Miehen "sapattivapaa"
En osaa päättää, miten suhtautua tähän tilanteeseen. Kaipaisin muiden näkemyksiä.
Miehellä varmaankin keski-iän kriisi. On tajunnut kuolevaisuutensa. On tehnyt jo pitkään töitä, usein liikaakin. Rahaa on jäänyt säästöön. Nyt aikoo pitää vuoden vapaata ja suunnitelmiin kuuluu viettää vuodesta merkitsevä osa muualla kuin kotona. Tosi kivaa, eikö? Mäkin tekisin noin, jos pystyisin. Samalla tämä tarkoittaa, että mä jään yksin. On onneksi ihan päivätyö ma- pe, mutta välillä vaativa, ylitöitäkin. Lisäksi kuvioon kuuluu maatila (pellot vuokralla, mutta hommaa on silti esim. ihan todella ison pihan hoidossa), metsätila, vanhenevat, apuamme tarvitsevat vanhemmat maalla (ei niin huonokuntoiset, että saisivat yhteiskunnan palveluita) ja oma teini kotona, harrastuskuskaukset ym.
Hänelle lomaa, mulle työleiri?
Kommentit (184)
Ootte te kovia olettamaan. Eli lopputulemana: mies pettää; mä oon pettänyt jo aiemmin (ei lapsi varmaan oo edes miehen); miesraasu on yksin tehnyt vuosia lumityöt, kuskannut lasta, auttanut mun vanhempia, koska miehen vanhemmilla ei tietenkään voi olla avun tarvetta; siivouksetkin joutunut yksin hoitamaan, kun mä oon vaan maannut; olen loinen/mies on loinen; olen avuton/tumpelo. Toki sapattivuoden aikataulun myös pitää olla kuukausia aiemmin eksaktisti tiedossa, jotta sen pystyy av:lla raportoimaan (ollaanko Lapissa 3 vai 4 kk putkeen). Ap
P. S. Jos haluat keskustelua, laita otsikkoon sana mies.
P. P. S. Aattelitteko, että mä oon nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta hyvältä. Sen vuoksi että mies vaan ilmoitti asiasta ja olettaa että sinä otat tuosta noin vain vastuun kaikesta. Näin isoista päätöksistä neuvotellaan YHDESSÄ. Ja se joka jättää oman lomailunsa ajaksi toisen yksin niin hoitaa kaikki käytännön asiat niin ettei puolisolle jää hänen oman työnsä lisäksi toisenkin työt kuormittamaan! Ei ole sinun asia etsiä ratkaisuja esim. lumitöihin, teinin harrastuksiin viemisistä jne. Se on tässä tapauksessa mies joka ne miettii ja hoitaa. Ja kustantaa. Et sinä ap! Älä vain ole mikään tossukka ja suostu näin älyttömään kuvioon vapaaehtoisesti.
Niin tämä!! Ihan uskomattomia vastauksia taas tässä keskustelussa: "hommaa sitä", "tee näin" tai "teini tekee sitäjatätä".
Miksi ihmeessä sen kotiin jäävän pitää mitään ylimääräistä alkaa hommaamaan ja järjestämään, kun kyllähän se lähtijä on se joka hoitaa asiat niin että kaikilla osapuolilla on hyvä olla! Eikä todellakaan voi olla niin, että teinin harrastukset jää vuodeksi tauolle, kun isän pitää lähteä pyörimään pitkin maailmaa kesken kaiken.
Ap:lle vastauksena: kyllä tuosta tulisi ikävä tunne itselle eli toinen ikäänkuin hylkää perheensä ilmoitusluontoisesti ajaksi x. Tilanne olisi eri, jos puolisolla olisi alusta asti selkeät suunnitelmat siitä, miten käytännön järjestelyt hoituisi kotona JA lisäksi haluaisi myös viettää perheensä kanssa aikaa. Eli suunniteltaisiin omille loma-ajoille yhteisiäkin reissuja, ja puoliso tietty olisi kotona myös välillä pidempiäkin aikoja, tekisi lapsen kanssa kivoja asioita jne.
Hyvilläni olisin siis puolison puolesta siitä, että hänellä olisi mahdollista pitää sapattivapaata ja sitä myöten elää ja kokea asioita. Mutta ei se saisi tapahtua täysin muun perheen kustannuksella. Meillä ei varsinaista maatilaa ole, mutta korvessa asutaan eli iso piha ja metsää jne. Että kyllä täälläkin hommia riittää ympäri vuoden, vaikka kaiken ei-pakollisenkin jättää pois. Yhdessä ollaan asuinpaikka valittu, niin kyllä siitä yhdessä myös pidetään huolta.
Minusta on kummallista, että yhdessä valitaan asuinpaikaksi maalaistalo ja mies joutuu yksin huolehtimaan pihasta, metsistä, lumenaurauksesta, teinin harrastuskuljetuksista, isovanhemmista ja kodista, koska vasta sitten kun hän haluaa pitää sapattivapaansa, joutuu ap miettimään, miten nämä hoidetaan. Melkoinen siivelläeläjä hän on tähän asti ollut, jos ei ole huolehtinut luettelemistaan asioista ja nyt miehen siis pitäisi mielestäsi huolehtia siitä, että kaikki tuo hoituisi, koska ei kuulu ap:lle?
Ap:han on kertonut, että em. asiat hoidetaan yhdessä.
Sama meillä eli ei ole olemassa mitään eriteltyjä miesten tai naisten töitä.
Eli vielä kerran: jos yhdessä valitaan asuinpaikaksi maalaistalo ja että sitä yhdessä hoidetaan, niin ei talon hoitoa voi yhtäkkiä jättää vain toisen harteille.
No jos asiat hoidetaan yhdessä, niin miksi vastaamassani viestissä ihmeteltiin "Miksi ihmeessä sen kotiin jäävän pitää mitään ylimääräistä alkaa hommaamaan ja järjestämään, kun kyllähän se lähtijä on se joka hoitaa asiat niin että kaikilla osapuolilla on hyvä olla!" - eli jos ap jo nyt tekee kaikkea luettelemaansa, niin mitä ihmeen lisäjärjestelyjä syntyy siitä, että yhtenä vuotena ei tehdä metsässä pystykarsintaa?
aika monta Määtä ja mua. eihän se miehes ainakaan sua pahempi voi olla. ehkä juuri ton takia ottaa ITTEENSÄ varten lomaa
kyllä ne lumet kevätkin sulattaa, pikku kinttu polkujen tekeminen ei aikaa vie. osta teinille mopo. onko kaikki aina oltava niinku ennekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä hyvä ja aktiivinen seksielämä? Kysymys siksi että jos on niin mitenkä tämä puoli hoituu vuoden aikana? Oma mieheni ei pystyisi vapaaehtoisesti tyytymään omaan käteensä... Ei tulisi kuuloonkaan että riittäisi esim. joku muutama kerta puolessa vuodessa yhteistä seksiä.
Tietenkin tyttöystävä lähtee mukaan matkalle. Sehän koko loman idea on.
Minusta on hauska pohtia, millaisia parisuhteita ihmisillä on, kun koko ajan uskoo puolison pettävän. Eikö tuollainen ole hurjan raskasta?
Tuo on minustakin hupaisaa. 3/4 palstan ketjuista on valitusta siitä, kuinka tavalliset miehet eivät enää saa naista ja 1/4 sellaisia, joissa tavallistakin tavallisempi Pertti Perusinsinööri pitää paitsi vaimoa niin myös rakastajatarta.
Vierailija kirjoitti:
Ootte te kovia olettamaan. Eli lopputulemana: mies pettää; mä oon pettänyt jo aiemmin (ei lapsi varmaan oo edes miehen); miesraasu on yksin tehnyt vuosia lumityöt, kuskannut lasta, auttanut mun vanhempia, koska miehen vanhemmilla ei tietenkään voi olla avun tarvetta; siivouksetkin joutunut yksin hoitamaan, kun mä oon vaan maannut; olen loinen/mies on loinen; olen avuton/tumpelo. Toki sapattivuoden aikataulun myös pitää olla kuukausia aiemmin eksaktisti tiedossa, jotta sen pystyy av:lla raportoimaan (ollaanko Lapissa 3 vai 4 kk putkeen). Ap
No kerro sitten jo vihdoin, paljonko se puoliso konkreettisesti aikoo olla pois, noin suunnilleen?
En usko hetkeäkään että hän oikeasti olisi aikeissa viettää 3-4kk "lapissa lasketellen", johan tuosta tulisi kymmenien tuhansien kulut. Että paljonko se nyt oikeasti on ja paljonko tuli lapinlisää että saisit paheksuvia kommentteja puolellesi?
Kuusi kuukautta ilman seksiä? No ei ole normaali parisuhde vaan täysin kuollutta kaveriliittoa.
Vierailija kirjoitti:
En olettanut mitään sukupuolestasi koska esimerkiksi meillä parisuhteessa kaksi naista ja olen silti aiemmin täällä jo vastannut. Ei sukupuoli ole itselleni ainakaan asiassa mitenkään merkityksellinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin aloituksessa puhutaan miehen sapattivapaasta ja myöhemmin kerrot että teillä ei ole erikseen miesten tai naisten töitä niin noista voisi päätellä tilalla asuvan mies ja nainen.
Vierailija kirjoitti:
Kuusi kuukautta ilman seksiä? No ei ole normaali parisuhde vaan täysin kuollutta kaveriliittoa.
Sodan syttyessä pitäisi varmaan ottaa ero, kun ei voi varmistaa aviollisten velvollisuuksien totetumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodan syttyessä pitäisi varmaan ottaa ero, kun ei voi varmistaa aviollisten velvollisuuksien totetumista.
Miksi pitäisi? Naiset ja lapset pääsevät tarvittaessa maan rajojen yli turvaan joten koko perheemme poistuisi yhtä matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaas kaikki tarkaan tätä ketjua ja vastauksia.
Sitten ajatelkaa että ap onkin mies, joka kritisoi kun hänen vaimonsa jää vuodeksi opintovapaalle tai äitiyslomalle.
Siis mitä helvettiä? Eiköhän opintovapaa tai äitiysloma ole ihan pikkasen eri asia kuin joku lasketteluloma lapissa.
Mutta tämä taas paljastaa miten vähän valtaosa miehistä oikeasti ymmärtää mitä se perheenpyöritys vaatii.
PS. Miksi tähän ei käynyt esimerkiksi, että aloittaja olisi mies, jonka vaimo olisi päättänyt vaan pitää vuoden sapattivapaata, lähteä tyttöjen kanssa gambiaan eheytymään ihmisenä, ja mies olisi saanut jäädä teiniä ja sairaita vanhuksia ja tilaa ja taloa hoitamaan kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Siis ihanko oikeasti täällä porukka on nyt sitä mieltä, että se on täysin fine lähteä vuodeksi pois? OK. Vauva av:lla on siis kaikki nähty.
Vastaajissa on iso osa eronneita tai karanneita tai koskaan edes parisuhteeseen päätymättömiä. Eikä mitään muuta vastuuta kuin oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, teillä ei taida kellään olla maatilan talouskeskusta asuinpaikkana. Ei täällä mitään brittipuutarhaa tarvitse pitää. Vaikka olisi tehokkain päältä ajettava leikkuri, ruohon leilkuuseen menee vähintään 4 h. Talvella, kun sataa lunta, ei pääse töihin ennen kuin traktorilla on piha ja pihatie avattu. Harrastuksiin on oikeasti pitkä matka, samoin kauppaan. Teini ei voi pyöräillä kauppaan. Rakennuksista vuorollaan joku vaatii jotain remppaa. Meillä ei ole miesten ja naisten töitä. Tämä on elämäntapa enkä sitä vaihtaisi. Ja tosiaan, ei niille pelloille ja metsille koko ajan tarvitse mitään tehdä. Joskus vaan vuorokauden tunnit eivät riitä. Täytyy kai hankkia se renki. Lähinnä tunnetasolla mietin, onko tämä OK. Yhtä hyvin mies-nainen asetelma voisi olla toisin päin. Onko kuitenkin useammin niin, että nainen on tunnollinen vastuunkantaja? Onkohan se biologiaa? Ap
Ainoa pakollinen/kiireellinen tuossa on lumen auraus, ja sen voi ostaa palveluna jos tämä on jotain mikä on vain miehen hoidossa. Nurmi ei mene vuodessa pilalle jos sen leikkaa harvemmin, ja useimmat rempatkin voivat odottaa. Ilmeisesti käyt kodin ulkopuolella töissä joten en ymmärrä miksi et voisi käydä samalla kaupassa. Teini voi harrastaa jotain muuta vuoden tai aikatauluilla jossa sinä voit kuljettaa työmatkan ohessa.
Teet nyt kärpäsestä härkäsen ja yrität pakottaa tästä sukupuolikysymystä.
Ei ap tästä kyllä sukupuolikysymystä tee, vaan esimerkiksi sinä.
Hän miettii, varsin asiallisesti ja kiihkotta, miten tunnetasolla suhtautua asiaan. Minusta aika luonnollista.
Tämä ketju jäi mieleen ja mietin tuossa kävelyllä, että ap:n mies on vienyt vaimon ja perheen itsestäänselvyytenä pitämisen ihan uudelle tasolle.
Niin, onkohan meistä tullut huonekaluja tai kodinkoneita toisillemme. Vai luottaako mies pitkään (yli 20 v) suhteeseemme niin, että sitä ei pienet poissaolot hetkauta. Kyllä mäkin lähtisin, mutta en juuri nyt. En esim. halua olla lapsen elämästä poissa useaa kuukautta putkeen. 5 v kuluttua voi olla ihan eri tilanne, mummelitkin vähintään kotihoidon piirissä. Tietty huonolla tuurilla ei ole itse hengissä tai terve. Mun näkemyksen mukaan elämässä on vaiheita, jolloin oma napa ei voi olla se tärkein. En aio miestä estää, ei hän vankilassa ole. Tehköön mitä tykkää. Mietityttää vaan... Ap
En pystyisi olemaan miehestäni edes kuukautta erossa, saati sitten vuotta.
Jos mies haluaa vuoden vapaata, niin päästä irti ja äläkä päästä tulemaan takaisin sapattivuoden aikana. Tod.näk. toinen nainen tms. kuvioissa. Anna viettää tuo vuosi omillaan kokonaan pois perhekuvioista ja sun teinisi pärjää varmasti hyvin ja vanhempasikin ilman tuota tyyppiä. Ehdoksi voit toki vielä laittaa senkin, että ei pidä mitään yhteyttä sinuun ja lapseesi, sekä käyttää ainoastaan omia varojaan sapattivapaaseen ja muuttaa tuoksi ajaksi muualle, eikä loisimaan tiloihinne. Sulla ei ole velvoitetta hoitaa tälläistä tyyppiä, jos muutenkin sinulla on muutakin haastetta elämässä.
Ettekö voi sopia, että mies maksaa maatilan hoidosta sapattivapaan aikana? Palkkaa vaikka lomittajan osaksi vuotta.
Ap:han on kertonut, että em. asiat hoidetaan yhdessä.
Sama meillä eli ei ole olemassa mitään eriteltyjä miesten tai naisten töitä.
Eli vielä kerran: jos yhdessä valitaan asuinpaikaksi maalaistalo ja että sitä yhdessä hoidetaan, niin ei talon hoitoa voi yhtäkkiä jättää vain toisen harteille.