En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.
Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.
Kommentit (751)
Lainaa tummat vaatteet joltain. Osta kirppikseltä jotain. Pukeutuminen etiketin mukaan kunnioittaa vainajaa.
Ehkä jossain määrin, jos sulla on edes musta alaosa, voi puhtaan valkoinen paita käydä, mutta sillä kyllä erotut joukosta ja sitä tuskin haetaan. Mutta värillinen on vielä huonompi vaihtoehto kuin valkoinen, koska se ei ole juhlava/kunnioittava EIKÄ hautajaisväri.
Voin lahjoittaa mustan hameen, ohutta "sametti" vekkiä, erittäin siisti. Joustava vyötärö, sopii 34-40 kokoiselle. Pituus pohkeeseen (minulla, 172 cm pitkällä). Saat postikulujen hinnalla?
Lainaa joltain sukulaiselta tai tutulta. Kirpputoreilla ja halpisvaatekaupoista kuten Tokmanni tai H&M voi löytyä edullisesti jotain mustaa. Verkkokaupoissa voi olla alevaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jossain määrin, jos sulla on edes musta alaosa, voi puhtaan valkoinen paita käydä, mutta sillä kyllä erotut joukosta ja sitä tuskin haetaan. Mutta värillinen on vielä huonompi vaihtoehto kuin valkoinen, koska se ei ole juhlava/kunnioittava EIKÄ hautajaisväri.
Valkoinen paitapusero on naisilla täysin etiketin mukainen. Kuin myös miehillä.
Valkoiset housut sitten taas eivät sovi hautajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä höpöä taas. Muka mustat vaatteet. Haudalle mennään viemään viimeiset jäähyväiset vainajalle. Mitä ihmeen kunnioittamisia mustissa vaatteissa? Ennenwanhaan oli tapana noin. Nyt voi mennä hyvin tavallisissa tamineissa kunhan eivät ole kirkuvan värisiä, liian paljastavia ja rikkinäisiä rättejä. Ei tavisten tarvitse katsoa mallia brittien ja ruotsalaisten kuninkaallisten hautajaisista.
Siinä kunnioitetaan toisten ihmisten surua. Osoitetaan yhteenkuuluvuutta, olemme kaikki surullisia, olemme tässä yhdessä, samanlaisina suremassa. Otan osaa suruusi, näin sen vaivan, että pukeuduin muihin kuin tavallisiin tamineisiin. Sinun surusi oli niin tärkeää, että etsin nämä vaatteet. Mitä kaukaisempi henkilö on vainajalle, sitä tärkeämpi on etiketti, leskelle tai suoraan/alenevassa/ylenevässä polvessa olevalle sallitaan poikkeamat, sillä he voivat olla niin järkyttyneitä, eli siis et ole yhtä surullinen serkkusi kuin lapsesi hautajaisissa, oletan.
On kyllä pinnallista jos vaatteilla pitää näyttää suru.
Ei farkuissa eikä hupparia eikä tuulitakkia HAUTAJAISET EIVÄT OLE: Festarit tai ilonjuhla !
Ei punaista eikä keltaista MIKSI olet hommanu riemukirjavia vaatteita, jotka näkyy kaivolta kotia!?
Kirpputorit, sukulaiset, kierrätyskeskukset, UFF, FIDA jne. Sieltä olen löytänyt edulliseen hintaan kun uusia en halua ostaa. Materiaali on nykyisin niin huono ja kallis hinta
Vierailija kirjoitti:
Ei farkuissa eikä hupparia eikä tuulitakkia HAUTAJAISET EIVÄT OLE: Festarit tai ilonjuhla !
Ei punaista eikä keltaista MIKSI olet hommanu riemukirjavia vaatteita, jotka näkyy kaivolta kotia!?
Hautajaiset voi olla ilon juhla, jos se on vainajan toive. Mä olen ollut monissa iloisissa hautajaisissa, joissa on on jokainen saanut pukeutua kuten haluaa.
Etkö voi lainata keltään? Musta housut ja valkea kauluspaita?
Katso ap ,jos joku myy tori.fi:ssä.
Hämeenlinna, löytyy kokoa 38, 40/42, voin lainata
Käy kirppiksellä. Parilla eurolla löytyy noita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttohautauksessa ei tarvita arkun kantajia.
Riippuu kirkosta ja seurakunnasta. Esimerkiksi Pirkkalan vanhalla kirkolla kantajat kantavat arkun kirkkoon ja sieltä pois. Pienen suvun hautajaisissa oli kolme sukulaista ja kolme seurakunnan kautta hankittua ulkopuolista kantajaa.
Ja mitä pukeutumiseen tulee, niin siistiä olla pitää, muulla ei ole niin suurta väliä. Itse suosin mustia pitkähihaisia mekkoja tai kotelomekko + jakku yhdistelmää. Tällä hetkellä ainoat siistit vaatteet taitavat olla hautajaisiin sopivia. Toki ovat muussakin käytössä värikkäämmin asustettuina.
Jos ei kovin läheinen, ei mustaa tarvitse olla siistit riittää. Olen nähnyt harmaissa lähipiiriä. Onko spr kirppistä lähellä? Voitko lainata joltakin vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että näille farkuissa juhlijoille ne siistit farkut nimenomaan ovat sellaiset, joissa on niittejä tai strasseja takataskuissa...
Ei ole sellaisia farkkuja.
Jotain siistiä, hillittyä ja mieluiten tummaa. Ei tarvitse olla erityisen juhlavaa
Olen ollut valitettavan monissa hautajaisissa ja ainoastaan hyvin paljastavat tai räikeän väriset vaatteet ovat herättäneet paheksuntaa konservatiivisimpienkaan sukulaisten parissa.
Miehen hyvin uskovaisen suvun hautajaisissa on paha, jos pukeutuu tumman liilaan. En kyllä tiedä miksi eikä miehellekään se ole selvinnyt.
Itse käytin äitini hautajaisissa mustaa bleiseriä johon oli tarttunut kissanpaskanhaju, koska se oli ollut sukulaisen kellarissa yhden talven. Sukulainen ei siivonnut kissanhiekkalaatikkoa koko talvena ja kissat baskoi laatikon viereen. Tuuletin bleiserin ja laitoin sen hautajaisten jälkeen roskiin, mutta kyllä se hautajaisten ajan oli ihan sopiva. Puserona oli musta halpa peruspaitapusero. Housut oli tummansiniset.
Harvoilla on vaatteita vain hautajaisia varten ja jos ei muuten käytä mustia vaatteita, tuo on heti ongelma. Kannattaa tosiaan kysellä tutuilta jos joku voisi lainata siistejä mustia vaatteita.
Kirpputorilta löytäisit mustat perusvaatteet alle kympillä, hyvin todennäköisesti jopa yhteensä max. vitosella jos kiertelisit vähän tarkemmin. Mutta pukeudu miten haluat, sitähän luultavasti halusit kuulla. Tämän palstan mukaan on täysin hyväksyttävää, jopa suotavaa, pukeutua hautajaisiin oman fiiliksen mukaan vaikka klovniasuun.