miksi ylioppilas- ja teekkarilakit aiheuttavat osalla vappuraivoa?
Kaksi palstojen perustyyppiä
1. Raivoaa siitä, että jotkut käyttävät teekkari- tai ylioppilaslakkia
2. Ylpeilee sillä, että on tavarat niin huonossa järjestyksessä, että on hukannut lakkinsa.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Koska niitä lakkeja käyttävät elitistit luulevat olevansa parempia. Juuri sen takia en vietä vappua.
Lukioon taitaa mennä yli puolet vuosittain. Ja sinulle siis yli puolet jokaikisestä ikäluokasta muodostuu eliitiksi, jolle olet katkera?! En kyllä haluaisi olla sinun kengissä! Mitä tapahtui, mistä kaikkei katkeruus ja kateellisuus? Tarjoaako julkinen puoli jotain mielenterveyspalveluja, joissa noita asioita voisi yrittää prosessoida? Tuollainen katkeruus pitemmän päälle tekee elämästäsi todella hankalaa.
Miten iltalukio, oletko yrittänyt? Jos saat tuon kaiken katkeruuden muutettua motivaatioksi, niin aivan taatusti saat sen haaveilemasi valkolakin!
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa. Lakit on hauska perinne, eikä perus yo-lakki ole vaikea hankkia. Väitän että juuri kukaan lakkipäistä ei koe sellaista ylemmyydentuntoa kuin jotkut tällä palstalla kuvittelee.
Mutta jotkut, jotka eivät ole lakkia hankkineet, kokevat alemmuudentunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Koska niitä lakkeja käyttävät elitistit luulevat olevansa parempia. Juuri sen takia en vietä vappua.
No enkä luule olevani parempi. Lakki on nostalgista kaivaa esiin ja vapun merkki kuin tonttulakki jouluna. Aikanaan menin lukioon ja yliopistoonkin koska en oikein tiennyt mitä tehdä ja oma elämä on ollut pitkään vaiheilua, moni yläasteelta amikseen lähtenyt tuttu on ollut jo lähes 10v oman alan töissä ja palkka nousee. En nyt huonommuuttakaan koe mutta en koe tuon olevan ylpeilyn aihe vaikka osaankin ehkä keskustella supliikimmin antropologiasta kuin kokkikaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateellisuus, mutta eihän sitä kukaan myönnä.
Mistä?
Nykyisin lakin saa jokainen, joka käy lukion.
Historian hämärissä 50- tai 60-luvulla lakeilla oli arvoa.
t. lakki on, en käytäSano sinä? Ainahan on ollut tuota lukio vs. amis vastakkainasettelua. Joillain ei omat riittäneet, tai ei ollut kiinnostusta lukioon (amiksessa ei siis mielestäni ole mitään vikaa, en sitä meinaa), mutta silti pidetään lukion käyneitä (syystä ???) ns. bättre folkina tms.
Kai ne on samoja jotka kokevat antipatiaa akateemisia ihmisiä kohtaan.
Miksi joku kokee antipatiaa akateemisia kohtaan? Mitä se on heiltä pois, jos joku on erikoislääkäri tai tekniikan tohtori?
Tohtorin hattu on vähän erilainen kuin yo-lakki. Ja se onkin niin kallis, ettei sitä vappujuhlissa juuri käytetä.
Miten tohtorinhattu liittyy vappuun? Minä ja muut tuntemani tohtorit käyttävät kyllä vappuisin ihan normaalisti ylioppilas- tai teekkarilakkia.
Luonnollisesti. Eihän useimmat tohtorit raaski tohtorinhattua edes hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Se virtsan väri. Eikö voisi huolehtia että väri olisi valkoinen?
Sitä kutsutaan ajan patinaksi. Itsestä oli ainakin lapsena hienon näköistä, kun naapurin iäkäs pariskunta lähti vappukävelylle. Miehellä oli kellastunut teekkarilakki päässään ja rouvalla tavallinen ylioppilaslakki.
Vierailija kirjoitti:
Luulevat olevansa parempia, kun niillä on lakki. M28
On ne ainakin sinua parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä?
t. lakki on, en käytäSano sinä? Ainahan on ollut tuota lukio vs. amis vastakkainasettelua. Joillain ei omat riittäneet, tai ei ollut kiinnostusta lukioon (amiksessa ei siis mielestäni ole mitään vikaa, en sitä meinaa), mutta silti pidetään lukion käyneitä (syystä ???) ns. bättre folkina tms.
Miksi joku kokee antipatiaa akateemisia kohtaan? Mitä se on heiltä pois, jos joku on erikoislääkäri tai tekniikan tohtori?
Tohtorin hattu on vähän erilainen kuin yo-lakki. Ja se onkin niin kallis, ettei sitä vappujuhlissa juuri käytetä.
Miten tohtorinhattu liittyy vappuun? Minä ja muut tuntemani tohtorit käyttävät kyllä vappuisin ihan normaalisti ylioppilas- tai teekkarilakkia.
Ei se nyt niin kallis ole ainakaan omasta mielestäni. Mutta käyttää sitä ei toki saa, jos ei ole promovoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivoaja on varmaan sen verran vanha, ettei hänellä ole edes amislakkia.
Ihmettelen, kuka edes viitsii esitellä julkisesti noloa amislakkia. Jee kattokaa, oon lähäri!!!
Veikkaan, että 99% ei edes tunnista lakista, että on lähäri. Tosin hieman huvittaa tuo tupsu lakissa. Kun kerta teekkareillakin on ollut se tupsu, niin kyllä meilläkin pitää olla...
Vierailija kirjoitti:
Miksi lakkiraivoajilla on niin suuri tarve korostaa vappuisin, että he eivät juhli vappua? Minkä muun asian ei-tekemisestä ilmoitatte?
"Minäpä en muuten juhli juhannusta"
"Minäpä en muuten juhli syntymäpäivää"
"Minäpä en muuten juhli joulua"
"Minäpä en muuten pese käsiä vessassa käydessäni"Perustuuko näiden ihmisten identiteetti tosiaan vaan toisten vastustamiselle, kun ei ole mitään omaa?
Lakkia voi käyttää, jos haluaa. Minä en lakkiani käytä.
Suuret suomalaiset juoppojuhlat eivät inspiroi, mutta käsienpesua kannatan.
Ei ne vaivaa kuin palstoilla riehuvia avohoitopotilaita.
Mutta ne riehuvat vain palstoilla, ei ne pääse edes ulos.
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli koet alemmuuden tunnetta asiasta. Miksi? Voisitko vaan yrittää käsitellä asian niin, että toisen saavutukset eivät ole sinulta pois? Eläminen on mukavampaa, kun ei katkeroidu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos, tyhmä lapsukainen, kun ennen vanhaan ei ollut lakeissa kellastumisenestokäsittelyä, kuten nykyään on.
Siinä ei huolehtiminen auta mitään, kun aika tekee tehtävänsä.Voi tyhmä vanhus, eihän se lakki maksa kuin muutaman kympin. Minä ostin 4 vuotta sitten uuden, kun entinen oli jo niin pinttyny ja siksi ruma.
Katsos typerä lapsi, ennen vanhaan ne lakit oli arvokkaita. Niissä oli nahkalippa, sisällä vuorikankaana osakunnan värit ja lyyra kultaa.
Ihan toista kuin parin kympin markettilakki jossa rihkamalyyra ja muovilippa.
Katsos typerä vanhus, ei lakin eikä ihmisen ikä tuo arvokkuutta, vaikka se kusen väri näkyy lakista tai silmistä tai sinun kommeteista täällä.
Onhan se lakki todistus siitä, että on käynyt läpi kirjoitukset ja valmistunut. Minulle ainakin yo-kirjoitukset oli siihenastisen elämäni stressaavin aika ja olen kyllä aiheesta ylpeä, että kirjoitin 5 ällää. Matikkapäätä ei ole, niin pitkä matikka meni vähän niin ja näin. Kyllä saavutuksistaan voi olla ylpeä.
