En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.
Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.
Kommentit (751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet niissä mitä on. Luuletko sä että sotien jäljeisenä pula aikana tai edes ennen niitä köyhemmällä kansalla. Oli mitääb erillisiä vaatteita hautajaisiin.
Itse asiassa ennen vanhaan ihmisillä oli eri vaatteet arkeen ja juhlaan. Myös niillä köyhemmillä.
Eikä ollut. Mummoni kertoo tarinaa siitä, kuinka suku kävi kahdessa erässä hautajaisissa. Kaksi naista vaihtoivat mekon keskenään ja tämän takia täytyi mennä eri aikaan.
Hei ap, paljonko sinulla olisi ihan maksimissaan varaa laittaa vaatteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä loukkaannuin kun mun isäni hautajaisissa yks ei ollut saanut päällensä mitään sopivampaa kuin kirkkaan vihreää.
Enhän mä ihmisten ajatuksista tiedä mutta jos vieras tulee mustissa/tummissa vaatteissa hautajaisiin, niin siitä voi ainakin päätellä, että se tajuaa mihin tilaisuuteen on tulossa. Ja jonkinlaista osanottoa siis tarjoaa sureville.
Eli mustat vaatteet päälle. Kiitos.
Mä en loukkaantunut, kun mun äidin hautajaisissa yksi oli saanut päälleen punaista. Ei olisi loukkaantunut äitivainaakaan.
Eräät vaan ovat tarkempia kuin toiset. Se punaiseen pukeutunut oli yksi surevista. Luultavasti äitini olisi loukkaantunut paljon enemmän siitä, jos joku olisi lähtenyt varta vasten hänen hautajaisiaan varten ostamaan mustia vaatteita, joille ei olisi muuten mitään käyttöä.
Yleensä hautajaisiin joutuu useamminkin kuin kerran elämässään, eli kyllä niille äitisi hautajaisiin ostetuille vaatteille olisi varmasti ollut käyttöä vastaisuudessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet niissä mitä on. Luuletko sä että sotien jäljeisenä pula aikana tai edes ennen niitä köyhemmällä kansalla. Oli mitääb erillisiä vaatteita hautajaisiin.
Itse asiassa ennen vanhaan ihmisillä oli eri vaatteet arkeen ja juhlaan. Myös niillä köyhemmillä.
Eikä ollut. Mummoni kertoo tarinaa siitä, kuinka suku kävi kahdessa erässä hautajaisissa. Kaksi naista vaihtoivat mekon keskenään ja tämän takia täytyi mennä eri aikaan.
Niin, eli nekin naiset tiesivät, ettei hautajaisiin mennä arkivaatteissa, vaikka oltaisiin kuinka köyhiä.
Ihmettelen näitä jotka vaahtoavat että eivät käytä mustaa. Onko se nyt liikaa ostaa yhdet housut/hame ja yksi paita jossain vähän tummemmassa värissä? Vai onko teillä kaikki vaatteet jotain pelkkää oranssia kukkakuosia, eikä mitään muuta voi harkitakaan? Ei edes yksiväristä valkoista paitaa? Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla yksi vaivainen paita ja housut, joilla voi mennä vakavaan tilaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä loukkaannuin kun mun isäni hautajaisissa yks ei ollut saanut päällensä mitään sopivampaa kuin kirkkaan vihreää.
Enhän mä ihmisten ajatuksista tiedä mutta jos vieras tulee mustissa/tummissa vaatteissa hautajaisiin, niin siitä voi ainakin päätellä, että se tajuaa mihin tilaisuuteen on tulossa. Ja jonkinlaista osanottoa siis tarjoaa sureville.
Mä en loukkaantunut, kun mun äidin hautajaisissa yksi oli saanut päälleen punaista. Ei olisi loukkaantunut äitivainaakaan.
Eräät vaan ovat tarkempia kuin toiset. Se punaiseen pukeutunut oli yksi surevista. Luultavasti äitini olisi loukkaantunut paljon enemmän siitä, jos joku olisi lähtenyt varta vasten hänen hautajaisiaan varten ostamaan mustia vaatteita, joille ei olisi muuten mitään käyttöä.
Sama.
Ei olisi tullut mieleenkään loukkaantua kenenkään vaatteiden väristä, vaikka porukasta löytyi niin sinistä, punaista, valkoista, beigeä, mustaa, harmaata kuin violettiakin.
Just ostin Tokmannilta halvat mustat perushousut. Ja toiset Prismasta. Takki on vaikeampi, mutta ei sillä niin väliä.
housut 19,99e: https://www2.hm.com/fi_fi/productpage.1010783001.html
pusero 19,90e: https://www2.hm.com/fi_fi/productpage.1086131014.html
pusero 14,90e: https://www2.hm.com/fi_fi/productpage.0932278002.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Ei olisi tullut mieleenkään loukkaantua kenenkään vaatteiden väristä, vaikka porukasta löytyi niin sinistä, punaista, valkoista, beigeä, mustaa, harmaata kuin violettiakin.
Et loukkaantunut, mutta silti pistit noin tarkasti mieleesi kaikki ne värit, joita hautajaisvieraat olivat pukeneet päälleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin pukeudutaan mustaan/ tummaan. Ei hautajaisiin mennä arkivaatteissa. Mistä nämä puheet nykyisin on oikein lähtöisin, että voi mennä ihan missä vaatteissa vaan. Ei voi.
Sinä voit pukeutua ihan miten haluat. Et voi kuitenkaan määrätä muita pukeutumaan sinun käsityksesi mukaan.
Mutta minusta kyllä aika pinnallista vängätä jostain hautajaisvaatteiden väristä. Se ihmisten vaatteiden väri ei ole missään pääroolissa hautajaisissa.
Nimenomaan siksi onkin syytä pukeutua niin ettei missään tapauksessa vie niillä väreillä huomiota pois tilaisuuden arvokkuudelta ja oikealta merkitykseltä.
Ei sen tilaisuuden arvokkuus ja oikea merkitys ole kiinni mistään ihmisten vaatteiden väristä muualla kuin sinun ja kanssasi samoin ajattelevien mielissä. Kukaan muu tuskin edes kiinnittää huomiota muiden vaatteiden väriin. Ja jos kiinnittääkin niin ei välitä, vaan keskittyy siihen tilaisuuden pääasiaan, eli vainajan kunnioittamiseen ja muistelemiseen sekä omaisten huomioimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Et loukkaantunut, mutta silti pistit noin tarkasti mieleesi kaikki ne värit, joita hautajaisvieraat olivat pukeneet päälleen...
En muistanut, lunttasin kuvista.
Vierailija kirjoitti:
housut 19,99e: https://www2.hm.com/fi_fi/productpage.1010783001.html
pusero 19,90e: https://www2.hm.com/fi_fi/productpage.1086131014.html
pusero 14,90e: https://www2.hm.com/fi_fi/productpage.0932278002.html
Kiitos
Jää pois tai lainaa joltain, ei tuommoisilla luettelemillasi vaatteilla voi hautajaisiin mennä.
Mustat housut ja musta poncho, edullisia halpoja on ollut ketjuliikkeissä. On myös aika tyylikäs tuo poncho.
Laita siisteimmät tummat vaatteet, jotka sinulla on.
Ylipäätään juhliin mennään juhlavaatteissa, katson kyllä kieroon jos joku erottuu muista arkisesti.
Hyvin neuvoja jo onkin ollut.
Tosiaan niistä poimisin ison mustan huivin (hartioille) tai mustan ponchon. Muuten vaatekaapistasi hillittyä yksiväristä, mustaa, tummansinistä, beigeä, valkoista. Tärkeintä on vainajan kunnioitus!
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään juhliin mennään juhlavaatteissa, katson kyllä kieroon jos joku erottuu muista arkisesti.
Siinähän katsot.
Vierailija kirjoitti:
🙄
Just olin ns. hienon väen hautajaisissa ja turhaan stressasin. Eli jos et ny kirjavaa laittais etkä punaista. Haudalle ei edes menty kun tuhkataan, kappelissa oltiin ilman takkia. Muistotilaisuudessa ilman takkia.
Eikä otettu kuvia vaikka luulin että otetaan. Muisteltiin, juteltiin ja oli mukavaa, ja yksivärisiä vaatteita oli, harmaata, mustaa, sinistä..
Puhtaat ja siistit vaatteet ovat ok