Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu?

Vierailija
02.05.2023 |

Minulla on 10 kg ylipainoa. Ikää 45, nainen olen. Jätin vuosi sitten kokonaan pois pullat, jätskit, sipsit, keksit, limsat, mehut, kahvista sokerin ym. Eli kaikki herkut. Teen ns siistiä sisätyötä ja yh:na en ehdi käytännössä harrastamaan liikuntaa eli kulutukseni ei ole suurta. En tosin syökään päivässä paljon, vain kolme ateriaa eikä mikään niistä ole suuri, usein syön jotain kasviskeittoja ja sellaisia. Painoni on pudonnut vuodessa kilon. Vain kilon enkä ymmärrä miksi. Neuvoja mitä muuttaa?

Kommentit (238)

Vierailija
141/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on lihavan geenit niin ei laihdu. Itse syön mitä huvittaa ja paino pysyy aina samassa.

Paskaa puhetta. Jos syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, laihdut.

Ei muuten pidä paikkaansa jos elimistö mennyt syystä tai toisesta jumiin.

Noi "elimistöjen jumit" ovat aivan puhdasta paskapuhetta, joilla lihavat ihmiset perustelevat työpaikkojen kahvipöydissä pullan syömistään. Kerrotaan tarinoita, kuinka he lihovat, koska syövät liian vähän ja yrittävät nyt päästä pois säästöliekiltä syömällä sen viimeisen kampaviinerin siitä korista. 

Voi plla, että heitäkin on, jotka vaan itseään huijaavat. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että keho voi myös mennä jumiin tai lukkoon tai miten se nyt haluaa ilmaista. Se on ihan mitattavissa oleva tila, ja tässä jotenkin mieluummin uskon lääkäreitä ja alan asiantuntijoita, kuin palstalaisia. Täällä palstalla on aina heitä, jotka saavat tyydytystä, kun pääsevät halveksumaan ylipainoisia ja osoittamaan, kuin tyhmiä he kaikki ovat. Osoittaa ihmisen pienuutta, eikä auta ketään.

Vierailija
142/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös ollut ongelmia laihtumisen kanssa vaikka normaali päiväannokseni on n 1300 kcal, juhlissa menee ehkä 1500 kcal.

Nyt olin kuukauden ulkomailla, tein 8h päivässä ruumiillista työtä ja söin max tuon 1300kcal. Paino putosi huimat 2 kg. Toki kiinteydyin samalla aika hyvin kun kotimainen vilja jäi pois (söin kyllä paikallista leipää/hiilareita vähän mutta ne ei turvota). 

Tiukassa on, vielä 10 kg pudotettavaa. Tuota rääkkiä ei tällainen 60+v enää oikein jaksaisi! 

Olisko vaihtoehto ihan vaan tyytyä nykytilaan ja elää rennosti? Nuo painorajat on aika keinotekoisia ja eri ihmiselle voi olla hyvä eri paino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liki surkuhupaisaa kuinka pienestä painon putoaminen ja olon kohoneminen voisi olla kiinni useimmilla meistä. Esimerkiksi jos syö viimeisen kerran tänään tai huomenna (joka ei koskaan tule, heh) kello 18 maissa ja seuraavan kerran vasta noin kello 12 maissa päivällä, mm. maksa voi lähteä vapautumaan rasvasta ja verensokerin heilahtelut vähenevät huomattavasti. Mieluiten tulisi syödä mahdollisimman vähän hiilareita, mutta se onnistuu tuskin keltään kun gluteenista tulee niin hyvät "pärinät".

Satavarmaa on että tuo EI onnistu 95%:lta meistä. Itse olen kokenut (pakko)paaston vaikutuksen noin vuosi sitten kun oli vesiripuli ja yrjötystauti (IBS ja/tai SIBO??) niin että pariin päivään ei tullut syötyä oikeastaan ollenkaan. Olen nyt yli 7-kymppinen enkä muista milloin viimeksi olisi ollut niin kevyt ja nuorekas olo kuin tuon pakkopaaston jälkeen, suoliston arkuutta lukuun ottamatta! Sanoisin että vuosia tuntui lähtevän pois kerralla yli kolmekymmentä!

