Ruoanlaitto lapsiperheessä on kyllä loputonta
Tänäänkin laittanut kaksi lämmintä ateriaa, leiponut jne.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Aina ihmettelen millaisia ne "isommat annokset" oikein on, joita ihmiset neuvoo laittamaan. Yksi päivä tein uunijuureksia, kilon verran perunoita ja jokunen porkkana lisäksi. Sen enempää ei uunipellille mahtunut. Eikä siitä nelihenkinen perhe syönyt kuin puolitoista kertaa. Seuraavana päivänä taas miettimään mitä sitä söisi. Ja aina vastauksena on että ihan sama tai jotain hyvää.
Minä tein kiusauksen, johon tuli kilo perunoita, kilo porkkanoita ja palsternakkaa ja kilo jauhelihaa. Hyvin riitti nelihenkiselle perheelle kolmeksi päiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Aina ihmettelen millaisia ne "isommat annokset" oikein on, joita ihmiset neuvoo laittamaan. Yksi päivä tein uunijuureksia, kilon verran perunoita ja jokunen porkkana lisäksi. Sen enempää ei uunipellille mahtunut. Eikä siitä nelihenkinen perhe syönyt kuin puolitoista kertaa. Seuraavana päivänä taas miettimään mitä sitä söisi. Ja aina vastauksena on että ihan sama tai jotain hyvää.
On se kumma, ettei jotkut ihmiset osaa tuon vertaa ajatella itse.
Palveluasumisessa töissä ollessani joka ikinen työntekijä kyllä osasi laittaa ongelmitta tarpeeksi ruokaa 10 hengelle. Ja ihan peruskeittiössä, jollainen jokaisen perheellisen kotoakin löytyy.
Ehkä se loputonkin kokkailu vaihtuu selityksiin miksei ole varaa kokkailla
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Paistan kilon jauhelihaa ja teen ison makaroni- ja lihaperunalaatikon päivälliseksi ja niukin naukin on jotain jäljellä seuraavan päivän lounaaksi. 16 ja 19v sekä minä.
Ihanaa kun ei ole mukuloita, ei tarvitse huolehtia kuin omista syömisistään.
Mielestäni sinkulla ja yksinhuoltajalla vielä ikävämpää kun sellaisella kuin, jolla on kumppani. Jos on kumppani ja laitetaan ruuanlaittohommat suurinpiirtein puoliksi niin silloinhan tarvii kokata itse puolet harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisuna on isompi uuni ja useampi pelti uuniin kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni sinkulla ja yksinhuoltajalla vielä ikävämpää kun sellaisella kuin, jolla on kumppani. Jos on kumppani ja laitetaan ruuanlaittohommat suurinpiirtein puoliksi niin silloinhan tarvii kokata itse puolet harvemmin.
JOS
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollista niin suosittelen hankkimaan kiertoilmauuunin. Silloin voi kypsentää useamman pellillisen kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein kiusauksen, johon tuli kilo perunoita, kilo porkkanoita ja palsternakkaa ja kilo jauhelihaa. Hyvin riitti nelihenkiselle perheelle kolmeksi päiväksi.
12 (vai 24?) annosta kilosta lihaa ja parista kilosta juureksia. Kovin on pienet annokset vaikka niitä olisi vain 12, proteiinia puuttuu. Eikä meillä ainakaan syödä kolmea päivää peräkkäin samaa ruokaa.
Meillä syö vain minä ja teinipoika. Teini tosin syö usein koululounaan lisäksi 2 lämmintä ruokaa, koulusta tultuaan ja treenien jälkeen. Ja oon kovasti samaa mieltä että ruuanlaitto käy työstä. 400g jauhelihaa, 400g makaronia, kolme munaa ja liki litra maitoa makaroonilaatikkoon, joka on meillä 4, max 5 ruoka-annosta. Tai eilen tein kirjolohikiusauksen, reilu kilo perunoita, pari porkkanaa, sipulia ja n. 450g lohta ja neste lisäksi oli neljä annosta, joista viimeinen niin pieni, että mulle jäi nälkä. Lihapullat teen aina kilosta, ja siitä osa pakastimeen, keittoa kolmen litran kattilallisen. Oma virheeni tietysti tuo, että olen opettanut ettei meillä yleensä syödä samaa ruokaa montaa kertaa peräkkäin, niin sitten sitä ruokaa pitää laittaa jatkuvasti.
Kaikki kunnia teille sinkut, jotka teette päivittäin itsellenne lämpimän ruuan, jopa kaksi. Itse en viitsi silloin kun olen yksin kotona. Elän yleensä pelkillä voileivillä ja woltin avulla epäterveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oma valinta. Mikset tehny eilen sen verran isoa päivällistä, että loput ois saanu lounaaksi äkkiä mikrossa?
Luuletko keksineesi jotain uutta? Tottakai teen koko ajan noin, mutta jos laittaa neljän ihmisen kaikki ruoat kotona, ei niitä jämiäkään aina vaan ole kaikille.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS
Niin, kannattaa valita semmoinen kumppani, joka osallistuu kotitöihin.
Ei isomman satsin tekemisen mene juurikaan enempää aika kuin pienemmänkään. Vihannesten pilkkomiseen toki hieman enemmän, mutta semmoinen leikkuri nopeuttaa hommia. Edellisen päivän päivällinen voi olla sama kuin tämän päivän lounas.
Pointsit ap:lle kun jaksat vielä leipoakin. Mä en jaksa. Ostan leivät kaupasta.
Kyllä vain itselle on helppo ja mukava laittaa ruokaa, ei mitään ongelmaa, verrattuna siihen, kun kokkaa perheelle, jossa on kaksi isoruokaista teinipoikaa. Sinkut valittaa ihan turhasta.
Tiedän tunteen. Itselläni on neljä lasta, osa teinejä ja pari pienempää. Paljon menee aikaa ruokaan liittyen, joko sen hankkimiseen tai sen valmistamiseen. Se on enää muisto vain kun itsekseen asuvana saattoi lähteä ravintolaan syömään, jos ei huvittanut kokata. Nyt ison perheen kanssa ravintolassa raaskii käydä todella harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOS
Niin, kannattaa valita semmoinen kumppani, joka osallistuu kotitöihin.
🙄
Vierailija kirjoitti:
Aloita hankkimalla pari uunivuokaa.
Osta 20l kattila ja 20l uunivuoka niin saat isot annokset ja osan voi pakastaa.