Oliko sinulla lapsena vappupallo aina?
Ei minulla Ne oli todella kalliita Maksoi melkein päiväpalkan verran
Kommentit (86)
välillä ostettiinkalliita olivatja oli todella ihanaa kun sellaisen saieka foliopallo taisi olla kaunotar ja kulkuriaamulla oli ihana herätä kun näki sen pallon siinätämä kokemus siis kasikytluvun puolivälistäTurun torilta sellaisia sai ostettua.matkattiin sinne bussilla.
välillä ostettiin
kalliita olivat
oli todella ihanaa kun sellaisen sai
eka foliopallo taisi olla kaunotar ja kulkuri
oli ihana herätä kun näki sen pallon siinä
tämä kokemus siis kasikytluvun puolivälistä
Turun torilta sellaisia sai ostettua.
matkattiin sinne bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei joka vuosi. Mutta muistan vieläkin, kun vanhemmat olivat törmänneet vuoroaan lopettelevaan vappupallonmyyjään ja ostivat tältä KAIKKI jäljellä olevat pallot (niitä oli ehkä reilut viisi). Minä ja siskot olimme onnesta soikeina sen vapun.
Oliko Espoon olarissa? Olin myymässä ja satoi räntää jotein myin koko 200mk:n nipun 50:mk:lla
Joo, vappusin. Elin lapsuuteni 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä oliko aina. Muistan että jokusena vuotena oli pallo. Se oli kuin elävä olento, kun se liikkui kotona itsekseen prikan päässä. Aikuisena olisi kiva kokea joku pallo, taitaa olla kalliita.
4,95. En nyt sanoisi kalliiksi.
Ei koskaan.
Pallo maksoi 60-100mk. Hinta suhteessa varmaan sama kuin nyt olisi euroina eli 60e-100e. Pieni kaupunki kyseessä oli.
Joskus oli joku sellainen ilmaiseksi jostain tapahtumasta saatu, mutta ei ikinä yhtään ainoaa torilta tms. ostettua oikeaa vappupalloa. Ne oli luksustuotteita kasarilla...
Ei mulla ollut vappupalloa ikinä. Sellainen hyrrä mikä oli kepin päässä oli muksuna ja sitten sellainen muovipilli missä oli tosi monta mutkaa ja mihin ei harmillisesti siman rusinat mahtuneet. Nuo siis olisi sellaiset jotka oli aina vappuna eli ei mitään kertakäyttöisiä.
Ei meillä mitään heliumpalloja ollut. Tavallisia puhallettavia ilmapalloja, ja pikkasen serpentiiniä.
En saanut ikinä sellaista foliopalloa vaan kotona oli koristeena muutama tavisilmapallo ja serpentiiniä, mutta ei noitakaan joka vuosi. Eikä tosiaan mitään simoja tai tippaleipiä/munkkeja.
Meillä ei oikein vietetty mitään juhlia ja joulu oli se ainoa jonka vanhemmat jotenkin viitsi/jaksoi/halusi vetää mutta ei silloinkaan mitään kinkkua paistettu ja niitä laatikoitakin oli lähinnä vain jouluaattona tyyliin karjalanpaistin kanssa. Eikä ollut rosollia tai perunalaatikkoa vaan näitä maistoin ekan kerran 7.luokalla kun yläasteella oli oppilaillekin joululounas. Silloin söin kinkkuakin ekan kerran porkkana- ja lanttulaatikon kanssa.
On ollut aikuisiällä jotenkin kivaa toimia toisin vaikka yksin ikisinkkuna elänkin. Mä ostan vapuksi simaa ja tippaleipiä, mutta noita vappupalloja en kaipaa vaan laitan pari tavispalloa ja vähän serpentiiniä roikkumaan lampusta vaikka ei niitä kukaan muu näekään.
Taisin yhden kerran saada. Oli niin kalliita ja omalla kylällä (kotikunnan keskusta) tais myyntiä olla vaan kahtena päivänä.
Ei ollut koskaan. Ei jäänyt siitä traumaa, vaikkei ollut muutakaan.
Meillä oli kyllä 1950- ja 1960-luvulla. Ne olivat 'yksinkertaisia' kaasupalloja eikä tämmöisiä kuin nyt. Muotoja kyllä oli. Älkää unohtako värillisiä viuhkoja... ne olivat myös yksi MUST mutta ei mitään muistikuvaa mitä niillä oikein tehtiin... ehkä ei tehty mitään, pidettiin vaan... sitten oli niitä puhallettavia käärmeitä... ja joillakin suuria neniä...
Koko Mannerheimintie Erottajalta REX-teatteriin saakka oli yhtä hulabaloota jollaista ei nyt enää taida nähdä - ainakaan en ole nähnyt. Siellä tätä kamaa myytiin... Koko perhe ulos syömään (vieläkö näin?)... ja vanhemmat tietysti yön ravintolabileistä vielä ehkä vähän kännissä tai jossain, mutta jatkoa siis seurasi...
Sitten tietysti Linnanmäki oli MUST Vappupäivänä... usein tuli inhottava räntäsade...
Vappuun liityi myös se että luovuttiin pitkistä sukista (tytöt) - näin muistaakseni vaikka ilma surkea - ja tilalle valkoiset polvisukat joita sitten käytettiin kesäkausi. Nilkkasukista huonompi muisti, eivätkä ne kuuluneet hamekulttuuriin...
Ei koskaan, kalliita olivat jo vuosia sitten.
Oli foliopallo joka vuosi, 90- ja 2000-luvulla.
Oli ainakin yksi foliopallo lapsena. Se oli pyöreä pallo, turkoosin värinen ja oli Muumi perhe keskellä. Muuten meillä oli joskus niitä puhallettavia kotona ja serpentiiniä.
Ei ollut koskaan. Koulussa tehtiin askartelutunnilla vappuhuiska. Jonakin vappuna kaupungissa oli tivoli ja sain markkinapallon, joka oli suuri ihme. Viipperäkin tehtiin itse. Isä oli ammattimies, äiti autteli naapurin naisia kaikkinaisissa hommissa eli käytännössä ns. kotiäiti eli ei vakituisessa työssä. Oltiin köyhiä 1960-luvun alkupuolella. Huveihin ei ollut varaa. Kouluun sai uudet vaatteet syksyllä. Itse aloin ansaita jo n. 10- - 12-vuotiaana olemalla lapsenvahtina ja tekemällä pikkuhommia, juoksemalla asioilla jne. Niillä rahoilla sain ostettua ensimmäiset tennarit.
N67
Pikkukaupungin keskustassa oli kai kyllä pallonmyyjä mutta ei minulla ollut koskaan vappupalloa, sellaisia itse puhallettavia vain. Ja serpentiininä
Silloin ei myyty taviskaupassa palloja, nyy niitä on jopa ruokakaupassa
Hinnat oli kalliita - isällä olisi mennyt viikon ruokarahat jos olisi meille kolmelle moiset ostanut