Orpo leikkaa Suomen suoraan kohti lamaa
Mutta jos niin on kerta päätetty, niin ei kai siinä muuta sitten voi.
Monet yksityiset firmatkin tulee ottamaan kyllä takkiinsa ihan kunnolla.
Kommentit (198)
Ja nyt Arhimäki alkaa leikkiä Trumppia ja usuttaa kuokkavieraskommareita kaduille rettelöimään tulevaa hallitusta vastaan. Tosin ero Trumppiin on hiustenvärin lisäksi se että Arhimäki kannattajineen on vieläkin idiootimpi...
Ennen perheet tuli toimeen yhden aikuisen palkkatuloilla. Nykyään sekään ei tahdo riittää.
Olen toki huomannut ettei monia enää huvita huonosti palkattu esim. pajatyö jossain hikisessä verstaassa prässäämässä yhtä samaa osaa vuodesta toiseen. Ihmiset tulleet liian mukavuuden haluisiksi. Aina syyllistetään näitä köyhiä, jotka joutuu näitä huonompia hommia tekemään, että miksi ei kouluttaudu jne...Eihän se niin voi mennä että kaikki voisivat tehdä näitä helpompia hyvinpalkattuja juttuja. Ei nämä kultapossut, jotka saaneet hyvät lähtökohdat elämässään tätä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt Arhimäki alkaa leikkiä Trumppia ja usuttaa kuokkavieraskommareita kaduille rettelöimään tulevaa hallitusta vastaan. Tosin ero Trumppiin on hiustenvärin lisäksi se että Arhimäki kannattajineen on vieläkin idiootimpi...
Pelottava yhdistelmä tuollainen tyhmyys ja iso suu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo ei käsitä, että ansiosidonnaisen lyhentäminen ei auta esim. yli 50-vuotiaita työllistymään (ikärasismi).
Vai onko hän niin ilkeä, että haluaa kurittaa tahallaan vaikeassa asemassa työmarkkinoilla olevia?
Entäs ne , jotka eivät saa ansiosidonnaista, vaan ihan perustulolla joutuvat tulemaan toimeen. Ei sitä ansiosidonnaista ikuisesti jaeta edes marinin päiväunissa.
Mitä mä nyt en ymmärrä tässä ansiosidonnaisen päivärahan keississä? Olin kuvitellut, että tää ei liity valtion talouteen mitenkään vaan että työttömyyskassat maksaa sitä ansiosidonnaista osaa työttömyyspäivärahasta. Eikö muka sitten?
Ihan samaa minä olen ihmetellyt. Lainaan tähän meidän kaikkien tyhmien ja tietämättömien raamattua, Wikipediaa:
*Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan peruspäivärahaa vastaavan osan maksaa valtio. Ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat ja työntekijät Työllisyysrahastolle maksettavien pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Työttömyyskassat rahoittavat lisäksi jäsenmaksuillaan 5,5 % ansiopäivärahoista.*
Onko valtio siis luopumassa tuon peruspäivärahaa vastaavan osuuden maksamisesta, vai miten tuon ansiosidoinnaisen typistäminen nyt kilahtaa valtion kassaan? Näkisin, että minä (palkansaaja) ja työnantaja tästä nyt hyödymme, jos työttömyysvakuutusmaksut pienenevät/ jäävät kokonaan pois, mutta miten valtio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lama ei tule leikkauksista, tollo.
Lama tulee siitä, että talous ei pyöri.
Ja miten se talous pyörisi, kun nuoret, terveet ihmiset makaa perse ruvella koti sohvilla, eivätkä viitsi käydä töissä.
Yrityksillä suuri pula tyäntekijöistä, mutta nämä sankarit ja pissikset, elätyttävät itsenä, vuosikausia yhteiskunnan piikkiin.
Painu pösilö takaisin ulille, sieltän sinä tänne tulitkin, turpaasi soittelemasn!
Mikä siinä on, että yrityksille kelpaa vain nuori terve ihminen?
Kyllä tällainen ikääntyneempikin terve sitä taloutta pyörittämään pystyisi. Mutta niin suurta pulaa tyäntekijöistä yrityksillä ei ole, että kaltaiseni akan kelpuuttaisivat.
Ei niitä nuoria loikoilijoita paljon ole. Mitä on niin sellaisia, jotka eivät ole hommanneet itselleen mitään ammattikoulutusta, tai niitä joilla on psyykkisiä ongelmia. Eivät paljon yrityksiä kiinnosta vaikka töihin hakisivatkin.
Sipilän hallitus leikkasi sekä ammattikoulutuksesta että mielenterveyspalveluista. Nyt niitetään satoa. Marinin hallitus sai sentään oppivelvollisuusikää korotettua, mutta Orpon suusta päässyt taas, että ammattikoulutuksesta voitaisiin vähän nipistää.
Kyllä se lama tulee leikkauksilla juuri, esimerkiksi koulutuksesta, terveyspalveuista tai väylien ylläpidosta leikkaamalla.
Asumistuen leikkaus vielä päälle, niin väki rupeaa muuttamaan maakuntiin, joissa varmasti ei ole mitään työtä tarjolla. Mutta pienempikin asumistuki riittää jonkinlaiseen kämppään.
Ja ulkomailtahan ei korvaavaa työvoimaa voi ottaa, koska persut.
"oppivelvollisuusikää korotettua"
Joten lisää woke-transgender-"sivistystä"... varmaan lisää juu työmarkkinakelpoisuutta ja sitten työssä tuottavuutta.. kiäh-kiäh
Hohhoijaa. Tarkoittaa sitä, että ei voi peruskoulun jälkeen jäädä kotiin notkumaan tekemättä mitään, kun ei ikänsä takia vielä töihin kelpaa.
Kun tuosta laista puhuttiin, hätkähdin itsekin sitä, että Suomessa nykyään peruskoulun päättävistä peräti n. 15 % jää ilman toisen asteen koulutusta. Silloin eivät tosiaan ole niitä firmojen kaipaamia työvoimapulan paikkaajia.
Tarkoitus on, että ovat edes jossakin koulussa, ja mieluiten niin että siellä myös on joku aikuinen opettamassa ja paimentamassa. Eikä Sipilä-mallilla, jolloin koululle mentiin katsomaan YouTube-videoita, joista asiat olisi pitänyt oppia kun opettajat olivat säästösyistä lomautettuina.
Ammatillisesta koulutuksesta leikkaaminen oli Sipilän hallituksen iso moka. Firmoista on saatu kuulla, kuinka valmistuneet ei osaa perustaitojakaan, ja itsekin nolostelevat osaamattomuuttaan.
Parasta tietysti voisi olla jonkinlainen oppisopimustyylinen koulutus. Periaatteessahan järjestelmä Suomessa olisi olemassa, mutta käytännössä nimenomaan yritykset eivät ole oikein innostuneet, Oppisopimuspaikkoja on vaikea saada. Parasta tuo olisi siksi, että moni levoton teini parhaiten aikuistuisi aikuisten parissa eikä osana teinilaumaa jossain koulussa.
Yleensä tahtoo käydä niin että kun tyypit pääsevät hallitukseen niin yritetään röyhkeästi jakaa hyvää ennen kaikkea omille kannattajille sekä aktiiveille hyväpalkkaisia virkoja.
Sitten kun yksipuolisella hallitusohjelmalla on luotu perusta tulevalle vaalitappiolle, niin 'ihmetellään' kun ei harjoitettu rohmupolitiikka kelvannutkaan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Orpo ei käsitä, että ansiosidonnaisen lyhentäminen ei auta esim. yli 50-vuotiaita työllistymään (ikärasismi).
Vai onko hän niin ilkeä, että haluaa kurittaa tahallaan vaikeassa asemassa työmarkkinoilla olevia?
Entäs ne , jotka eivät saa ansiosidonnaista, vaan ihan perustulolla joutuvat tulemaan toimeen. Ei sitä ansiosidonnaista ikuisesti jaeta edes marinin päiväunissa.
Mitä mä nyt en ymmärrä tässä ansiosidonnaisen päivärahan keississä? Olin kuvitellut, että tää ei liity valtion talouteen mitenkään vaan että työttömyyskassat maksaa sitä ansiosidonnaista osaa työttömyyspäivärahasta. Eikö muka sitten?
Ihan samaa minä olen ihmetellyt. Lainaan tähän meidän kaikkien tyhmien ja tietämättömien raamattua, Wikipediaa:
*Ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan peruspäivärahaa vastaavan osan maksaa valtio. Ansiosidonnaisen osan rahoittavat työnantajat ja työntekijät Työllisyysrahastolle maksettavien pakollisten työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Työttömyyskassat rahoittavat lisäksi jäsenmaksuillaan 5,5 % ansiopäivärahoista.*
Onko valtio siis luopumassa tuon peruspäivärahaa vastaavan osuuden maksamisesta, vai miten tuon ansiosidoinnaisen typistäminen nyt kilahtaa valtion kassaan? Näkisin, että minä (palkansaaja) ja työnantaja tästä nyt hyödymme, jos työttömyysvakuutusmaksut pienenevät/ jäävät kokonaan pois, mutta miten valtio?
