miksi olet asiakaspalvelu alalla jos et osaa?
Aloitetaan siitä että minulle on tosi vaikeaa liikkua missään ilman meikkiä, koska punastun helposti ja menen ihan tulipunaiseksi. Siitä on kiusattu koko lapsuus joten aikuisena olen meikkannut aina jos lähden kotoa.
Joskus harvoin uskallan jossain lähikaupassa käydä nopeasti ilman meikkiä. Tänään tunsin itseni kauniiksi ilman meikkiä ja ajattelin että nyt pärjään ilman. Täytyi kuitenkin käydä isommassa kaupassa. Tokmannilla. Kaikki meni hyvin kunnes menin kassalle, pitkät jonot takanani, yksi työkaverikin toisellapuolella jonottamassa.
Kassa henkilö kysyi onko klubi jäsenyyttä, (liityin sinne kerran nopeasti kassalla enkä tiennyt miten se toimii, en ollut saanut mitään korttia tai ohjeistusta.) Vastasin että on. Kassahenkilö korotti ääntään "Niiin?"
Sanoin että olen liittynyt sinne..(lause jäi kesken)
Kassahenkilö vastasi tosi tympeästi ja vähän vihaisen oloisesti korotetulla äänellä "no annatko puhelin numeron!?"
En tiennyt että se toimii niin, joten äänen korottaminen oli mielestäni turhaa.
Menin tietenkin ihan tulipunaiseksi, tunsin oikein miten kasvot hehkui. Sopersin numeroni ja samalla halusin vain juosta kaupasta ulos. Koitin kaivautua huppariin. Takanani jonossa oleva hymyili ja moni katsoi, koska kyllähän se kuului aika kovasti.
Tiedän että luultavasti melkein ketään ei kiinnostanut koko tilanne eikä maailma siihen kaadu mutta kyllä taas muistaa itse että kauppaankaan en mene ilman meikkiä enää.
Mutta haluaisinkin kysyä, miksi tuollaiset ihmiset ovat tällä alalla? Jos ei osaa nätisti puhua ihmisille. Tuossakaan tilanteessa en tehnyt mitään väärää, en vain tiennyt miten se klubijäsenyys toimii. Olisi voinut kyllä sanoa ihan rauhallisesti että tarvitsen puhelin numeron ja ohjeistaa, eikä noin törkeästi.
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kassa henkilö kysyi onko klubi jäsenyyttä, (liityin sinne kerran nopeasti kassalla enkä tiennyt miten se toimii, en ollut saanut mitään korttia tai ohjeistusta.) "
No olisiko se ollut täysin mahdotonta sinun vastata, että sinulla on klubijäsenyys mutta et nyt yhtään muista miten se toimii, minkä tiedon tarvitset? Johon kassa olisi sitten sanonut että puhelinnumeron.
Onhan se nyt kassalle ärsyttävää jos sanot vain "On" ja sitten seisot siinä tuijottamassa kuin lehmä uutta porttia.
"Sanoin että olen liittynyt sinne..(lause jäi kesken)" Niin jos luet uudestaan, lause jäi kesken, olin sanomassa että olen liittynyt sinne mutta en tiedä miten se toimii... kassahenkilö keskeytti lauseeni.
Ja en luule että oli vihainen sen takia että ei ollut meikkiä🙄 koko kirjoitukseni idea oli se että miksi on asiakaspalvelu alalla jos ei osaa ihmisille olla ystävällinen? Kassanhenkilö kortti ääntään/häntä selvästi ärsytti ja aiheutti minulle nolon tilanteen vaikka koko asian olisi voinut hoitaa rauhallisestikin.
Ap
Keskeytti lauseesi, jotta sai asian etenemään nopeammin, koska taustallasi oli jonoa. Korotti ääntään, jotta sinä jaarituksesi keskellä kuulisit, mitä tarvitsee kertoa, jotta kanta-asiakkuuden saa kirjattua kassaan. Ei siinä kuiskailla voi kun toinen pajattaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos poliisi kysyy sinulta ajokorttia niin vastaatko vaan että on mulla?
Ajokortti on läpyskä jonka näytät. Entä klubijäsenyys?
Vierailija kirjoitti:
Käypä terapiassa käsittelemässä itsetunto-ongelmasi ja traumasi äläkä syyttele muita siitä, että sinulla on paha olla. Se, että sinä kuvittelet myyjän olevan vihainen, ei tarkoita, että hän oikeasti sitä olisi. Kassalla pitää puhua kuuluvasti, jotta asiakas kuulee, mitä sanotaan. Se ei ole sellaista äänenkorottamista, jota sinä luulet.
Iso osa etenkin nuorista kulkee luurit päässä. Joillain on vielä vastamelukuulokkeet. Ei ihme jos kassan pitää huutaa että jotain kuulee niiden läpi.
En liittyisi Tokmanni klubiin koska en halua kassalla kaikkien kuullen sanoa numeroni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kassa henkilö kysyi onko klubi jäsenyyttä, (liityin sinne kerran nopeasti kassalla enkä tiennyt miten se toimii, en ollut saanut mitään korttia tai ohjeistusta.) "
No olisiko se ollut täysin mahdotonta sinun vastata, että sinulla on klubijäsenyys mutta et nyt yhtään muista miten se toimii, minkä tiedon tarvitset? Johon kassa olisi sitten sanonut että puhelinnumeron.
Onhan se nyt kassalle ärsyttävää jos sanot vain "On" ja sitten seisot siinä tuijottamassa kuin lehmä uutta porttia.
Jos minulta kassa kysyisi onko jäsenyyttä, vastaisin myös että on (jos olisi). Jos kassa tästä suuttuu niin se on kyllä ihan hänen oma ongelmansa, ja itsensä myyjä vain hölmöksi tekee jos siitä ärähtää. Myyjää ärsyttää työnsä, ja se ei ole asiakkaan ongelma.
Ja sama käänteisesti: Jos asiakasta ahdistaa normaali käytös, se ei ole myyjän ongelma. Kannatta pysytellä kotona, jos ei kestä yhtään kireämpää äänensävyä. Myyjä ei ole terapeutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sekin usein läpyskä, jonka näytät. Tokmannilla jostain syystä jäsenyys toimii puhelinnumerolla. Siksi minulla ei ko. jäsenyyttä tule ikinä olemaan. En halua julistaa numeroani kaikelle kansalle.
Toisilla on napakampi tyyli puhua kuin toisilla. Esimerkiksi politiikantoimittaja Eeva Lehtimäellä on hyvin terävä ja napakka puhetyyli. Hän kuulostaa "vihaiselta", vaikka puhuisi ihan neutraalisti esim. Keskustan vaalitappiosta. Ja ihminenhän ei voi mitään sille, millainen ääni hänellä on.
Ei millään pahalla, mutta saattaisit kaivata kipeästi terapiaa, jos noin arkipäiväisestä asiasta saat suunnilleen slaagin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minulta kassa kysyisi onko jäsenyyttä, vastaisin myös että on (jos olisi). Jos kassa tästä suuttuu niin se on kyllä ihan hänen oma ongelmansa, ja itsensä myyjä vain hölmöksi tekee jos siitä ärähtää. Myyjää ärsyttää työnsä, ja se ei ole asiakkaan ongelma.
Ja sama käänteisesti: Jos asiakasta ahdistaa normaali käytös, se ei ole myyjän ongelma. Kannatta pysytellä kotona, jos ei kestä yhtään kireämpää äänensävyä. Myyjä ei ole terapeutti.
Asiakas on asiakas ja myyjä on siinä tilanteessa palvelija ja töissä palvelemassa. Kannattaa vaihtaa alaa. Ei asiakaspalvelija voi työssään käyttäytyä miten vaan.
Tampereella bussissa saman tyyppinen kohtaaminen eilen kuskin kanssa. Ma mu nainen ajamassa, pyysin kertalipun, hän osotti laitetta takaviistossa. En ole ennen bussia käyttäny, olin pihalla mitä tehdä. Hän kotkankynssillään näpytti ärsyyntyneenä laitetta ja käski maksaa kortilla lähimaksulla. Asia hoitui. En käsitä, miksi kuski oli niin vihainen. Olin vaan satunnainen asiakas kyydissä, en voinu tietää miten asia siellä hoituu. Miksei voinu palvella ystävällisesti? Jäi kurja olo.
Tavallaan ymmärrän ap:ta, koska rankan kiusaamistaustan vuoksi olin itsekin pitkään kovin epävarma ja otin ihan neutraalinkin käytöksen jonain ihme kritiikkinä itseäni kohtaan. Minua olisi siis pitänyt käsitellä silkkihansikkain, jotta en olisi mennyt pois tolaltani ja kokenut olevani huono ihminen.
Jossain vaiheessa kuitenkin oivalsin, että jatkuva epävarmuus ja vereslihalla oleminen oli alkanut heijastua käytökseeni niin, että minusta oli tullut se epäystävällinen tiuskija ja töksäyttelijä. Tämä sen takia, että alitajuisesti odotin koko ajan kaikkien suhtautuvan minuun ikävästi ja puolustauduin käyttäytymällä tympeästi vähän niin kuin varmuuden vuoksi. Kesti aikansa, että tajusin asian ja senkin vasta sitten, kun olin pahoittanut muutaman tuttavan mielen ailahtelevalla ja arvaamattomalla käytökselläni. Yllätys yllätys, myös tyly suhtautuminen asiakaspalvelussa oli tuolloin tavallista, koska olin enempi vähempi koko ajan defenssit päällä. Eli en itsekään osannut käyttäytyä aina asiallisesti ja luontevalla tavalla mukavasti.
Suosittelen aloittajaa miettimään, mitä voisi tehdä, jotta saisi ikävät kokemukset työstettyä siihen pisteeseen, etteivät kaikki satunnaisetkin kohtaamiset laukaisisi näitä huonommuuden tunteita. Töykeitä asiakaspalvelijoita kyllä on mutta se heidän töykeytensä ei yleensä ole henkilökohtaista. He äyskivät ja näyttävät nyrpeää naamaa kaikille ihan samalla tavalla. Sinun elämäsi sitä vastoin voi käydä todella tukalaksi, jos aina joudut miettimään, minkälaista kohtelua mahdat milloin missäkin saada. Käytä meikkiä punastumisen peittämiseen, jos se tuo sinulle varmemman olon mutta keskity samalla itsetuntosi uudelleen rakentamiseen ja sen vahvistamiseen. Sitä tarvitsee meistä ihan jokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sekin usein läpyskä, jonka näytät. Tokmannilla jostain syystä jäsenyys toimii puhelinnumerolla. Siksi minulla ei ko. jäsenyyttä tule ikinä olemaan. En halua julistaa numeroani kaikelle kansalle.
Niin tässä puhuttiinkin Tokmannin klubijäsenyydestä ei mistään muusta. Ei voi verrata ajokortin kysymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on napakampi tyyli puhua kuin toisilla. Esimerkiksi politiikantoimittaja Eeva Lehtimäellä on hyvin terävä ja napakka puhetyyli. Hän kuulostaa "vihaiselta", vaikka puhuisi ihan neutraalisti esim. Keskustan vaalitappiosta. Ja ihminenhän ei voi mitään sille, millainen ääni hänellä on.
Toimittaja viestinnän ammattilaisena tulee kouluttaa itseään esim.vaikka ääntään. Lehtimäki on kuin räpätäti vihaisine äänineen, olemuksineen ja tyyleineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas on asiakas ja myyjä on siinä tilanteessa palvelija ja töissä palvelemassa. Kannattaa vaihtaa alaa. Ei asiakaspalvelija voi työssään käyttäytyä miten vaan.
Myyjä on MYYJÄ, ei palvelija. Ja vaikka olisikin asiakaspalvelija, se ei anna kykyä tunnistaa jos jollain on niin hauras itsetunto, että menee palasiksi siitä, että ääntä vähän korotetaan. Ymmärrän, jos kokee ahdistavaksi esimerkiksi huutoraivoamisen (joka muuten on aika monen asiakkaan mielestä ok käytöstä heidän omasta toimestaan). Mutta sille myyjä/aspa ei tosiaan voi mitään, jos asiakas ei kestä voimakkaampaa äänensävyä.
kyllä aina jaksaa positiivisesti yllättää kun saa hyvää palvelua 1/10 osaa tai jaksaa. ihan samaa mieltä, jää kotiis mököttään eikä tuu muitten päiviä pilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimittaja viestinnän ammattilaisena tulee kouluttaa itseään esim.vaikka ääntään. Lehtimäki on kuin räpätäti vihaisine äänineen, olemuksineen ja tyyleineen.
Ja luulet vakavissasi, että noin kokenut toimittaja ei ole kouluttanut itseään :D:D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tässä puhuttiinkin Tokmannin klubijäsenyydestä ei mistään muusta. Ei voi verrata ajokortin kysymiseen.
Totta kai voi verrata. Molemmissa kysytään asiakkaalta asiaa ja molemmissa tilanteissa on asiakkaan tehtävä kertoa, jos hän ei tiedä, mitä häneltä odotetaan.
Miksi kirjoitat kysymyksen ilman yhdyssanaa?
Etkö osaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä on MYYJÄ, ei palvelija. Ja vaikka olisikin asiakaspalvelija, se ei anna kykyä tunnistaa jos jollain on niin hauras itsetunto, että menee palasiksi siitä, että ääntä vähän korotetaan. Ymmärrän, jos kokee ahdistavaksi esimerkiksi huutoraivoamisen (joka muuten on aika monen asiakkaan mielestä ok käytöstä heidän omasta toimestaan). Mutta sille myyjä/aspa ei tosiaan voi mitään, jos asiakas ei kestä voimakkaampaa äänensävyä.
Myyjä on asiakaspalvelija. Töykeitä elämäänsä kyllästyneitä myyjiä tämä maa on täynnä. Töykeästä myyjästä voi tehdä valituksen kauppaan. Ehkä oppii olemaan.