Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en laihdu?

Vierailija
02.05.2023 |

Minulla on 10 kg ylipainoa. Ikää 45, nainen olen. Jätin vuosi sitten kokonaan pois pullat, jätskit, sipsit, keksit, limsat, mehut, kahvista sokerin ym. Eli kaikki herkut. Teen ns siistiä sisätyötä ja yh:na en ehdi käytännössä harrastamaan liikuntaa eli kulutukseni ei ole suurta. En tosin syökään päivässä paljon, vain kolme ateriaa eikä mikään niistä ole suuri, usein syön jotain kasviskeittoja ja sellaisia. Painoni on pudonnut vuodessa kilon. Vain kilon enkä ymmärrä miksi. Neuvoja mitä muuttaa?

Kommentit (238)

Vierailija
161/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu iästä.

Ei johdu, todennäköisesti hormonitasapainosta tai proteiinin määrästä ruuassa..

Itse olen 52v ja just laihduin 12kg, kun sain proteiinit kohdilleen ja jouduin syömään keltarauhashormonikuurin (3kk) vatsassa olevien kasvaimien takia. Kumpi auttoi enemmän kuuri vai proteiinit, en osaa sanoa. Ennen tätä komboa laihdutus oli haastavaa. Kilot pysyneet pois jo yli vuoden.

Minulla ei ole vielä vaihdevuosioireita, joten ikä ei ole ainoa kriteeri.

Hormoneilla on valtavan iso merkitys painoon. Eikä kyse ole vain yhdestä vaan voi olla useamman hormonin vaikutusta. Pitäisi puhua enemmän siitä mitkä kaikki asiat vaikuttavat hormonimääriin. Unettomuus, stressi, ruokavalion lisäaineet, lääkkeet, lisäravinteet. Onnekas se joka välttyy kaikilta näiltä häiriötekijöiltä ja voi syödä käytännössä mitä vain milloin vain, lihomatta ja sairastumatta. Itselläni ollut epäonni saada geenit jotka sairastuttaa ja nostaa painoa. "Kiva" lukea/kuunnella jatkuvaa typerysten sättimistä miten teen kaiken väärin ja silti jokainen antaa täysin erilaiset ohjeet painonpudotukseen. Eikä yksikään niistä toimi vaikka pilkun tarkasti niitä noudatan. Kannattaa muistaa että ihmisten elimistö ei toimi samalla tavalla jokaikisellä ihmisellä. Näkeehän sen tästäkin keskustelusta että jokainen on laihtunut eri tavalla.

Silti löytyy ainakin kymmenen typerystä aukomaan sairasta päätään että syö vähemmän kuin kulutat. Älykäs ihminen ymmärtää että ihmiset on erilaisia.

Vierailija
162/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liiaan epämääräiset tiedot ap antoi, että tähän voisi ottaa kantaa. Pitäisi olla tiedossa pituus, paino ja tällä hetkellä syöty kalorimäärä/päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele syömään aluksi kerran päivässä. Siinä ehtii tulla aamulla ja lounaalla nälkä, myös illasta voi tulla nälkä. Siinä kun totut siihen, mitä nälkä on, sitä helpommin voit kokeilla seuraavaksi syömistä kahden päivän välein.

Lopputavoite on yltää 5 päivän syömättömyyteen, jolloin kehosi ns. boottaa ja löytää uuden alatason, jolloin nälkähälytyksiä kannattaa sinulle lähetellä. Tämän jälkeen voit syödä 1-2 kertaa päivässä ylläpitääksesi painosi.

Metsäjäkeräilijät hädin tuskin söivät 3 ateriaa päivässä. Päinvastoin söivät silloin tällöin ja liikkuivat mahdottomia määriä vaikeissa maastoissa.

Jos satut tekemään haastavaa asiantuntiatyötä, jossa pitää voida keskittyä pitkiä aikoja kerrallaan, älä selitä, totut ja pystyt siihen kyllä. 

