Ruoanlaitto lapsiperheessä on kyllä loputonta
Tänäänkin laittanut kaksi lämmintä ateriaa, leiponut jne.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ihmettelen millaisia ne "isommat annokset" oikein on, joita ihmiset neuvoo laittamaan. Yksi päivä tein uunijuureksia, kilon verran perunoita ja jokunen porkkana lisäksi. Sen enempää ei uunipellille mahtunut. Eikä siitä nelihenkinen perhe syönyt kuin puolitoista kertaa. Seuraavana päivänä taas miettimään mitä sitä söisi. Ja aina vastauksena on että ihan sama tai jotain hyvää.
Hanki isompia astioita. Tai laitat niitä uunijuureksia kaksi pellillistä. Tai makaronilaatikkoa monta vuokaa. Hanki esim sen kokoiset vuoat että niitä menee uuniin kaksi rinnakkain tai paistat peräkkäin jos et halua vuokiin satsata. Kun teet lihapullia, tee saman tien vaikka 2-3 kg jauhelihaa se taikina ja pakasta osa. Teet soppaa 10 litran kattilallisen ja pastakastiketta 5 l:n kattilan.
Itse kokannut perheelle jossa oli parhaimpina aikoina syömässä minä, mies, 4 omaa lasta ja 3 sijoituslasta. En silti kokannut joka päivä, vaan pyrin tekemään sitä ruokaa niin paljon että seuraavana päivänä voitiin syödä parin edellisen päivän jämiä. Ne määrät vaikuttaa järjettömiltä mitä joutuu ruokaa tekemään mutta äkkiä siihen oppii. Ja pakastin on tosiaan hyvä apu.
Minä teen tuollaiset määrät ja ne menevät yhtenä päivänä eli kahdella aterialla. Perheessä on vain kaksi lasta, mutta he harrastavat aktiivisesti liikuntaa eli solakoita olemme, vaikka ruokaa menee. Ymärrän ap:n aloituksen hyvin. Vaikka kuinka suuria annoksia tekisi, pitää silti kokata joka päivä uudet valtavat annokset. Mutta siitä olen tyytyväinen, että ruoka ja liikunta maistuu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ihmettelen millaisia ne "isommat annokset" oikein on, joita ihmiset neuvoo laittamaan. Yksi päivä tein uunijuureksia, kilon verran perunoita ja jokunen porkkana lisäksi. Sen enempää ei uunipellille mahtunut. Eikä siitä nelihenkinen perhe syönyt kuin puolitoista kertaa. Seuraavana päivänä taas miettimään mitä sitä söisi. Ja aina vastauksena on että ihan sama tai jotain hyvää.
Minä yksinasuvana keittelen joskus 5 litran kattilallisen hartaudella esim. Bolognese soosia ja laitan annosrasioihin pakasteeseen. Hernekeittoa sama juttu. Olen hyvä kokki mutta on joskus muutakin tekemistä ja menemistä, joten kiva ottaa pakasteesta valmista ja silti itsetehtyä ilman lisäaineita ja kemiaa.
Sama juttu, yksinäisenä kokkaan aina neljän hengen reseptin jos vaan voi pakastaa. Syön kahtena päivänä peräkkäin ja kaksi annosta sitten pakkaseen niille päiville ken ei kerkee kokata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä uunipeltiä (tarkoitat varmaan sellaista uunin varusteisiin kuuluvaa uunipannua), sillä se on oikeasti aika pieni, vaan hanki iso teräsvuoka, vaikka vähän sen tapainen kuin monessa työpaikkaruokalassa. Siihen mahtuu helposti 2-3 kg kasviksia kypsymään.
Keittoja voi valmistaa litran kattilassa ja jakaa sen heti kahteen pienempään kattilaan. Kun lihakeittoa keittää oikein vanhaan malliin, siitä riittää ainekset useampaan kattilalliseen, joihin lisätään vain perunoita, juureksia ja mausteita.
Mistä saa alle litraisia kattiloita? Lasten leikkisetistä? Nehän ovat muovisia kaikenlisäksi...
Litran kattila on turhake. Ei niin pienellä voi keittää oikein mitään, korkeintaan lämmittää jotain. Saattaa siihen muutama pottu mahtua kiehumaan. Keittoja tehdään isommissa kattiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta 20l kattila ja 20l uunivuoka niin saat isot annokset ja osan voi pakastaa.
Mistä noita voi ostaa? En löytänyt marketista.
10 litran kattilallakin pärjää aika hyvin, esim Ikeassa myydään, Tokmannilla muistaakseni taitaa olla jopa 14 litran kattila. Tupperwarella on 10 ja 14 litran leivontakulhot. Tavallinen Plastexin ämpäri on 10 litraa (esim. Ruokaisalle salaatille tai pullataikinalle tai sämpylätaikinalle)
Itsellä on 10 litran Hackmanin outdoor-sarjan uunivuoka. Niitä ei valitettavasti saa enää mistään. Mut sit suurkeittiökäytössä olevat GN-vuoat (ruostumatonta terästä) ovat suurin piirtein saman vetoisia, hieman eri mallisia vaan.
https://www.gn-store.com/?gclid=EAIaIQobChMI-safwtPK_gIV1xB7Ch0Idw-IEAA…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse ostanu mutta varmaanjostain ravintoloille suunnatuista myymälöistä ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi käyttää järkeään. Esivalmistella, tehdä kerralla samanlaisia juttuja, ison erän jne.
PS. Kaikki ihmiset tarvitsee ruokaa, oli kersoja tai ei. Juu juu, ne kasvaa, mutta saavat kerran päivässä kouluruoan.
Kun ne täyttää 8 vuotta suunnilleen sä otat ne mukaan ruoanlaittoon.Miksi vasta 8-vuotiaana?
t. tänään 3-vuotiaan kanssa sämpylöitä leiponut
Tekikö 3v muuta kuin söi taikinaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jättäisin turhat kakut ja makeat piirakat tekemättä. Leipääkin voi ostaa pakkaseen aina kun on - 60%.
Eihän päiväysvanhaa voi pakastaa!
Kun samana päivänä laitat kun ostat voit ihan hyvin paistaa. Vaikka leivänpaahtimen kautta sitten syötte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä uunipeltiä (tarkoitat varmaan sellaista uunin varusteisiin kuuluvaa uunipannua), sillä se on oikeasti aika pieni, vaan hanki iso teräsvuoka, vaikka vähän sen tapainen kuin monessa työpaikkaruokalassa. Siihen mahtuu helposti 2-3 kg kasviksia kypsymään.
Keittoja voi valmistaa litran kattilassa ja jakaa sen heti kahteen pienempään kattilaan. Kun lihakeittoa keittää oikein vanhaan malliin, siitä riittää ainekset useampaan kattilalliseen, joihin lisätään vain perunoita, juureksia ja mausteita.
Mistä saa alle litraisia kattiloita? Lasten leikkisetistä? Nehän ovat muovisia kaikenlisäksi...
Katso neiti pieni kaupasta missä isompiakin kattiloita. Tai vaikka googleta niin heti löytyy kymmeniä paikkoja mistä tilata. 0.6ja 0.8 litraakin yleinen koko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä niin köyhiä marketteja? 10 litran kattilasta riittää noin 15 hengelle, eli 7-henkiselle perheelle kaksi ateriaa. Keitossa pitää olla silloin muutakin kuin lientä.
Hah, ei todellakaan riitä 10l 15 hengelle, jos perheessä urheillaan. Ja tuo 20l kattila, sehän olisi kahden ämpärin kokoinen. Pitää olla melkoinen levy liedessä, jotta tuollaista kattilaa pystyisi käyttämään. Ja uuninkin aika iso, että sinne mahtuisi kahden ämpärin kokoinen vuoka.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Itselläni on neljä lasta, osa teinejä ja pari pienempää. Paljon menee aikaa ruokaan liittyen, joko sen hankkimiseen tai sen valmistamiseen. Se on enää muisto vain kun itsekseen asuvana saattoi lähteä ravintolaan syömään, jos ei huvittanut kokata. Nyt ison perheen kanssa ravintolassa raaskii käydä todella harvoin.
Teinit voi tehdä välillä ruoat koko perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Minä jättäisin turhat kakut ja makeat piirakat tekemättä. Leipääkin voi ostaa pakkaseen aina kun on - 60%.
Haluan tuoretta kunnon leipää, enkä mitään känttyä pakastimesta.
Teen makean piirakan ehkä kerran viikossa, ei siinä per lärvi nyt mitään överimäärää saa. Tänään oli jääkaapissa mansikkarasian jämät, jotka ei kelvanneet kellekään ja päiväysvanha kermaviili. KUivakaapissa on tomusokeria, joka pitää saada käytettyä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän päiväysvanhaa voi pakastaa!
Miksei voi? Ei ongelmia. Pakastimen ovi auki, leipäpussi sisään, pakastimen ovi kiinni.
Lounas on meillä joko eilisen jämiä, einesruokaa tai esim. kananmunista jotain. Itse inhoan mikroa, joten valitsen pienemmän pahan eli tiheän kokkailun. Pakkaseen laitan joskus yksittäisiä annoksia, mutta vain valmiita annoksia. Sieltä saa otettua sitten, jos muut ideat loppuu kesken.
Olen uhonnut, että kun lapsi muuttaa pois, syön pelkkää leipää :D Oikeasti, alun perin tykkäsin ruoanlaitosta ja väkersin kaikenmaailman monen ruokalajin teema-aterioita. Tuntuu ihan ufomeiningiltä nyt.
Kyllä se on ihan sama juttu yksin asuvalla, määrät on vain pienempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen makean piirakan ehkä kerran viikossa, ei siinä per lärvi nyt mitään överimäärää saa. Tänään oli jääkaapissa mansikkarasian jämät, jotka ei kelvanneet kellekään ja päiväysvanha kermaviili. KUivakaapissa on tomusokeria, joka pitää saada käytettyä.
ap
Päiväysvanhan kermaviilin olisi voinut laittaa pakastimeen raikastumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tomusokeria, joka piti saada käytettyä? Miksi piti? Eihän ne miksikään mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mikä ihmeen tarve on mäkättää ja neuvoa?
Ja mun tarkoitus on saada pakastin tyhjäksi, eikä pakastella sinne kaikkea.
Joo on siinä hommaa. Ja työssäkäyvällä kiirettä, kun tekee kaikki ruoat itse ja leipoo myös. Nykyisillä ruoan hinnoilla ei voi enää ostaa mitään valmista. Nytkin vapuksi itse pitää tehdä perunasalaatti, munkit, sima, sämpylöitä, jotain muuta leipää, vispipuuroa välipalaksi jne. Niin sain rahat riittämään ostoksiin, huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mikä ihmeen tarve on mäkättää ja neuvoa?
Ja mun tarkoitus on saada pakastin tyhjäksi, eikä pakastella sinne kaikkea.
Eihän tomusokeria tarvitse pakastaa - päiväysvanhaakaan...
Aha, numerot 1 ja 0 katosivat matkalla, mutta on minulla kastikekasareina sellaisia puolen litran vetoisia, ja joku on vielä pienempikin. Ihan terästä ovat.