Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen "sapattivapaa"

apuaaaa
29.04.2023 |

En osaa päättää, miten suhtautua tähän tilanteeseen. Kaipaisin muiden näkemyksiä.

Miehellä varmaankin keski-iän kriisi. On tajunnut kuolevaisuutensa. On tehnyt jo pitkään töitä, usein liikaakin. Rahaa on jäänyt säästöön. Nyt aikoo pitää vuoden vapaata ja suunnitelmiin kuuluu viettää vuodesta merkitsevä osa muualla kuin kotona. Tosi kivaa, eikö? Mäkin tekisin noin, jos pystyisin. Samalla tämä tarkoittaa, että mä jään yksin. On onneksi ihan päivätyö ma- pe, mutta välillä vaativa, ylitöitäkin. Lisäksi kuvioon kuuluu maatila (pellot vuokralla, mutta hommaa on silti esim. ihan todella ison pihan hoidossa), metsätila, vanhenevat, apuamme tarvitsevat vanhemmat maalla (ei niin huonokuntoiset, että saisivat yhteiskunnan palveluita) ja oma teini kotona, harrastuskuskaukset ym.

Hänelle lomaa, mulle työleiri?

Kommentit (184)

Vierailija
101/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n perusajatus oli kysellä, että miltä teistä tuntuisi mun tilanteessa? Pystyttekö samaistumaan. Mä olen osin iloinen miehen puolesta, pystyn samaistumaan hänen tarpeisiinsa ja taas osin vähän hämmentynyt. Mies on tehnyt liikaa töitä ja tauko on varmasti paikallaan. Tästä unelmastaan hän on puhunut pitkään, mutta se on paisunut siihen, että nyt oikeasti ihan koko vuosi vapaata on järjestetty jo ja kuukausia poissa x n per vuosi. Ehkä vähän jätetyltä tuntuu. Siis hommista ja rahoista viis, ne kyllä hoituu, vaikkakin toki kuormittaa mua aiempaa enemmän. Ja tuo oman mausteensa tähän, jos on vähän jätetty olo ja entistä kiire empi elämässä. Houtuisihan kaikki tavalla tai toisella, jos vaikka toinen meistä olisi sairauden takia toimintakyvytön. Mutta miten sä suhtautuisit, jos olisit mä? Laulellen jatkaisit elämääsi? Ei tunnu missään? En kaipaa konkretiaa, oon kuullut robottileikkureista. Kumpikin tekee lumitöitä, klapeja, hakkaa naulaa jne. jne. Teinikin ikätasolleen sopivasti (ei oo 19-v jannu).

Suhtautuisin niin että mahtavaa, ihana että mies uskaltaa ottaa itselleen aikaa, ja ottaisin mahdollisuuksien mukaan itsekin vapaata ja lähtisin mukaan.

Vierailija
102/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti täällä porukka on nyt sitä mieltä, että se on täysin fine lähteä vuodeksi pois? OK. Vauva av:lla on siis kaikki nähty.

Eihän mies lähde vuodeksi pois vaan on vuoden sapattivapaalla ja sen aikana ajoittain pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös sitä mieltä, että mies pitäköön vapaansa kunhan huolehtii etukäteen vaikka talkkarin/siivoojan palkkaamalla, ettei ap:n työtaakka kasva entisestään.

Ap pitää sitten oman vuoden sapattivapaansa vastaavilla ehdoilla vaikka heti perään.

Minä olen ollut ap:n tilanteessa, ja koska en vielä silloin osannut pitää puoliani, jäin puoleksi vuodeksi yksin vauvan ja taaperon kanssa. Hoidin kaiken omakotitalon loppuun rakentamisesta alkaen -myös taloudellisesti- kun mies lähti toteuttamaan itseään.

Älä ole ap samanlainen tossukka kuin minä olin.

Rakentamisesta vai rakennuttamisesta?

Vierailija
104/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n perusajatus oli kysellä, että miltä teistä tuntuisi mun tilanteessa? Pystyttekö samaistumaan. Mä olen osin iloinen miehen puolesta, pystyn samaistumaan hänen tarpeisiinsa ja taas osin vähän hämmentynyt. Mies on tehnyt liikaa töitä ja tauko on varmasti paikallaan. Tästä unelmastaan hän on puhunut pitkään, mutta se on paisunut siihen, että nyt oikeasti ihan koko vuosi vapaata on järjestetty jo ja kuukausia poissa x n per vuosi. Ehkä vähän jätetyltä tuntuu. Siis hommista ja rahoista viis, ne kyllä hoituu, vaikkakin toki kuormittaa mua aiempaa enemmän. Ja tuo oman mausteensa tähän, jos on vähän jätetty olo ja entistä kiire empi elämässä. Houtuisihan kaikki tavalla tai toisella, jos vaikka toinen meistä olisi sairauden takia toimintakyvytön. Mutta miten sä suhtautuisit, jos olisit mä? Laulellen jatkaisit elämääsi? Ei tunnu missään? En kaipaa konkretiaa, oon kuullut robottileikkureista. Kumpikin tekee lumitöitä, klapeja, hakkaa naulaa jne. jne. Teinikin ikätasolleen sopivasti (ei oo 19-v jannu).

Suhtautuisin niin että mahtavaa, ihana että mies uskaltaa ottaa itselleen aikaa, ja ottaisin mahdollisuuksien mukaan itsekin vapaata ja lähtisin mukaan.

Aloittajan mies vaan ilmeisesti haluaa ottaa vapaata myös vaimostaan ja lapsestaan eikä hän suinkaan mitään lisääntynyttä perheaikaa halua. Vaan vähemmän.

Vierailija
105/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, teillä ei taida kellään olla maatilan talouskeskusta asuinpaikkana. Ei täällä mitään brittipuutarhaa tarvitse pitää. Vaikka olisi tehokkain päältä ajettava leikkuri, ruohon leilkuuseen menee vähintään 4 h. Talvella, kun sataa lunta, ei pääse töihin ennen kuin traktorilla on piha ja pihatie avattu. Harrastuksiin on oikeasti pitkä matka, samoin kauppaan. Teini ei voi pyöräillä kauppaan. Rakennuksista vuorollaan joku vaatii jotain remppaa. Meillä ei ole miesten ja naisten töitä. Tämä on elämäntapa enkä sitä vaihtaisi. Ja tosiaan, ei niille pelloille ja metsille koko ajan tarvitse mitään tehdä. Joskus vaan vuorokauden tunnit eivät riitä. Täytyy kai hankkia se renki. Lähinnä tunnetasolla mietin, onko tämä OK. Yhtä hyvin mies-nainen asetelma voisi olla toisin päin. Onko kuitenkin useammin niin, että nainen on tunnollinen vastuunkantaja? Onkohan se biologiaa? Ap

Vierailija
106/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on perustuslakiin perustuva itsemääräämisoikeus.

Se on hyvin näennäinen asia tässä valtiossa

Vierailija
107/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on meistä paremmat tulot ja enemmän säästössä. Että ei tässä loisimisesta kyse ole. Ja kyllä olen semisti pulassa, jos kuviostamme toinen häipyy esim. koko talveksi Lappiin laskettelemaan. Toki apua voi aina ostaa ja ostankin. Mä koen vastuuta ja kiintymystä niin että en juuri tässä elämäntilanteessa voisi häippästä mihinkään pitkäksi aikaa. Viikon, parin loma on eri asia. Mä en saa päätetttyä, onko mulle Ok, että mies ei tunne sitä vastuuta samalla tapaa. Ap

No niin, eihän tässä siis ole kyse miehen tekemisistä vaan siitä että itse et anna itsellesi lupaa elää rennommin. Projisoit asian mieheesi. Ota itsekin vapaata vuosi, eläkää yhdessä. Piha nyt on huono ja keksitty tekosyy, ei se piha mihinkään karkaa ja jos on niin riesa niin muuttakaa pienemmän ylläpidon asuntoon.

