Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Orpo leikkaa Suomen suoraan kohti lamaa

Vierailija
27.04.2023 |

Mutta jos niin on kerta päätetty, niin ei kai siinä muuta sitten voi.

Monet yksityiset firmatkin tulee ottamaan kyllä takkiinsa ihan kunnolla.

Kommentit (198)

Vierailija
101/198 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orpo ei käsitä, että ansiosidonnaisen lyhentäminen ei auta esim. yli 50-vuotiaita työllistymään (ikärasismi).

Vai onko hän niin ilkeä, että haluaa kurittaa tahallaan vaikeassa asemassa työmarkkinoilla olevia?

Entäs ne , jotka eivät saa ansiosidonnaista, vaan ihan perustulolla joutuvat tulemaan toimeen. Ei sitä ansiosidonnaista ikuisesti jaeta edes marinin päiväunissa.

Mitä mä nyt en ymmärrä tässä ansiosidonnaisen päivärahan keississä? Olin kuvitellut, että tää ei liity valtion talouteen mitenkään vaan että työttömyyskassat maksaa sitä ansiosidonnaista osaa työttömyyspäivärahasta. Eikö muka sitten?

Ihan samaa minä olen ihmetellyt. Lainaan tähän meidän kaikkien tyhmien ja tietämättömien raamattua, Wikipediaa:

*Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan peruspäivärahaa vastaavan osan maksaa valtio. Ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat ja työntekijät Työllisyysrahastolle maksettavien pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Työttömyyskassat rahoittavat lisäksi jäsenmaksuillaan 5,5 % ansiopäivärahoista.*

Onko valtio siis luopumassa tuon peruspäivärahaa vastaavan osuuden maksamisesta, vai miten tuon ansiosidoinnaisen typistäminen nyt kilahtaa valtion kassaan? Näkisin, että minä (palkansaaja) ja työnantaja tästä nyt hyödymme, jos työttömyysvakuutusmaksut pienenevät/ jäävät kokonaan pois, mutta miten valtio?

EK:n asiallahan tämä työnantajien juoksupoikahallitus on. Tietenkin pienennetään työantajien osuutta. Eihän se auta valtiontaloutta paskaakaan, mutta eihän kokkarit siitä välitä. Pääasia, että se kuulostaa hyvinvointivaltion pelastamiselta, vaikka tosiasiassa pelataan työantajien pussiin.

Vierailija
102/198 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on ollut kymmenisen vuotta vaikeutta maksaa pientä asuntoa puolison kanssa. Lapset on jo teini-ikäisiä.

Tarvittaisi isompi vuokrakämppä. Ei ole nytkään varaa kahden ihmisen palkoilla.

Jos tilanne kurjistuu niin pitää muuttaa takaisin pohjoiseen superhalpojen vuokrien alaisuuteen ja tukien pariin. Ei työntekoon ole varaa yksinkertaisesti.

Pohjoisessa on myös perhe ja suku turvana.

Etelään työn perässä muutto olikin huiputusta. Pätkää ja työttömyyttä.

Ei säästöjä ei voittoja. Meni hukkaan hyvät vuodet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/198 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen ulkomaisen velanoton vähentäminen tarkoittaa rahan vähenemistä Suomen taloudessa. Se näkyy BKTn pienenemisenä eli taantumana.

Hallituksen velanoton leikkaaminen ei silti riitä laman aikaansaamiseen Suomen taloudessa. Koska muu talouselämä, liike-elämä, kuntatalous, julkisyhteisöt, ym ei juuri kärsi valtiotalouden leikkauksista aivan köyhimpiä kotitalouksia lukuunottamatta.

Vierailija
104/198 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen velkaantumisaste on yli 60% bkt:sta.

EU passitti jo Suomen korjaamaan asian.

Vierailija
105/198 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Orpo ei käsitä, että ansiosidonnaisen lyhentäminen ei auta esim. yli 50-vuotiaita työllistymään (ikärasismi).

Vai onko hän niin ilkeä, että haluaa kurittaa tahallaan vaikeassa asemassa työmarkkinoilla olevia?

Entäs ne , jotka eivät saa ansiosidonnaista, vaan ihan perustulolla joutuvat tulemaan toimeen. Ei sitä ansiosidonnaista ikuisesti jaeta edes marinin päiväunissa.

Mitä mä nyt en ymmärrä tässä ansiosidonnaisen päivärahan keississä? Olin kuvitellut, että tää ei liity valtion talouteen mitenkään vaan että työttömyyskassat maksaa sitä ansiosidonnaista osaa työttömyyspäivärahasta. Eikö muka sitten?

Ihan samaa minä olen ihmetellyt. Lainaan tähän meidän kaikkien tyhmien ja tietämättömien raamattua, Wikipediaa:

*Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan peruspäivärahaa vastaavan osan maksaa valtio. Ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat ja työntekijät Työllisyysrahastolle maksettavien pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Työttömyyskassat rahoittavat lisäksi jäsenmaksuillaan 5,5 % ansiopäivärahoista.*

Onko valtio siis luopumassa tuon peruspäivärahaa vastaavan osuuden maksamisesta, vai miten tuon ansiosidoinnaisen typistäminen nyt kilahtaa valtion kassaan? Näkisin, että minä (palkansaaja) ja työnantaja tästä nyt hyödymme, jos työttömyysvakuutusmaksut pienenevät/ jäävät kokonaan pois, mutta miten valtio?

EK:n asiallahan tämä työnantajien juoksupoikahallitus on. Tietenkin pienennetään työantajien osuutta. Eihän se auta valtiontaloutta paskaakaan, mutta eihän kokkarit siitä välitä. Pääasia, että se kuulostaa hyvinvointivaltion pelastamiselta, vaikka tosiasiassa pelataan työantajien pussiin.

Suomi on korporaatiotalous. Todellinen valta on heillä. Koko yhteiskunta pyörii korporaatiovallan pillin mukaan. Myös Suomen poliittinen johto.

Vierailija
106/198 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäköhän alan ne porvarit seuraavaksi tuhoaa? Taksi- ja sote-alan jo näivettivät.

Vierailija
107/198 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on Itämeren Italia.

Suomalaisten valtion velka per nuppi on tämän hallituskauden jälkeen yhtä suuri kuin italialaisilla.

Vierailija
108/198 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät työntekijät työllistyvät iästä riippumatta, jos työvoimaa tarvitaan.

Hyvä työntekijä= 20 vuotias, 30 vuoden kokemus, tekee 12 tuntista työpäivää, ei ota palkkaa.

Näinhän sitä luulee jos ei ole työelämssä ollut.Hyvistä työntekijöistä todellakin pidetään kiinni.

Ne ansiosidonnaisella olevat työttömät eivät siis ole hyviä työntekijöitä, kun heidät kerran on irtisanottu. Uskotko, että he saavat työpaikan, jos ovat riittävän köyhiä ja epätoivoisia? Vai mihin he ovat työllistymässä tämän uuden systeemin myötä, kuka ottaa tämän huonon työntekijän töihin?

Vierailija
109/198 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mellakoita tulee, ei kasvua.

Vierailija
110/198 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä hallitusta vielä ole edes olemassa. Saa nähdä toteutuvatko kaikki EK:n toiveet. EK näkee vihreässä siirtymässä isoja bisnesmahdollisuuksia ja haluaa Suomeen paljon työvoimaa ulkomailta. Nämä ovat ihan keskeisiä EK:n toiveita. Mutta persut saattaa hieman harata vastaan.

Vierailija
111/198 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen ulkomaisen velanoton vähentäminen tarkoittaa rahan vähenemistä Suomen taloudessa. Se näkyy BKTn pienenemisenä eli taantumana.

Hallituksen velanoton leikkaaminen ei silti riitä laman aikaansaamiseen Suomen taloudessa. Koska muu talouselämä, liike-elämä, kuntatalous, julkisyhteisöt, ym ei juuri kärsi valtiotalouden leikkauksista aivan köyhimpiä kotitalouksia lukuunottamatta.

Se, kuka siitä kärsii ja minkä verran, riippuu kyllä ihan hallituksen muista toimista.

Jos hallitus nostaisi veroja, kärsisivät ne, joilla on veronmaksukykyä. Eivät siis aivan köyhimmät kotitaloudet.

Jos hallitus leikkaisi massiisisia yritystukia, tietysti yritykset välittömästi kärsisivät.

Kuntien taloutta valtio pitää pystyssä merkittävästi.