Tuosta erittäin hyvästä kokemuksesta huolimatta em. kaavan noudattaminen tuntuu mahdottomalta. Illalla klo 10 hujakoilla on "pakko" ainakin kahvit hörpätä suklaan kanssa (gluteeriherkkyyden takii) kun toljottaa jotain suosikkirealityä tai Ghost Adventureseja! LöL!

Vierailija
144/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totuus kirpaisee tai valaisee kirjoitti:

Ap jankkaa tekosyitänsä niin vahvasti, että ei tule ikinä laihtumaan. Ei ole todellista halua.

Jos haluaisi, niin pystyisi.

Lapset lenkille mukaan (rattaissa/pyörällä/kävellen/ pulkassa/ skuutilla...) Niin me muutki tehdään ja leikitään, pelataan, voimistellaan jne kotona lasten kanssa, käydään uimassa, hiihtämässä, luistelemassa, metsäretkellä jne.

Ei ne lapset sun ongelma ole. Sun asenne on

Ja silti ihan ammattilaisetkin sen sanovat, ettei liikunnalla ole olennaista merkitystä laihtumisen kanssa. Toki tukee sitä. Tää on aina yhtä liikuttavaa, kuin ihmiset, joilla ei ole ollutkaan ongelmaa, ovat niin ylimielisen varmoja siitä omasta tavasta toimia. Jos et ole joutunut samaan tilanteeseen, kuin ap, ole hiljaa.

Tuo riippuu hiukan asioista, mutta se  on totta, että riittäv än kalorivajeen luominen liikunnalla on erittäin vaikeaa ja se on syöty helposti täyteen lisääntyneen nälän takia. Lisäksi ihmiset tuppaavat yliarvioimaan liikunnan kulutuksen ja käytyään puolen tunnin kävelyllä (-200 kcal), he palkitsevat itsensä vasikan pään kokoisella korvapuustilla (+1 000 kcal). 

Kuitenkin esimerkiksi, jos yksi ylipainon pääasiallisista syistä on iltasyöminen tylsyyteen, niin kuin erittäin monilla on, mikä tahansa syy lähteä pois sohvan ja jääkaapin vaikutuspiiristä voi olla erittäin kriittinen asia painonhallinalle. Se, että on ulkona vähentää itsekurin tarvetta pysytellä poissa tekemästä viidettä iltapalaleipää ja tekee syömisen vähentämisen helpommaksi. Toki siinä sivussa kuluu muutama kalorikin.

Mutt se ei tainnut olla apn ongelma. Ainakaan näin hän ei kertonut.

Iltasyömiseen ajaa helposti myös se, ettei syö riittävästi päivällä.

Nälän sietoon perustuva laihtuminen ei toimi pidemmän päälle. Se johtaa yleensä ylilyöntiin jossain kohtaa, eikä ole terveellistä..

Ihmiset usein ajattelevat, että itsekuri on se juttu, ja että lihavaa on syytäkin rangaista, kun on ollut holtiton. Se vaan harvemmin johtaa hyviin ja pysyviin lopputuloksiin.

Vierailija
145/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös ollut ongelmia laihtumisen kanssa vaikka normaali päiväannokseni on n 1300 kcal, juhlissa menee ehkä 1500 kcal.

Nyt olin kuukauden ulkomailla, tein 8h päivässä ruumiillista työtä ja söin max tuon 1300kcal. Paino putosi huimat 2 kg. Toki kiinteydyin samalla aika hyvin kun kotimainen vilja jäi pois (söin kyllä paikallista leipää/hiilareita vähän mutta ne ei turvota). 

Tiukassa on, vielä 10 kg pudotettavaa. Tuota rääkkiä ei tällainen 60+v enää oikein jaksaisi! 

Olisko vaihtoehto ihan vaan tyytyä nykytilaan ja elää rennosti? Nuo painorajat on aika keinotekoisia ja eri ihmiselle voi olla hyvä eri paino.

Ei. Tämä ylipaino aiheuttaa mulle vakavia ongelmia: kärsin uniapneasta (alkoi tosin jo silloin kun olin 52kg), nivelrikoista, hengeahdistuksesta yms yms.

