Ero ja talous
Eroa tehdään 16 vuoden yhdessäolon jälkeen.
Kiire ei kuulemma talosta pois ole mutta itseäni ahdistaa ja haluan pian pois,olen se jätetty osapuoli.
Miten menee laina-asiat nykyään?Olisin ostamassa rivitaloa itselleni ja lapsille?Vanhaa vakuudetonta kulutusluotto Avidalta on 37000 euroa (lyhennän 600€)ja ajattelin että haen asuntolainaa jolla saisin maksettua tuon kulutusluoton ja asunnon.Näin olisi yksi laina ja turvattu taloudellinen tilanne.Mitä muuta pitää ottaa huomioon avoerossa?Talo on miehen,hän on maksanut lainaa ja minä sitten taas kaikki ruoat,lasten vaatteet,harrastukset ym.Jäänkö puille paljaille?
Tilanne on todellakin aivan vieras ja en todella tiedä mistä lähden edes selvittämään asioita.
Kommentit (82)
Voisitteko hakea asuntolainaa nyt vielä ennen eroa sinun nimiisi niin pankki laskisi koko perheen varallisuuden? Sijoitusasuntoon tms ja muutat sitten sinne ? Onko välit lasten isään hyvät ?
No välithän nyt ei ole mitkään täydelliset vaikka yritetään lasten kanssa olla ihmisiksi.
Hän vaan tuli ilmoittamaan että eri osoitteet ja lähti pois.Tämän jälkeen hän on mykkä.Ei oikein saa vastauksia ym,mielestäni olen oikeutettu näiden vuosien jälkeen saamaan ruuhkavuosien keskelle muunkin vastauksen kuin että en jaksa,tästä puuttuu jotain
Mä tiedän tapauksen, että oli pariskunta, joka sai kolme lasta. Mies osti ison omakotitalon omiin nimiin ja ilmeisesti sen itse maksoikin, siis laina oli hänen nimissään. Sitten kun heille tuli ero, niin avovaimo sai hyvityksenä 5 000€. Ja talo tietenkin jäi miehelle, kun eihän avovaimo sitä omistanut.
On niin sekava tilanne että en vaan tiedä yhtään mitä teen seuraavaksi.Kiire minulla ei kuulemma pois ole lähteä.Mies on ollut mykkä lähes 3 viikkoa,eilen latasin hänelle asioita ja tänään oli yllättävän puheliasAikamoistaToivon että olisi jo kaksi vuotta hypätty eteenpäin tästä tuskasta :(
Avioeroissa (yi 5 vuotta kestänyt liitto) tehdään tasinko, jossa kummankin omaisuus lasketaan yhteen ja sitten jaetaan puoliksi. Lisäksi alaikäuset lapset hoitava saa myös elatukmaksua toiselta osapuolelta.
Mikä pakko on ostaa asunto tässä vaiheessa? Vuokraaminen olisi mielestäni tilanteessasi järkevää. Katselisit vähän aikaa ja antaisit tilanteen normalisoitua ja vasta sitten suuria taloudellisia päätöksiä.
Ja kiireenvilkkaa lakiapua selvittämään, onko tilanteessasi mahdollista avion tasinkoon verrattavaan korvaukseen.
En ihan ymmärrä, mien lapsia omaavalla pariskunnalla voi toisella olla noin suuri kulutusluotto. Varsinkin, kun tulosi ovat matalat.
Minulla kävi jotain vastaavaa ja halusin pian pois. Koin sen olleen mielenterveyden kannalta järkevää.
Tsemppiä!
Ota nyt oikeusavustajaan yhteyttä. Kyllähän sun on tasinkoa saatava, kun avoliitto kestänyt kauemmin kuin 5v. Älä anna ukolle periksi. Sinä olet muutenkin liikaa joustanut, kun olet ottanut elämiseen kulutusluottoa. Miehellä varmaan uusi akka tulossa taloon. Nyt pidät puolesi, se on tärkeää lapsillekin. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt oikeusavustajaan yhteyttä. Kyllähän sun on tasinkoa saatava, kun avoliitto kestänyt kauemmin kuin 5v. Älä anna ukolle periksi. Sinä olet muutenkin liikaa joustanut, kun olet ottanut elämiseen kulutusluottoa. Miehellä varmaan uusi akka tulossa taloon. Nyt pidät puolesi, se on tärkeää lapsillekin. Tsemppiä.
Tasinkoa mistä? Kun avoerossa sellaista ei makseta kuin perustellusta syystä eikä kulutusluottojen ottaminen ole sellainen.
Kun rakkaus ei riitä kirjoitti:
Lapset pn yhteisiä,11 ja 13 vKulutusluotto on otettu syystä ett maksoin sillä pienemmät velat pois joita koitui arjen menoista..Työnkuvani oli silloin toinen ja olin paljon pienemepi palkkainenOlen saanut sitä hyvin lyhennettyä,e i ole ollut edes tiukkaa.
Sinulla on kulutusluottoa 37 000e. Sanoit maksavasi sitä 600e kuukaudessa.
Kulutusluoton korko on yleisesti luokkaa 10%. Kuukauden erästä korkoihin menee siis noin puolet. Lainasi lyhenee vuodessa vain noin 3500 euroa eli maksuaikaa on lähes 10 vuotta.
Kymmenen vuoden kulutusluotto "ei mihinkään konkreettiseen" on hirveä määrä, eikä kymmenen vuoden lyhennysaika millään lailla "hyvä".
Sinulla ei ole mitään mahdollisuutta saada asuntolainaa noin velkaisena, eli suosittelen maksuaikataulun rankkaa kiristämistä.
Ap, sinä tarvitset taloudellista neuvontaa joltakin asialliselta taholta. Kuulostaa siltä että olet tehnyt rankkoja taloudellisia virheitä jo vuosien ajan. Voitko hakeutua velkaneuvontaan tai kysyä apua lakimieheltä tuntiveloituksella? Onko sinulla hallussasi tiliotteita, kuitteja tai tilausvahvistuksia, mihin olet käyttänyt rahasi vuosien aikana ja erityisesti mihin tarkoitukseen niiden kulutusluottojen rahat on mennyt? Ala kirjata tietoja ylös exceliin tai ruutupaperille.
Ota myös selvää paljonko kuukausittaiset kulusi ovat ja tee itsellesi budjetti. Älä tee lisää velkaa!
Ota yhteyttä valtion oikeusaputoimistoihin. Sieltä on mahdollista saada oikeusapua tai myös talous ja velkaneuvontaa. Lue myös sisältöjä sivustolta "oikeus piste fi". Siellä on noiden oikeusaputoimistojen yhteystiedot ja materiaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös Suomessa ole, että jos on asunut avoliitossa yhdessä yli 8v niin voi olla oikeutettu osaan siitä asunnosta? Pitää vain todistaa, että on maksanut kaiken muun, paitsi sitä lainaa.
Ei ole!
Itseasiassa on laki, jossa avoerossa jos on todisteet AP on oikeutettu hyvitykseen.
Tämä on totta, mutta aika moni käsittää asian väärin.
Sinun pitää pystyä todistamaan, että olet omalla panoksella mahdollistanut omaisuuden kartoittamisen. Tähän ei riitä edellä mainitsemasi. Esimerkiksi, jos olet ollut kotiäitinä ja olet mahdollistanut miehesi yritystoiminnan pyörittämisen, niin tällöin khsymykseen voisi tulla avopuolisoiden osittaminen, jos kyseessä on toiselle kohtuuton hyöty.
Esimerkiksi olet maksanut ruokia, vaatteita ja jne. Tai vaikka ollut remontoimassa miehesi taloa yhdessä hänen kanssaan, mutta remonttikulut on pääasiassa maksanut miehesi, niin hyvitystä et tule saamaan.
Terv.
Asianajaja
Et sä noilla tuloilla saa asuntolainaa ja miksi ihmeessä on ostettava omistusasunto. Ei sulla rahat siihen riitä. Muuta vuokralle ja selvitä mitä tukia saat kelasta tai sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko hakea asuntolainaa nyt vielä ennen eroa sinun nimiisi niin pankki laskisi koko perheen varallisuuden? Sijoitusasuntoon tms ja muutat sitten sinne ? Onko välit lasten isään hyvät ?
Miksi ottaa asuntolainaa ja ostaa asuntoa, johon ei todellisuudessa ole varaa. Millähän ne lyhennykset ja vastikkeet maksetaan? Leikkirahalla? Mä en käsitä tätä suomalaisten pakkomiellettä omistaa asunto.
Mitään hyvitystä et oikeudessa ex-avomieheltäsi tule saamaan. Etkä asuntolainaa pankista.. Hae suosiolla sitä kunnan vuokra-asuntoa heti.
Naisena kysyn usein, miksi te naiset suostutte kuvioin missä mahdollistatte miehelle omaisuuden kerryttämisen maksamalla juoksevat kulut? Omien jalkojen sahaamista. Joo, miehet on itsekkäitä ja varmaan taivuttelee teidät, mutta pitää pitää omia puolia.
Mä olin exän mielestä hankala ja itsekäs aviovaimo. Vaadin kaiken 50/50, talo, sijoitusasunnot ja asuntolainat. Erossa (mies jäi kiinni sivusuhteesta) olin kuulemma entistä paskempi nainen kun vaadin lain mukaisen 50% omaisuudesta. Hyvä ettei henki lähtenyt, mutta otin sen minkä mulle kuului.
Pitäkää puolenne naiset! Ei ne miehet mitään enkeleitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Naisena kysyn usein, miksi te naiset suostutte kuvioin missä mahdollistatte miehelle omaisuuden kerryttämisen maksamalla juoksevat kulut? Omien jalkojen sahaamista. Joo, miehet on itsekkäitä ja varmaan taivuttelee teidät, mutta pitää pitää omia puolia.
Mä olin exän mielestä hankala ja itsekäs aviovaimo. Vaadin kaiken 50/50, talo, sijoitusasunnot ja asuntolainat. Erossa (mies jäi kiinni sivusuhteesta) olin kuulemma entistä paskempi nainen kun vaadin lain mukaisen 50% omaisuudesta. Hyvä ettei henki lähtenyt, mutta otin sen minkä mulle kuului.
Pitäkää puolenne naiset! Ei ne miehet mitään enkeleitä ole.
Minä en lunastaisi tästä miehen omistamasta kiinteistöstä neliötäkään, vaikka hän tyrkyttäisi. Kerrytän mieluummin omaa omaisuuttani sijoittamalla rahastoihin. Jos ero tulee, minun ei tarvitse murehtia mitä tehdään haja-asutusalueella muuttotappiokunnassa sijaitsevalle rapistuvalle kiinteistölle.
Kyllä minä koen olevani tässä se, joka taloudellisesti on vahvemmilla. Asumiskulut maksamme tottakai puoliksi, mukaan lukien remontit. (Isot remontit, sitten kun niitä tulee, pitemmällä maksuajalla niin, että jos tuleekin ero tai avopuolisoni kuolee, minä en ole maksanut sellaisesta, mistä en ole ehtinyt myös hyötyä.)
Mies on vienyt sinua kuin litran mittaa. Maksanut omaa taloansa ja sinulle on jääneet vain kulutusluotot käsiin. Huhhuh.
Toivottavasti tulevaisuus on valoisa sinullekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa mitään.
Kun erosin exästä ja hän omisti talon. Oli ostanut talon ennen minua. Hän maksoi taloa yksin ja minä ostelin ruokaa. Pääsin siis halvemmalla. Kun erosimme, niin en olisi voinut vaatia yhtään mitään siitä talosta, kun se talo on 100% exän nimissä ja lainapapereissa ja kaikissa veen papereissa.
Minun sisko, joka lakimies, niin kertoi, jos olisin esim alkanut vinkumaan jotain siitä talosta, niin exä olis sanonut vaan etten ole edes ikinä asunut siinä talosssa. Siskoni kertoi, että noita toisten omistuksia ei niin vaan viedä ja vaadita, mutta on hyvin yleinen luulo kansankeskuudessa, että puoliso tai avopuoliso saa automaattisesti jotain.
Minä en siis yrittäny mitäään.
Täysin oleellinen kysymys: oliko tämä exäsi AVIOpuolisosi vai AVOpuolisosi?
Jos todellakin olitte naimisissa eikä teillä ollut avioehtoa, niin tämä ns. lakimiessiskosi on antanut sinulle totaalisen paskoja neuvoja.
Olisit ollut lähtökohtaisesti oikeutettu puoleen yhteenlasketusta omaisuudestanne. Sillä ei ole väliä kuka sen omaisuuden omistaa ja kuka sen on maksanut. Ilman avioehtoa omaisuus menee avioliiton purkautuessa puoliksi.
Ainoa mitä miehesi olisi voinut tehdä, olisi ollut vaatia osituksen sovittelua sillä perusteella että liittonne oli kestänyt lyhyen aikaa (jos oli) ja että sääntöjen mukaan tehty ositus olisi johtanut hänelle kohtuuttomaan lopputulokseen ja tuonut sinulle perusteetonta taloudellista etua.
"mutta on hyvin yleinen luulo kansankeskuudessa, että puoliso tai avopuoliso saa automaattisesti jotain"
Rinnastat tekstissäsi sanat "puoliso" jolla nähtävästi tarkoitat aviopuolisoa, ja "avopuoliso". Noita kahta ei voi mitenkään rinnastaa koska aviopuolisoa suojaavat aivan toiset ja paljon vahvemmat lait kuin avopuolisoa.
Eli sulla on kulutusluottoa lähestulkoon rivitalokolmion verran? Jos keksit, miten saat kulutusluottosi maksettua nopeammin kuin tuon 600€/kk, niin velattomana mahdollisuutesi saada asuntolaina rivarikolmioon on ihan hyvät. Nythän sulla tolla maksusuunnitelmalla - vaikka et maksaisi kulutusluotostasi edes korkoa - pääset eroon velastasi vasta yli 5 vuoden päästä. 37 000 € on aika jäätävä summa kulutusluottoa, paitsi jos luottoa olisi käytetty esim kylpyhuoneremontin tms tekemiseen. Tällöin sulla saattaisi hyvinkin olla mahdollisuus saada erossa mieheltä korvausta. Sun tuloillasi autolainaksikin ihan liian suuri. Asuntolainaa ei voi myöntää kulutusluottojen maksamiseen ja koska summa on noin jäätävä, pankki tuskin antaisi omaakaan joustoluottoaan, jotta voisit sillä maksaa tuon kulutusluoton pois.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/