Jos leikattaisiin koulutuksesta (kuten Sipilän hallitus teki), siitä pidemmän päälle kärsisivät työnantajat ja vähän kaikki. Mielenterveyspalveluista leikkaaminen näkyy jo nyt työkyvyttömyytenä, joka tulee kalliiksi.

Asumistuesta leikkaaminen tarkoittaisi, ettei ainakaan pääkaupunkiseudulla kannattaisi enää pienipalkkaista työtä tehdä, kun joutuisi joka tapauksessa, töissä käymisestään huolimatta, turvautumaan myös toimeentulotukeen.

Jos leikataan valtion virkamieskuntaa, meillä on vähemmän poliiseja, rikostutkinnat ja oikeuden istunnot viivästyvät. Kelassa päätösten käsittely kestäisi.

Toisin kuin usein luullaan, valtion tehtävät ovat enimmäkseen ihan muuta kuin tulonsiirtoja vähävaraisille.

Vierailija
112/198 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko EU passittanut asiaa korjaamaan muutkin jäsenmaansa, joilla on 60 % ylittynyt?

Ranskalla ja Belgiala velka huitelee päältä sadan prosentin, Itävallallakin velkaa enemmän kuin Suomella, ja Saksaltakin 60 % ylittyy. Eteläisen Euroopan maista nyt puhumattakaan.

Suomella on sentään vähemmän velkaa kuin EU-maalla keskimäärin.

Vierailija
113/198 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Jos Petterin nyt suunnittelema hallitus toteutuu, niin tulee rumaa jälkeä.

Vierailija
114/198 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko EU passittanut asiaa korjaamaan muutkin jäsenmaansa, joilla on 60 % ylittynyt?

Ranskalla ja Belgiala velka huitelee päältä sadan prosentin, Itävallallakin velkaa enemmän kuin Suomella, ja Saksaltakin 60 % ylittyy. Eteläisen Euroopan maista nyt puhumattakaan.

Suomella on sentään vähemmän velkaa kuin EU-maalla keskimäärin.

Tässäpä vielä tilastoa EU-maiden velasta ja Suomenkin valtionvelan kehityksestä nätti käyrä.

Vierailija
115/198 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvassa on raskas prosessi.

Vierailija
116/198 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla muijalla ei hissi nouse ylös asti. 

Vierailija
117/198 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla muijalla ei hissi nouse ylös asti. 

Mahtava sketsipätkä!

Vierailija
118/198 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelevat tuilla elävät, että heidän vastikkeeton rahansaantinsa suitsiminen kaataisi Suomen talouden? Herätkää! Päinvastoin.

Vierailija
119/198 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lama ei tule leikkauksista, tollo.

Lama tulee siitä, että talous ei pyöri.

Ja miten se talous pyörisi, kun nuoret, terveet ihmiset makaa perse ruvella koti sohvilla, eivätkä viitsi käydä töissä.

Yrityksillä suuri pula tyäntekijöistä, mutta nämä sankarit ja pissikset, elätyttävät itsenä, vuosikausia yhteiskunnan piikkiin.

Painu pösilö takaisin ulille, sieltän sinä tänne tulitkin, turpaasi soittelemasn!

Ei ole pula työntekijöistä kun loppuu leikkauksilla tuotteiden maksajat.

Hyvin toistat kyllä propagandaa, älykkötason toimintaa sekin.

Vierailija
120/198 |
28.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on Itämeren Italia.

Suomalaisten valtion velka per nuppi on tämän hallituskauden jälkeen yhtä suuri kuin italialaisilla.

Antaisitko lähteen väitteellesi?

Kannattaa mieluummin tarkastella velkaa suhteessa bruttokansantuotteeseen, sillä se kertoo maksukyvystä paremmin. Italian julkinen velka oli vuodenvaihteessa 150 % bruttokansantuotteesta, Suomen 72,4 %. Julkiseen velkaan sisältyy muutakin kuin valtionvelka, eli kuntien ja sosiaaliturvarahastojen velat myös. Valtionvelkaa oli 51,6 % bruttokansantuotteesta.

Se on totta, että Itämeren valtioksi Suomella on paljon velkaa. Saksalla kyllä on melkein yhtä paljon. Mutta kannattaisi enemmän koettaa puuttua velan juurisyyhyn eli talouden huonoon tuottavuuteen ja viennin yksipuoliseen rakenteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi