Miksi päädyn parisuhteeseen ivaavien miesten kanssa
Olen nelikymppinen. Kolmas parisuhde menossa ja sama kuvio toistuu. Parin vuoden suhteen jälkeen miehen käytös minua kohtaan alkaa olla väheksyvää ja ivallista. Alkuun ovat niin ihastuneita ja rakastuneita, ylistävät erityisesti fiksuuttani ja maanläheisyyttäni, ihailevat kun olen työelämässä edennyt ym. Olen ajatellut tämän olen aika luonnollista ihastumisvaiheessa, en todellisuudessa ole sen kummempi kuin muutkaan. Mutta muutaman vuoden päästä käytös muuttuu täysin. Kaikki mielipiteeni ammutaan alas ja mitä tahansa asiaa ilmaisen tai ihmettelen, niin alkaa outo pilkkaaminen ja vähättely, kuin olisin maailman tyhmin ihminen. Kertooko tämä näiden miesten äärimmäisen huonosta itsetunnosta? On vain ruvettava lyttäämään toista, koska tuntee itsensä huonoksi? He eivät puhu samalla tavalla muille läheisilleen, vaan ovat mielin kielin aina tavatessaan.
Vai ärsyyntyvätkö miehet kiltteydestäni? En pidä riitelystä ja pyrin aina olemaan ystävällinen; loppuuko heiltä siis jonkinlainen kunnioitus minua kohtaan, kun en ole vaikea räyhäävä nainen, joka haastaisi heitä? Mielestäni nämä miehet eivät ole mitenkään narsistisia, heidän ainoa merkittävä vikansa on tuo ivallinen töykeys minua kohtaan.
Nykyisen miehen kanssa on pieni lapsi ja mies huomauttelee minua jatkuvasti myös lapsen hoidosta, milloin on vaippa muka huonosti laitettu (ei mitään sen seurauksena tapahtunut kuitenkaan, hänen mielestään vaan jotenkin eri tavalla kuin hänen laittamansa) tai milloin ojennan lapsen hänelle jotenkin väärin ym. Hän jotenkin nalkuttaa koko ajan kaikesta.
Onko muita joilla olisi tällaisia kokemuksia parisuhteistaan?
Vaikea kuvitella, että olisi muuta tehtävissä kuin ero..
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin, että olet ylikiltti, liian hyväuskoinen ja ummistat silmäsi varoitusmerkeille, joita todennäköisesti oli jo silloin suhteen alkuvaiheilla. Olin itsekin joskus tuommoinen.
Näin. Tuo miesten harrastama ylistäminen kuulostaa erikoiselta. Itse pitäisin sitä nimenomaan varoitusmerkkinä. Miehet ovat keksineet, että sinut saa hurmattua kehumalla älyäsi, koska et ehkä ole saanut tarpeeksi tunnustusta siitä tai olet aina kokenut alemmuudentunnetta muihin nähden.
Älykkyys on siis akilleenkantapääsi, ja nyt kun hurmaamisvaihe on ohi, mies iskee siihen lyttäämällä sinua nimenomaan älyn puutteesta tai vähättelemällä järkeäsi, koska se sattuu sinuun eniten.
Tai sitten tuo on sitä kuuluisaa rakkauspommitusta..
Sama asia. Rakkauspommituksessa pitää ottaa huomioon kohteen heikkoudet. Sen perusteella sitten mietitään kehut ja ylistykset. Manipuloivat ihmiset ja ylipäätään sosiaalisesti tarkkanäköiset tyypit tunnistavat helposti muiden heikot kohdat ja epävarmuudet.
Tää on valtakysymys. Miesten maailmassa kaikki ihmiset asettuvat hierarkiaan ja alistuva (=kiltti) on hierarkiassa alempana, joten häntä kohdellaan huonosti.
Mies ei pysty tasa-arvoiseen suhteeseen. Jos nainen ei ole pomo, sitten mies haluaa olla. Joskus se pomoilu johtaa nilkkimäiseen käytökseen. Joo joo, #eikaikkimiehet.
Jätä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä kohdellaan niin kuin hän antaa itseään kohdella. Tee siis selväksi ettet siedä enää tuollaista käytöstä. Sinä odotat puolison arvostavan ja kunnioittavan sinua kuten sinäkin teet. Sano että jos se ei lopu, niin suhteenne loppuu.
Olen itsekin joutunut kouluttamaan miestäni käyttäytymään paremmin itseäni kohtaan. Toistoa se vaatii, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. Enpä itsekään ole täydellinen.Näin. Harvoin semmoinen oikein kipakka riivinrauta-nainen on yksin, tai huonossa suhteessa. Miehelle pitää osoittaa sen paikka kotitaloudessa ja toistojen kautta opettaa se olemaan.
Jos miehen päästää ns. niskan päälle, seuraa juuri tuota, mitä ap:n kohdalla. Sehän alkaa perseillä. Ajettele kuritonta omistajaansa näykkivää ja räksyttävää piskiä.
