En omista mustia vaatteita ja hautajaiset tulossa. Rahatilanne tiukka.
Mietin, voiko hautajaisiin laittaa esim halpis hm neuletakin?? Raha tilanne on aika tiukka. Haluaisin silti kunnioittaa vainajaa. Kirpparilta etsin ja en löytänyt, olen niin ihme kokoa. Mites takki, pitääkö sekin erikseen ostaa? Omistan vain tuulitakin ja lyhyen farkkutakin ja huppareita. Millaiset kengät? Käykö harmaat ballerinat, sellaiset omistan? Hautajaiset tällä viikolla, aikaa ei kauheasti ole jahkailla. Antakaa nyt vinkkejä.
Kommentit (751)
Joo kirppikseltä löytyy vain vaatteita normaalikokoisille.
Musta t paita ja gollegehousut ei maksa paljon.
Jos ei tosiaan ole kuin muutama lantti niin kysyy tuttaviltaan mustia vaatteita lainaksi.
Kirppikseltä löytyy kyllä musyia huiveja vaikka valkoisen paidan kanssa ja jotkut mustat sukkahousut ja siihen päälle pitsiä kuin hameeksi.
Nyt mielikucitusta kehiin. Ompele käsin ei tarvita konetta kun saa kahdesta mustasta hameesta isomman kangastilkun jonka kietaisee ympärilleen
Laita vaikka jollain nauhalla kiinni.
Kyllä konsteja keinoja on monenlaisia kun hätä on suuri.
Musta vaate ei ole mikään pakko. Kun ei vaan mene räikeissä väreissä kuten punaisen sävyt.
Tummansininen, harmaa, tummanruskea jne on aivan hyvä väri hautajaisvaatteelle.
Jätesäkin voi laittaa päälleen. Ei maksa paljon.
Ja siihen vaikka valkoinen pusero päälle.
Mustat sukkahousut ja tummat kengät.
Täydestä menee.
Itse olen joskus pukeutunut jätesäkkiin kun siihen hätiin ei muuta löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta kirppikseltä.
Saat kympillä housut puseron ja takin. Ei ole kallista.
En ole ap. mutta mä olen käynyt monet kirppikset läpi ja olen löytänyt vuoden aikana 0-2 kpl mulle sopivaa vaatetta. Että ei niitä noin vaan osteta.
Olisi jännä tietää, millaisilla kirppiksillä oikein käyt. Itse nimittäin löytäisin ihan minkä kokoiselle ihmiselle tahansa asialliset hautajaisvaatteet 3 eurolla vaikka heti huomenna. Itse asiassa tuo olisi ihan jännä haaste.
Eihän niiden hautajaisvaatteiksi sopivien tarvitse 100% omaan makuun sopivia, konmarilaisittain iloa pirskahtelevia vaateparsia olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään juhliin mennään juhlavaatteissa, katson kyllä kieroon jos joku erottuu muista arkisesti.
Mahtaa teillä olla hauskoja juhlia, kun sinä katselet nenä pystyssä muiden vaatteita. 🤦
Olen eri, mutta kyllä minäkin mielessäni hieman hämmästyn, jos joku aikuinen tulee esimerkiksi häihin ihan tavallisissa kesävaatteissa. Kaikki muut puvuissa ja juhlamekoissa, ja joku tulee sit shortseissa ja tunika&leggissit -yhdistelmässä (jos siis ei oo mitkään mökkihäät). Kukaanhan ei näytä kauniimmalta/komeammalta niissä, eikä fiksummalta. Mietin että onko tässä joku mielenosoitus menossa, vai onko niin huono itsetunto, että minähän en pukua prkl päälleni laita se on herrojen touhua se. Ei se sen pidempään se ihmettely kestä, mutta aina kun katsoo niitä juhlakuvia, niin tulee se, että eikö anoppi oikeasti keksinyt poikansa häihin muuta kuin kukkatopin ja valkoiset legginssit joissa pitsireuna.
Tässähän olisi hyvä Suomi kuntoon -ohjelma: jokainen hankkii (kirpparilta tai uutena) siistit juhlavaatteet. Sitten pysyttelee siinä samassa koossa parikymmentä vuotta (kun ei oo ihan kinnaavat vaatteet niin hyvin voi vaihtua +/- 7kg). Ja tutustuu sen verran uusiin ihmisiin ja kulttuurimenoihin, että niille juhlavaatteille on myös käyttöä. Henkinen ja fyysinen hyvinvointi mahtavaan nousuun!
Naurattaa te jotka alapeukkua laitatte.
Jos ei ole rahaa ostaa vaatteita niin jätesäkin voi hyvin laittaa päälleen.
Taidatte kaikki olla tosi rikkaita.
Mutta ette osaa säveltää tilanteen mukaan.
Kaikki keinot ja kobstit on silloin sallittu kun hätä on kova.
Miten mahtaisitte selvitä sodan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa jätesäkkirulla olla kalliimpi kuin ne kirppiksen hautajaisvaatteet. Nehän voi ostaa etukäteen, kyllä joku joskus kuolee. Mutta jos ei osaa suunnitella, on tietysti pakko säveltää aina tilanteen mukaan, vuodesta toiseen. Vuodesta toiseen ei ole juhlavaatteita, lapsille joululahjoja, yllätyksenä tulee koulurepun tarve ekaluokkalaiselle tai kesälomareissujen rahareiät, pakko säveltää tilanteen mukaan.
Tumman siniset tai harmaat käyvät hyvin. Kunhan ovat siistit ja asialliset.
Vielä lisää vinkejä.
Verhoista saa hyvän kietaisumekon jos painoa on n 100 - 300 kg. Kyllä mahtuu.
Voi olla vaikka valkoinen verho ja siihen musta t paita. Ei paljon maksa.
Itse mennyt häihin juurikin tälläisessä verhossa ja kaikki hämmästeli mistä olen löytänyt tuollaisen pitkän hameen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa jätesäkkirulla olla kalliimpi kuin ne kirppiksen hautajaisvaatteet. Nehän voi ostaa etukäteen, kyllä joku joskus kuolee. Mutta jos ei osaa suunnitella, on tietysti pakko säveltää aina tilanteen mukaan, vuodesta toiseen. Vuodesta toiseen ei ole juhlavaatteita, lapsille joululahjoja, yllätyksenä tulee koulurepun tarve ekaluokkalaiselle tai kesälomareissujen rahareiät, pakko säveltää tilanteen mukaan.
Puhumme kansasta, jolle tulee joka vuosi talvikin yllätyksenä.
Ekaluokkalaiselle kelpaa kyllä vanha reppu vaika paikattukin. Tietty muovipussi edullinen. Kaupan kestokassit ovat hyviä ja kestäviä.
Me ei olla koskaan tehty mitään kesälomamatkoja. Kotona yhdessä tehty kaikenlaista. Rakennettu majoja. Kalasa ja uimasa käyty. Käveöyllä ja pyöräilty yhdessä. Nukuttu välillä pihassa koko porukka teltassa. Leikitty piilosta. Metsässä ollaan käyty tutustumassa eri eläimiin ja metsän muuhun elämään.
Tehty itsel lapsille temppurata ja kiipeilypaikat.
Pelataan erilaisia pelejä sekä ulkona että sisällä.
Kotimaan matkailua on harrastettu omin voimin sohvalla kotona. Kirjoin kuvin tv ja radiota hyväksikäyttäen.
Lapset saaneet itse tehdä liimauskirjaa paikoista josta osaavat kertoa jotain.
Kas kas kummaa koulussa monikaan pensa ei osannut nimetä käymiään huvipaikkojaan . Meidän penskat osasivat vaikka eivät ole käyneet.
Teemme koko perheen voimin erilaisia maantieyeelllisiä paikkoja sohvalla kotona.
Ja huom. Käymme töissä mutta kaikki vapaamme käytämme ladten hyväksi eikä maksa paljoa.
Tummansiniset, harmaat, mustat, tumma violetti ja jopa tummanvihreä on ihan ok hautajaisvaate, ja saman väriskaalan ballerinat on ok ja mustat sukkikset. Ja tumma neuletakki.
Ei käy: minihame, paljaat jalat (nähty on ja närkästyttiin), kirjava spagettiolkain hellemekko, räikeät värit, paljaat jalat sandaaleissa (jätä ne crocksit kotio). Pitää muistaa, että siunaustilaisuudessa ollaan yleensä kirkossa. Eli olkapäät peitettynä ja paljasta ihoa näkyvissä nuukasti. Et ole tullut sinne esittelemään itseäsi.
