Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyy valtaosa ihmisistä todella aukottomasti perustelemaan järjellä, että Maa on pyöreä eikä litteä?

Vierailija
01.05.2023 |

Vai perustuuko argumentit heillä vaan siihen, että mitä heille on koulussa opetettu? Mielipiteitä asiasta?

Kommentit (249)

Vierailija
241/249 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti täysin legitti huomio, johon olen usein törmänyt arkielämässä. Siitä huolimatta, että ihmiset narratiivin mukaisesti "tietävät" maan olevan pyöreä, he eivät useinkaan osaa perustella tai havainnollistaa selkeästi ja ymmärrettävästi asiaa sellaiselle, joka ei tiedä tai ei usko helpolla. Toisin sanoen, he ovat lampaita, jotka eivät oikeasti konkreettisesti tiedä asiaa, mutta uskoat viisaampien sanoja sokeasti.

Vierailija
242/249 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Maan muodon epäily vaatii kaiken koulussa opitun hylkäämistä.

Pelottavaa, että tällaisia ihmisiä on ja että heillä on äänioikeus.

Taisit ymmärtää väärin alun kysymyksen. Ei kukaan vakavasti kyseenalaista sitä, että maa on pallo. Kysymys on, olemmeko tämän osalta täysin auktoriteettien varassa, vai voimmeko itse havaita asian jotenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/249 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti täysin legitti huomio, johon olen usein törmänyt arkielämässä. Siitä huolimatta, että ihmiset narratiivin mukaisesti "tietävät" maan olevan pyöreä, he eivät useinkaan osaa perustella tai havainnollistaa selkeästi ja ymmärrettävästi asiaa sellaiselle, joka ei tiedä tai ei usko helpolla. Toisin sanoen, he ovat lampaita, jotka eivät oikeasti konkreettisesti tiedä asiaa, mutta uskoat viisaampien sanoja sokeasti.

Periaatteessa noin, mutta koska kukaan ihminen ei voi tehdä perustutkimusta joka ainoasta asiasta, on usein pakko turvautua johonkin opilliseen auktoriteettiin. 

En ole koskaan nähnyt virusta, mutta uskon, että niitä on olemassa, koska viisaat niin sanovat.

Vierailija
244/249 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso kuusta otettuja maapallon kuvia. Aika pyöreältä näyttää. 

En ole itse ottanut niitä kuvia. Minulle on sanottu, että ne ovat avaruudesta otettuja maan kuvia. 

Vierailija
245/249 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa noin, mutta koska kukaan ihminen ei voi tehdä perustutkimusta joka ainoasta asiasta, on usein pakko turvautua johonkin opilliseen auktoriteettiin. 

En ole koskaan nähnyt virusta, mutta uskon, että niitä on olemassa, koska viisaat niin sanovat.

Jos ei niin helppoa, johdonmukaisesti perusteltavaa ja yleissivistystä hiukan vaativaa asiaa kuin maapallon pyöreyttä kykene havainnollistamaan niin ei ole mikään riemuvoitto esittää parempaa ja viisaampaa ihmistä kuin se asiaa heikkolaatuisesti pohtiva salaliittoteoreetikkokaan - se sentään edes yrittää pähkäillä jollain keinoin.

Vierailija
246/249 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Maa olisi litteä niin kissat olisivat jo pudottaneet kaiken reunalta avaruuteen. MOT

Jos Maan gravitaation voittamiseen on tarvittu Saturn 5 -kantorakettia, ei ne reunalta työnnetyt kappaleet mihinkään Maasta pois päin putoaisi.

Vierailija
247/249 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Taisit ymmärtää väärin alun kysymyksen. Ei kukaan vakavasti kyseenalaista sitä, että maa on pallo. Kysymys on, olemmeko tämän osalta täysin auktoriteettien varassa, vai voimmeko itse havaita asian jotenkin. 

Eteläisellä pallonpuoliskolla vesi pyörii lavuaarissa eri suuntaan kuin pohjoisella. Miksi?

Vierailija
248/249 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni uskovainen uskoo raamattuun vaikka ei ole edes kirjan kansia avanneet. He vain uskovat, että heitä viisaammat ovat kirjan lukeneet ja tehneet sieltä juuri oikeat tulkinnat.

Vierailija
249/249 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Assburger kirjoitti:

Eteläisellä pallonpuoliskolla vesi pyörii lavuaarissa eri suuntaan kuin pohjoisella. Miksi?

Jotain tuonkaltaista havaintoa ap vissiin peräänkuulutti! Mistä itse kukin voi ITSE havaita Maan pyöreyden - peruskoulun oppikirja ei nyt kelpaa vastaukseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä