Asumistuki on perinpohjin sotkenut asuntomarkkinat- Suomessa nyt aika siirtyä aitoon markkinatalouteen jossa jokaisen työllä on arvo ja tuet karsitaan ihan minimiin!
Käytännössä koko sosiaaliturva pakko uudistaa, velkarahan korot niin hirveät että vähäinen keskiluokkamme ei voi jokaiselle työttömälle ihan samaa elintaso kustantaa kuin itselleen.
Työttömyyden tulee tuntua selkeänä rahanpuutteena ja köyhyytenä että työttömälle syntyy halu mennä töihin.
Karua kieltä mutta totta- sosiaaliturva ei kannusta ihmisiä hakemaan työtä joten sitä pitää heikentää, maksajia ei riitä.
Nykyään kaksi aikuista työtöntä vuokra-asukasta elää täysin keskiluokkaista elämää muiden maksamaan, onko tämä oikein?
No rahat nyt loppuneet joten tukia pakko leikata ja se on hyvä asia ja keventää keskiluokan maksupaineita.
Työvoimapulasta emme kärsi vaan työhaluttomuudesta!
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vuorolisät, pyhälisät, lomarahat, työnantajan maksamat vakuutus- ja eläkemaksut, sairauslomat, työterveyshuolto, autoedut, puhelinedut... Kaikki pois. Nyt on aika alkaa maksaa korvaus vain ja ainoastaan tehdystä työstä. Kädet pois toisten taskuilta.
Heippa
Minä ja moni muu hoitaja siirrytään sitten tekemään ma- pe virka- aikaa. Pskaako tässä iltoja, öitä, viikonloppuja ja pyhiä töissä olemaan, jos niistä ei makseta.
Meille kyllä töitä löytyy.
Mistä meinaat löytää tekijät noihin pskavuoroihin?
Minä en saa sentin latia asumistukea koska asun työssäkäyvän kumppanin kanssa. Hän ei elätä minua. Minä maksan pienistä tuloistani kaikesta puolet. Hän yleensä heltyy ja ostaa ruokaa jos minun rahani on lopussa loppukuusta. Tällainen elämä on hemmetin nöyryyttävää tosin, etenkin inflaation aikana. Elämämme ei aina ole ollut tällaista, koska en aina ole ollut työkyvytön.
Ennen työkyvyttömyyseläköitymistä opiskelin ja kävin töissä. Eläke jäi pieneksi.
Työkyvyttömyyseläkkeellä oleva ystäväni sanoo, että senttejä joutuu laskemaan kuun lopusta. Hän saa asumistukea, mutta hän on pelkällä takuueläkkeellä. Toivottavasti hän ei joudu tulevan hallituksen leikkauksien kohteeksi. Minä saan osan työeläkeyhtiöstä ja osan Kelalta. Hallitus voi minun kohdallani laittaa tahmaiset näppinsä Kelan osaan ja mahdollisuuksiini saada kuntoutusta.
Miksi keskustelu menee aina tähän, että joko ei oteta mitään pois tai otetaan kaikki pois? Eikö todella löydy vaihtoehtoa siitä välistä, esim. pienentää asumistukea, jolloin ehkä kaikilla ei ole omaa huonetta, mutta lämmin, siisti ja turvallinen koti kuitenkin? Entä mikä lasketaan ihmisarvoiseksi elämäksi: uskon että viemärissä asumisen ja ruuan varastamisen, terveydenhuollon lopettamisen ja vanhusten kaatopaikalle kippaamisen sekä nykyhetken väliin mahtuu aika paljon vaihtoehtoja.
Ja olipa ketjussa lisäksi ikuinen suosikkini: työttömiä on ainakin sata kertaa enemmän kuin vapaita työpaikkoja -> ei siis kukaan edes yritetä hakea työtä sen takia, että kaikille ei kuitenkaan?
Ap
Lähihoitaja, töissä Stadissa. Asun tuetussa asunnossa ja saan asumistukea. Asunto kävelymatkan päässä työpaikalta.
Jos minun pitää muuttaa asuntoon, jonka voin maksaa itse, täytyy minun muuttaa pois Helsingistä jonnekin korpeen. Se tarkoittaa myös sitä, etyä lopetan työt Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla. Enkä muuten ole ainoa, vaan meitä on satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorolisät, pyhälisät, lomarahat, työnantajan maksamat vakuutus- ja eläkemaksut, sairauslomat, työterveyshuolto, autoedut, puhelinedut... Kaikki pois. Nyt on aika alkaa maksaa korvaus vain ja ainoastaan tehdystä työstä. Kädet pois toisten taskuilta.
Vuoro- ja pyhälisät on korvaus tehdystä työstä.
Täysin ylimääräinen vasemmiston haalima lisä, jota yrittäjäkään ei saa.
Yrittäjä voi hinnoitella oman työnsä, tosin kuin se palkattu duunari.
Vierailija kirjoitti:
Miksi keskustelu menee aina tähän, että joko ei oteta mitään pois tai otetaan kaikki pois? Eikö todella löydy vaihtoehtoa siitä välistä, esim. pienentää asumistukea, jolloin ehkä kaikilla ei ole omaa huonetta, mutta lämmin, siisti ja turvallinen koti kuitenkin? Entä mikä lasketaan ihmisarvoiseksi elämäksi: uskon että viemärissä asumisen ja ruuan varastamisen, terveydenhuollon lopettamisen ja vanhusten kaatopaikalle kippaamisen sekä nykyhetken väliin mahtuu aika paljon vaihtoehtoja.
Ja olipa ketjussa lisäksi ikuinen suosikkini: työttömiä on ainakin sata kertaa enemmän kuin vapaita työpaikkoja -> ei siis kukaan edes yritetä hakea työtä sen takia, että kaikille ei kuitenkaan?
"jolloin kaikilla ei ole omaa huonetta"
Ei ********. Jos viittaat siihen että lapsiperheessä joka lapsella ei tarvi olla omaa huonetta mutta voit varmaan aloittaa heti itse ja hankkia itsellesi huonekaverin. Minä ehdotan vaikka päihdeongelmaista Peraa sinulle huonekaveriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuoro- ja pyhälisät on korvaus tehdystä työstä.
Täysin ylimääräinen vasemmiston haalima lisä, jota yrittäjäkään ei saa.
Yrittäjä voi hinnoitella oman työnsä, tosin kuin se palkattu duunari.
Sitten ihmiset valittaa, kun on niin kallista ja kalliit palvelut, hinnat vaan nousee jne. Ei ihmisillä ole varaa maksaa, ne lopettavat palvelun.
Vierailija kirjoitti:
Yksilönvastuu omasta elämästä. Liikaa ei voi lellotella turvaverkon varassa .
Meidän tulisi sallia myös eutanasia niille jotka ei jaksa itsestään pitää huolta. Meidät on tänne pakolla hankittu ilman omaa haluamme, joten jos puhutaan vastuun ottamisesta niin se pitää antaa ihmiselle itselleen, jotta voi päättää koska elämä loppuu ja se ppätös ei muille kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Kelan rahanjakoa tulee hillitä. Kaikille sama työttömyyskorvaus eikä mitään ihme ansiosidonnaisia tai asumistukia.
Yksin asuvalle asumistuki 300e ja työttömyyskorvaus 500e/kk. Eikä muuta.
Ja sille 6 lapsen yksinhuoltajalle myös asumistuki 300e ja työttömyyskorvaus 500e/kk. Eikä muuta. Niinkö?
Ei taida ihan onnistua.
Millä ne lapset elävät? Kun lapsilisätkin halutaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"jolloin kaikilla ei ole omaa huonetta"
Ei ********. Jos viittaat siihen että lapsiperheessä joka lapsella ei tarvi olla omaa huonetta mutta voit varmaan aloittaa heti itse ja hankkia itsellesi huonekaverin. Minä ehdotan vaikka päihdeongelmaista Peraa sinulle huonekaveriksi.
Olin joskus osastolla sairaalassa uniongelmaisena huoneessa jossa oli muita ihmisiä. En todellakaan pystyisi asumaan kenenkään kanssa nykyään, tarvitsen omaa tilaa, oman huoneen, oman rauhan, oman turvan. Olen solussa asunut opiskeluaikanakin eikä se lystiä ollut. Kerran oli kun oli ihan ok kämppis mutta ihmisten elämäntilanteet muuttuu eikä kauaa yhdessä asuttu. Työkyvyttömyyseläkkeellä haluan jotain dignityä elämääni kun muuten on terveyshuolia. Puolisoni kanssa voin asua, enkä saakaan asumistukea, mutta kenenkään randomin kanssa.
Meillä on maa täynnä asuntoja, miksi hemmetissä ne pitäisi purkaa ja laittaa ihmiset johonkin parakkeihin joidenkin mielestä asumaan kimppakämppään? En oikein ymmärrä tätä. Jokainen keskituloinen tai perinnön saanut ja työssäkäyvä asuu paremmin kuin köyhät. Usein heillä on omistuskämppä jota on laitettu mieleiseksi. Itsellenikin kelpaisi tuttujen omakotitalot ihan hyvin. Kyllä työssäkäyvillä on paremmat tsänssit saada kiva kämppä. Itse en ole edes pienituloisena työssäkäyvänä koskaan olettanutkaan että minulla pitäisi olla muuta kuin kaupungin vuokrakämppä kun aikanaan tein lukion jälkeen pienituloisia hommia. Usein olen valinnut edullisemman asunnon jo siksi että jää enemmän käteen. Niin tekee moni köyhä, köyhät ei monet havittele mitään luksuskämppiä koska niihin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lähihoitaja, töissä Stadissa. Asun tuetussa asunnossa ja saan asumistukea. Asunto kävelymatkan päässä työpaikalta.Jos minun pitää muuttaa asuntoon, jonka voin maksaa itse, täytyy minun muuttaa pois Helsingistä jonnekin korpeen. Se tarkoittaa myös sitä, etyä lopetan työt Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla. Enkä muuten ole ainoa, vaan meitä on satoja.
Aivan. Siksi on järjetöntä leikata asumistuesta. Moni ei ymmärrä. Jos työttömiä yritetään saada töihin niin ehkä sitten pitäisi vain siitä työttömyystuesta leikata? Itse en tosin usko että siitä on mitään hyötyä. Jos työnantaja ei ota töihin, se ei ota töihin.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuet pois ja niillä rahoilla rakennettava edullisia vuokra-asuntoja vähävaraisille. Problem solved.
Joo niitä edullisia rakennetaan koko ajan vähävaraisille, 800e/kk 15 neliön kopista. Miksi eivät osta vanhoja peruskorjattuja rakennuksia ja laita niihin vuokrasäännöstelyä? Kyllästyttää tämä kun joutuu maksamaan vuokrayhtiönsä uusien asuntojen lainojen korkoja, vaikka asunkin voittoa tuottamattoman yhtiön asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksilönvastuu omasta elämästä. Liikaa ei voi lellotella turvaverkon varassa .
Meidän tulisi sallia myös eutanasia niille jotka ei jaksa itsestään pitää huolta. Meidät on tänne pakolla hankittu ilman omaa haluamme, joten jos puhutaan vastuun ottamisesta niin se pitää antaa ihmiselle itselleen, jotta voi päättää koska elämä loppuu ja se ppätös ei muille kuulu.
Allekirjoitan. Etenkin jos sosiaalipolitiikka alkaa mennä näin kylmäkiskoiseksi että ihmisten elämänlaatuun halutaan näin paljon puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lähihoitaja, töissä Stadissa. Asun tuetussa asunnossa ja saan asumistukea. Asunto kävelymatkan päässä työpaikalta.Jos minun pitää muuttaa asuntoon, jonka voin maksaa itse, täytyy minun muuttaa pois Helsingistä jonnekin korpeen. Se tarkoittaa myös sitä, etyä lopetan työt Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla. Enkä muuten ole ainoa, vaan meitä on satoja.
Aivan. Siksi on järjetöntä leikata asumistuesta. Moni ei ymmärrä. Jos työttömiä yritetään saada töihin niin ehkä sitten pitäisi vain siitä työttömyystuesta leikata? Itse en tosin usko että siitä on mitään hyötyä. Jos työnantaja ei ota töihin, se ei ota töihin.
Sitä vain mennään nukkumaan niiksi päiviksi kun ei saada ruokaa. Koettu on.
Minulle iskee ensimmäistä kertaa elämässäni työhaluttomuus jos asumistuki katoaa. Miksi menisin työpaikalle jos en saa edes kunnollista asuntoa itselleni?
Vierailija kirjoitti:
vuokrakatto
Vuokrankorotukset jäihin esim. näin.
Vuokrankorotuksesta kieltäytymisen perusteella katkaistusta sopparista 3kk vuokraa vastaava summa vuokraajalle korvauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hoitakoot rikkaan miehensä kanssa asuvat Kokoomusta äänestävät sairaanhoitajat jatkossa Kokoomuslaiset. Paljonkohan niitä riittää?
Itse en koskaan haluaisi asua pääkaupunkiseudulla. Joskus asuin, mutta sieltä on hankala saada kohtuuhintaisia kämppiä. Toista se on asunnon siellä perineellä tutulla.
Ei kaikissa töissä ole niin hyvä palkka, että sillä saisi maksettua vuokran. Itse olen ollut lähes 20 vuotta samassa työpaikassa ja aluksi palkka riitti vuokran maksamiseen, mutta nykyään se ei enää riitä.