On lakki, en juhli koska ei ole ketään kenen kanssa juhlia. Join kunnolla pari päivää ennen vappua jotta ei tekisi mieli juhlia vappuaattona. Se toimi ihan hyvin. En juhli mitään muutakaan valitettavasti, joulua tai syntymäpäiviä. Vähän harmittaa joka vuosi mutta toisaalta olen jo tottunut tähän.
Vierailija kirjoitti:
On lakki, en juhli koska ei ole ketään kenen kanssa juhlia. Join kunnolla pari päivää ennen vappua jotta ei tekisi mieli juhlia vappuaattona. Se toimi ihan hyvin. En juhli mitään muutakaan valitettavasti, joulua tai syntymäpäiviä. Vähän harmittaa joka vuosi mutta toisaalta olen jo tottunut tähän.
Ärsyttääkö se, että muut juhlivat ja käyttävät lakkia?
Mun lakki on tallessa lapsuudenkodin vintillä. Minusta teekkarilakit on jotenkin kivoja ja vanhojen ihmisten ylioppilaslakit. Mutta pipon saa tänäänkin päähän laittaa. Itse en ole koskaan pitänyt ylioppilaslakkia kirjoitusten jälkeen. Mutta jos olisin teekkari niin varmaan sitten. Hain tavalliseen tekuun kun aina luulin että tkk on mulle liian vaikea. Nyt tiedän että olisin pärjännyt ehkä sittenkin. Mutta ylioppilaslakkia en pysty päähäni laittamaan. En vaan pysty, tunnen itseni tyhmäksi se päässä. Muiden osalta yhdentekevää. Lukion käyneitä on kuitenkin jo puolet porukasta tänä päivänä.
No jo on aikoihin eletty. Kaikesta sitä voi ärsyyntyäkin. Itse olen ylioppilas, samoin vanhempani ja lapseni. Vappuna olen usein mökillä pihatöissä, joten lakkia ei päässäni näy, mutta jos olisin jossakin vappubrunssilla Helsingin puistossa tms., voisin hyvinkin laittaa lakin päähäni. Sehän on perinne, ihan kuin jouluna laitan päälle jotain punaista tai uutena vuotena joku ampuu raketteja. Elämä olisi aika ankeaa ilman mukavia perinteitä ja asioiden juhlistamista. Voihan sitä ostaa lakin kaupasta, jos se naapurin lakki niin itseä kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos, tyhmä lapsukainen, kun ennen vanhaan ei ollut lakeissa kellastumisenestokäsittelyä, kuten nykyään on.
Siinä ei huolehtiminen auta mitään, kun aika tekee tehtävänsä.Voi tyhmä vanhus, eihän se lakki maksa kuin muutaman kympin. Minä ostin 4 vuotta sitten uuden, kun entinen oli jo niin pinttyny ja siksi ruma.
Katsos typerä lapsi, ennen vanhaan ne lakit oli arvokkaita. Niissä oli nahkalippa, sisällä vuorikankaana osakunnan värit ja lyyra kultaa.
Ihan toista kuin parin kympin markettilakki jossa rihkamalyyra ja muovilippa.Katsos typerä vanhus, ei lakin eikä ihmisen ikä tuo arvokkuutta, vaikka se kusen väri näkyy lakista tai silmistä tai sinun kommeteista täällä.
Mitäs jos kävisit vaikka happihyppelyllä, niin ei tarvitsisi kirjoitella niin myrkyllisiä kommentteja. Ainakin Helsingissä on upea aurinkoinen päivä. Sitten itsellesikin tulee parempi olo, jookos?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä?
Ei ole ihme, ettei raski, kun yksikin tohtori sanoi menevänsä sillä rahalla mieluummin perheineen lomalle ulkomaille.