Tämä 73kg on todella liikaa, ihannepaino terveyden suhteen n 62kg. Tottakai sitä kannattaa tavoitella! Tarkoitus olisi jaksaa virelä ainakin 20 vuotta.

Eikä mun kevyt ruokavalio ole koskaan tarkoitanut kituuttamista, syön erinomaista ruokaa joka päivä ja myös herkuttelen.

Vierailija
146/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokin aineenvaihduntasairaus tai vaihdevuodet. Paino ei putoa vaikka päällään tanssisit yötä päivää, tiedän kokemuksesta. Täällä saat aina vain samoja kommentteja että varmasti syöt herkkuja ja napostelet, olet laiska, syöt liian vähän tai liikaa, syöt vääriä ruokia. Tosiasia on se että jos aineenvaihdunta on jumissa ollut jo vuosia mitään tulosta ei tule vaikka söisit kuin anorektikko ja treenaisit kuin olympiaurheilija.

Sinulla todennäköisesti on työterveyshuolto? Soitat ja varaat ajan verikokeisiin. Tai käyt yksityisellä ja pyydät hormonikokeita. Tai käyt ravintoterapeutilla omakustanteisesti.

Jännä. Keskitysleireillä laihtui kaikki. Ei juminut aineenvaihdunta eikä tullut säästöliekkiä 🙄

Tuota olen minäkin pohtinut. Mieti lisää - kaikki "eloonjääneet" laihtuivat.

Pulskat erottautuivat varmasti joukosta, mikä ei tainnut olla hyväksi.

Meinaatteko, et yksikään nälkää nähnyt ei olis syönyt, jos olis saanut? Et kukaan siellä ajatteli, et onhan täällä vähän kurjaa, mut hienoa laihtua! Mielestäni ajatus hoikkuudesta on jotenkin vinoutunut tai vääristynyt, jos oikeasti miettii keskitysleiriläisiä tässä kohtaa. Heistä varmasti ihan jokainen olis kantanut sen +10-12kg ylimääräistä.

Se, mikä on vinoutunutta on, että sinä vertaa tavallisen laihduttajan hamppareista kieltäytymistä keskitysleiriläisten kärsimyksiin.

Se, että joku sanoo, että "kaikki laihtuvat, kunhan vain syövät vähemmän, katso vaikka keskitysleiriläisiä", on vain faktan toteamista ja siinä ei ole mitään väärää. 

Kuka tahansa laihtuu, jos lopettaa syömisen. Jopa perushoikka. Johtaako se mihinkään hyvään lopputulokseen, on sitten toinen juttu. Aina, ihan aina kun joku kysyy asiallista neuvoa, palsta täyttyy näistä besserwissereistä. Kyllähän se läski lähtee viimeistään haudassa. Miten se tieto ketään auttaa?

Vierailija
147/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtumattomuus johtuu aina siitä, että syö liikaa kaloreihin nähden. Jossain tapauksissa toki se kulutus on esim. kilpirauhasen vajaatoiminnan takia poikkeuksellisen pientä. Mutta jos on istumatyöläinen 45 v joka ei harrasta liikuntaa, ei se välttämättä muutenkaan ihan terveenäkään ole se kulutus kuin jotain 1500 kcal päivässä, joten täytyy vetää kalorit tosi alas että laihtuu, ellei siis tosiaan kulutuksen lisääminen liikuntaa lisäämällä ole mahdollista. Onnistuu sekin, itse olen laihduttanut alkuun 800 kcal:illa päivä, sitten joka toinen päivä 500 kcal, joka toinen 1500 kcal dieetillä. Mutta kyllä joutuu nälkää kestämään ja laskemaan kaloreita.

Kauan on paino pysynyt alhaalla? Joudutko nyt koko ikäsi syömään 500kcal joka toinen päivä?

Vierailija
148/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele syömään aluksi kerran päivässä. Siinä ehtii tulla aamulla ja lounaalla nälkä, myös illasta voi tulla nälkä. Siinä kun totut siihen, mitä nälkä on, sitä helpommin voit kokeilla seuraavaksi syömistä kahden päivän välein.

