Ikääntyvät, pelottaako teitä että joudutte johonkin hoitolaitokseen asumaan vanhuksena?
Jos on aina saanut elää yksin ja itsenäisesti, silloin varsinkin luulisi että on inhottava ajatus.
Kommentit (115)
Kyllä pelottaa. Tai ehkä lopun tuskainen raihnaisuus pelottaa ihan yleisesti. Voi kun tulisi vaan äkkiloppu ennen viimeistä alamäkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun johonkin hoitolaitokseen joutuu, ei enää luultavasti tajua mistään mitään. Sitä ennen hoidetaan kotona se mitä hoidetaan.
En ymmärrä miksi tätä alapeukutetaan, tämä on todellisuus. Hoitolaitokseen mennään sitten, kun ei enää ymmärrys toimi ja kuola valuu suupielestä. Tämä on suoraan kunnan sosiaalityöntekijän kommentti, kun etsimme äidille hoitopaikkaa. Ei sinne niin vain joudu tai mennä.
Oletko sitä mieltä että hoitolaitoksessa asuvista vanhuksista kukaan ei tajua mitään? Eivät he vihanneksia ole, vaikka jotkut hoitajat niin ajattelevatkin. Mummoni eli hoivakodissa reilun vuoden. Siellä oli muutama ihana hoitaja jotka kohtelivat vanhuksia inhimillisesti ja sitten oli niitä jotka puhui vanhuksista todella halveksivasti, kerran käydessäni mummoani tapaamassa eräskin hoitaja näytti kädellään hullun merkkiä kun puhui asukkaista. Äitini kertoi että mummoni ihan selvästi pelkäsi paria hoitajaa siellä, voi vain kuvitella miten tietyn tyypin ihmiset kohtelevat puolustuskyvyttömiä vanhuksia kun sattuu huono päivä ja kukaan muu ei ole näkemässä.
Mitä? Ei tämä mikään minun mielipide ole. Kerroin tässä vain ne asiat mitkä minulle on kerrottu ammattilaisen toimesta.
Laitos se on kohtaloni. Ei lapsia, ei pahemmin muutakaan sukua. Tosin eipä ne lapsetkaan mitään auta, kun nykyään isovanhemmat kipataan laitokseen heti kun ei jakseta enää katsella.
Eiköhän vain harvat ja rikkaat pääse kohta enää palvelukotiin, muut saa homehtua kotiinsa ilman hoitoa. Ja ei, lapset ei tule hoitamaan koska niillä on työt, harrastukset, omat lapset ja ulkomaanmatkat.
Elän päivä kerrallaan. Eilinen on mennyt. Huomisesta emme tiedä. Tänään auttaa Herra.
Ei, siinä vaiheessa tapahtuu eutanasia, joko laillinen tai omaehtoinen.
On myös todella kivoja yksityisiä palvelukoteja, joissa monet elävät loppuun saakka. Omaiseni on sellaisessa. Se vaihtoehto ei pelota yhtään vaan toivon että pääsen joskus samanlaiseen. Palvelukoteihin voi saada ympärivuorokautisen hoivan palvelusetelillä, joten kaikkea ei tarvitse maksaa itse.
Vierailija kirjoitti:
On myös todella kivoja yksityisiä palvelukoteja, joissa monet elävät loppuun saakka. Omaiseni on sellaisessa. Se vaihtoehto ei pelota yhtään vaan toivon että pääsen joskus samanlaiseen. Palvelukoteihin voi saada ympärivuorokautisen hoivan palvelusetelillä, joten kaikkea ei tarvitse maksaa itse.
No teillä on ollut hyvä tuuri, että olette onnistuneet saamaan hoitopaikan läheiselle. Tiedän kokemuksesta miten vaikeaa hoitopaikan saaminen monella paikkakunnalla tänä päivänä on. Sen jo kertovat myös tämän keskustelun kommentoijatkin. Tässä meinaa loppua jo meidän läheistenkin voimat, kun hoitopaikkaa ei vaan saa/löydy.
Eihän laitos tietenkään, vaan yhteisöllinen asuminen on se mikä pelottaa että joutuu siihen.
Olen nähnyt mitä elämä on palvelutalossa, ei sinne pidä kaivata, sillä kotona sinua ei kukaan pahoinpitele, ei raiskaa, ei sano pahasti, ei ole sekopäitä aggressiivisia potilaita samassa tilassa.
Saat ruokaa ja juomaa, jos sitä joku laittaa sänkysi vierelle ja ymmärrät/pystyt itse ottamaan.
Ainakin olet rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Laitos se on kohtaloni. Ei lapsia, ei pahemmin muutakaan sukua. Tosin eipä ne lapsetkaan mitään auta, kun nykyään isovanhemmat kipataan laitokseen heti kun ei jakseta enää katsella.
Minä ainakin kippaan. Se että on kaatanut paskaa niskaan 60 vuotta ja viimeisin vuosinaan pyytää anteeksi ei ihan riitä täyteen palveluun.
Miettikää naiset kuinka kohtelette lapsianne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun johonkin hoitolaitokseen joutuu, ei enää luultavasti tajua mistään mitään. Sitä ennen hoidetaan kotona se mitä hoidetaan.
En ymmärrä miksi tätä alapeukutetaan, tämä on todellisuus. Hoitolaitokseen mennään sitten, kun ei enää ymmärrys toimi ja kuola valuu suupielestä. Tämä on suoraan kunnan sosiaalityöntekijän kommentti, kun etsimme äidille hoitopaikkaa. Ei sinne niin vain joudu tai mennä.
Oletko sitä mieltä että hoitolaitoksessa asuvista vanhuksista kukaan ei tajua mitään? Eivät he vihanneksia ole, vaikka jotkut hoitajat niin ajattelevatkin. Mummoni eli hoivakodissa reilun vuoden. Siellä oli muutama ihana hoitaja jotka kohtelivat vanhuksia inhimillisesti ja sitten oli niitä jotka puhui vanhuksista todella halveksivasti, kerran käydessäni mummoani tapaamassa eräskin hoitaja näytti kädellään hullun merkkiä kun puhui asukkaista. Äitini kertoi että mummoni ihan selvästi pelkäsi paria hoitajaa siellä, voi vain kuvitella miten tietyn tyypin ihmiset kohtelevat puolustuskyvyttömiä vanhuksia kun sattuu huono päivä ja kukaan muu ei ole näkemässä.
Hoitajathan pöllii kuolevilta vanhuksilta kipulääkkeetkin.
Vain kusipää tyypit.
Loppujen lopuksi, suurin osa meistä suomalaisista on rehellisiä ja luotettavia ihmisiä.
Ei muutama mädännyt tyyppi, tarkoita koko suomalaista sairaanhoito henkilöstöä.
Hoitajissa on sitten todella paljon kusipäivä. Lähes kaikki. Sinänsä ymmärrettävää, koska kivun ja kärsimyksen takia he siellä ovatkin. Sitä on ihana seurata kuinka vastasyntynyt kuolee, tai joku dementikko ei tajua enää mistään mitään... sitä voi kiduttaa jopa vuosia. Ei kukaan erota onko se jullu kivusta vai muuten vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin kippaan. Se että on kaatanut paskaa niskaan 60 vuotta ja viimeisin vuosinaan pyytää anteeksi ei ihan riitä täyteen palveluun.
Näin. Tiedän vanhuksen jota suht lähellä asuva lapsi käy katsomassa parin kuukauden välein. Tiedän myös minkälainen lapsuus on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt mitä elämä on palvelutalossa, ei sinne pidä kaivata, sillä kotona sinua ei kukaan pahoinpitele, ei raiskaa, ei sano pahasti, ei ole sekopäitä aggressiivisia potilaita samassa tilassa.
Saat ruokaa ja juomaa, jos sitä joku laittaa sänkysi vierelle ja ymmärrät/pystyt itse ottamaan.
Ainakin olet rauhassa.
Kotihoidon tuki vain pöllii rahasi.
Vitsi vitsi, kyllä nekin raiskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei ole enää täyttä ymmärrystä, ei ole sama asia kuin se ettei tajua mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset???
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän muutaman vuoden päästä tule pakotettu eutanasia kaikille kun 70 vuotta pamahtaa rikki. Valtiolla ei ole varaa eikä työntekijöitäkään hoitaa vanhuksia.
Paskempi juttu.
Meillä 70-kymppiset isovanhemmat pääsee koska vain hoitamaan kun lapset sairastuu tai hakemaan päikystä, jos pitää hakea kipeänä kesken päivän tai työpäivä venyy.
Mut valtiolla on sitten varmaan mietittynä ratkaisu tähänkin. Vai tarjotaanko seuraavaksi eutanasiaa laajemminkin? Eiköhän se jouda mennä koko suku, jos eivät selviydy ilman toistensa apuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset???
Niin?
Miehethän kuolee paljon aikaisemmin, ei niitä ehditä laitokseen kippaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän muutaman vuoden päästä tule pakotettu eutanasia kaikille kun 70 vuotta pamahtaa rikki. Valtiolla ei ole varaa eikä työntekijöitäkään hoitaa vanhuksia.
Paskempi juttu.
Meillä 70-kymppiset isovanhemmat pääsee koska vain hoitamaan kun lapset sairastuu tai hakemaan päikystä, jos pitää hakea kipeänä kesken päivän tai työpäivä venyy.
Mut valtiolla on sitten varmaan mietittynä ratkaisu tähänkin. Vai tarjotaanko seuraavaksi eutanasiaa laajemminkin? Eiköhän se jouda mennä koko suku, jos eivät selviydy ilman toistensa apuja...
Ratkaisu siihen voi olla esim: huolehdi itse vanhustesi kaikista menoista. Kaikki vaivat yksityisellä ja eläkettä ei tule.
Mulla ei ole mitään mielenkiintoa elää kituliaana vanhuksena. Ei haittaa yhtään jos joku taho eliminoi.