Miehen "sapattivapaa"
En osaa päättää, miten suhtautua tähän tilanteeseen. Kaipaisin muiden näkemyksiä.
Miehellä varmaankin keski-iän kriisi. On tajunnut kuolevaisuutensa. On tehnyt jo pitkään töitä, usein liikaakin. Rahaa on jäänyt säästöön. Nyt aikoo pitää vuoden vapaata ja suunnitelmiin kuuluu viettää vuodesta merkitsevä osa muualla kuin kotona. Tosi kivaa, eikö? Mäkin tekisin noin, jos pystyisin. Samalla tämä tarkoittaa, että mä jään yksin. On onneksi ihan päivätyö ma- pe, mutta välillä vaativa, ylitöitäkin. Lisäksi kuvioon kuuluu maatila (pellot vuokralla, mutta hommaa on silti esim. ihan todella ison pihan hoidossa), metsätila, vanhenevat, apuamme tarvitsevat vanhemmat maalla (ei niin huonokuntoiset, että saisivat yhteiskunnan palveluita) ja oma teini kotona, harrastuskuskaukset ym.
Hänelle lomaa, mulle työleiri?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kyse siitä, ettenkö pärjäisi ja pystyisi tekemään kaiken elämäämme kuuluvan yksinkin. Tässä oli kyse tunnetasosta. V. tuttaisiko teitä herätä lumisena talvena joka aamu klo 5 traktorilla pörräämään ja sama illalla uudelleen, kun samaan aikaan puoliso köllii palmun alla? Saako se v tuttaa? En ole estämässä kenenkään vapaata. Periaatteessa on mahtavaa, jos ihminen pystyy unelmiaan toteuttamaan. Vanhempainvapaa ja opintovapaa ovat hiukan eri asia. Ei tässä myöskään rahan tulosta tai tulemattomuudesta ole kyse. Pärjäämme tarvittaessa pelkästään minun tuloillani. Ap
Kuka teillä on aiemmin ne lumet aurannut?
Mies, naisen vetäessä lonkkaa, valittaen työn laadusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaas kaikki tarkaan tätä ketjua ja vastauksia.
Sitten ajatelkaa että ap onkin mies, joka kritisoi kun hänen vaimonsa jää vuodeksi opintovapaalle tai äitiyslomalle.
Kritiikkiin olisi aihetta, jos nainen muuttaisi vuodeksi opiskelupaikkakunnalle tai jonnekin muualle viettämään äitiyslomaa. Yleensä nuo hoidetaan kotona asuen.
Tunnen lukuisia naisia jotka ovat opiskelleet ulkomailla.
Olisiko parempi että mies ottaa vuoden vapaan eikä tee kotona mitään? Nainen passaa miehen ladatessa akkuja? Ehei, siinähän nainen alkaisi painostamaan kuinka aitta pitää korjata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole kyse siitä, ettenkö pärjäisi ja pystyisi tekemään kaiken elämäämme kuuluvan yksinkin. Tässä oli kyse tunnetasosta. V. tuttaisiko teitä herätä lumisena talvena joka aamu klo 5 traktorilla pörräämään ja sama illalla uudelleen, kun samaan aikaan puoliso köllii palmun alla? Saako se v tuttaa? En ole estämässä kenenkään vapaata. Periaatteessa on mahtavaa, jos ihminen pystyy unelmiaan toteuttamaan. Vanhempainvapaa ja opintovapaa ovat hiukan eri asia. Ei tässä myöskään rahan tulosta tai tulemattomuudesta ole kyse. Pärjäämme tarvittaessa pelkästään minun tuloillani. Ap
Onko nää pellot siis teidän yhteistä "yritystä"? Ei silloin tietenkään toinen osapuoli voi tuosta vaan häippästä. Koska sinun sapattivuotesi on? Siis voihan mies lomailla, mutta sitten pitää kyllä miettiä ja keskustella, miten vastuut ja työt jaetaan.
Siis jos vuokraan peltoni muille, niin en voi lähteä pois kotoa, koska kerran vuodessa tilille rapsahtavat eurot ovat osa yhteiden yrityksen tuloja? Et ole tosissasi!
Hitto mikä tampio ap on! Ei poloinen edes tiedä mitä mieltä olisi.
Ap:n mielestä on ihan kiva jos mies pääsee sapatille, mutta ei se olekaan kivaa jos mies sattuisi nauttimaan siitä.
En tiedä kuinka totuudenmukainen tuo kertomus on, jää sellainen vaikutelma, että mies ottaa säästönsä ja rilluttelee vuoden puuttumatta mitenkään kodin asioihin eikä perheenjäseniinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota ero. Saa sinua vituttaa, vaikka sen miehen naama.
Onko teillä avioehtoa? Olet se rikkaampi joten tietysti on.
Tuota - onko se rikkaampi, jolla on paremmat tulot vai se, jolla on enemmän varallisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtekää yhdessä sinne palmun alle talvella! Mikä pakko se sinun on jäädä teinin kanssa kotiin? Kyllä ne tilat pysyy siellä pystyssä vaikka yhden talven olisitte poissa.
Eiks se olis vähän hankalaa, jos olisi tyttöystävä ja vaimo samalla matkalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtekää yhdessä sinne palmun alle talvella! Mikä pakko se sinun on jäädä teinin kanssa kotiin? Kyllä ne tilat pysyy siellä pystyssä vaikka yhden talven olisitte poissa.
Eiks se olis vähän hankalaa, jos olisi tyttöystävä ja vaimo samalla matkalla?
Ja toisaalta olisi hankalaa, kun on ne metsät ja korjattavat rakennukset ja pihatyöt ja lumityöt ja muille vuokratut pellot ja vanhat vanhemmat ja jne.
Eli ap on nyt jumissa elämässään, joka on täynnä itsekeksittyjä velvollisuuksia, ei sieltä pääse millään pois!
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä mies on järjestänyt vapaansa niin ettei sinun harteille jää kohtuutonta työtaakkaa.
Jos kerran kyse on vuodesta ja aikoo osan siitä viettää muualla niin on varmaan myös suunnitellut olevansa muualla silloin kun kotona ei ole mitään akuuttia tehtävää.
No mutta tässä vastauksessahan on se asian ydin:
Miten mies on kertonut järjestävänsä asiat niin, että hänen puolikkaansa vastuista ja töistä tulee hoidettua jonkun muun toimesta kuin sinun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän ap:n aloituksessa on kyse siitä, että mies aikoo pitää vuorotteluvapaata työpaikkansa lisäksi myös perheestään ja kodistaan. Neuvottelematta.
Voisihan se laittaa lusikat jakoon. Niin naiset tekee yleensä.
Neuvottelematta ja lupaa kysymättä.
Erota toki voi ilman toisen suostumusta, mutta lusikoiden ja lasten jakamiseen tarvitaan käräjäoikeuden ja lastenvalvojan kirjallinen päätös.
Ei tarvita
Peruskysymys lienee, saako perheessä yksi olla itsekäs. Jos kaikki ovat, perhe ei toimi. Pitääkö juuri ruuhkavuosissa olla mahdollisuus paeta (pitkäksi aikaa). Aikuinen ihminen päättää, mitä tekee, mutta pitääkö muut huomioida ja kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota ero. Saa sinua vituttaa, vaikka sen miehen naama.
Onko teillä avioehtoa? Olet se rikkaampi joten tietysti on.
Tuota - onko se rikkaampi, jolla on paremmat tulot vai se, jolla on enemmän varallisuutta?
ap on ollut parempituloinen aina, metsät ja maat ovat hänen. Mies on pelkkä loinen.
Asun vastaavanlaisessa taloudessa kuin AP. Teini voi ajaa ne ruohikot, niin meilläkin tekevät. Teini enemmän osallistumaan tilan töihin. Omasta kokemuksesta tiedän, että nurmikon voi leikata vaikka kuukauden välein, tosin silloin vaatii enemmän työtä. Älä tee metsätöitä, eikä talvella ole niitä peltohommiakssn. Jos mies olettaa, että ne hoidetaan, niin hän hommaa tuuraaja. Varmasti joku naapuri tekee lumityöt maksua vastaan. Täytyy sanoa, että kyllä mulle otti voimille kahden viikon sijaistus. Ja kyllä sellainen pihapiirin hoito vaatii aikaa. Sun pitää keskustella miehesi kanssa ja järjestätte sijaiset töille. Se ei kai ole tarkoitus,että itse saat burnoutin? Ja onko se vapas tyyliin puoli vuotta vai pari kuukautta ja onko putkeen vai osissa?
Vierailija kirjoitti:
Peruskysymys lienee, saako perheessä yksi olla itsekäs. Jos kaikki ovat, perhe ei toimi. Pitääkö juuri ruuhkavuosissa olla mahdollisuus paeta (pitkäksi aikaa). Aikuinen ihminen päättää, mitä tekee, mutta pitääkö muut huomioida ja kuinka paljon.
Eihän tuossa mitkään ruuhkavuodet ole. Yksi teini-ikäinen lapsi. Eri asia jos olisi kolme taaperoa.
En myöskään näe miehen puolelta mitään itsekkyyttä. Ap ei vieläkään ole kertonut mikä jää konkreettisesti tekemättä jos mies on välillä poissa, eikä sitä, onko mies esim ehdottanut väliaikaisia järjestelyjä näiden pakollisten hoitamiseen. Esim ruohonleikkuuta voi harventaa ja ostaa palveluna, useimmilla maalla asuvilla ei ole omaa traktoria vaan lumen auraus ostetaan. Ainoa itsekkäältä kuulostava on ap, jonka perustelu oli "v.tuttaa jos miehellä on kivaa".
Tuohon irtiottoon kuuluu lopulta se että vaihtaa toiseen naiseen ellei ole jo uutta löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös sitä mieltä, että mies pitäköön vapaansa kunhan huolehtii etukäteen vaikka talkkarin/siivoojan palkkaamalla, ettei ap:n työtaakka kasva entisestään.
Ap pitää sitten oman vuoden sapattivapaansa vastaavilla ehdoilla vaikka heti perään.
Minä olen ollut ap:n tilanteessa, ja koska en vielä silloin osannut pitää puoliani, jäin puoleksi vuodeksi yksin vauvan ja taaperon kanssa. Hoidin kaiken omakotitalon loppuun rakentamisesta alkaen -myös taloudellisesti- kun mies lähti toteuttamaan itseään.
Älä ole ap samanlainen tossukka kuin minä olin.
Siis ihanko oikeasti ap:n miehen pitää palkata siivooja siivoamaan ap:n ja teinin sotkuja? Moniko nainen hankkii siivoojan perheelleen, kun lähtee synnyttämään vai oletetaanko, että miehen tuleekin siivota omat jälkensä, naisen ei?
Ap:n perusajatus oli kysellä, että miltä teistä tuntuisi mun tilanteessa? Pystyttekö samaistumaan. Mä olen osin iloinen miehen puolesta, pystyn samaistumaan hänen tarpeisiinsa ja taas osin vähän hämmentynyt. Mies on tehnyt liikaa töitä ja tauko on varmasti paikallaan. Tästä unelmastaan hän on puhunut pitkään, mutta se on paisunut siihen, että nyt oikeasti ihan koko vuosi vapaata on järjestetty jo ja kuukausia poissa x n per vuosi. Ehkä vähän jätetyltä tuntuu. Siis hommista ja rahoista viis, ne kyllä hoituu, vaikkakin toki kuormittaa mua aiempaa enemmän. Ja tuo oman mausteensa tähän, jos on vähän jätetty olo ja entistä kiire empi elämässä. Houtuisihan kaikki tavalla tai toisella, jos vaikka toinen meistä olisi sairauden takia toimintakyvytön. Mutta miten sä suhtautuisit, jos olisit mä? Laulellen jatkaisit elämääsi? Ei tunnu missään? En kaipaa konkretiaa, oon kuullut robottileikkureista. Kumpikin tekee lumitöitä, klapeja, hakkaa naulaa jne. jne. Teinikin ikätasolleen sopivasti (ei oo 19-v jannu).
Vierailija kirjoitti:
Tuohon irtiottoon kuuluu lopulta se että vaihtaa toiseen naiseen ellei ole jo uutta löytänyt.
Niin että oravanpyörästä irtiotto ei voi johtua mistään muusta kuin toisesta naisesta?
Entä jos nainen päättää pitää vuoden sapattivapaata niin sekin johtuu ainoastaan toisesta miehestä?
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä.
Sinulla on maatila (pellot vuokralla) eli niissä riittää, että tarkistat vuokrasumman tulleen tilille. Ei ole iso juttu!
Sitten on iso piha, joka kyllä pärjää yhden vuoden pelkällä nurmikonleikkuulla. Perennat eivät tarvitse jatkuvaa nyppimistä eikä pensaita ole pakko leikellä joka vuosi. Ei ole maailmaa mullistava juttu.
Ja se metsätila, usko tai älä, vuoden verran metsä selviää itsekseen ja akuutissa kriisissä auttaa metsänhoitoyhdistys, sieltä saat rahalla paikalle istuttajan tai raivuumiehen.
Jos vanhenevat vanhemmat ovat sinun, niin eikös ne joka tapauksessa ole kontollasi ja jos miehen, niin vastatkoot hän asiasta. Rahalla saa palvelua maallakin.
Teinin harrastuskuljetuksiin voi kysellä kavereiden vanhempia tai sitten hyväksyy sen, että vuoden verran kuljetan, siinäpä on aikaa rupatella yhdessä matkan aikana.
Oma työ ja ylityöt - onko mies tähän asti tehnyt työsi vai mikä kauhistuttaa?
En löytänyt mistään kohdasta sitä työleiriä, joten voisitko kertoa, miksi omilla valinnoillasi (pihassa brittipuutarha, metsässä tehdään itse kaikki hoitotyöt, vuokraviljelijän toimet kirjataan minuutilleen jne.) olet ajamassa miestä sapattivapaalle pois läheltäsi?
"Teinin harrastuksiin voi kysellä kavereiden vanhempia.." Niin kuka kysyy? Äidinkö sekin pitäisi järjestää? Tämä näissä jutuissa juuri nyppii, että oletuksena äidin täytyisi järjestää, kun isä ilmoittaa lähtevänsä reissuun.
Kuka teillä tähän asti on herännyt kello 5 auraamaan lumia?
Onko elämä maatilan tilakeskuksessa myös miehen mielestä elämäntapa jota hän ei vaihtaisi mihinkään?