Lopputavoite on yltää 5 päivän syömättömyyteen, jolloin kehosi ns. boottaa ja löytää uuden alatason, jolloin nälkähälytyksiä kannattaa sinulle lähetellä. Tämän jälkeen voit syödä 1-2 kertaa päivässä ylläpitääksesi painosi.

Metsäjäkeräilijät hädin tuskin söivät 3 ateriaa päivässä. Päinvastoin söivät silloin tällöin ja liikkuivat mahdottomia määriä vaikeissa maastoissa.

Jos satut tekemään haastavaa asiantuntiatyötä, jossa pitää voida keskittyä pitkiä aikoja kerrallaan, älä selitä, totut ja pystyt siihen kyllä. 

Jos kiinnität huomiota, miten nälkä tulee ja lähtee. Se on vain ohimenevä hälytys. Se ei ole jatkuva tunne, ja siksi sitä pystyykin sietämään, kunhan siihen oppii.

Olen itse pysytellyt 90%:sti yhden aterian päivässä taktiikalla ja olen laihtunut viisi kiloa viiden kuukauden aikana. Tähän päälle olen tehnyt satunnaisia kahvakuulailuja ja punneruksia. Toistaiseksi en ole vielä kyennyt olemaan syömättä kahta päivää, mutta olenkin varovaisesti liikkeellä.

Aina näistä metsästäjä-keräilijöistä puhutaan jonakin ideaalina. Eikö kenellekään oikeasti tule mieleen, että vaikka he selvisivätkin ruokavaliollaan hengissä, ei se tarkoita että heidän ruokavalionsa olisi syömistiheydeltään tai sisällöltään kuitenkaan ollut OPTIMAALINEN. He söivät, mitä saivat kiinni, ja mitä löysivät. Olivat täysin siitä riippuvaisia. Mutta se ei tarkoita, etteivätkö he olisi eläneet terveemmin ja pidempään monipuolisemmalla ja säännöllisemmällä ruokavaliolla. Olihan jonkun jonkun metsästäjä-keräilijän muumiossakin tukkeutuneet verisuonet. He kärsivät korkeasta kolesterolista syömänsä kovan, eläinperäisen rasvan takia.

Jotkut keto- ja atkins-hurahtaneet väittää, että nykyiset viralliset ravintosuositukset olisivat pielessä, koska ihmiset silti sairastuvat ja ovat ylipainoisia. Mutta voisiko ensi tarkastella sitä, kuinka moni ylipainoista elintasosairaista on syönyt koko ikänsä virallisten ravintosuositusten mukaan ja myös määrällisesti suositusten mukaan? Sehän on ihan faktaa esimerkiksi, että suomalaiset syövät aivan liikaa lihaa, suolaa, sokeria, prosessoituja ravintoköyhiä ruokia ja kovaa rasvaa, ja aivan liian vähän kasviksia suosituksiin nähden. Virallisia ravintosuosituksia voi minusta kritisoida vasta, kun ihmiset syövät oikeasti niitä noudattaen ja ovat edelleen ihan sairaita. Mutta kun eihän niitä noudata kuin pieni vähemmistö. Tässäkin ketjussa eräs viisikymppinen mies luetteli päivänsä aterian, joka oli lähinnä kinkku-juustovoileipiä, pari perunaa, lihakastiketta ja mustaa kahvia. Missä on kasvikset, hedelmät ja marjat? Missä on pehmeä rasva? Missä kuitu?

Voi yhden kerran sun juttujas!  Naurattais, mutta taidat olla tosissas.

Vierailija
149/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kamppailen sen kanssa, jaksanko enää lähteä tuohon painonpudotusrääkkiin. Olen koko elämäni pudottanut 5 kg muutaman vuoden välein. Välillä väliä on ollut kymmenenkin vuotta, välillä vain pari. Ja vuosi vuodelta se käy vaikeammaksi.

Se on todella kova rääkki, että saan 5 kg pois. Ja sitten se tulee taas takaisin. Miksi? Koska elämä on tosi tylsää, jotta saan pidettyä itseni ihannepainossani. Ei vaaleaa leipää, ei viiniä, ei shampanjaa, ei karkkia, ei ravintolaillallisia, mitään ei voi tehdä ex tempore montaa päivää peräkkäin. Lihon siis lähinnä aina lomilla ne kilot takaisin, ja ne ovat sitkeässä.

Elämänmuutosta en voi tehdä, koska sitten elämäni olisi tappavaa. Avioerokin tulisi siinä vaiheessa, kun miehen kanssa ei voi joka päivä lähteä syömään. Tai jos ei tulisi, niin puolet elämän iloista lähtisi, kun puputtaisin pelkkää salaattia ja joisin vettä. Jos edes sitä pystyisin tekemään, koska siinä vaiheessa olen juo syönyt päivän kalorit, koska syömisemme on ex tempore.

N55

Minulle oli tehokasta 5:2. Kaksi kertaa viikossa se 500 kcal, muulloin ei mitään väliä. Paino alkoi alun jumin lähteä tosi nopeasti jopa.

Vierailija
150/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tosi kiireinen päivä eilen. Ehdin käydä vain 15min juoksulenkin, mutta kävinpähän kuitenkin. Potkaisin lenkkarit jalasta ja riensin pikapesulle suihkuun (mies kävi saunassa) ja siitä vappujuhliin.

Valintoja.

Kyllä se laihtuminen syömisestä on kiinni eikä liikkumisesta. Liikunta vain tukee painonpudotusta ja kohentaa kuntoa, laihtuminen tapahtuu syömällä.

T: Reilussa vuodessa pudottanut 22 kg ilman liikuntaa (terveyssyy, miksei voinut liikkua. Nyt alkaa onnistumaan)

Se on kaiketi niin, että liikunnan osuus painon pudotuksesta on n. 30% (jos liikkuu säännöllisesti) ja loppu tulee sitten ruokailusta. Jos ei liiku, niin ruokavaliolla ja vähemmällä syömiselläkin on mahdollista pudottaa painoa joskin se tapahtuu sitten melko hitaasti. Netissä on painonpudotus laskureita johon syötetään omat perustiedot, harrastetun liikunnan määrä sekä tavoitepaino ja missä ajassa tarkoitus on tavoite saavuttaa ja laskuri kertoo sitten millä päivittäisellä kalorimäärällä tavoite saavutetaan. Jos valehtelet laskurille tietosi niin kuin moni tekeekin, niin ei kannata sitten edes yrittää painon pudotusta.

En ymmärrä tota, mistä tiedät, että moni valehtelee? Kaikki kuulemma valehtelevat ruokapäiväkirjoissakin. Missä he sit rehellisesti kertovat, että valehtelevat? Jotenkin tossa ei ole järkeä.

Vierailija
151/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tosi kiireinen päivä eilen. Ehdin käydä vain 15min juoksulenkin, mutta kävinpähän kuitenkin. Potkaisin lenkkarit jalasta ja riensin pikapesulle suihkuun (mies kävi saunassa) ja siitä vappujuhliin.

Valintoja.

Kyllä se laihtuminen syömisestä on kiinni eikä liikkumisesta. Liikunta vain tukee painonpudotusta ja kohentaa kuntoa, laihtuminen tapahtuu syömällä.

T: Reilussa vuodessa pudottanut 22 kg ilman liikuntaa (terveyssyy, miksei voinut liikkua. Nyt alkaa onnistumaan)

Se on kaiketi niin, että liikunnan osuus painon pudotuksesta on n. 30% (jos liikkuu säännöllisesti) ja loppu tulee sitten ruokailusta. Jos ei liiku, niin ruokavaliolla ja vähemmällä syömiselläkin on mahdollista pudottaa painoa joskin se tapahtuu sitten melko hitaasti. Netissä on painonpudotus laskureita johon syötetään omat perustiedot, harrastetun liikunnan määrä sekä tavoitepaino ja missä ajassa tarkoitus on tavoite saavuttaa ja laskuri kertoo sitten millä päivittäisellä kalorimäärällä tavoite saavutetaan. Jos valehtelet laskurille tietosi niin kuin moni tekeekin, niin ei kannata sitten edes yrittää painon pudotusta.

Oon käyttänyt ja toimii. Siinäkin kannattaa olla maltillinen sen tavoitteen nopeuden suhteen. Jos malttaa hitaaseen laihtumiseen, on se todennäköisemmin pysyvää. Parasta siinä ohjelmassa on se, että se mittaa kaikki ravintoarvot jopa hivenainetasolla. Siten ohjaa niitä valintoja samalla. Ei kyse ole vain rasvasta ja sokerista, jos haluaa syödä terveellisesti.

Vierailija
152/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska liikut liian vähän. Laihduttajat ei tajua kuinka paljon pitää oikeesti liikkua että se paino putoo. Kunnon hiki liikuntaa pitää harrastaa että paino putoo. 3 km kävely päivässä ei riitä. 7000 kaloria on yksi kilo joten 7000 kalorin kuluttamiseen tarvii polkea vaikka kuntopyörää 9 tuntia eli joka päivä viikossa 1-1.5 tuntia. Ja pitää polkee tosissaan 30 km/h vauhtia. Kroppa ei rasitu pienestä määrästä liikuntaa joten kaloreita ei kulu tarpeeksi jotta paino putoaisi.

Paino ei putoa pelkällä liikunnalla. Ja missä sun lepopäivä(t) on?

Aiemmin tänne linkattiin artikkeli, jossa puhuttiin nimenomaan levon merkityksestä. Jos elimistö on jatkuvassa stressitilassa, se lopulta sairastuu.

Vierailija
153/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele syömään aluksi kerran päivässä. Siinä ehtii tulla aamulla ja lounaalla nälkä, myös illasta voi tulla nälkä. Siinä kun totut siihen, mitä nälkä on, sitä helpommin voit kokeilla seuraavaksi syömistä kahden päivän välein.

Lopputavoite on yltää 5 päivän syömättömyyteen, jolloin kehosi ns. boottaa ja löytää uuden alatason, jolloin nälkähälytyksiä kannattaa sinulle lähetellä. Tämän jälkeen voit syödä 1-2 kertaa päivässä ylläpitääksesi painosi.

Metsäjäkeräilijät hädin tuskin söivät 3 ateriaa päivässä. Päinvastoin söivät silloin tällöin ja liikkuivat mahdottomia määriä vaikeissa maastoissa.

Jos satut tekemään haastavaa asiantuntiatyötä, jossa pitää voida keskittyä pitkiä aikoja kerrallaan, älä selitä, totut ja pystyt siihen kyllä. 

Jos kiinnität huomiota, miten nälkä tulee ja lähtee. Se on vain ohimenevä hälytys. Se ei ole jatkuva tunne, ja siksi sitä pystyykin sietämään, kunhan siihen oppii.

Olen itse pysytellyt 90%:sti yhden aterian päivässä taktiikalla ja olen laihtunut viisi kiloa viiden kuukauden aikana. Tähän päälle olen tehnyt satunnaisia kahvakuulailuja ja punneruksia. Toistaiseksi en ole vielä kyennyt olemaan syömättä kahta päivää, mutta olenkin varovaisesti liikkeellä.

Aina näistä metsästäjä-keräilijöistä puhutaan jonakin ideaalina. Eikö kenellekään oikeasti tule mieleen, että vaikka he selvisivätkin ruokavaliollaan hengissä, ei se tarkoita että heidän ruokavalionsa olisi syömistiheydeltään tai sisällöltään kuitenkaan ollut OPTIMAALINEN. He söivät, mitä saivat kiinni, ja mitä löysivät. Olivat täysin siitä riippuvaisia. Mutta se ei tarkoita, etteivätkö he olisi eläneet terveemmin ja pidempään monipuolisemmalla ja säännöllisemmällä ruokavaliolla. Olihan jonkun jonkun metsästäjä-keräilijän muumiossakin tukkeutuneet verisuonet. He kärsivät korkeasta kolesterolista syömänsä kovan, eläinperäisen rasvan takia.

Jotkut keto- ja atkins-hurahtaneet väittää, että nykyiset viralliset ravintosuositukset olisivat pielessä, koska ihmiset silti sairastuvat ja ovat ylipainoisia. Mutta voisiko ensi tarkastella sitä, kuinka moni ylipainoista elintasosairaista on syönyt koko ikänsä virallisten ravintosuositusten mukaan ja myös määrällisesti suositusten mukaan? Sehän on ihan faktaa esimerkiksi, että suomalaiset syövät aivan liikaa lihaa, suolaa, sokeria, prosessoituja ravintoköyhiä ruokia ja kovaa rasvaa, ja aivan liian vähän kasviksia suosituksiin nähden. Virallisia ravintosuosituksia voi minusta kritisoida vasta, kun ihmiset syövät oikeasti niitä noudattaen ja ovat edelleen ihan sairaita. Mutta kun eihän niitä noudata kuin pieni vähemmistö. Tässäkin ketjussa eräs viisikymppinen mies luetteli päivänsä aterian, joka oli lähinnä kinkku-juustovoileipiä, pari perunaa, lihakastiketta ja mustaa kahvia. Missä on kasvikset, hedelmät ja marjat? Missä on pehmeä rasva? Missä kuitu?

Voi yhden kerran sun juttujas!  Naurattais, mutta taidat olla tosissas.

No hyvä kysymys on, oliko se elinikä näillä kovin pitkä? Takasiko se tapa syödä pitkän ja terveen elämän?

Se on yksi syy siihen, että meidän elimistö pitää kiinni saavutetuista rasvasoluista, kun kivikaudella ruuan saanti oli epätasaista. Silloin he selvisivät, jotka eivät kuluttaneet kaikkea, vaan piti kiinni saavutetusta ravinnosta.

Eri

Vierailija
154/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on lihavan geenit niin ei laihdu. Itse syön mitä huvittaa ja paino pysyy aina samassa.

Paskaa puhetta. Jos syöt vähemmän kaloreita kuin kulutat, laihdut.

Ei muuten pidä paikkaansa jos elimistö mennyt syystä tai toisesta jumiin.

Noi "elimistöjen jumit" ovat aivan puhdasta paskapuhetta, joilla lihavat ihmiset perustelevat työpaikkojen kahvipöydissä pullan syömistään. Kerrotaan tarinoita, kuinka he lihovat, koska syövät liian vähän ja yrittävät nyt päästä pois säästöliekiltä syömällä sen viimeisen kampaviinerin siitä korista. 

Voi plla, että heitäkin on, jotka vaan itseään huijaavat. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että keho voi myös mennä jumiin tai lukkoon tai miten se nyt haluaa ilmaista. Se on ihan mitattavissa oleva tila, ja tässä jotenkin mieluummin uskon lääkäreitä ja alan asiantuntijoita, kuin palstalaisia. Täällä palstalla on aina heitä, jotka saavat tyydytystä, kun pääsevät halveksumaan ylipainoisia ja osoittamaan, kuin tyhmiä he kaikki ovat. Osoittaa ihmisen pienuutta, eikä auta ketään.

Nolla-energialla sisäänlämpiäviä taloja on, muttei ihmisiä.

Vierailija
155/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintoja.

Oon käyttänyt ja toimii. Siinäkin kannattaa olla maltillinen sen tavoitteen nopeuden suhteen. Jos malttaa hitaaseen laihtumiseen, on se todennäköisemmin pysyvää. Parasta siinä ohjelmassa on se, että se mittaa kaikki ravintoarvot jopa hivenainetasolla. Siten ohjaa niitä valintoja samalla. Ei kyse ole vain rasvasta ja sokerista, jos haluaa syödä terveellisesti.

Joku vastustaa tätäkin, kuulostaako liian helpolta? Läskin pitää kuitenkin kärsiä😁.

Olen noudattanut ja voin sanoa, et yllättävän paljon joutuu syömään. Itselle on tuottanut vaikeuksia syödä riittävästi. Välillä 50gr suklaata mahtuu hyvin päivän kaloreihin. Mutta se, että ohjaa syömään hyviä rasvoja jne. ei tietenkään suosi useim. esim. suklaata. Vaikeinta onkin keksia ruokia, joissa rasvat maltillisia, mutta energiaa riittävästi. Laihtuminen alkoi vasta, kun aloin syödä ohjeistuksen mukaan riittävästi. Ja vaikeeta oli myös syödä riittävän usein. Sitten kun opin, alkoi tulla nälän tunne (jota en vuosiin tuntenut).

Vierailija
156/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Tämä ylipaino aiheuttaa mulle vakavia ongelmia: kärsin uniapneasta (alkoi tosin jo silloin kun olin 52kg), nivelrikoista, hengeahdistuksesta yms yms.

Tämä 73kg on todella liikaa, ihannepaino terveyden suhteen n 62kg. Tottakai sitä kannattaa tavoitella! Tarkoitus olisi jaksaa virelä ainakin 20 vuotta.

Eikä mun kevyt ruokavalio ole koskaan tarkoitanut kituuttamista, syön erinomaista ruokaa joka päivä ja myös herkuttelen.

Kun ikää tulee, ei ole enää hyväksi laihduttaa. Se kuihtuminen yleensä muutenkin ja silloin se pieni ylimääräinen suojaa kehoa. 73 kg kuulostaa sopivalta.

Vierailija
157/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätä hiilihydraatit pois kokonaan, kyllä rupeaa läski sulamaan.

https://www.dailymail.co.uk/health/article-12038715/Low-carb-diets-INCR…

Keto lisää aikaista kuoleman riskiä 30 - 40 prosenttia.

Vierailija
158/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ikää tulee, ei ole enää hyväksi laihduttaa. Se kuihtuminen yleensä muutenkin ja silloin se pieni ylimääräinen suojaa kehoa. 73 kg kuulostaa sopivalta.

Miten se olisi sopiva paino jos on vaivoja jotka todennäköisesti helpottaisivat jos painoa olisi vaikka 10kg vähemmän (63kiloakin vielä normaalipainon ylärajalla!)

Toki 100 kiloisista 73 kuulostaa jo keijukaisen keveydeltä mutta pieni ja muuten siro on oikeasti lihava tällä kilomäärällä! Hyvin on hämärtynyt normaalikokoisuus!

Vierailija
159/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se olisi sopiva paino jos on vaivoja jotka todennäköisesti helpottaisivat jos painoa olisi vaikka 10kg vähemmän (63kiloakin vielä normaalipainon ylärajalla!)

Toki 100 kiloisista 73 kuulostaa jo keijukaisen keveydeltä mutta pieni ja muuten siro on oikeasti lihava tällä kilomäärällä! Hyvin on hämärtynyt normaalikokoisuus!

Minulle, nivelvaivaiselle, lääkäri möi ajatuksen kipujen helpotuksesta, jos vaan laihdun sen 5-10kg. Laihduin, mut mitään helpotusta se ei tuonut. Täytyy sanoa, et pettymys oli tosi suuri. Toinen lääkäri tähän totes, et näin pahaan nivelrikkoon ei mikään kevennys auta. Toki muita hyviä puolia laihtumisesta saattaa olla, mutta tuo oli puhdas vale.

Vierailija
160/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt enemmän kuin kulutat. Näin yksinkertaista se on. Muistathan, että jokainen suuhun pistämäsi välipala lasketaan mukaan nauttimiisi kaloreihin. Kokeilepa ruokailussasi n. 1500 kaloria ja 100 grammaa hiilihydraatteja päivässä, niin etköhän ala laihtua vähän reippaampaan tahtiin?

Minä lihoisin reipasta vauhtia tuolla kalorimäärällä ja painan 90 kg. Lääkärikin sanoi että 1500 kcal kuulostaa tosi isolta määrältä minun kokoiselleni. Toinen lääkäri sanoi että jos syö sen suositellun 500g vihanneksia niin paljon muuta ei jaksa päivässä syödäkään.

Itse en pysty liikkumaan kipujen vuoksi paljonkaan. Ja on kilpirauhasen vajis ollut vuosikymmeniä ilman lääkitystä.

Ei sanonut. Millaista tyydytystä saat palstalla valehtelusta?

En minkäänlaista, siksi ei ole tarvetta valehdella tästä asiasta. Olitko sinä paikalla? En muista nähneeni lääkärin vastaanottohuoneessa ketään muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan