Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maalla ei ymmärretä kaupunkilaista elämäntapaa

Vierailija
30.04.2023 |

Miksi ei edes haluta ymmärtää?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin kaupunkilaiset ymmärtäisivät jotain maaseudulla asumisesta.

Vierailija
22/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvanut maalla.

Minä kuten niin moni muukin, olen aikuistuttuani siirtynyt kaupunkielämään.

"Maalaiserkkujen" mukaan olen samalla päässyt helpommille päiville, en tarvitse yhtä vahvaa ruokaa kuin raskaissa maatalon töissä ja pääsen kaikessa vähemmällä ja rahaa tulee seinästä itsestään.

Viihdyn hyvin kaupunkilaisessa mahdollisuudessa elää rauhassa ympärillä vilisevien naapureiden keskellä.

Emme tunne toisiamme, ei ole tarvetta vatvoa toistemme asioita.

Maalla tärkeätä on tietää, mitä kukakin sanoo ja tekee. Toisten elämää seurataan innokkaasti ja tekemisistä raportoidaan muille. Onhan se idylliä ja välittämistä (?), mutta ei kiitos minulle enää sitä asioiden jakamisen pakkoa.

Mulla on sama tausta ja olen samaa mieltä - maalla pahinta oli juuri tuo, että ihmisiä kiinnostaa niin kovasti muiden tekemiset. Kaupungissa taas ikävää on sellainen keinotekoinen kovuus, jolla kanssaihmisiin suhtaudutaan.

Ehkä joku välimuoto olisi paras, mun täytyy varmaan tähdätä maakuntakeskuksiin. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä tyhmä jos ei ymmärrä. Olen ikäni asunut maalla lukuunottamatta muutaman vuoden opiskelua kaupungissa. Asun todella syrjäisellä pienellä paikalla ja mulla on navetta lehmineen. Ei kyllä silti ole mitään vaikeuksia ymmärtää erilaisia elämäntapoja. Jos jotakin ei ymmärrä, aiheeseen voi tutustua vaikka matkailemalla ja lukemalla.

Vierailija
24/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä elämä kirkonkylällä ei eroa yhtään elämästä jossain kaupungin peltolähiössä. Paitsi että palvelut saattavat olla lähempänä.

Vierailija
25/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sellainen kaupunkilainen elämäntapa on? Tuskin sellaista on yhtä ja oikeaa - Toisinaan minusta tuntuu, että osalle on vaikeampaa tajuta sitä millaista on elää ja asua nykysuomessa maalla. - Ei kaikki maalla asuvat harjoita millään tavoin esiemrkiksi maataloutta ja kasvata jotain tai harjoita tutantoeläin taloutta tms.

Yliopisto-opiskelija

Fatun mukaan siellä hakataan vaimoa ja harjoitetaan insestiä. Harmi ettei hän uskaltaudu Vihreiden puheenjohtajakisaan, olisi juuri sopiva johtaja puolueelleen.

Vierailija
26/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä elämä kirkonkylällä ei eroa yhtään elämästä jossain kaupungin peltolähiössä. Paitsi että palvelut saattavat olla lähempänä.

Kiitos, tämä on juuri se, mitä moni kaupunkilainen ei ymmärrä.

Suomi on tosi homogeeninen maa, mitä tulee ihmisten elämäntyyleihin, erot ovat oikeasti pieniä.

Vierailija
27/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tämä on juuri se, mitä moni kaupunkilainen ei ymmärrä.

Suomi on tosi homogeeninen maa, mitä tulee ihmisten elämäntyyleihin, erot ovat oikeasti pieniä.

Maalla ei ymmärretä sitä, että ei suinkaan kaikki kaupunkilaiset asu peltolähiöissä. Itse asun kantakaupungissa ja en kyllä viihtyisi siellä lähiöissä. On ehkä ihan totta, että kirkonkylillä elämä olisi jopa parempaa kuin peltolähiössä, mutta mieluiten kuitenkin asun kantakaupungisssa. Kantakaupungissa ei Helsingissä esim. lainkaan tarvitse autoa, oma työmatkani on lyhyt kävelymatka ja kauppaankin kävelen parissa minuutissa.

Vierailija
28/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin muutama vuosi sitten maalta kaupunkiin. Onhan täällä elämä vähän ahtaampaa niin fyysisesti kuin henkisestikin, mutta palvelut on lähellä. Meitä on moneksi.

Vierailija
29/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sellainen kaupunkilainen elämäntapa on? Tuskin sellaista on yhtä ja oikeaa - Toisinaan minusta tuntuu, että osalle on vaikeampaa tajuta sitä millaista on elää ja asua nykysuomessa maalla. - Ei kaikki maalla asuvat harjoita millään tavoin esiemrkiksi maataloutta ja kasvata jotain tai harjoita tutantoeläin taloutta tms.

Yliopisto-opiskelija

Juu ei, siellä on tilatonta resupunttia paljon, jotka äänestävät nykyisin persuja. Kaupunkilainen on suvaitsevainen. Ei ahdistu muista ihmisistä ja tekee sunnuntaikävelynsä mieluiten kaupungilla kuin metsässä. Voi käväistä vaikka kahvilassa samalla reissulla ja kirjastossa.

Voi niitä raukkoja kaupunkilaisia kun joutuvat kaupungilla nappaskengissä tepastelemaan. Toista se on kävellä omissa metsissä ja laavulla tai nuotiolla kahvit keittää ja makkarat paistaa.

Vierailija
30/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto-opiskelija

Juu ei, siellä on tilatonta resupunttia paljon, jotka äänestävät nykyisin persuja. Kaupunkilainen on suvaitsevainen. Ei ahdistu muista ihmisistä ja tekee sunnuntaikävelynsä mieluiten kaupungilla kuin metsässä. Voi käväistä vaikka kahvilassa samalla reissulla ja kirjastossa.

Persut saivat maaseudulta äänensä enimmäkseen lupailemalla populistisesti bensan, ruoan ja sähkön hinnan alennusta ja maatalouden kannattavuuden parantamista ym. mihin eivät todellisuudessa kykene. Kaupungeista persut taas saivat äänensä pitkälti tarjoamalla rasismia. Poliisin tilastojen mukaanhan juuri kaupungit ovatkin rasismin tyysisijoja Suomessa ja etenkin pääkaupunkiseutu.

Vierailija
31/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto-opiskelija

Ai maalla ei voi käydä kaffella tai kirjastolla? Kyllä täällä voi, kirjasto on auki omatoimisena 07-22 ja kaffen kanssa saa ostettua ihan pullaakin 24/7.

Vierailija
32/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto-opiskelija

Ai maalla ei voi käydä kaffella tai kirjastolla? Kyllä täällä voi, kirjasto on auki omatoimisena 07-22 ja kaffen kanssa saa ostettua ihan pullaakin 24/7.

Ei se R-kioski ole kumminkaan kahvila, vaikka sieltä dallaspullan saa.

Vierailija
33/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvanut maalla.

"Maalaiserkkujen" mukaan olen samalla päässyt helpommille päiville, en tarvitse yhtä vahvaa ruokaa kuin raskaissa maatalon töissä ja pääsen kaikessa vähemmällä ja rahaa tulee seinästä itsestään.

Viihdyn hyvin kaupunkilaisessa mahdollisuudessa elää rauhassa ympärillä vilisevien naapureiden keskellä.

Maalla tärkeätä on tietää, mitä kukakin sanoo ja tekee. Toisten elämää seurataan innokkaasti ja tekemisistä raportoidaan muille. Onhan se idylliä ja välittämistä (?), mutta ei kiitos minulle enää sitä asioiden jakamisen pakkoa.

Mulla on sama tausta ja olen samaa mieltä - maalla pahinta oli juuri tuo, että ihmisiä kiinnostaa niin kovasti muiden tekemiset. Kaupungissa taas ikävää on sellainen keinotekoinen kovuus, jolla kanssaihmisiin suhtaudutaan.

Ehkä joku välimuoto olisi paras, mun täytyy varmaan tähdätä maakuntakeskuksiin. :D

Koen kyllä sen kotiseudunkin kovana, toki ihmiset ovat samassa suhteessa erilaisia joka paikassa. Kotiseutu oli lapsuudessa ihana, mutta aikuistuttuani minulle valkeni esim. se, miten perheestämme ja myös minusta (kunniattomalla tavalla syntynyt lapsi) puhuttiin. Idyllinen maisema hiukan kärsi siitä.

Kaupungissa on mahdollista olla ystäviä ja pitää yhteyttä ystävien kanssa sovitusti. Kotiseudulla oli se rarortoimisen velvoite jokaisen kanssa, kun kaikki tunsivat toisensa. - Jo lapsena aistin sen, miten joku "ystävällinen" kyselijä ei ollut pelkästään ystävällisyyttään liikkeellä udellessaan esim. äidistäni. Minulle nämä utelut olivat raskaita, koska äiti ei ollut mukana elämässäni.

Vierailija
34/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvanut maalla.

Tämäkin on kyllä yksi sellainen valhe, ettei paremmasta väliä. Esimerkiksi koko kerrostalokyttääjien kerho heippalappuineen on kylläkin enimmäkseen niin kaupunkilainen kuin olla ja voi. Jatkuvasti ollaan kyttäämässä jos jostakin asiasta. Ymmärtäähän sen tietysti, kun kaupunkiasumiseen menee kaikki tulot, niin ei voi oikein missään riennoissa käydäkään, niin pitää sitten harrastaa naapurien kyttäämistä.

Vierailija
35/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto-opiskelija

Ei se R-kioski ole kumminkaan kahvila, vaikka sieltä dallaspullan saa.

Täällä ei ole sitä R-kioskia.

Vierailija
36/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilainen voi hankki kesämökin järven rannalta mikäli hän kaipaa enemmän luontoa ympärille. Se kesämökki voi olla vaikka tunnin automatkan päässä. Suomalaiset kaupungit eivät ole muutenkaan mitään pelkkiä betoniviidakoita vaan niissä on yleensä puistoalueita, jokibulevardeja, pururatoja metsän keskellä ja uimarantoja. Monella rivitalo- tai omakotiasukkaalle on tärkeää myös se oma vihreä maatontti.

Vierailija
37/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvanut maalla.

Tämäkin on kyllä yksi sellainen valhe, ettei paremmasta väliä. Esimerkiksi koko kerrostalokyttääjien kerho heippalappuineen on kylläkin enimmäkseen niin kaupunkilainen kuin olla ja voi. Jatkuvasti ollaan kyttäämässä jos jostakin asiasta. Ymmärtäähän sen tietysti, kun kaupunkiasumiseen menee kaikki tulot, niin ei voi oikein missään riennoissa käydäkään, niin pitää sitten harrastaa naapurien kyttäämistä.

Tämäkin on kyllä totta. Kerrostalokyttäys on juuri sitä touhua, mistä kaupunkilaiset monesti naureskelevat maaseudulle. Kai se sitten on niin, että ihmisten vahtaaminen on jokseenkin universaali mielenkiinnon kohde tietynluonteisille, asuivat he missä päin maailmaa tahansa.

Vierailija
38/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupunkilainen voi hankki kesämökin järven rannalta mikäli hän kaipaa enemmän luontoa ympärille. Se kesämökki voi olla vaikka tunnin automatkan päässä. Suomalaiset kaupungit eivät ole muutenkaan mitään pelkkiä betoniviidakoita vaan niissä on yleensä puistoalueita, jokibulevardeja, pururatoja metsän keskellä ja uimarantoja. Monella rivitalo- tai omakotiasukkaalle on tärkeää myös se oma vihreä maatontti.

Minulle ei ne männyn näkemiset ikkunasta ole ollenkaan kiinnostavaa. Tärkeää on missä on bussi- ja spårapysäkki. Kaupungista voi sitten kyllä mennä sinne luontoon. Moni harrastaa esim. kansallispuistoissa samoilua. Mutta ei sitä tosiaan kotona tarvitse olla.

Vierailija
39/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto-opiskelija

Eläintenvihaaja luonnonvihaajan on varmaan parempi pysyä siellä kaupungin kirjastossa rasismikuplassaan.

Eikös pöndet ole niitä rasisteja.

Vierailija
40/73 |
30.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi karmeaa asua kaupungissa, jossa ulko-ovea ei saisi lukita.

Maaseudulla tilanne on edelleen normaali.

Minua eivät kiinnosta vieraiden ihmisten henkilökohtaiset asiat, joten viihdyn kaupungissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi