Ikääntyvät, pelottaako teitä että joudutte johonkin hoitolaitokseen asumaan vanhuksena?
Jos on aina saanut elää yksin ja itsenäisesti, silloin varsinkin luulisi että on inhottava ajatus.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän muutaman vuoden päästä tule pakotettu eutanasia kaikille kun 70 vuotta pamahtaa rikki. Valtiolla ei ole varaa eikä työntekijöitäkään hoitaa vanhuksia.
Oho,,olen 70 + ja hoioalan keikkaa tarjotaan vieläkin, joten nyt voin sitten alkaa kieltäytyä, jos kerran olen kaatopaikkakamaa.
Lisäksi huolehdin parista muistisairaasta sukulaisesta ja yhdestä melkein terveestä lapsenlapsesta.
Katso ympärillesi. Missä kunnossa luulet että tämän päivän 40+ ihmiset ovat, kun nyt jo tekee tiukkaa? Armottomia läskejä suurin osa, jotka ei saa käveltyä viittä kilometriä.
Ei pelota, koska hoivakotiin ei kukaan joudu, sinne pääsee.
Jos on muistisairas, kuten lähes kaikki ovat siinä vaiheessa, niin ei enää ymmärrä.
Jos on muuten huonokuntoinen ja pää pelaa, niin ymmärtää, ettei selviä enää kotona.
T.hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota, koska hoivakotiin ei kukaan joudu, sinne pääsee.
Jos on muistisairas, kuten lähes kaikki ovat siinä vaiheessa, niin ei enää ymmärrä.
Jos on muuten huonokuntoinen ja pää pelaa, niin ymmärtää, ettei selviä enää kotona.
T.hoitsu
Ihmisen kärsimyksestä nauttivan hoitsun käsiin ei päästä, sinne joudutaan.
Aivan sama kuin vastentahtoisesti ilman parisuhdetta oleva nainen raiskataan, ja hänelle kerrotaan että seksin suhteen tilanne parani.
Pelottaa. Siinä tapauksessa että sairastun myyn osakkeeni ja hankin seniorasunnon, jossa saa kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun johonkin hoitolaitokseen joutuu, ei enää luultavasti tajua mistään mitään. Sitä ennen hoidetaan kotona se mitä hoidetaan.
Monikin tajuaa. On vain fyysisesti niin huonossa kunnossa ettei oo vaihtoehtoja. Pää voi silti pelata.
Ei ne asioitaan jotain tajuajat ole hoitolaitoksissa. He ovat vielä kotihoidon asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän pelkäisin sitä, että hoitolaitokseen ei pääse vaikka tarve olisi.
Yksi isovanhemmistani eli vaikeasti dementoituneena kotona. Ei syönyt itse, ei juonut itse, ei kommunikoinut. Makasi vaipoissa liikkumattomana sängyssä. Kotihoito kävi kerran vuorokaudessa. Olisin toivonut, että olisi päässyt laitokseen.
Toinen isovanhemmistani aneli lääkäriltä suositusta palvelutalopaikkaan mutta ei saanut. Ei pysynyt yksin pystyssä edes rollaattorin avulla, joten ei pystynyt kotonaan liikkumaan paikasta toiseen. Silti lähetettiin yksin kotiin. Pyysin itsekin lääkäriltä suositusta palveluasumiseen tälle isovanhemmalle. Ei onnistunut.
Ei voi olla mahdollista tuo, että hän makasi kotona vaipoissa täysin dementoituneena ja kotihoito kävi kerran päivässä.
Vaippa on pakko vaihtaa useammin, tai tulee ihotulehdus.
Totta, läheinen vanhus oli täysin muistamaton, mutta kävi jopa vessassa ja käveli kunnolla ja hänellä kävi 5 kertaa kotihoitaja / vrk, sitten vasta pääsi hoivakotiin.
Ruokailun ja lääkkeiden takia oli paljon käyntejä.
Sanottiin, että tuo 5 kertaa alkaa olla maksimi.
Tästä n 1,5 v aikaa.
Vierailija kirjoitti:
En lähe. En ala kattoo kotimaisia vanhoja elokuvia hilpeistä tukkilaisista ja heinälatoromantiikkaa. Toinen piristys on viikkohartaus.
En lähe.
Useimmissa paikoissa vanhuksella on oma huone, eikä ole pakko osallistua mihinkään, jos ei halua.
Ihme vääntöä täällä selvästi tietämättömältä taholta.
Käykää niissä laitoksissa vaikka ulkoiluttamassa dementikkoja, niin näette sitä todellisuutta.
T.hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitos se on kohtaloni. Ei lapsia, ei pahemmin muutakaan sukua. Tosin eipä ne lapsetkaan mitään auta, kun nykyään isovanhemmat kipataan laitokseen heti kun ei jakseta enää katsella.
Minä ainakin kippaan. Se että on kaatanut paskaa niskaan 60 vuotta ja viimeisin vuosinaan pyytää anteeksi ei ihan riitä täyteen palveluun.
Miettikää naiset kuinka kohtelette lapsianne.
Naiset???
Niin?
Miehethän kuolee paljon aikaisemmin, ei niitä ehditä laitokseen kippaamaan.
Kummasti niitä vain siellä laitoksissa on. Miehet katsos sairastuukin aiemmin kuin naiset.
Isänikin oli hoitolaitoksessa loppuaikansa, ja nyt äidin miesystävä. Äiti porskuttaa edelleen hyväkuntoisena, asuu yksin omassa talossaan, tekee pihatyöt ja siivoukset ja osti juuri uuden auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun johonkin hoitolaitokseen joutuu, ei enää luultavasti tajua mistään mitään. Sitä ennen hoidetaan kotona se mitä hoidetaan.
Monikin tajuaa. On vain fyysisesti niin huonossa kunnossa ettei oo vaihtoehtoja. Pää voi silti pelata.
Ei ne asioitaan jotain tajuajat ole hoitolaitoksissa. He ovat vielä kotihoidon asiakkaita.
Taju ei ole joko 100% tai 0%, vaan myös kaikkea siltä väliltä.
Tuttu joutui juuri hoitolaitokseen. Ei pärjää kotonaan, mutta tajuaa kyllä vielä paljon asioita. Ilmeisesti ainakin enemmän kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitos se on kohtaloni. Ei lapsia, ei pahemmin muutakaan sukua. Tosin eipä ne lapsetkaan mitään auta, kun nykyään isovanhemmat kipataan laitokseen heti kun ei jakseta enää katsella.
Minä ainakin kippaan. Se että on kaatanut paskaa niskaan 60 vuotta ja viimeisin vuosinaan pyytää anteeksi ei ihan riitä täyteen palveluun.
Naiset???
Niin?
Kummasti niitä vain siellä laitoksissa on. Miehet katsos sairastuukin aiemmin kuin naiset.
Isänikin oli hoitolaitoksessa loppuaikansa, ja nyt äidin miesystävä. Äiti porskuttaa edelleen hyväkuntoisena, asuu yksin omassa talossaan, tekee pihatyöt ja siivoukset ja osti juuri uuden auton.
Ei miehiä ole laitoksissa. Miesten sairauksien annetaan kehittyä terminaalivaiheeseen, jonka jälkeen ne todetaan ja jätetään hoitamatta. 2 viimeistä päivää menee saattohoidossa, ei laitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset???
Niin?
Isänikin oli hoitolaitoksessa loppuaikansa, ja nyt äidin miesystävä. Äiti porskuttaa edelleen hyväkuntoisena, asuu yksin omassa talossaan, tekee pihatyöt ja siivoukset ja osti juuri uuden auton.Ei miehiä ole laitoksissa. Miesten sairauksien annetaan kehittyä terminaalivaiheeseen, jonka jälkeen ne todetaan ja jätetään hoitamatta. 2 viimeistä päivää menee saattohoidossa, ei laitoksessa.
Höpö höpö ja huomenna lissää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset???
Niin?
Isänikin oli hoitolaitoksessa loppuaikansa, ja nyt äidin miesystävä. Äiti porskuttaa edelleen hyväkuntoisena, asuu yksin omassa talossaan, tekee pihatyöt ja siivoukset ja osti juuri uuden auton.Ei miehiä ole laitoksissa. Miesten sairauksien annetaan kehittyä terminaalivaiheeseen, jonka jälkeen ne todetaan ja jätetään hoitamatta. 2 viimeistä päivää menee saattohoidossa, ei laitoksessa.
Höpö höpö ja huomenna lissää...
Tiedät kyllä totuuden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taju ei ole joko 100% tai 0%, vaan myös kaikkea siltä väliltä.
Tuttu joutui juuri hoitolaitokseen. Ei pärjää kotonaan, mutta tajuaa kyllä vielä paljon asioita. Ilmeisesti ainakin enemmän kuin sinä.
Se sinun lyhyt vierailusi saattaa antaa kuvan että vielä olisi ajatusmaaima mallillaan. He saavat lisää kotihoidon käyntejä jotka skarppeja mutta pystyvät istumaan turvallisesti päivän vaikka pyörätuolissa. Aamupäivän selkeät hetket kääntyvät illan levottomuuteen, hätääntyneisyyteen tai agressiiviseen käytökseen. Toiset väsyvät aamutoimista, ruokailuista ja hygieniatoimista niin että haluavat vain levolle aktiviteettien sijaan. Eivät jaksa vierailuja mikä sitten loukkaa vierailijaa. Se tajunnan taso todellakin vaihtelee, kuten sanoit, mutta myös vahingollinen ja vaarallinen käytös.
