Ostin tänään uudet pussilakanat
Ne kaikkein rumimmat ja masentavimman näköiset, koska sopivat budjettiini. En olisi niitäkään ostanut, mutta lakanoita vaihtaessa huomasin, että toinen pussilakanoistani oli revennyt vanhuuttaan.
Kaupan päälle löysin vielä kolmet pikkuhousut hintaan 4 euroa. Nyt pärjään taas (toivottavasti) puoli vuotta ilman vaatehankintoja.
Vielä pari vuotta opiskelijana sinnittelyä, sitten toivottavati työllistyn matalapalkkahommiin...
Kommentit (42)
Symppis ketju. Tulee mieleen - ihan lempeästi vain - että ovatko ne kummien ja mummojen pussilakana- ja yöpaitalahjat niin tyhmiä sittenkään?
Anttilassa oli joskus alessa. Kyllähän ne kuluu pesussa ajan myötä.
Aikoinaan, kun Stockmann oli vielä voimissaan herran vuonna 1995, siellä oli keväisin aina "valkoviikot" jolloin liinavaatteet olivat alennuksessa.
Ostin sieltä ihan vain kuosin perusteella silmääni miellyttävän lakanasetin. Lakanat sattuivat olemaan ruotsaisen Boråsin valmistamat ja alennuksesta huolimatta melko kalliit.
Ne ovat minulla käytössä yhä! Ja ihan jokapäiväisessä käytössä eikä missään kaapissa lojumassa. Minulla kun on kaappitilaa rajoitetusti, on vain kaksi settiä; toiset käytössä ja toiset pyykissä.
Siis liki 30 vuotta ne ovat kestäneet - ja vieläkin siistissä ja ryhdikkäässä kunnossa.
Ikävä kyllä, en ole enää Boråsin lakanoita Suomesta löytänyt. Ja liekö laatukaan enää samaa vaikka löytäisinkin.
Vähän niin kuin vahingossa tuli tehtyä briljantti ostos. Ymmärrän kyllä, että jos rahasta on tiukkaa, kaiken maailman fraasit "köyhällä ei ole vara ostaa halpaa" ovat silkkaa kettuilua.
Mun ei tarvitse huolehtia lakanoista kun Kämpin Mannerheim sviitissä vaihtavat joka päivä. On ihan hyvälaatuiset petivaatteet joten sikälikin kiva ja saa nukuttua hyvin :)
Anttilan loppuunmyynnissä sattuivat juuri laittamaan loput liinavaatteet 90 prosentin alennukseen, kun olin siinä vieressä. Ostin silloin monta settiä. Vallilaa olivat, mutta rohkeana ostin silti. Arvelin, etteivät mammapalstalaiset tule tuomitsemaan makuuhuoneeseeni. Siellä on öisin pimeääkin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle materiaali on tärkeää. Ei satiinia koska liukas ja kylmä. Eikä karkeaa kangasta
Marimekon pussilakanat mun makuun. Ulkonäkö ei ole se mikä olisi määrittelevä asia.
Halvalla saa yleensä karheat pussilakanat.
Satiini on sidos eli se tapa, kuinka kangas on kudottu, ei ole materiaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle materiaali on tärkeää. Ei satiinia koska liukas ja kylmä. Eikä karkeaa kangasta
Marimekon pussilakanat mun makuun. Ulkonäkö ei ole se mikä olisi määrittelevä asia.
Halvalla saa yleensä karheat pussilakanat.Satiini on sidos eli se tapa, kuinka kangas on kudottu, ei ole materiaali.
Kyllä, ja nimenomaan sellainen joka tekee kankaasta sileää, siis ei karkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Halvalla saa yleensä karheat pussilakanat.
Höpsistä heijaa vaan tuon sinun karheuden ja halpuuden kanssa! Ihan hassua edes kirjoittaa noin.
Ja minulle kyllä se kuviointi on tärkeä. Ruma on rumaa ja rumia en osta tai käytä vaikka saisin ilmaiseksi. Meillä ei ole edes mökillä mitään rumia lakanoita. :)
Vierailija kirjoitti:
Anttilan loppuunmyynnissä sattuivat juuri laittamaan loput liinavaatteet 90 prosentin alennukseen, kun olin siinä vieressä. Ostin silloin monta settiä. Vallilaa olivat, mutta rohkeana ostin silti. Arvelin, etteivät mammapalstalaiset tule tuomitsemaan makuuhuoneeseeni. Siellä on öisin pimeääkin.
Meilläkin on vielä käytössä vaikka kuinka monet Anttilasta aikoinaan ostetut pussilakanat. Vanhimmat pussilakanasetit ovat 15-20 vuotta vanhoja ja ei niissä ole mitään vikaa ja oikeastaan haalistumistakaan, sen verran hyviä materiaaleiltaan ne ovat olleet.
Vierailija kirjoitti:
Symppis ketju. Tulee mieleen - ihan lempeästi vain - että ovatko ne kummien ja mummojen pussilakana- ja yöpaitalahjat niin tyhmiä sittenkään?
Niinpä Minä ostin aikoinaan rippilahjaksi saaduilla rahoilla aterinsetin joka on käytössä vielä tänäkin päivänä, samoin valmistujaislahjoiksi saadut kaikki liinavaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Järjestelin juuri eilen pussilakanoita kaappiin ja laskin, että meillä on noin 12 x2 pussilakanasettiä (miehelle ja minulle) ja perheen nuorisolle on ainakin 15 pussilakanasettiä. Voisin viedä vaikka 6-10 pussilakanaa äidilleni matonkuteiksi, sillä ne ovat ihan ehjiä ja nättejä myös räsymattojen raitoina. Osa on ollut käytössä jo vuosia, jopa 20 vuotta, mutta silti hyvälaatuisina ne ovat vieläkin oikein kelpo lakanat.
Ystävilläni on kuulema ihan sama vika, eli pyyhkeitä ja pussilakanoita löytyy liikaa. Kannattaisi kysellä siis tuttavilta, jos heillä on ylimääräisiä ehjiä lakanoita.
Aina, kun joku kehuu, että heillä lakanat kestävät äidiltä tyttärelle, kyseessä on tapaus, jossa niitä lakanoita on niin paljon, ettei kaikkia keretä käyttämään. Ei ne lakanat siellä kaapissa mihinkään kulu.
Toista se on, kun lakanat otetaan aamulla sängystä, pestään, kuivatetaan ja laitetaan illalla takaisin sänkyyn. Laadukkaat lakanat saattavat kestää jopa 3-4 vuotta sillä tahdilla. Heikoimmat ovat alle vuodessa puhki kuluneita.
Aihetta sivuten, mikä merkki aluslakanoissa on teidän mielestä käyttökelpoinen/hyvä laadultaan, että kestäisi kohtuullisen ajan?
Tuli vaan mieleen, kun olen käyttänyt lakanat melko loppuun jo. Yksi lakanapari oli käytössä yli kolmekymmentä vuotta, kunnes ratkesi. Ne tilasin aikoinaan H. Hallista.
Vierailija kirjoitti:
Totta, kummitädin antamilla pussilakanoilla pärjäsin opiskeluajan, ja kihlajaislahjaksi saatiin oikein kaunis setti. Kahvikuppejakaan mullei olisi ollut opiskelijana ilman tätä kummitätiä, pari kolhoa mukia vain. Kiitoa vieläkin!
Vierailija kirjoitti:
Järjestelin juuri eilen pussilakanoita kaappiin ja laskin, että meillä on noin 12 x2 pussilakanasettiä (miehelle ja minulle) ja perheen nuorisolle on ainakin 15 pussilakanasettiä. Voisin viedä vaikka 6-10 pussilakanaa äidilleni matonkuteiksi, sillä ne ovat ihan ehjiä ja nättejä myös räsymattojen raitoina. Osa on ollut käytössä jo vuosia, jopa 20 vuotta, mutta silti hyvälaatuisina ne ovat vieläkin oikein kelpo lakanat.
Ystävilläni on kuulema ihan sama vika, eli pyyhkeitä ja pussilakanoita löytyy liikaa. Kannattaisi kysellä siis tuttavilta, jos heillä on ylimääräisiä ehjiä lakanoita.
Meilläkin on yhtä vanhoja lakanoita. Parina viime vuotena ovat alkaneet tulla käyttöikänsä päähän. Johtuu kuivausrummusta, joka silloin pari vuotta sitten hankittiin. Tulee ihanan pehmeät lakanat , ja valitettavasti rumpu myös kuluttaa kangasta hurjasti. Samoin pyyhkeet alkavat mennä puhki.
Tuollalailla minäkin shoppailen. Ja käyn töissä.
Kirpparilta olen löytänyt hyvälaatuisia puuvillaisia pussilakanoita, ihan mieleisiä ovat olleet. Hempeitä kukkakuvioita yleensä.
Stockmannilta löytyy ja Yves Delormen verkkokaupasta, hinta on kohtuullinen laatuun nähden 80 € alkaen... 250 €. Hintavia, mutta olen ollut 100 % tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun joku kehuu, että heillä lakanat kestävät äidiltä tyttärelle, kyseessä on tapaus, jossa niitä lakanoita on niin paljon, ettei kaikkia keretä käyttämään. Ei ne lakanat siellä kaapissa mihinkään kulu.
Toista se on, kun lakanat otetaan aamulla sängystä, pestään, kuivatetaan ja laitetaan illalla takaisin sänkyyn. Laadukkaat lakanat saattavat kestää jopa 3-4 vuotta sillä tahdilla. Heikoimmat ovat alle vuodessa puhki kuluneita.
Ehditään niitä käyttämään oikein kivasti. Mieheni on hikinen tapaus ja meillä vaihdetaan lakanoita varsinkin kesäaikaan usein, viileällä ilmallakin kerran viikossa. Pesen ihan normaalisti lakanat ja kuivausrummuissa kuivaan ne rutikuiviksi, kesällä vien ne kuivumaan narulle.
Tottakai meillä on lakanoita useampiakin, mutta kaapissa ne eivät makaa käyttämättöminä. Opin jo lapsuudenkodissa, että puhtaat menevät pinossa alimmaisiksi ja päältä otetaan käyttöön tulevat. Silloin siinä muiden lakanoiden painon alla ne myös siliävät hieman, sillä en silittele tai mankeloi lakanoita ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on yhtä vanhoja lakanoita. Parina viime vuotena ovat alkaneet tulla käyttöikänsä päähän. Johtuu kuivausrummusta, joka silloin pari vuotta sitten hankittiin. Tulee ihanan pehmeät lakanat , ja valitettavasti rumpu myös kuluttaa kangasta hurjasti. Samoin pyyhkeet alkavat mennä puhki.
Meillä on ollut kuivausrumpu käytössä ainakin 15 vuotta ja eivät lakanat ja pyyhkeet mielestäni ole sen takia juurikaan kuluneet. Vaihdan puhtaat pyyhkeet usein, sillä en tykkää yhtään nihkeistä likaisen oloisista pyyhkeistä.
Multa löytyy 3 pussilakanasettiä, pari jostain 20 vuoden takaa ja viimeisin Afrikantähti -setti pari v vanha. Lakanoiden kanssa probleemia, en löytänyt lähimarketeista mustia muotoonommeltuja sopivan kokoisena. En edes tummanharmaana vaan jotain rumaa pastellisävyä löytyi vain.