Pystyy valtaosa ihmisistä todella aukottomasti perustelemaan järjellä, että Maa on pyöreä eikä litteä?
Vai perustuuko argumentit heillä vaan siihen, että mitä heille on koulussa opetettu? Mielipiteitä asiasta?
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nykyään ei voi edes kuviin ja videomateriaalin aitouteen luottaa yhtään vaan kaikki on itse silmin todistettava jos johonkin haluaa uskoa."
Tiede ei perustu vain muutamaan kuvaan ja videoihin vaan hyvin tarkasti kerättyyn aineistoon joka on moneen kertaa tarkastettu ja joita tulosia myös muut tiedemiehet ovat sitten tutkineet myös uudestaan.
No sehän on sitten tietenkin tiedemiesten salaliitto!
Kaikkin niiden ja vielä vuosisatojen ajan.
Eri ja eri suuntaan pyörivä tähtitaivas eteläisellä ja pohjoisella pallonpuoliskolla on sellainen asia, minkä voi ihan itse havainnoida. Samoin kuunpimennys. Ja asioiden katoaminen horisonttiin pohja edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos ei niin helppoa, johdonmukaisesti perusteltavaa ja yleissivistystä hiukan vaativaa asiaa kuin maapallon pyöreyttä kykene havainnollistamaan"
Riippuu mitä tarkoitetaan havainnollistamisella. Jos sen pitää olla havaittavissa kenelle vaan ikkunasta ulos vilkaisemalla niin tuskin se helposti onnistuu. Mutta vaikkapa geometrisesti laskemalla sen pystyy kyllä toteamaan ihan yläkoulun matikalla vaikkapa auringon kulmista horisonttiin nähden eri paikoissa samaan aikaan.
Onnistuu matikalla, mutta ensin pitäisi olla ne mittaukset. Niitä ei sunnuntaikävelyllä voi tehdä siinä sivussa.
Geometrisia mittauksia on tehty jo usein. Yksi 1700-luvulla ja toinen 1800-luvulla. Lisätietoa Pierre Louis Moreau de Maupertuis ja Friedrich Georg Wilhelm von Struve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nykyään ei voi edes kuviin ja videomateriaalin aitouteen luottaa yhtään vaan kaikki on itse silmin todistettava jos johonkin haluaa uskoa."
Tiede ei perustu vain muutamaan kuvaan ja videoihin vaan hyvin tarkasti kerättyyn aineistoon joka on moneen kertaa tarkastettu ja joita tulosia myös muut tiedemiehet ovat sitten tutkineet myös uudestaan.
No sehän on sitten tietenkin tiedemiesten salaliitto!
Kaikkin niiden ja vielä vuosisatojen ajan.
Itseasiassa vuosituhansien. Hienosti vedetty antiikin Kreikasta nykypäivään saakka tätä salaliittoa.
Puhumattakaan siitä miten kaikki maailman merenkävijät on aina saatu sitoutettua tähän salaliittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun purjelaivat aikoinaan purjehtvat eri puolilla maailmaa, niin mikseivät purjehtineet reunan yli.
Laivalla ei voi purjehtia ylämäkeen.
Terävä huomio. Vaikiaa se olisi kyllä laivan kyntää jotain mäkeä ylös.
Onhan laivassa se potkuri, joissain jopa useampi.
No perrrrrkele etkö sinä nää 8aatanan &unkkari mikä pallo tuossa on!!
- tarvitseeko vielä muita perusteluja?
Opettelee tarkka-ampujaksi, pitkillä etäisyyksillä joutuu ottamaan huomioon sekä pinnan kaarevuuden että planeetan pyörimisliikkeen.
Auringon nousu- ja laskuajat voidaan laskea minuutilleen mille tahansa paikalle maailmassa olettamalla että maapallo on pyöreä.
Kukaan ei osaa esittää vastaavia laskukaavoja lättymaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos ei niin helppoa, johdonmukaisesti perusteltavaa ja yleissivistystä hiukan vaativaa asiaa kuin maapallon pyöreyttä kykene havainnollistamaan"
Riippuu mitä tarkoitetaan havainnollistamisella. Jos sen pitää olla havaittavissa kenelle vaan ikkunasta ulos vilkaisemalla niin tuskin se helposti onnistuu. Mutta vaikkapa geometrisesti laskemalla sen pystyy kyllä toteamaan ihan yläkoulun matikalla vaikkapa auringon kulmista horisonttiin nähden eri paikoissa samaan aikaan.