Tämän takia minä en enää aio ottaa miestä. Ei ole hermoja, aikaa eikä kiinnostusta tuommoiseen koulutusprojektiin. Oikeasti valmiiksi koulutettuja, siis äitiensä kouluttamia miehiä, joilla on hyvät tavat ja jotka kohtelevat muita kauniisti, on ihan todella vähän.
"Miehelle pitää osoittaa sen paikka kotitaloudessa"
Hyvin ilmaistu, hauska.
Tervepäinen mies kääntää sen "pomo"homman sellaiseksi, että kohtelee naista kuin naista. Hullu mies taas alkaa alistaa naista, vaikka nainen on valmiiksi "alistunut".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä kohdellaan niin kuin hän antaa itseään kohdella. Tee siis selväksi ettet siedä enää tuollaista käytöstä. Sinä odotat puolison arvostavan ja kunnioittavan sinua kuten sinäkin teet. Sano että jos se ei lopu, niin suhteenne loppuu.
Olen itsekin joutunut kouluttamaan miestäni käyttäytymään paremmin itseäni kohtaan. Toistoa se vaatii, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa. Enpä itsekään ole täydellinen.Näin. Harvoin semmoinen oikein kipakka riivinrauta-nainen on yksin, tai huonossa suhteessa. Miehelle pitää osoittaa sen paikka kotitaloudessa ja toistojen kautta opettaa se olemaan.
Jos miehen päästää ns. niskan päälle, seuraa juuri tuota, mitä ap:n kohdalla. Sehän alkaa perseillä. Ajettele kuritonta omistajaansa näykkivää ja räksyttävää piskiä.
Tämän takia minä en enää aio ottaa miestä. Ei ole hermoja, aikaa eikä kiinnostusta tuommoiseen koulutusprojektiin. Oikeasti valmiiksi koulutettuja, siis äitiensä kouluttamia miehiä, joilla on hyvät tavat ja jotka kohtelevat muita kauniisti, on ihan todella vähän.
Jaa. Mun mielestä sellainen kipakka riivinrauta on aina toksisessa suhteessa ja jatkuvassa kortisolin ja adrenaliinin epätasapainossa. Ja siltä näyttävätkin.
Ylikiltti löytyy maakuopasta viikonlopun päätteeksi. Ihmisen pitäisi kyetä olemaan medium.
Maakuopasta löytää itsensä yleensä ihmiset joiden hymy valaisi huoneen ja josta kaikki piti.
Amerikan truecrime ohjelmissa vilahtelee kotirouvien esikuvia. Täydellisillä miehillä katkesi jossain vaiheessa pinna. Tc katsojalle maailma avautuu hitusen eri tavalla. Ylikiltin sinkun on suotavaa punnita nyky hetkeä verraten niiden elämään ketkä ei enää pääse käyttämään KitchenAidia.
Vierailija kirjoitti:
"Pyrin aina olemaan ystävällinen" Jos toinen loukkaa sinua tai käyttäytyy muuten huonosti niin annat täysin väärän viestin jos olet ystävällinen. Asiallisen rauhallinen on ihan hyvä olla, mutta tee ehdottomasti selväksi, että et hyväksy tuollaista käytöstä ja jos huono käytös jatkuu kaikesta huolimatta niin sitten katkaiset välit kyseiseen henkilöön.
Valitettavasti se on niin, ettei kaikkia kohtaan kannata eikä voi olla ystävällinen. Jotkut tosiaan tulkitsevat sen kutsuksi käyttää hyväksi ja kohdella huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miehelle pitää osoittaa sen paikka kotitaloudessa"
Hyvin ilmaistu, hauska.
Tässä taloudessa sellaisen miehen paikka on ulkona ja lukot vaihdettuna. #eimieslapsiatänne
Vierailija kirjoitti:
Tää on valtakysymys. Miesten maailmassa kaikki ihmiset asettuvat hierarkiaan ja alistuva (=kiltti) on hierarkiassa alempana, joten häntä kohdellaan huonosti.
Mies ei pysty tasa-arvoiseen suhteeseen. Jos nainen ei ole pomo, sitten mies haluaa olla. Joskus se pomoilu johtaa nilkkimäiseen käytökseen. Joo joo, #eikaikkimiehet.
Jätä se.
Samaa aihepiiriä on kierretty kun on katsottu koulujen pihojen tyttöjen ja poikien kisailua. Kauniita tyttöjä kohdellaan leikkisästi ja nätisti, pidetään varovasti etteivät loukkaannu kun taas vähemmän nätit ja rumat tytöt saa samassa tilanteessa kohdata ihan kunnon väkivaltaa poikien osalta. Eli pojilla on jo se hierarkia sisäistettynä, että kauniille tytöille ollaan ystävällisi ja rumia voi kohdella väkivaltaisesti koska heillä ei ole pojille mitään arvoa.
Moni antaa parastaan suhteen alussa eikä todellinen luonne paljastu aivan heti , tämän lisäksi kumppani nähdään vaaleanpunaisten lasien läpi eikä huonoja puolia edes haluta nähdä .