Jos kiinnität huomiota, miten nälkä tulee ja lähtee. Se on vain ohimenevä hälytys. Se ei ole jatkuva tunne, ja siksi sitä pystyykin sietämään, kunhan siihen oppii.

Olen itse pysytellyt 90%:sti yhden aterian päivässä taktiikalla ja olen laihtunut viisi kiloa viiden kuukauden aikana. Tähän päälle olen tehnyt satunnaisia kahvakuulailuja ja punneruksia. Toistaiseksi en ole vielä kyennyt olemaan syömättä kahta päivää, mutta olenkin varovaisesti liikkeellä.

Höpö höpö. Ei ihminen tarvitse ruokaa. Vettä vaan litra tolkulla ja vähintään kolme tuntia liikuntaa joka päivä. Ei lepopäiviä.

Vierailija
164/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu iästä.

Itse olen 52v ja just laihduin 12kg, kun sain proteiinit kohdilleen ja jouduin syömään keltarauhashormonikuurin (3kk) vatsassa olevien kasvaimien takia. Kumpi auttoi enemmän kuuri vai proteiinit, en osaa sanoa. Ennen tätä komboa laihdutus oli haastavaa. Kilot pysyneet pois jo yli vuoden.

Hormoneilla on valtavan iso merkitys painoon. Eikä kyse ole vain yhdestä vaan voi olla useamman hormonin vaikutusta. Pitäisi puhua enemmän siitä mitkä kaikki asiat vaikuttavat hormonimääriin. Unettomuus, stressi, ruokavalion lisäaineet, lääkkeet, lisäravinteet. Onnekas se joka välttyy kaikilta näiltä häiriötekijöiltä ja voi syödä käytännössä mitä vain milloin vain, lihomatta ja sairastumatta. Itselläni ollut epäonni saada geenit jotka sairastuttaa ja nostaa painoa. "Kiva" lukea/kuunnella jatkuvaa typerysten sättimistä miten teen kaiken väärin ja silti jokainen antaa täysin erilaiset ohjeet painonpudotukseen. Eikä yksikään niistä toimi vaikka pilkun tarkasti niitä noudatan. Kannattaa muistaa että ihmisten elimistö ei toimi samalla tavalla jokaikisellä ihmisellä. Näkeehän sen tästäkin keskustelusta että jokainen on laihtunut eri tavalla.

Silti löytyy ainakin kymmenen typerystä aukomaan sairasta päätään että syö vähemmän kuin kulutat. Älykäs ihminen ymmärtää että ihmiset on erilaisia.

Ainakaan mun tuttavapiirissä 40-50 vuotiaat hoikat eivät syö mitä tahansa lihomatta. Ne jotka syövätmitä tahansa, ovat järjestäen ylipainoisia

Vierailija
165/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisit ilmeisesti kuulla jonkun hyvän syyn miksi et laihdu. Huonot geenit, bakteeritasot epätasapainossa, stressi yms. Mutta tiedät jo varsin hyvin itsekin miksi et laihdu.

Näitä ja kommentteja missä kehotetaan laskemaan kaloreita aina alapeukutetaan.

Ei se totuus vaan peukuilla mihinkään muutu.

Miten se että laskee kaloreita laihduttaa ihmistä?

Kulutus > syöminen = laihdutus

Syöminen > kulutus = lihominen

Laskemalla saa tietää totuuden heti.

Vastaa nyt kysymykseen kun kerran väität että kaloreita laskemalla laihtuu. Kerro nyt miten se laihdutta että laskee kaloreita, äläkä hölise ihan seipäistä  ja "totuuksista".

Kaikki laihtuu syömättä. Voit laskea lampaita, laihdut. Voit laske autoja, laihdut. Kuinka tyhmä olet?

Vierailija
166/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu iästä.

