lepääminen, unettomuuteen nukkuminen, yksinäisyyteen rakastuminen jnejne. Noin, nyt on ratkaistu kaikkien suurimmat ongelmat.
Mulla liikunta auttoi. En tiedä nopeuttiko se aineenvaihduntaa vai mitä. Eli siis viime syksynä painoin 85kg. Aloitin polkemaan kuntopyörää 5krt/vko n 45min krt. Söin samalla "mitä sattuu" 8:16 rytmillä. En siis erikoisemmin katsonut mitä suuhuni laitoin. Liikuntapäivinä huomasin juovani enemmän ja ilmeisesti se vei myös nälkää joten varmaan söin myös vähemmän.
Nyt huhtikuuhun mennessä oli painoa tippunut 10kg. Sairastuin koronaan ja kolmisen vkoa olen tässä nyt yskinyt ja niiskuttanut ja ollut todella väsynyt. En siis ole harrastanut yhtään liikuntaa arkiliikunnan lisäksi.
Painoa tullut +2kg. Syöminen on ollut samaa kuin aikaisemmin.
Laitoin Huvikseni fatsecretin ja esim tänään olen syönyt vasta yhden aterian spagettia ja jauhelihakastikette, se yksi ateria oli jo 792 kaloria. Ihan hirveä määrä.
Haluisin taas alkaa liikkumaan, mutta olo on yhä kuin jyrän alle jääneellä. Niveliä särkee ja jalat painaa tonnin ja väsyttää.
Niin, mutta kyllä mulla liikkuminen/liikunta toimi jollain tasolla.
Osta ap kuntopyörä.
Eikös se ikääntyneelle naiselle ole ihan tyypillistä että painoa alkaa kertyä. Mietin vaan kun aloittaja kertoi olevansa 45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös ollut ongelmia laihtumisen kanssa vaikka normaali päiväannokseni on n 1300 kcal, juhlissa menee ehkä 1500 kcal.
Nyt olin kuukauden ulkomailla, tein 8h päivässä ruumiillista työtä ja söin max tuon 1300kcal. Paino putosi huimat 2 kg. Toki kiinteydyin samalla aika hyvin kun kotimainen vilja jäi pois (söin kyllä paikallista leipää/hiilareita vähän mutta ne ei turvota).
Tiukassa on, vielä 10 kg pudotettavaa. Tuota rääkkiä ei tällainen 60+v enää oikein jaksaisi!
Olisko vaihtoehto ihan vaan tyytyä nykytilaan ja elää rennosti? Nuo painorajat on aika keinotekoisia ja eri ihmiselle voi olla hyvä eri paino.
Ei. Tämä ylipaino aiheuttaa mulle vakavia ongelmia: kärsin uniapneasta (alkoi tosin jo silloin kun olin 52kg), nivelrikoista, hengeahdistuksesta yms yms.
Tämä 73kg on todella liikaa, ihannepaino terveyden suhteen n 62kg. Tottakai sitä kannattaa tavoitella! Tarkoitus olisi jaksaa virelä ainakin 20 vuotta.
Eikä mun kevyt ruokavalio ole koskaan tarkoitanut kituuttamista, syön erinomaista ruokaa joka päivä ja myös herkuttelen.
Kun ikää tulee, ei ole enää hyväksi laihduttaa. Se kuihtuminen yleensä muutenkin ja silloin se pieni ylimääräinen suojaa kehoa. 73 kg kuulostaa sopivalta.
Miten se olisi sopiva paino jos on vaivoja jotka todennäköisesti helpottaisivat jos painoa olisi vaikka 10kg vähemmän (63kiloakin vielä normaalipainon ylärajalla!)
Toki 100 kiloisista 73 kuulostaa jo keijukaisen keveydeltä mutta pieni ja muuten siro on oikeasti lihava tällä kilomäärällä! Hyvin on hämärtynyt normaalikokoisuus!
Normaalikokoisuudesta kukaan ei puhunut mitään vaan ikääntymisestä ja siihen liittyvästä suojasta, jonka se paino antaa.
Todennäköisesti vaivasi eivät helpotu, olihan niitä 52 kiloisenakin.
Nivelvaivat alkoi 70 kiloisena vasta joten uskon että painonpudotus auttaa
Vierailija kirjoitti:
Mulla liikunta auttoi. En tiedä nopeuttiko se aineenvaihduntaa vai mitä. Eli siis viime syksynä painoin 85kg. Aloitin polkemaan kuntopyörää 5krt/vko n 45min krt. Söin samalla "mitä sattuu" 8:16 rytmillä. En siis erikoisemmin katsonut mitä suuhuni laitoin. Liikuntapäivinä huomasin juovani enemmän ja ilmeisesti se vei myös nälkää joten varmaan söin myös vähemmän.