Kukaan ei välitä takistasi, kaikki tajuaa ettei sitä mustaa takkia ole jokaisella.
Itse inhoan mustaa ja olin isäni hautajaisissa tumman luumun värisissä vaatteissa. Appi tuli vaaleassa kesäpuvussa kysyttyään minulta ensin onko se sopivaa. Tiesin hänen rahatilanteensa, ettei se taivu puvun ostoon, ja sanoin, että on se ok. Eli jos sinulla ei ole ihan just se asustus ja olet epävarma, niin yksi vaihtoehto on kysyä lähiomaisten mielipidettä, onko sopivaa tulla tässä vaatetuksessa, voithan selittää että rahat on tiukalla mutta haluaisit tulla kunnoittamaan vainajaa.
Kirpparit kannattaa katsastaa, jos löytyy muutamalla kolikolla vaikka tumma hame ja paita.
Minulla on mustat siistit housut. Sopivat moneen yläosaa vaihtamalla. Olen ollut missä hautajaisissa, synttäreillä, konsertissa, baarissa.
Jos mun hautajaisista olisi kyse, toivoisin, että he tulisivat saattamaan ketkä haluaisivat tulla ja juuri siinä varustuksessa, mikä olisi mahdollinen. Toivoisin, että kukaan ei pahalla mielellä ja stressissä yrityäisi metsästää vaatteita, joihin ei ole varaa siksi, että olisi sopivaa. Lährinen saattaja on läheinen saattaja hupparissakin. Se huppari ei meidän suhdettamme määrittele. Se määrittelee, että hän haluaisi tulla paikalle.
lainaa joltain tai pukeudu tummimpiin vaatteisiin, joita sinulla on.
nykyisin hautajaiseteiketti on pukeutumisen suhteen varsin vapaa: ainakin viimeaikaiset hautajaiset, joissa itse olen ollut, niin ihmiset ovat pukeutuneet ihan normaaleihin tummiin vaatteisiin eikä kukaan ole sitä edes selän takana paheksunut. Hautajaisissa on kuitenkin tärkeintä vain muistaa vainajaa ja viedä osanotto läheisimmille.
Vierailija kirjoitti:
Joo kirppikseltä löytyy vain vaatteita normaalikokoisille.
Musta t paita ja gollegehousut ei maksa paljon.
Jos ei tosiaan ole kuin muutama lantti niin kysyy tuttaviltaan mustia vaatteita lainaksi.
Kirppikseltä löytyy kyllä musyia huiveja vaikka valkoisen paidan kanssa ja jotkut mustat sukkahousut ja siihen päälle pitsiä kuin hameeksi.
Nyt mielikucitusta kehiin. Ompele käsin ei tarvita konetta kun saa kahdesta mustasta hameesta isomman kangastilkun jonka kietaisee ympärilleen
Laita vaikka jollain nauhalla kiinni.
Kyllä konsteja keinoja on monenlaisia kun hätä on suuri.
Siis täh 😂🤣 nämä hautajaisasut haluaisin kyllä nähdä!
Harmaat ballerinat ja tumma neuletakki käy.
Tuulitakki, farkkutakki ja collegehupparit ei käy. Tai tuulitakki ehkä jos on musta, kuvioton. Yritä vielä löytää trenssi tms.
Vierailija kirjoitti:
Jos mun hautajaisista olisi kyse, toivoisin, että he tulisivat saattamaan ketkä haluaisivat tulla ja juuri siinä varustuksessa, mikä olisi mahdollinen. Toivoisin, että kukaan ei pahalla mielellä ja stressissä yrityäisi metsästää vaatteita, joihin ei ole varaa siksi, että olisi sopivaa. Lährinen saattaja on läheinen saattaja hupparissakin. Se huppari ei meidän suhdettamme määrittele. Se määrittelee, että hän haluaisi tulla paikalle.
Samaa mieltä.
Toivoisin myös omaisena, että ne tärkeät ihmiset saapuisi paikalle vaikka sitten minkä värisissä asuissa. Läsnä oleminen, muistelut, kunnioitus ja lohdutus ei ole vaatteista tai vaatteiden väreistä kiinni.
Mahtaa teillä olla hauskoja juhlia, kun sinä katselet nenä pystyssä muiden vaatteita. 🤦