No tämä asenne juuri se raivostuttaa. Siihen liittyy joku kummallinen ajatus, et läski on läski omaa huonommuuttaan ja aina tyhmä ja laiska. Ja vieläpä valehtelee!

Mielestäni on kiva, jos ihmiset kertovat OMAKOHTAISIA onnistumisia. Vaikka ne eivät välttis sopis just minulle. Ihmiset ovat kuitenkin erilaisia ja eri tilanteissa, joten kaikki tavat eivät sovi kaikille. Joku on syntymästään iso, toiselle tullut viimeisen vuoden aikana ylimääräistä, joku on sairastunut tai just uneton ollut pitkään. Mutta jonkun vinkistä voi saada sen, joka itselle sopii.

Tuomitseminen ja pilkka eivät auta.

Vierailija
167/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummeli kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu iästä.

Patrik Borg, pitkän linjan ravitsemustieteilijä. Terve ja inhimmillinen asenne. Suosittelen.

Vierailija
168/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tosi kiireinen päivä eilen. Ehdin käydä vain 15min juoksulenkin, mutta kävinpähän kuitenkin. Potkaisin lenkkarit jalasta ja riensin pikapesulle suihkuun (mies kävi saunassa) ja siitä vappujuhliin.

Valintoja.

Tänään taas ihan kunnon salitreeni ajan kanssa ja illan herkuksi riisipiirakoita ja munavoita. Peilikuva kiittää 👍

Vierailija
169/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tosi kiireinen päivä eilen. Ehdin käydä vain 15min juoksulenkin, mutta kävinpähän kuitenkin. Potkaisin lenkkarit jalasta ja riensin pikapesulle suihkuun (mies kävi saunassa) ja siitä vappujuhliin.

Valintoja.

Kyllä se laihtuminen syömisestä on kiinni eikä liikkumisesta. Liikunta vain tukee painonpudotusta ja kohentaa kuntoa, laihtuminen tapahtuu syömällä.

T: Reilussa vuodessa pudottanut 22 kg ilman liikuntaa (terveyssyy, miksei voinut liikkua. Nyt alkaa onnistumaan)

Se on kaiketi niin, että liikunnan osuus painon pudotuksesta on n. 30% (jos liikkuu säännöllisesti) ja loppu tulee sitten ruokailusta. Jos ei liiku, niin ruokavaliolla ja vähemmällä syömiselläkin on mahdollista pudottaa painoa joskin se tapahtuu sitten melko hitaasti. Netissä on painonpudotus laskureita johon syötetään omat perustiedot, harrastetun liikunnan määrä sekä tavoitepaino ja missä ajassa tarkoitus on tavoite saavuttaa ja laskuri kertoo sitten millä päivittäisellä kalorimäärällä tavoite saavutetaan. Jos valehtelet laskurille tietosi niin kuin moni tekeekin, niin ei kannata sitten edes yrittää painon pudotusta.

En ymmärrä tota, mistä tiedät, että moni valehtelee? Kaikki kuulemma valehtelevat ruokapäiväkirjoissakin. Missä he sit rehellisesti kertovat, että valehtelevat? Jotenkin tossa ei ole järkeä.

Painosta kun puhutaan ja laihdutusneuvoja pyydetään, eikä lääkäri tai joku normaalipainoinen osaa auttaa tai neuvoa, voi aina pelastaa omat kasvonsa syyttämällä lihavaa valehtelijaksi. Hyvä pakokeino nolosta tilanteesta. Toinen tapa on sanoa että lasket kalorit väärin. Kolmas että "eihän keskitysleirilläkään ollut...". Selityksiä selitysten jälkeen eikä yhtään toimivaa neuvoa, koska kukaan ei tiedä yhtä ainoaa keinoa joka soveltuu jokaiselle.

Viimeksi kun kävin lääkärissä, kysyin jälleen "millä konstilla saan tämän hyytelön pois mahani ympäriltä?". Lääkäri sanoi "en osaa sanoa.". Arvostin rehellisyyttä ja ettei alkanut syyttelemään.

Vierailija
170/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös ollut ongelmia laihtumisen kanssa vaikka normaali päiväannokseni on n 1300 kcal, juhlissa menee ehkä 1500 kcal.

Nyt olin kuukauden ulkomailla, tein 8h päivässä ruumiillista työtä ja söin max tuon 1300kcal. Paino putosi huimat 2 kg. Toki kiinteydyin samalla aika hyvin kun kotimainen vilja jäi pois (söin kyllä paikallista leipää/hiilareita vähän mutta ne ei turvota). 

Tiukassa on, vielä 10 kg pudotettavaa. Tuota rääkkiä ei tällainen 60+v enää oikein jaksaisi! 

Olisko vaihtoehto ihan vaan tyytyä nykytilaan ja elää rennosti? Nuo painorajat on aika keinotekoisia ja eri ihmiselle voi olla hyvä eri paino.

Ei. Tämä ylipaino aiheuttaa mulle vakavia ongelmia: kärsin uniapneasta (alkoi tosin jo silloin kun olin 52kg), nivelrikoista, hengeahdistuksesta yms yms.

Tämä 73kg on todella liikaa, ihannepaino terveyden suhteen n 62kg. Tottakai sitä kannattaa tavoitella! Tarkoitus olisi jaksaa virelä ainakin 20 vuotta.

Eikä mun kevyt ruokavalio ole koskaan tarkoitanut kituuttamista, syön erinomaista ruokaa joka päivä ja myös herkuttelen.

Kun ikää tulee, ei ole enää hyväksi laihduttaa. Se kuihtuminen yleensä muutenkin ja silloin se pieni ylimääräinen suojaa kehoa. 73 kg kuulostaa sopivalta.

Miten se olisi sopiva paino jos on vaivoja jotka todennäköisesti helpottaisivat jos painoa olisi vaikka 10kg vähemmän (63kiloakin vielä normaalipainon ylärajalla!)

Toki 100 kiloisista 73 kuulostaa jo keijukaisen keveydeltä mutta pieni ja muuten siro on oikeasti lihava tällä kilomäärällä! Hyvin on hämärtynyt normaalikokoisuus!

Normaalikokoisuudesta kukaan ei puhunut mitään vaan ikääntymisestä ja siihen liittyvästä suojasta, jonka se paino antaa.

Todennäköisesti vaivasi eivät helpotu, olihan niitä 52 kiloisenakin.

Vierailija
171/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on kalorivaje useita kuukausia, eli syö vähemmän kuin kuluttaa eikä laihdu, kannattaa käydä lääkärissä. Jos kaikki ok, ja todella haluat laihtua, hanki kunnon pt.

Vierailija
172/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintoja.

Tänään taas ihan kunnon salitreeni ajan kanssa ja illan herkuksi riisipiirakoita ja munavoita. Peilikuva kiittää 👍

Ei se peilikuva mitään kiitä.

Vierailija
173/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintoja.

Ei se peilikuva mitään kiitä.

Kumarsi ja sanoi Namaste. Upea näky! 👍

Vierailija
174/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele syömään aluksi kerran päivässä. Siinä ehtii tulla aamulla ja lounaalla nälkä, myös illasta voi tulla nälkä. Siinä kun totut siihen, mitä nälkä on, sitä helpommin voit kokeilla seuraavaksi syömistä kahden päivän välein.

Lopputavoite on yltää 5 päivän syömättömyyteen, jolloin kehosi ns. boottaa ja löytää uuden alatason, jolloin nälkähälytyksiä kannattaa sinulle lähetellä. Tämän jälkeen voit syödä 1-2 kertaa päivässä ylläpitääksesi painosi.

Metsäjäkeräilijät hädin tuskin söivät 3 ateriaa päivässä. Päinvastoin söivät silloin tällöin ja liikkuivat mahdottomia määriä vaikeissa maastoissa.

Jos satut tekemään haastavaa asiantuntiatyötä, jossa pitää voida keskittyä pitkiä aikoja kerrallaan, älä selitä, totut ja pystyt siihen kyllä. 

Jos kiinnität huomiota, miten nälkä tulee ja lähtee. Se on vain ohimenevä hälytys. Se ei ole jatkuva tunne, ja siksi sitä pystyykin sietämään, kunhan siihen oppii.

Olen itse pysytellyt 90%:sti yhden aterian päivässä taktiikalla ja olen laihtunut viisi kiloa viiden kuukauden aikana. Tähän päälle olen tehnyt satunnaisia kahvakuulailuja ja punneruksia. Toistaiseksi en ole vielä kyennyt olemaan syömättä kahta päivää, mutta olenkin varovaisesti liikkeellä.

Noudatan vähän samanlaista dieettiä. Sopii itselle, kuin nyrkki silmään, koska liikunta on rasittavampaa, kuin hetkellinen nälän tunne. Syön monipuolisemmin, koska aikaa ja halua on se yhden aterian suunnittelemiselle enemmän. Aina töidän jälkeen hop kotia ruokaa tekemään, mitä olin edellisenä iltana suunnitellut. Yllätyksenä on tullut, että ei ole erillistä ruokakoomaa, vaikka syönkin tuona yhtenä hetkenä. Töissäkin olen ollut energisempi ja keskittymiseni on pitkäjänteisempää. Ruokaa syön juuri sen verran, että jää hyvä olo. Ymmärrän, että tämä ei sovi kaikille, mutta komppaan tätä strategiaa, koska itsellä se toimii ja nälkä ei ole itselleni kestämätön tunne. En koe, että minulla on tai olisi muodostunut syömishäiriö, koska tunnen oloni parantuneen, eikä kukaan ole koskaan maininnut sanallakaan suhtautumisestani ruokaan ja syömisiini. 10kg lähtenyt vuoden aikana ja toiset 10kg on tavoitteena karistaa. Uuteen vyöhön, jonka 90-kiloisena ostin on tullut neljä reikää lisää. Puntarilla olen käynyt vain, kun tämä referenssivyöni tarvitsee uuden reiän. Pää pointtini, ottakaa laihuttaminen selkeänä pitkän aika välin projektina, jossa on selkeät konkreettiset tavoitteet ja toimikaa sen mukaan. Sitten, kun pääse ihannepainooni, niin täytyy opetella pysymään siinä, joka myöskin on suunnitelmallista ja toimin sen mukaisesti.

Vierailija
175/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noudatan vähän samanlaista dieettiä. Sopii itselle, kuin nyrkki silmään, koska liikunta on rasittavampaa, kuin hetkellinen nälän tunne. Syön monipuolisemmin, koska aikaa ja halua on se yhden aterian suunnittelemiselle enemmän. Aina töidän jälkeen hop kotia ruokaa tekemään, mitä olin edellisenä iltana suunnitellut. Yllätyksenä on tullut, että ei ole erillistä ruokakoomaa, vaikka syönkin tuona yhtenä hetkenä. Töissäkin olen ollut energisempi ja keskittymiseni on pitkäjänteisempää. Ruokaa syön juuri sen verran, että jää hyvä olo. Ymmärrän, että tämä ei sovi kaikille, mutta komppaan tätä strategiaa, koska itsellä se toimii ja nälkä ei ole itselleni kestämätön tunne. En koe, että minulla on tai olisi muodostunut syömishäiriö, koska tunnen oloni parantuneen, eikä kukaan ole koskaan maininnut sanallakaan suhtautumisestani ruokaan ja syömisiini. 10kg lähtenyt vuoden aikana ja toiset 10kg on tavoitteena karistaa. Uuteen vyöhön, jonka 90-kiloisena ostin on tullut neljä reikää lisää. Puntarilla olen käynyt vain, kun tämä referenssivyöni tarvitsee uuden reiän. Pää pointtini, ottakaa laihuttaminen selkeänä pitkän aika välin projektina, jossa on selkeät konkreettiset tavoitteet ja toimikaa sen mukaan. Sitten, kun pääse ihannepainooni, niin täytyy opetella pysymään siinä, joka myöskin on suunnitelmallista ja toimin sen mukaisesti.

Hienoa, että olet löytänyt hyvän tavan itsellesi. En usko, että tuo sopii kovin monelle. Minä ihmettelen aina näitä niukantiukan puritaaneja. Eikö teillä ole elämässä mitään juhlia ym. päivällisiä? Meillä on, harva se viikonloppu. En silloinkaan ylensyö, mutta en voisi ikinä noudattaa jotain 500kcal/pvä, kun se kaatuis vähän väliä. Ja kyllä, juhlaruokaan usein kuuluu myös viini. Haluan myös nauttia elämästä, en siksi voisi ikinä aloittaa mitään noin ehdotonta. Onneksi on muitakin keinoja.

Vierailija
176/238 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valintoja.

Kyllä se laihtuminen syömisestä on kiinni eikä liikkumisesta. Liikunta vain tukee painonpudotusta ja kohentaa kuntoa, laihtuminen tapahtuu syömällä.

T: Reilussa vuodessa pudottanut 22 kg ilman liikuntaa (terveyssyy, miksei voinut liikkua. Nyt alkaa onnistumaan)

Se on kaiketi niin, että liikunnan osuus painon pudotuksesta on n. 30% (jos liikkuu säännöllisesti) ja loppu tulee sitten ruokailusta. Jos ei liiku, niin ruokavaliolla ja vähemmällä syömiselläkin on mahdollista pudottaa painoa joskin se tapahtuu sitten melko hitaasti. Netissä on painonpudotus laskureita johon syötetään omat perustiedot, harrastetun liikunnan määrä sekä tavoitepaino ja missä ajassa tarkoitus on tavoite saavuttaa ja laskuri kertoo sitten millä päivittäisellä kalorimäärällä tavoite saavutetaan. Jos valehtelet laskurille tietosi niin kuin moni tekeekin, niin ei kannata sitten edes yrittää painon pudotusta.

En ymmärrä tota, mistä tiedät, että moni valehtelee? Kaikki kuulemma valehtelevat ruokapäiväkirjoissakin. Missä he sit rehellisesti kertovat, että valehtelevat? Jotenkin tossa ei ole järkeä.

Painosta kun puhutaan ja laihdutusneuvoja pyydetään, eikä lääkäri tai joku normaalipainoinen osaa auttaa tai neuvoa, voi aina pelastaa omat kasvonsa syyttämällä lihavaa valehtelijaksi. Hyvä pakokeino nolosta tilanteesta. Toinen tapa on sanoa että lasket kalorit väärin. Kolmas että "eihän keskitysleirilläkään ollut...". Selityksiä selitysten jälkeen eikä yhtään toimivaa neuvoa, koska kukaan ei tiedä yhtä ainoaa keinoa joka soveltuu jokaiselle.

Viimeksi kun kävin lääkärissä, kysyin jälleen "millä konstilla saan tämän hyytelön pois mahani ympäriltä?". Lääkäri sanoi "en osaa sanoa.". Arvostin rehellisyyttä ja ettei alkanut syyttelemään.

Tuo on minusta ongelma, et lääkärit kokevat velvollisuudeksi puuttua ylipainoon, mutta heillä ei välttämättä ole siihen tietotaitoa. Pitäis aina olla joku, joka oikeasti tietää.