Nyt huhtikuuhun mennessä oli painoa tippunut 10kg. Sairastuin koronaan ja kolmisen vkoa olen tässä nyt yskinyt ja niiskuttanut ja ollut todella väsynyt. En siis ole harrastanut yhtään liikuntaa arkiliikunnan lisäksi.
Painoa tullut +2kg. Syöminen on ollut samaa kuin aikaisemmin.
Laitoin Huvikseni fatsecretin ja esim tänään olen syönyt vasta yhden aterian spagettia ja jauhelihakastikette, se yksi ateria oli jo 792 kaloria. Ihan hirveä määrä.
Haluisin taas alkaa liikkumaan, mutta olo on yhä kuin jyrän alle jääneellä. Niveliä särkee ja jalat painaa tonnin ja väsyttää.
Niin, mutta kyllä mulla liikkuminen/liikunta toimi jollain tasolla.
Osta ap kuntopyörä.
Joillekin armaan auttaa enemmän kuin toisille. Ja riippuu vissiin myös vähän lajista. Mun ystävä laihtuu fitfarmin ruokaohjeilla useamman kilon kolmessa viikossa. Ja hänellä ne kilot pysyy poissa lähes kaks vuotta, jolloin hän ottaa taas kolmen viikon kuurin. Ei tuokaan toimi kaikilla, eli näin me ollan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisit ilmeisesti kuulla jonkun hyvän syyn miksi et laihdu. Huonot geenit, bakteeritasot epätasapainossa, stressi yms. Mutta tiedät jo varsin hyvin itsekin miksi et laihdu.
Näitä ja kommentteja missä kehotetaan laskemaan kaloreita aina alapeukutetaan.
Ei se totuus vaan peukuilla mihinkään muutu.
Miten se että laskee kaloreita laihduttaa ihmistä?
on tossa vähän perää.. ajattelu kuluttaa paljon kaloreita. mutta sitten pitäisi laskea päässä eikä laskimella,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös ollut ongelmia laihtumisen kanssa vaikka normaali päiväannokseni on n 1300 kcal, juhlissa menee ehkä 1500 kcal.
Nyt olin kuukauden ulkomailla, tein 8h päivässä ruumiillista työtä ja söin max tuon 1300kcal. Paino putosi huimat 2 kg. Toki kiinteydyin samalla aika hyvin kun kotimainen vilja jäi pois (söin kyllä paikallista leipää/hiilareita vähän mutta ne ei turvota).
Tiukassa on, vielä 10 kg pudotettavaa. Tuota rääkkiä ei tällainen 60+v enää oikein jaksaisi!
Olisko vaihtoehto ihan vaan tyytyä nykytilaan ja elää rennosti? Nuo painorajat on aika keinotekoisia ja eri ihmiselle voi olla hyvä eri paino.
Ei. Tämä ylipaino aiheuttaa mulle vakavia ongelmia: kärsin uniapneasta (alkoi tosin jo silloin kun olin 52kg), nivelrikoista, hengeahdistuksesta yms yms.
Tämä 73kg on todella liikaa, ihannepaino terveyden suhteen n 62kg. Tottakai sitä kannattaa tavoitella! Tarkoitus olisi jaksaa virelä ainakin 20 vuotta.
Eikä mun kevyt ruokavalio ole koskaan tarkoitanut kituuttamista, syön erinomaista ruokaa joka päivä ja myös herkuttelen.
Kun ikää tulee, ei ole enää hyväksi laihduttaa. Se kuihtuminen yleensä muutenkin ja silloin se pieni ylimääräinen suojaa kehoa. 73 kg kuulostaa sopivalta.
Miten se olisi sopiva paino jos on vaivoja jotka todennäköisesti helpottaisivat jos painoa olisi vaikka 10kg vähemmän (63kiloakin vielä normaalipainon ylärajalla!)
Toki 100 kiloisista 73 kuulostaa jo keijukaisen keveydeltä mutta pieni ja muuten siro on oikeasti lihava tällä kilomäärällä! Hyvin on hämärtynyt normaalikokoisuus!
vanhemmille ihmisille suositellaan normaalipainon yläpäätä tai lievää ylipainoakin. heille on eri rajat bmi:ssä kuin nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta totta se on teoriassa. Jos syö sen verta, mitä kuluttaa, ei liho.
Se on vaan niin, että on vaikea laskea tarkkaan syötyjen kaloreitten määrää, ne on vaan arvioita.
Ja vielä vaikeampaa on laskea, kuinka paljon joku tietty ihminen kuluttaa kaloreita. Ei siihen riitä ihmisen pituus, paino ja ikä, koska ihmiset on erilaisia ja kuluttaa eri lailla.