Onnistuu matikalla, mutta ensin pitäisi olla ne mittaukset. Niitä ei sunnuntaikävelyllä voi tehdä siinä sivussa.
Geometrisia mittauksia on tehty jo usein. Yksi 1700-luvulla ja toinen 1800-luvulla. Lisätietoa Pierre Louis Moreau de Maupertuis ja Friedrich Georg Wilhelm von Struve.
Itse asiassa jo muinaisessa Egyptissä maapallon halkaisija laskeettiin kohtuullisen oikein mittausten perusteella.
Monet kuvittelevat että maapallo kuviteltiin litteäksi joka paikassa hyvin pitkään mutta oikeasti se suurin harhakuvitelma oli siinä kiertääkö aurinko maata vai toisinpäin. Se eli paljon laajemmin ja pidempään kuin käsitys maan litteydestä.
Vierailija kirjoitti:
Auringon nousu- ja laskuajat voidaan laskea minuutilleen mille tahansa paikalle maailmassa olettamalla että maapallo on pyöreä.
Littumaassa aurinko ei koskaan nouse eikä laske, vaan se pysyy aina horisontin yläpuolella, on kuin Lapin yötön yö.
Tosin littumaauskovaisilla on selityksenä perspektiivi ja katsojan mukaan nouseva ja laskeva horisontti :D
Vierailija kirjoitti:
Perustan itse uskomukseni siihen että kaikki muutkin planeetat ovat pyöreitä niin miksi yksi olisi littana, toki voihan tohonkin keksiä vaikka mitä aukkoja enkä sano olevani oikeassa vaan itse uskon niin ilman mitään opetettuja malleja.
Mistä tiedät, onko maa jotain samankaltaista kuin se, minkä ehkä näet yötaivaalla jollain kaukoputkella?
Vierailija kirjoitti:
No vtustako yksittäisellä tavan kansalaisella olisi resursseja tutkia itse jokaikistä asiaa, varsinkaan maailmanlaajuisen mittakaavan asioita!!
Eipä juuri mistään. Siksi on usein järkevintä vain luottaa opillisiin auktoriteetteihin.
Maapallon pyöreyden näkee kiipeämällä korkealle paikalle jossa horisontti avautuu laajasti. Ei tarvitse olla kuin hieman muuta maastoa korkeampi paikka, mikäli puista avoin näkymä yli 180 astetta.
Merelläkin saman näkee laivan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Maan muodon epäily vaatii kaiken koulussa opitun hylkäämistä.
Pelottavaa, että tällaisia ihmisiä on ja että heillä on äänioikeus.
Taisit ymmärtää väärin alun kysymyksen. Ei kukaan vakavasti kyseenalaista sitä, että maa on pallo. Kysymys on, olemmeko tämän osalta täysin auktoriteettien varassa, vai voimmeko itse havaita asian jotenkin.
Eteläisellä pallonpuoliskolla vesi pyörii lavuaarissa eri suuntaan kuin pohjoisella. Miksi?
Jotain tuonkaltaista havaintoa ap vissiin peräänkuulutti! Mistä itse kukin voi ITSE havaita Maan pyöreyden - peruskoulun oppikirja ei nyt kelpaa vastaukseksi.
Maapallon pyöreyden voi itse havaita veneestä merellä kiikareiden avulla. Maata lähestyttäessä korkeista rakennuksista näkyy ensimmäisenä ylimmät osat. Lähemmäksi tultaessa rakennukset vähitellen "nousevat" näköhorisonttiin.
Pimeällä asian näkee ilman kiikareitakin esim radiomastojen lentoestevaloista, majakoista yms.
Vierailija kirjoitti:
Muutenhan kaikilla olis sama aika, jos aurinko nousis kaikkialla samaan aikaan.
Flat earthereiden mielestä on just tällainen kansainvälinen tiedesalaliitto, jonka jäljille he on nyt päässeet 😂