Vierailija
177/238 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt enemmän kuin kulutat. Näin yksinkertaista se on. Muistathan, että jokainen suuhun pistämäsi välipala lasketaan mukaan nauttimiisi kaloreihin. Kokeilepa ruokailussasi n. 1500 kaloria ja 100 grammaa hiilihydraatteja päivässä, niin etköhän ala laihtua vähän reippaampaan tahtiin?

Ei kyllä selvästi syö enemmän kuin kuluttaa, jos paino pysyy samama. Yli kulutuksen syöminen lihottaa

Vierailija
178/238 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni sama ongelma. Jos vähennän syömistä reilusti niin aineenvaihdunta vain hidastuu. Liikunkin kyllä sen minkä ehdin töiltä ja lapsilta. Paino siis pysynyt täysin samoissa lukemissa kolmen vuoden ajan.

Hohhoi, et vain jaksanut pysyttäytyä pienemmässä määrässä ruokaa tarpeeksi kauan. Ei ole olemassa ihmistä joka ei laihdu kun vähentää syömistä. Valehteletko useinkin?

On olemassa paljonkin ihmisiä, jotka ainakin laihtuvat hitaasti syömistä vähentämällä. Säästöliekki menee helposti päälle, koska ihmiskeho ei halua laihtua. Se haluaisi aina rasvakerroksen pahan päivän varalle joka kestäisi mahdollisimman pitkään ilman ruokaa

Vierailija
179/238 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti tämäkin on jo käsitelty; Iltasanomat:

–  Yksinkertaistettuna kyse on siitä, että sopiva liikunta, joka tuntuu hyvältä ja virkistävältä, lievittää stressiä. Liian raskas liikuntasuoritus taas on elimistölle kova stressitekijä – ja korkeat stressihormonitasot kasvattavat nälkää.

Tuon perusteella näyttää ilmiselvältä että stressihormoonitasoja alentamalla voi vähentää näläntunnetta?

Helpoin tapa vähentää stressiä tehokkaasti lienee syvämeditaatio. Se antaa parhaimmillaan jopa syvän unen tilaa vahvemman rentoutumisen tason? Tunnetuinta ja tutkituinta, sikahelppoa syvämeditaatiotekniikkaa harjoitetaan normaalisti kahdesti päivässä, aamulla heti herättyä ja toisen kerran iltapäivällä ennen ruokailua. On tärkeää että vatsa on mahdollisimman tyhjä, koska meditaation fysiologinen vaikutus perustuu ensisijaisesti metabolian hidastumiseen, vähän kuin esimerkiksi karhulla talviunien aikaan!

Vierailija
180/238 |
04.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni sama ongelma. Jos vähennän syömistä reilusti niin aineenvaihdunta vain hidastuu. Liikunkin kyllä sen minkä ehdin töiltä ja lapsilta. Paino siis pysynyt täysin samoissa lukemissa kolmen vuoden ajan.

Hohhoi, et vain jaksanut pysyttäytyä pienemmässä määrässä ruokaa tarpeeksi kauan. Ei ole olemassa ihmistä joka ei laihdu kun vähentää syömistä. Valehteletko useinkin?

On olemassa paljonkin ihmisiä, jotka ainakin laihtuvat hitaasti syömistä vähentämällä. Säästöliekki menee helposti päälle, koska ihmiskeho ei halua laihtua. Se haluaisi aina rasvakerroksen pahan päivän varalle joka kestäisi mahdollisimman pitkään ilman ruokaa

Niinpä, ja valitettavasti olemassa olon taistelussa ovat ankarina aikoina pärjänneet parhaiten ne joiden aivoilla on kovin hinku kerätä tuota vararasvaa. Huomattava osa nykyihmisistä on perinyt tuon ominaisuuden, joka on aika tuhoisa nykyisenä yltäkylläisyyden aikakautena.  

Liekö myös suoliston mikrobikannan koostumuksella rikkansa rokassa? Ehkä pyrkimällä muuttamaan sitä voisi saada helpotusta ruuanhimoonsa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä