Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalla ei ymmärretä kaupunkilaista elämäntapaa

Vierailija
30.04.2023 |

Miksi ei edes haluta ymmärtää?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on aina huvittavaa kun Suomessa asuvat tappelee kaupungissa ja maaseudulla asumisesta, vaikka Suomessa ei mitään kunnon kaupunkeja edes ole. Stadi tuntuu hiukan pieneltä kun on viimeisen vuosikymmenen asunut Nykissä. Silti helsinkiläiset on niin olevinaan :D samaa landea koko maa, eikä landessa mitään vikaa ole.

Et tiedä, minkälaista on ihan oikea lande. Se alkaa siitä kohtaa, kun lähimpään Suomen mittakaavassa isoon kaupunkiin on joka suuntaan vähintään 100 kilometriä. Siinä kohtaa ei olla enää mitenkään kaupungin lähiseutua saati työssäkäyntialuetta. Palveluita ei ole, erikoissairaanhoito on kaukana, yliopistot ovat kaukana, julkista liikennettä ei ole, talojen hinnat ovat järkyttävän alhaalla, harrastukset ovat uskontoa tai urheilua, kulttuuria on vain kirjasto jos enää sitäkään...

Vierailija
62/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä elämä kirkonkylällä ei eroa yhtään elämästä jossain kaupungin peltolähiössä. Paitsi että palvelut saattavat olla lähempänä.

Kiitos, tämä on juuri se, mitä moni kaupunkilainen ei ymmärrä.

Suomi on tosi homogeeninen maa, mitä tulee ihmisten elämäntyyleihin, erot ovat oikeasti pieniä.

Maalla ei ymmärretä sitä, että ei suinkaan kaikki kaupunkilaiset asu peltolähiöissä. Itse asun kantakaupungissa ja en kyllä viihtyisi siellä lähiöissä. On ehkä ihan totta, että kirkonkylillä elämä olisi jopa parempaa kuin peltolähiössä, mutta mieluiten kuitenkin asun kantakaupungisssa. Kantakaupungissa ei Helsingissä esim. lainkaan tarvitse autoa, oma työmatkani on lyhyt kävelymatka ja kauppaankin kävelen parissa minuutissa.

Ennemminkin maalla ei ymmärretä sitä, että kaupungeissa voi elää muutenkin kuin kantakaupungissa. Oikeasti, jos jätetään huomioimatta maanviljelijät tai muut täysin haja-asutusalueella esim. entisillä maatiloilla asuvat, niin suomalaisten elämäntapa on loppupeleissä melko samanlaista joka puolella. Suomen kaupungitkaan kun eivät varsinaisesti ole mitään metropoleja, ei edes pk-seutu.

Minä asun ison kaupungin lähiössä. Tämän ansiosta minulla on mahdollisuus elää ilman omaa autoa ja kerrostalossa eikä missään maalla kymmenien kilometrien päässä tavallisista palveluista ja työpaikoista jossain lahoavassa 80-luvun omakotitalossa. On se aika suuri etu verrattuna suomalaiseen maaseutuun. Elämäntyylini on huomattavasti erilainen verrattuna siihen kuin jos joutuisin asumaan siellä keskisessä Suomessa olevalla pikkupaikkakunnalla, josta olen lähtenyt 90-luvulla kaupunkiin. Luonto on kyllä lähellä täälläkin, mutta lisäksi on kaikki edut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sellainen kaupunkilainen elämäntapa on? Tuskin sellaista on yhtä ja oikeaa - Toisinaan minusta tuntuu, että osalle on vaikeampaa tajuta sitä millaista on elää ja asua nykysuomessa maalla. - Ei kaikki maalla asuvat harjoita millään tavoin esiemrkiksi maataloutta ja kasvata jotain tai harjoita tutantoeläin taloutta tms.

Yliopisto-opiskelija

On kyllä totta, että myöskään monet kaupunkilaiset eivät ymmärrä maalla asumista. Mielikuvat elämäntyylistä ovat jääneet jonnekin 80-90-luvuille.

No kerros nyt, miten maaseudun elämäntyyli olisi muuttunut muka 1990-luvusta? Olen itse siellä silloin kasvanut maalaiskirkonkylän keskustassaa ja muuttanut kaupunkiin. Ihan samanlaista on nykyäänkin käydessäni paitsi että palvelut on edelleen vähentyneet.

Ei palveluita -> ei työpaikkoja -> käydään töissä muualla -> elämänpiiri on laajempi

Vierailija
64/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa tunnetaan naapuren menemiset varsin tarkkaan.

T:naapurikyselyjä tehnyt poliisi

Vierailija
65/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvanut maalla.

Minä kuten niin moni muukin, olen aikuistuttuani siirtynyt kaupunkielämään.

"Maalaiserkkujen" mukaan olen samalla päässyt helpommille päiville, en tarvitse yhtä vahvaa ruokaa kuin raskaissa maatalon töissä ja pääsen kaikessa vähemmällä ja rahaa tulee seinästä itsestään.

Viihdyn hyvin kaupunkilaisessa mahdollisuudessa elää rauhassa ympärillä vilisevien naapureiden keskellä.

Emme tunne toisiamme, ei ole tarvetta vatvoa toistemme asioita.

Maalla tärkeätä on tietää, mitä kukakin sanoo ja tekee. Toisten elämää seurataan innokkaasti ja tekemisistä raportoidaan muille. Onhan se idylliä ja välittämistä (?), mutta ei kiitos minulle enää sitä asioiden jakamisen pakkoa.

Tämäkin on kyllä yksi sellainen valhe, ettei paremmasta väliä. Esimerkiksi koko kerrostalokyttääjien kerho heippalappuineen on kylläkin enimmäkseen niin kaupunkilainen kuin olla ja voi. Jatkuvasti ollaan kyttäämässä jos jostakin asiasta. Ymmärtäähän sen tietysti, kun kaupunkiasumiseen menee kaikki tulot, niin ei voi oikein missään riennoissa käydäkään, niin pitää sitten harrastaa naapurien kyttäämistä.

Nämä kyttääjät ovat junantuomia pöndejä jotka jatkavat kotiseutunsa perinnettä.

Vierailija
66/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä elämä kirkonkylällä ei eroa yhtään elämästä jossain kaupungin peltolähiössä. Paitsi että palvelut saattavat olla lähempänä.

Suomi on tosi homogeeninen maa, mitä tulee ihmisten elämäntyyleihin, erot ovat oikeasti pieniä.

Maalla ei ymmärretä sitä, että ei suinkaan kaikki kaupunkilaiset asu peltolähiöissä. Itse asun kantakaupungissa ja en kyllä viihtyisi siellä lähiöissä. On ehkä ihan totta, että kirkonkylillä elämä olisi jopa parempaa kuin peltolähiössä, mutta mieluiten kuitenkin asun kantakaupungisssa. Kantakaupungissa ei Helsingissä esim. lainkaan tarvitse autoa, oma työmatkani on lyhyt kävelymatka ja kauppaankin kävelen parissa minuutissa.

Ennemminkin maalla ei ymmärretä sitä, että kaupungeissa voi elää muutenkin kuin kantakaupungissa. Oikeasti, jos jätetään huomioimatta maanviljelijät tai muut täysin haja-asutusalueella esim. entisillä maatiloilla asuvat, niin suomalaisten elämäntapa on loppupeleissä melko samanlaista joka puolella. Suomen kaupungitkaan kun eivät varsinaisesti ole mitään metropoleja, ei edes pk-seutu.

Minä asun ison kaupungin lähiössä. Tämän ansiosta minulla on mahdollisuus elää ilman omaa autoa ja kerrostalossa eikä missään maalla kymmenien kilometrien päässä tavallisista palveluista ja työpaikoista jossain lahoavassa 80-luvun omakotitalossa. On se aika suuri etu verrattuna suomalaiseen maaseutuun. Elämäntyylini on huomattavasti erilainen verrattuna siihen kuin jos joutuisin asumaan siellä keskisessä Suomessa olevalla pikkupaikkakunnalla, josta olen lähtenyt 90-luvulla kaupunkiin. Luonto on kyllä lähellä täälläkin, mutta lisäksi on kaikki edut.