Kerro miehellesi että tuntuu kurjalta kun hän vähättelee ja on huono miehen malli tältäosin lapsellekin . Haluaako hän todella opettaa lapselleen kyseisen mallin kohdella naista ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se.
Samaa aihepiiriä on kierretty kun on katsottu koulujen pihojen tyttöjen ja poikien kisailua. Kauniita tyttöjä kohdellaan leikkisästi ja nätisti, pidetään varovasti etteivät loukkaannu kun taas vähemmän nätit ja rumat tytöt saa samassa tilanteessa kohdata ihan kunnon väkivaltaa poikien osalta. Eli pojilla on jo se hierarkia sisäistettynä, että kauniille tytöille ollaan ystävällisi ja rumia voi kohdella väkivaltaisesti koska heillä ei ole pojille mitään arvoa.
Edes se kaunis ulkonäkö ei suojele naisia parisuhdeväkivallalta, seksuaaliselta väkivallalta, tai henkirikoksen uhriksi joutumiselta.
Monella miehellä tosiaan on tuo, että kun sen naisen on saanut ikäänkuin "kiikkiin", sitä aletaan kohdella huonosti. Monesti väkivalta alkaa häiden, yhteenmuuton, tai lapsen saamisen jälkeen, kun nainen on nalkissa. Mies ei osaa arvostaa sitä mitä on, vaan alkaa kohdella huonosti.
Miten mies reagoi kun kerrot, että hänen käytöksensä loukkaa ja satuttaa sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se.
Edes se kaunis ulkonäkö ei suojele naisia parisuhdeväkivallalta, seksuaaliselta väkivallalta, tai henkirikoksen uhriksi joutumiselta.
Monella miehellä tosiaan on tuo, että kun sen naisen on saanut ikäänkuin "kiikkiin", sitä aletaan kohdella huonosti. Monesti väkivalta alkaa häiden, yhteenmuuton, tai lapsen saamisen jälkeen, kun nainen on nalkissa. Mies ei osaa arvostaa sitä mitä on, vaan alkaa kohdella huonosti.
Tämä on narsistin perustoimintamalli ja myös naisissa on narsisteja. Miehet vain vielä naisia harvemmin tunnistavat narsistin toksista käytöstä ja häpeävät tapahtumia. Toki moni nainenkin on täysin kuutamolla kokemansa suhteen. Itsekin tajusin vasta 20 vuotta myöhemmin, että eksä olikin narsisti.
Onneksi kaikki miehet eivät ole narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Miten mies reagoi kun kerrot, että hänen käytöksensä loukkaa ja satuttaa sinua?
Jos tämä ei mene perille, kannattaa ihan oikeasti uskoa se, ettei se mene perille ja tehdä tarvittavat johtopäätökset ja toimenpiteet.
Jos joku kohtelee huonosti eikä korjaa heti käytöstään, on aina se mahdollisuus, että henkilö NAUTTII siitä, että kohtelee huonosti. Tällöin sahaa omaa oksaansa, jos vielä kertoo tekijälle jatkuvasti, että hän satuttaa. Tekijä saa silloin palkintoa teostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä se.
Klassisin vastaus minkä läheisiltä kuulee noissa rikosohjelmissa on ettei olisi uskonut.
Sano, että äijä pitää leipäläpensä kiinni tai leiväntulo loppuu.
Suurin osa ihmisistä on pahoja tai ilkeitä. Se näkyy parisuhteissa myös.
Vierailija kirjoitti:
Jätä se.
En usko että se on mikään miesominaisuus. Minäkin olen ihan tosinössö, rauhallinen ja konflikteja välttelevä. Miesten suhtautuminen on lähinnä ystävällistä, usein suojelevaakin. Sitä on ilmennyt niin kotona, opiskelupaikoissa kuin töissäkin.
Naimisissa olen ollut yli 20 v ja vaikka välillä on ollut vaikeita aikoja, niin ei mies silloinkaan ole muuttunut ilkeäksi.
En usko että ulkonäkö vaikuttaisi asiaan. Olen +50 enkä mikään nätti tyttö enää. Kyseessä on varmaan joku persoonaani liittyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä on pahoja tai ilkeitä. Se näkyy parisuhteissa myös.
Voiko sentään olla suurin osa ihmisistä ilkeitä ja pahoja, vai vain osa?
Ehkä näihin suhteisiin jäävät juuri ne, jotka eivät ole ilkeitä, eivätkä halua kenellekään pahaa, joten he eivät kykene käsittämään ja sisäistämään sitä, että joku toinen ihminen tosiaankin voi haluta toisille pahaa. Sellaista pahantahtoisuutta voi olla mahdotonta uskoa toisesta ihmisestä.
"Pyrin aina olemaan ystävällinen" Jos toinen loukkaa sinua tai käyttäytyy muuten huonosti niin annat täysin väärän viestin jos olet ystävällinen. Asiallisen rauhallinen on ihan hyvä olla, mutta tee ehdottomasti selväksi, että et hyväksy tuollaista käytöstä ja jos huono käytös jatkuu kaikesta huolimatta niin sitten katkaiset välit kyseiseen henkilöön.