Vierailija
108/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, teillä ei taida kellään olla maatilan talouskeskusta asuinpaikkana. Ei täällä mitään brittipuutarhaa tarvitse pitää. Vaikka olisi tehokkain päältä ajettava leikkuri, ruohon leilkuuseen menee vähintään 4 h. Talvella, kun sataa lunta, ei pääse töihin ennen kuin traktorilla on piha ja pihatie avattu. Harrastuksiin on oikeasti pitkä matka, samoin kauppaan. Teini ei voi pyöräillä kauppaan. Rakennuksista vuorollaan joku vaatii jotain remppaa. Meillä ei ole miesten ja naisten töitä. Tämä on elämäntapa enkä sitä vaihtaisi. Ja tosiaan, ei niille pelloille ja metsille koko ajan tarvitse mitään tehdä. Joskus vaan vuorokauden tunnit eivät riitä. Täytyy kai hankkia se renki. Lähinnä tunnetasolla mietin, onko tämä OK. Yhtä hyvin mies-nainen asetelma voisi olla toisin päin. Onko kuitenkin useammin niin, että nainen on tunnollinen vastuunkantaja? Onkohan se biologiaa? Ap

Vinkki: Seuraavan kerran, kun teet avauksen, puhu vain puolisosta. Älä ilmaise sukupuolia edes kysyttäessä.

Vierailija
109/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hanki sinne tosiaan joku salskea nuori renkipoika ja katso että kiinnostaako miestä jättää vaimo kuukausitolkulla puutteeseen nuoren lihaksikkaan miehen kanssa. Niin minä tekisin..sen sijaan että iloitsisin siitä että mies pääsee pyörimään ties minne ties kenen kanssa minun raataessa kotina kiltisti ja avioerohakemusta odotellen kun mies on viimein löytänyt itsensä jonkun yhtä vapaamielisen mimmin ansiosta.

Vierailija
110/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa pakollinen/kiireellinen tuossa on lumen auraus, ja sen voi ostaa palveluna jos tämä on jotain mikä on vain miehen hoidossa. Nurmi ei mene vuodessa pilalle jos sen leikkaa harvemmin, ja useimmat rempatkin voivat odottaa. Ilmeisesti käyt kodin ulkopuolella töissä joten en ymmärrä miksi et voisi käydä samalla kaupassa. Teini voi harrastaa jotain muuta vuoden tai aikatauluilla jossa sinä voit kuljettaa työmatkan ohessa.

Teet nyt kärpäsestä härkäsen ja yrität pakottaa tästä sukupuolikysymystä.

Monessa kunnassa voi myös ostaa ruohonleikkuun 4H-nuorilta. 4H hoitaa silloin työnantajavastuut ja -velvollisuudet.

Vierailija
111/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä tässä nyt eroamassa olla, höh. Ap

Kyllä tällaiset muutokset kielivät eron olevan vain ajan kysymys. Mies löytää itsensä, tai sitten sinä löydät itsesi ja toteatte ruohon olevan vihreämpää aidan takana. Puolessa vuodessa huomaa kaiken paskan mitä siinä toisessa on ja mistä pääsee eroon.

Vierailija
112/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuntuisi missään, käytännön asiat on järjestettävissä ja olisin iloinen minulle rakkaan ihmisen puolesta, kun hän tekee asioita, jotka ovat hänelle tärkeitä. Tiedän, että puoliso olisi vastaavalla tavalla iloinen siitä, jos minä muuttaisin vuodeksi Lontooseen toteuttamaan unelmaani, jonka ei ole edes tarkoitus johtaa yhtään mihinkään suureen.

En halua sellaista liittoa, jossa kuolinvuoteellani voisin luetella kaikki ne asiat, joiden tekemisen puolisoltani onnistuin estämään polkemalla jalkaa ja äksyilemällä. Hänelläkin on vain tämä yksi elämä, mikä oikeus minulla on päättää siitä?

Vierailija
113/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo tilat töineen ja vastuineen myös miehen mielestä elämäntapa jota ei vaihtaisi ja oletteko päässeet tuosta aiemmin irti, esim. reissuihin?

Vierailija
114/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pysty samaistumaan yhtään. Oma ajatus elämästä on että jokainen rakentaa itse oman näköisensä. Itse en ole rakentanut elämää jossa on loukussa. Asun rivarissa niin ei ole mitään velvollisuuksien kuormaa hoidettavana - ei nauloja, ei nurmikoa, ei perennapenkkejä, asun sellaisessa paikassa että teinit pääsevät kulkemaan myös itsenäisesti harrastuksiin, varallisuus ei ole pelloissa eikä metsissä vaan rahastoissa ja osakkeissa. Työni olen valinnut niin että etätyö on mahdollista. Perusarkeen ei tarvitse kumppanin panosta (koska sitä ei edes ole) ja voin ja pärjään hyvin. En ole tehnyt omasta elämästäni velvollisuuksien vankilaa itselleni joten en pysty samaistumaan. Ymmärrän kuitenkin hyvin miksi miehesi haluaa tuosta vankilasta karkuun vuodeksi. Elämään. Ehdottomasti isot plussat miehellesi!

Vierailija
115/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa pakollinen/kiireellinen tuossa on lumen auraus, ja sen voi ostaa palveluna jos tämä on jotain mikä on vain miehen hoidossa. Nurmi ei mene vuodessa pilalle jos sen leikkaa harvemmin, ja useimmat rempatkin voivat odottaa. Ilmeisesti käyt kodin ulkopuolella töissä joten en ymmärrä miksi et voisi käydä samalla kaupassa. Teini voi harrastaa jotain muuta vuoden tai aikatauluilla jossa sinä voit kuljettaa työmatkan ohessa.

Monessa kunnassa voi myös ostaa ruohonleikkuun 4H-nuorilta. 4H hoitaa silloin työnantajavastuut ja -velvollisuudet.

Höpöhöpö. Vuodesta toiseen olen yrittänyt saada anopille ruohonleikkuupalvelua enkä tajua miksi ihmiset edelleen heittää aina tuo 4H-kortin. Ei, ei ja vielä kerran ei. 4H EI tarjoa ruohonleikkuuta. Se katsotaan vaaralliseksi työksi eikä sitä saa antaa alle 18-vuotiaalle eikä 4H sitä siksi edes välitä. Jos joku teini tekee, niin tekee omalla vastuulla ja maalla niitä teinejä ei ihan joka nurkalla ole edes kun välimatkat on pitkiä. Kyllä se ulkopuolisen työvoiman saaminen maaseudulla on aika hankalaa.

Vierailija
116/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä.

Sinulla on maatila (pellot vuokralla) eli niissä riittää, että tarkistat vuokrasumman tulleen tilille. Ei ole iso juttu!

Sitten on iso piha, joka kyllä pärjää yhden vuoden pelkällä nurmikonleikkuulla. Perennat eivät tarvitse jatkuvaa nyppimistä eikä pensaita ole pakko leikellä joka vuosi. Ei ole maailmaa mullistava juttu.

Ja se metsätila, usko tai älä, vuoden verran metsä selviää itsekseen ja akuutissa kriisissä auttaa metsänhoitoyhdistys, sieltä saat rahalla paikalle istuttajan tai raivuumiehen.

Jos vanhenevat vanhemmat ovat sinun, niin eikös ne joka tapauksessa ole kontollasi ja jos miehen, niin vastatkoot hän asiasta. Rahalla saa palvelua maallakin.

Teinin harrastuskuljetuksiin voi kysellä kavereiden vanhempia tai sitten hyväksyy sen, että vuoden verran kuljetan, siinäpä on aikaa rupatella yhdessä matkan aikana.

Oma työ ja ylityöt - onko mies tähän asti tehnyt työsi vai mikä kauhistuttaa?

En löytänyt mistään kohdasta sitä työleiriä, joten voisitko kertoa, miksi omilla valinnoillasi (pihassa brittipuutarha, metsässä tehdään itse kaikki hoitotyöt, vuokraviljelijän toimet kirjataan minuutilleen jne.) olet ajamassa miestä sapattivapaalle pois läheltäsi?

"Teinin harrastuksiin voi kysellä kavereiden vanhempia.." Niin kuka kysyy? Äidinkö sekin pitäisi järjestää? Tämä näissä jutuissa juuri nyppii, että oletuksena äidin täytyisi järjestää, kun isä ilmoittaa lähtevänsä reissuun.

No meillä teinit osaavat puhua keskenään ja ovat menneet ihan itsenäisesti sopimaan kuljetuksista ja sitten varmistivat vanhemmilta, että mites olisi tämmöinen. Olivat ottaneet huomioon niin Leevin isän vuorotyöt kuin Leon äidin pienet taaperot. Lisäksi yleensä teinien harrastuksissa kuljettavat vanhemmat puhuvat keskenään. On aika outoa, että ap:n perheessä isän vastuulla näyttää olevan niin teinin kuljetukset kuin perheen iso piha, eikä siellä vanhemmillakaan ole kykyä puhua toisilleen?

Vierailija
117/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Vuodesta toiseen olen yrittänyt saada anopille ruohonleikkuupalvelua enkä tajua miksi ihmiset edelleen heittää aina tuo 4H-kortin. Ei, ei ja vielä kerran ei. 4H EI tarjoa ruohonleikkuuta. Se katsotaan vaaralliseksi työksi eikä sitä saa antaa alle 18-vuotiaalle eikä 4H sitä siksi edes välitä. Jos joku teini tekee, niin tekee omalla vastuulla ja maalla niitä teinejä ei ihan joka nurkalla ole edes kun välimatkat on pitkiä. Kyllä se ulkopuolisen työvoiman saaminen maaseudulla on aika hankalaa.

Jännä juttu, että meille juuri eilen tuli 4H:n mainos, jossa tarjottiin nuoria yrittäjiä tekemään esim. ruohonleikkuuta, taimikonhoitoa jne. Eikö ne järjestössä tiedä, että se on laitonta?

Vierailija
118/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, hanki sinne tosiaan joku salskea nuori renkipoika ja katso että kiinnostaako miestä jättää vaimo kuukausitolkulla puutteeseen nuoren lihaksikkaan miehen kanssa. Niin minä tekisin..sen sijaan että iloitsisin siitä että mies pääsee pyörimään ties minne ties kenen kanssa minun raataessa kotina kiltisti ja avioerohakemusta odotellen kun mies on viimein löytänyt itsensä jonkun yhtä vapaamielisen mimmin ansiosta.

Mistä se renki hankitaan ja mitä ihmettä tekemään? Siivoamaan poissaolevan miehen joka päivä tekemiä sotkuja?

Vierailija
119/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon irtiottoon kuuluu lopulta se että vaihtaa toiseen naiseen ellei ole jo uutta löytänyt. 

Niin että oravanpyörästä irtiotto ei voi johtua mistään muusta kuin toisesta naisesta?

Entä jos nainen päättää pitää vuoden sapattivapaata niin sekin johtuu ainoastaan toisesta miehestä?

Ei tietenkään välttämättä mutta jos viettää osan vuodesta vaikkapa lomakohteissa "laskettelemassa" kuten ap kertoi niin kyllähän siellä vierasta antaumuksella poljetaan. Lisäksi tuo sapattivapaa on ihan ok jos esimerkiksi työstä mutta nythän ottaa sen pitkälti perheestä. Haluaa viettää omaa aikaa ja jättää perheensä. Ei todellakaan perheeseensä sitoutuneen toimintaa. 

Vierailija
120/184 |
29.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon irtiottoon kuuluu lopulta se että vaihtaa toiseen naiseen ellei ole jo uutta löytänyt. 

Niin että oravanpyörästä irtiotto ei voi johtua mistään muusta kuin toisesta naisesta?

Entä jos nainen päättää pitää vuoden sapattivapaata niin sekin johtuu ainoastaan toisesta miehestä?

Ei tietenkään välttämättä mutta jos viettää osan vuodesta vaikkapa lomakohteissa "laskettelemassa" kuten ap kertoi niin kyllähän siellä vierasta antaumuksella poljetaan. Lisäksi tuo sapattivapaa on ihan ok jos esimerkiksi työstä mutta nythän ottaa sen pitkälti perheestä. Haluaa viettää omaa aikaa ja jättää perheensä. Ei todellakaan perheeseensä sitoutuneen toimintaa. 

Ja jotenkin oletat, että jos mies ei jää sapattivapaalle, vaan nousee talvella klo 4:30 auraamaan pihatietä, niin hän ei liitosta lähde? Ja kesällä jyystää ruohonleikkurilla pihanurmea sileäksi 4 h kerrallaan, jolloin kaikki tietävät, että liitto on kuosissa ja mies onnellinen?