Ps: En ole eläessäni asunut haja-asutusalueella entisellä maatilalla vaan ihan sellaisen pikkukunnan keskustassa. Siellä asuminen ja eläminen poikkeaisi huomattavasti kaupungin lähiössä asumisesta eli olisi kaikin puolin hankalampaa. 

Vierailija
67/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä maaseudulla on sellaisiakin ihmeitä kuin kerrostaloja... Joissakin niistä on jopa liiketiloja. Eikö olekin hurjaa?

Vierailija
68/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilainen voi hankki kesämökin järven rannalta mikäli hän kaipaa enemmän luontoa ympärille. Se kesämökki voi olla vaikka tunnin automatkan päässä. Suomalaiset kaupungit eivät ole muutenkaan mitään pelkkiä betoniviidakoita vaan niissä on yleensä puistoalueita, jokibulevardeja, pururatoja metsän keskellä ja uimarantoja. Monella rivitalo- tai omakotiasukkaalle on tärkeää myös se oma vihreä maatontti.

Minulle ei ne männyn näkemiset ikkunasta ole ollenkaan kiinnostavaa. Tärkeää on missä on bussi- ja spårapysäkki. Kaupungista voi sitten kyllä mennä sinne luontoon. Moni harrastaa esim. kansallispuistoissa samoilua. Mutta ei sitä tosiaan kotona tarvitse olla.

Männyt ovat suosikkejani ja näen niitä, kun katson ulos kerrostalosta.

Arvostan myös hyviä kulkuyhteyksiä julkisilla ja oli kauhistus, kun niitä ei enää ole pienemmässä kaupungissa. Helsingissä on paljon hyvää ja kaipaan Viikin arboretumia. 

Jos asuu jonkun Helsinkiä pienemmän kaupungin ydinkeskustassa tai sen läheisyydessä, ei edes tarvitse hyviä julkisia kulkuyhteyksiä  sillä paikasta toiseen voi helposti kävellä tai pyöräillä. Olen käyttänyt linja-autoa vain matkustaessani kaupungista toiseen, en sen sisäisessä liikenteessä. Monessa Suomen kaupungissa voi myös opiskella maisteriksi tai tohtoriksi käymättä edes Kehä Kolmosen sisäpuolella.

Kaupunki ei olekaan Suomessa vain kehäkolmosen sisäpuolella. Suomessa on useita yli sadantuhannen asukkaan kaupunkeja. Totta kai niissä pärjää ihan kivasti.

Sitten vain ei pärjääkään kivasti, jos asuu ihan oikealla suomalaisella maaseudulla jossain parintuhannen asukkaan kirkonkylällä. Siinä kohtaa eläminen vaatii aika kalliita ratkaisuja kuten jatkuvaa oman auton käyttöä ja omakotitaloa, vaikkei haluaisi sellaisessa asua.

Vierailija
69/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä maaseudulla on sellaisiakin ihmeitä kuin kerrostaloja... Joissakin niistä on jopa liiketiloja. Eikö olekin hurjaa?

Maaseutua ei ole kaikki kehäkolmosen ulkopuolella. Sitten puhutaan maaseudusta, kun kyseessä ei ole edes nimellisesti kaupunki vaan kunta, jossa väkeä on ehkä parituhatta henkeä yhteensä, keskustassa muutama sata. Olen seudulta, jossa tällaisia syrjäkuntia on vieri vieressä. Voi olla tosiaan yksi kaksikerroksinen, huonokuntoinen kerrostalo jossain kunnan keskustassa ja siinä alakerrassa joku kampaaja tai entisen pankin tyhjilleen jäänyt tila. Joka helvetin asiasta joudut lähtemään omalla autolla jonnekin muualle: ennen oli minimi 20 km, nykyään monessa asiassa jo 90 km. En minä siellä asuisi enkä yhtään ihmettele, että väkiluvut pienenevät siellä koko ajan. 

Vierailija
70/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on täysin ulalla. Laskin kylämme asukkaat, meitä on 36 aikuista ja muutama lapsi. Kaksi aikuista ei ole asunut kaupungissa koskaan. Kaikki loput ovat asuneet vuosia, tai vuosikymmeniä kaupungissa.

On eri asia ymmärtää - kuin tykätä kaupunkiasumista.

Kyllä ymmärretään, mutta ei tykätty.

Vierailija
71/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tässä maalla asuvana sen verran tullut ymmärrystä kaupunkilaisista että kun tulevat vaikka maalle mökille niin ensi töikseen viedään joku soittokone terassille tai pihalle kannon nokkaan mölyämään maksimivoluumilla ettei vaan joudu kuuntelemaan luonnon ääniä ja ahdistu niistä.

Tosin ei kyllä pysty lähinaapuritkaan nauttimaan.

Vierailija
72/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maaseutua ei ole kaikki kehäkolmosen ulkopuolella. Sitten puhutaan maaseudusta, kun kyseessä ei ole edes nimellisesti kaupunki vaan kunta, jossa väkeä on ehkä parituhatta henkeä yhteensä, keskustassa muutama sata. Olen seudulta, jossa tällaisia syrjäkuntia on vieri vieressä. Voi olla tosiaan yksi kaksikerroksinen, huonokuntoinen kerrostalo jossain kunnan keskustassa ja siinä alakerrassa joku kampaaja tai entisen pankin tyhjilleen jäänyt tila. Joka helvetin asiasta joudut lähtemään omalla autolla jonnekin muualle: ennen oli minimi 20 km, nykyään monessa asiassa jo 90 km. En minä siellä asuisi enkä yhtään ihmettele, että väkiluvut pienenevät siellä koko ajan. 

Juupa juu... Itse taas asun n. 10 000 asukkaan kunnan keskustaajamassa, ja täällä on useampia kerrostaloja liiketiloilla ja ilman. Isompi osa liiketiloista on näin äkkiseltään arvioiden käytössä kuin tyhjillään. Ne palvelut mitä kunnan keskustasta ei löydy, on n. 15 kilometrin päässä kaupungissa.

Uskon kyllä, että niitä pieniä, kuihtuvia paikkakuntiakin on, mutta suurin osa niistä on jo kaiketi liitetty naapurikuntiin, jolloin osa kunnallisista palveluista luonnollisesti karkaa muualle.

Vierailija
73/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sellainen kaupunkilainen elämäntapa on? Tuskin sellaista on yhtä ja oikeaa - Toisinaan minusta tuntuu, että osalle on vaikeampaa tajuta sitä millaista on elää ja asua nykysuomessa maalla. - Ei kaikki maalla asuvat harjoita millään tavoin esiemrkiksi maataloutta ja kasvata jotain tai harjoita tutantoeläin taloutta tms.

Yliopisto-opiskelija

Juu ei, siellä on tilatonta resupunttia paljon, jotka äänestävät nykyisin persuja. Kaupunkilainen on suvaitsevainen. Ei ahdistu muista ihmisistä ja tekee sunnuntaikävelynsä mieluiten kaupungilla kuin metsässä. Voi käväistä vaikka kahvilassa samalla reissulla ja kirjastossa.

Kiitos nauruista! Suvaitsevainen kaupunkilainen... ainakin helsinkiläiset ovat erittäin umpimielisiä ja suorastaan aggressiivisen tarkkoja siitä, että heihin ei oteta mitään kontaktia missään. Resting bitch face on avain arkeen. Sosiaalisuus oman kuplan ulkopuolelle pidetään minimissään.

Suomalainen kaupunkilainen tuntuu katsoneen mallia maailman isoista metropoleista ja koettaa sitten epätoivoisesti soveltaa näkemäänsä tänne meidän pieniin oloihimme. Lopputuloksena on kunnon hardwickiläisen perinteen komiikkaa, kun oikeasti Savo-Karjalan kunnailta lähtöisin olevat jullerot tarkkaavat kanssaihmistensä liukuporraskäyttäytymistä ja päivittelevät "maalaisten" hitautta.

Onko sulla tapana esim. työmatkalla ottaa kontaktia ihmisiin tai kauppareissulla?

On.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi