En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.
Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.
Kommentit (751)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä höpöä taas. Muka mustat vaatteet. Haudalle mennään viemään viimeiset jäähyväiset vainajalle. Mitä ihmeen kunnioittamisia mustissa vaatteissa? Ennenwanhaan oli tapana noin. Nyt voi mennä hyvin tavallisissa tamineissa kunhan eivät ole kirkuvan värisiä, liian paljastavia ja rikkinäisiä rättejä. Ei tavisten tarvitse katsoa mallia brittien ja ruotsalaisten kuninkaallisten hautajaisista.
Hautajaiset ovat surun juhla. Musta on surun väri. Ei sillä ole tekemistä sen kanssa etteikö voisi olla muutakin väriä, mutta se että sillä halutaan näyttää ottavansa osaa suruun. Näin minä sen tulkitsen. Jos laittaa punaisen mekon hautajaisiin niin monelle se on jopa ilon väri mikä tuntuu ajatuksena oudolta kun kyse on kuitenkin lähiomaisen tai ystävän menetyksestä ja haluaa näyttää sen tuoman surun.
Minun naapuriltani kuoli lapsi. Vainajan isä kulki valkoisissa vaatteissa, valkoinen hattu päässä lapsen kuolemasta hautajaisiin asti. Myös hautajaisissa hänellä oli valkoiset vaatteet. Hautajaisten jälkeen hattu jäi pois, mutta valkoinen paita oli vielä jonkin aikaa käytössä. Hänen kulttuurissaan valkoinen on surun väri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni hautajaisissa en kiinnittänyt mitään huomiota vieraiden vaatetukseen. Kuvista näin jälkeenpäin, että kaikenlaista vaatetusta oli ihan farkkuja myöten, mutta pääasia oli tosiaan, että tultiin sinne hautajaisiin eikä se vaatetus. Eiköhän se riitä, että on siistit ja puhtaat vaatteet.
Miksi ihmeessä joku kehtaa mennä farkuissa hautajaisiin? Ymmärtäisin jos olisi joku sukukokous jne. mutta hautajaiset! kuitenkin arvokas juhla jossa vaaditaan juhlavaa mutta mustaa pukeutumista.
Kukaan ei vaadi juhlavaa, mustaa pukeutumista. Farkut, harmaat ballerinat, tummahko pusero ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin varoissani niin ostin itelleni ihan erikseen hautajaiskamppeet. Minulla on nyt musta jakku ja mustat housut. Toivon että ne kestävät vuosikausia. Kun ikää tulee niin alkaa vanhoja sukulaisia kuolemaan ja siihen on hyvä varautua.
Olen samaa mieltä. Itsellänikin on muutama sellainen musta siisti vaate, jota en käytä, mutta jonka olen kuitenkin säästänyt tulevia hautajaisia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempieni hautajaisissa en kiinnittänyt mitään huomiota vieraiden vaatetukseen. Kuvista näin jälkeenpäin, että kaikenlaista vaatetusta oli ihan farkkuja myöten, mutta pääasia oli tosiaan, että tultiin sinne hautajaisiin eikä se vaatetus. Eiköhän se riitä, että on siistit ja puhtaat vaatteet.
Miksi ihmeessä joku kehtaa mennä farkuissa hautajaisiin? Ymmärtäisin jos olisi joku sukukokous jne. mutta hautajaiset! kuitenkin arvokas juhla jossa vaaditaan juhlavaa mutta mustaa pukeutumista.
Kukaan ei vaadi juhlavaa, mustaa pukeutumista. Farkut, harmaat ballerinat, tummahko pusero ihan ok.
Olen sitä mieltä myös, että mustat farkut sopii ihan hyvin hautajaisiin. Olen läheiseni haudannut eikä mustat farkut häirinnyt yhtään. Miten joillakin on edes voimia alkaa tsekata ja arvostella hautajaisvieraiden vaatteita? Ainakin itse keskityin ihan muuhun kuin vieraiden vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä höpöä taas. Muka mustat vaatteet. Haudalle mennään viemään viimeiset jäähyväiset vainajalle. Mitä ihmeen kunnioittamisia mustissa vaatteissa? Ennenwanhaan oli tapana noin. Nyt voi mennä hyvin tavallisissa tamineissa kunhan eivät ole kirkuvan värisiä, liian paljastavia ja rikkinäisiä rättejä. Ei tavisten tarvitse katsoa mallia brittien ja ruotsalaisten kuninkaallisten hautajaisista.
Siinä kunnioitetaan toisten ihmisten surua. Osoitetaan yhteenkuuluvuutta, olemme kaikki surullisia, olemme tässä yhdessä, samanlaisina suremassa. Otan osaa suruusi, näin sen vaivan, että pukeuduin muihin kuin tavallisiin tamineisiin. Sinun surusi oli niin tärkeää, että etsin nämä vaatteet. Mitä kaukaisempi henkilö on vainajalle, sitä tärkeämpi on etiketti, leskelle tai suoraan/alenevassa/ylenevässä polvessa olevalle sallitaan poikkeamat, sillä he voivat olla niin järkyttyneitä, eli siis et ole yhtä surullinen serkkusi kuin lapsesi hautajaisissa, oletan.
Ja höpönlöö.
Itselleni lähiomaisena oli ihan sama minkä värisissä vaatteissa ihmiset oli tilaisuudessa.
Tärkeintä oli, että ne kaikki ihmiset oli siellä monessa suhteessa vaikeana päivänä. Joku musta vaate oli ihan yksi hailee. En ajatellut enkä usko, että ne muihin kuin mustaan tai tummaan pukeutuneet oli itse vähemmän surullisia tai otti osaa meidän suruun yhtään sen vähempää kuin ne mustiin pukeutuneet vieraat.
Hautajaisiin pukeudutaan mustaan/ tummaan. Ei hautajaisiin mennä arkivaatteissa. Mistä nämä puheet nykyisin on oikein lähtöisin, että voi mennä ihan missä vaatteissa vaan. Ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Balleriinat voi laittaa hyvin. Tummat vaatteet, hiukset siististi ja nätti koru.
Muuten hyvä, mutta hautajsisiin ei muita koruja kuin kihla-tai vihkisormukset.
Miksi pitää höpöttää tällaista skeidaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
UFF auttaa. Sieltä löytää mustia vaatteita halvalla, siis ihan muutamalla eurolla.
Kaikilla paikkakunnnilla ei sitten ole Uffejaä....
Jotain " kirppistä" on mm pelastusarmeijan, VIA dia, työttömien ylläpitämät kirpparit ym ym.
Varmasti löytyy jostakin ja itse kyselisin tutuilta lainaksi jos ei muuten löydy.
Tuossa kysyin itse tutuilta naapureilta. Tunnissa löytyi mustat hame, pusero ja kengät. Eivät ihan sopivaa kokoa, sillä ei väliä.
Löytyyks hautajaisvaatteita henkka maukista??
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin pukeudutaan mustaan/ tummaan. Ei hautajaisiin mennä arkivaatteissa. Mistä nämä puheet nykyisin on oikein lähtöisin, että voi mennä ihan missä vaatteissa vaan. Ei voi.
miten hautajais paitapusero eroaa arkipaitapuserosta?
Vierailija kirjoitti:
Jos mä haluan, että mun hautajaisissa vieraat pukeutuu pirteän värisiin vaatteisiin, niin sinäkö sen torppaat ja pakotat vieraille tummat kledjut päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö saivarteluksi? Jos se on tumma, silloin se käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö saivarteluksi? Jos se on tumma, silloin se käy.
no joku sanoi, että ei voi mennä arkivaatteissa. jos mulla on kaapissani musta paitapusero niin sehän on mun arkivaate jota käytän ja voin laittaa sen myös hautajaisiin.
Muutamalla kympillä saat varmaan ne tummat vaatteet.
Mulla on ollut hautajaisissa siisti valkoinen paitapusero yhdistettynä mustiin housuihin. Oli tyylikäs yhdistelmä ja tuota valkoinen + musta näkee kyllä hautajaisissa. Mä sinuna lainaisin kavereilta, tai rohkeasti viestiä facebookin kierrätysryhmiin, jos joku antaisi ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Muutamalla kympillä saat varmaan ne tummat vaatteet.
Paitsi jos ei sitä kokoa mitä normi ihmiset, esim paksu, ylipitkä yms.
Vaatteiden merkeillä ei ole mitään väliä. Neulepusero on musta todella tyylikäs! Toimii hyvin. Kunhan ei farkkuja. Musta mekko ja sukkikset käy myös. Musta huivi ja takki?
Menet niissä mitä on. Luuletko sä että sotien jäljeisenä pula aikana tai edes ennen niitä köyhemmällä kansalla. Oli mitääb erillisiä vaatteita hautajaisiin.
Eikö violetti ole jokin kirkollinen väri? Siitäkö tuo paheksuminen johtuisi. Sävy sävyyn papin kanssa. :)