Me sovittiin tyttären kanssa että koska minä uhrasin nuoruuteni hänen vuokseen hän huolehtii minusta kun olen vanha. Toiveena olisi ettei tarvitse vanheta yksin. Toivon että olisi myös seurana ystäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän muutaman vuoden päästä tule pakotettu eutanasia kaikille kun 70 vuotta pamahtaa rikki. Valtiolla ei ole varaa eikä työntekijöitäkään hoitaa vanhuksia.
Oho,,olen 70 + ja hoioalan keikkaa tarjotaan vieläkin, joten nyt voin sitten alkaa kieltäytyä, jos kerran olen kaatopaikkakamaa.
Lisäksi huolehdin parista muistisairaasta sukulaisesta ja yhdestä melkein terveestä lapsenlapsesta.Katso ympärillesi. Missä kunnossa luulet että tämän päivän 40+ ihmiset ovat, kun nyt jo tekee tiukkaa? Armottomia läskejä suurin osa, jotka ei saa käveltyä viittä kilometriä.
Kyllä, heille ei ole vakituisia työpaikkoja ja ovat masentuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista kirjailijaa, mutta teoksen nimi taisi olla joko Yliaika tai Yliajalla? Joka tapauksessa kyseessä oli kotimainen dystopiaromaani tulevaisuuden Suomesta, jossa kansalaisoikeuksien yläikäraja on 75 vuotta. Toisin sanoen kun 76 tulee mittariin, valtio odottaa jokaisen järjestävän oman exituksensa. Toinen vaihtoehto on alkaa elää paperittomana.
Kiitos tästä vikistä! Kirjailijan nimi on Piia Leino ja kirja on Yliaika. Latasin eilen illalla äänikirjan kännykkääni ja pitääpä alkaa kuunnella.
Aloittajan kysymykseen: kyllä vain pelkään. Eniten ehkä pelkään sitä, että kun Suomessa noin muutenkin kivunhoito on varsin surkeaa, vanhusten hoitolaitoksissa se on todennäköisesti vieläkin surkeampaa. Tätini joutui viimeiseksi elinvuodekseen vuodepotilaaksi ja oli sydäntä raastavaa käydä katsomassa häntä. Kipuja oli paljon, mutta sai niihin vain buranaa. Toivoisin vaikka kaatuvani portaissa kotona niin, että en pääse enää ylös. Ihminen kuolee 2-4:ssä vuorokaudessa, jos on ilman mitään nesteitä. Muutaman päivän kärsimys olisi kuitenkin pienempi paha kuin viikkojen, kuukausien tai kenties vuosienkin kärsimys. Mistä tulikin mieleen, että olisi varmaan syytä laatia hoitotahto. Sellainen, että jos en enää itse kykene nostamaan juomalasia ja juomaan, mulle ei saa ruveta juottamaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinulla on varaa maksaa siitä noin 7000 euroa/kk. Sillä summalla saa paikan yksityisestä hoivakodista itse maksavana. Jos odotat, että kunta maksaa, niin silloin sinulta ei kysytä, milloin omainen sinne "kipataan" vaan hän saa paikan (jonotuksen jälkeen) siinä vaiheessa, kun neljä kotihoitokäyntiä vuorokaudessa ei enää riitä.
Pelottaa jonkin verran ja sen vuoksi pidän fyysisestä kunnostani huolta. Liikunta tukee myös aivojen hyvinvointia ja voi tutkimusten mukaan pienentää mm. dementian vaaraa. Kun ei ole ylipainoa, kropan liikkuvuus toimii, pääsee helposti ylös lattialta, jos ei ole luita katkennut, tai ihan sohvalta, wc-pytyltä, pystyy laittamaan sukat jalkaan itse jne.
Toisaalta olen tottunut yksinoloon, joten se puoli ei pelota, siis että pitää olla jossain huoneessa yksin ilman ihmiskontakteja. Siinä vaiheessa toivottavasti ajatukset olisi sumeina että ei ahdistaisi.
Kyllä ja olen päättänyt jo aikoja sitten etten mene. Henki pois sitten kun ei enää itse pärjää. Sänkyyn makaamaan koko päiväksi hoitajien armoille en mene.
Nyt et ymmärtänyt lainaamaasi kirjoittajaa ollenkaan. Ei hän puhunut vanhusten hoitamisesta vaan siitä, että vanhukset hoitavat niitä lapsia.
Näin nämä ääliöketjut etenee, kukaa ei ymmärrä yhtään mitään🤯