"Päiväkodista tullaan kotikäynnille ennen päiväkodin aloitusta" - onko tämä ihan normaali käytäntö?
Lapsemme on aloittamassa päiväkodin ja paikkakunnamme nettisivuilla kerrotaan, että päiväkodin työntekijä tulee käymään perheen kotona kartoituskäynnillä ennen päiväkodin aloitusta. Kartoituskäynnit koskevat alle 3 v hoidossa aloittavia lapsia. Käynnin tarkoituksena on kuulemma se, että lapsi saa tutustua yhteen työntekijään etukäteen, kartoitetaan tutussa kotiympäristössä lapsen tilannetta ja hoidossa aloittaessa siellä on yksi lapselle tuttu työntekijä.
Siis onko tämä ihan normaali käytäntö nykyään? Paikkakunta ei ole mikään pieni, vaan päiväkoteja riittää todella paljon. Mietin myös, onko tällaiseen toimintaan resursseja, kun päivähoito on muutenkin kuormittunut? Ihmetyttää, mitä tarvetta tällaisille käynneille on. Nimimerkillä meillä on "normaali" perhe, kaksi työssäkäyvää vanhempaa, perus vuokrakoti eikä mitään elämänhallinnan ongelmia, lapsikin on terve.
Kommentit (31)
Tuohan on kiva juttu, jos on täysin vapaaehtoinen. Vie varmasti jo ennestään huonoja resursseja niin jännä juttu, en ole aiemmin kuullut
Kun esikoisemme syntyi, asuimme omistusasunnossa Helsingin ydinkeskustassa.
Emme olleet mitään rikkaita, vaan tavallisia asuntovelallisia duunareita.
Tuli kätilökin käymään vähän synnytyksen jälkeen.
Päiväkodin johtaja ja opettaja tulivat myös kun päiväkotiin siirtyminen koitti.
Toki isänä olin mukana ensimmäisen viikon kun päiväkoti alkoi.
Kerran tuli kotiin poliisitkin. Ilmoittivat että autoani alaovella on kolhittu ja heillä on syyllinen tiedossa.
Mielestäni nämä kohtaamiset olivat lämminhenkisiä ja mukavia, itse näin asian palveluna enkä kyttäämisenä.
M40
Olen kuullut, että joissain kunnissa on tuollainen käytäntö. Meillä ei ole, meille ei ole tullut koskaan mistään ketään paitsi neuvolasta tultiin yksi kerta viikko sen jälkeen, kun kotiuduimme sairaalasta. Me kävimme kyllä itse lapsen kanssa tutustumassa päiväkodissa pari kertaa kahden tunnin ajan hoitajiin, paikkoihin ja muihin lapsiin.
Meillä vantaalla kävi päiväkodista pari mimmiä etukäteen juttelemassa, täytettiin papereita ja keskusteltiin tulevasta.
Olihan se ihan kiva että kävivät, mutta en mä sitä minään tutustumisena ottanut, kesti ehkä tunnin reilut se käynti. Lapsen isä oli lapsen mukana kun päikky alkoi, ekat kaksi viikkoa.
T. Kolme lasta
En päästäisi kotiini. Liian tuttavallista
Meillä kävi aikoinaan, parisenkymmentä vuotta sitten. Oli mielestäni tosi hyvä juttu, hitaastilämpeävät kaksosemme viettivätkin sitten päiväkodin alun tämän tädin sylissä ennen kuin rohkenivat menoon mukaan. Ja hoitaja näki heidät kotona; vapautuneita iloisia nauravaisia.
Meilläkin kävi kymmenen vuotta sitten, ja se perusteltiin sillä, että lapsi voi edes yhteen hoitajaan tutustua omassa tutussa ympäristössä.
On täälläkin ennen ollut kotikäyntejä tutustumisen merkeissä, muttei nykyään. Ei ole resursseja irrottaa ketään. Sitä pidin hyvänä että vauvaneuvolasta tuli kotiin kätilö eikä tarvinnut yksin mahaleikattuna kanniskella vauvakaukaloa sinnetänne tai kävellä kipeänä pitkää matkaa.
Vanha hyvä käytäntö, joka taas palaamassa. Oikein normaalia.
Tulee ja sehän on ihan sen vuoksi, ettei äidin täydy kulkea mihinkään vuotavana ja tissit kipeänä, pahimmillaan leikattuna alapäästä ja tikattuna.