Valtion intressinä on saada ihmisiä töihin niin pian kuin suinkin. Kokoomuksen teorian mukaan ansiosidonnaisen taso on niin hyvä, että ihmiset vetävät lonkkaa niin kauan kuin ansiosidonnainen juoksee, ja ryhtyvät hakeutumaan töihin vasta sen loppuessa. Typistäminen kilahtaisi valtion kassaan siten, että ihmiset työllistyisivät nopeammin uuteen työhön.
Toisekseen kokoomushan on ollut sitä mieltä, että työnteon tulisi olla kannattavampaa suhteessa tukiin. Jos työttömyysvakuutusmaksu pienenisi, niin sehän vaikuttaisi juuri tähän suuntaan. Lisäksi jos työnantajan maksurasite pienenisi, voisi olla varaa maksaa parempaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän taloutta voi loputtomiin pitää pystyssä velkarahalla?
Esim. perhe joka ottaa pikavippejä ja heillä on hyvä ja asiallinen elintaso tämän velanoton takia. Ei tämmöinen loputtomiin voi toimia.
Orpolaisille tulee vastaan uusi vastaliike, nämä tosi köyhät jotka eivät lähdekkään "uusiksi meksikolaisiksi" tekemään likaista työtä alle työttömyyskorvauksen kuussa.
Samoin ansiosidonnaisen kurjistaminen on yritys ajaa selkä seinää vasten (esim. alkaa kuluttamaan säästöjään sijoittajille) ne työttömänä tilapäisesti käyvät ihmiset joilla on kuitenkin edellytykset työllistyä hyvin uudelleen.
Orpolaisilla ei ole nyt suoria keinoja parantaa ULKOMAAN KAUPPAA joka tulee hiipumaan valtavasti. Jo Eu:n Venäjän pakotteet teki jäätävää miinusta ENNEN itäblokin erikoissotaa Valion Venäjän kaupaan, kuten myös monen suomalaisen tunnetun yrityksen on käynyt.
Ostaako orpolaiset kaivos- ja metsäkoneita, malmia ja muuta vastaavaa kotimaan markkinoille, Hyvää Työtä on ollut Kemiran myynti ja sähköverkot tietty. Nyt saadaan nauttia kun sijoittajat laittaa euroa soimaan meidän taskuilla.
Se on varmaa että orpolaisten kädet menee ja syvälle matalapalkkaisten ja vähävaraisten taskuille. Heidän oppi ei vaan toimi Suomessa joka on kopioitu Usan hypermarkkinoilta jossa pörssipelimäinen valehtelunomainen keinottelu on mitä fiinein tapa saada nuorena eka miljoona taalaa itselleen. Kaikki on silti hyvin kallista elinkustannuksiin peilaten paitsi rikkaille joilla on kaikkea.
Hyvää tässä on ainoastaan se että maailman kaikkeuden huonoin hallituskombo saa kantaa täyden hallitusvastuun Suomen tulevasta alasajosta ja rankasti eriarvoistavasta politiikasta joka ajaa radikalisoitumiseen enenevästi ympäri Suomen väkeä joilla oli vielä toivoa. Kohta kannattaa alkaa niitä kotivalvonta palveluita ostamaan. Joo työllistäähän se, uudella tavalla kun köyhät nälissään ruokaa varastellen ja security-väki pelaa irl. hippaa.
Vierailija kirjoitti:
Lama tulee ilman petteriä. Saadaanko suomeen enää koskaan mitään joka nostaa nousuun? 15 vuotta jo kurjuutta takana.
Tulee se Petterin kanssakin.
Se tulee joka tapauksessa, mutta sen tullessa voisi tehdä fiksumpia toimia kuin ne, joita Petteri nyt kaavailee.
Vastoin vihervassareiden ulinaa, olen melko toiveikas tämän hallituksen suhteen. Siellä on voimakasta tahtotilaa onnistua ja fiksumpia ihmisiä päättämässä tällä kertaa. Kuten esim Essayah.
Vierailija kirjoitti:
Lama ei tule leikkauksista, tollo.
Lama tulee siitä, että talous ei pyöri.
Ja miten se talous pyörisi, kun nuoret, terveet ihmiset makaa perse ruvella koti sohvilla, eivätkä viitsi käydä töissä.
Yrityksillä suuri pula tyäntekijöistä, mutta nämä sankarit ja pissikset, elätyttävät itsenä, vuosikausia yhteiskunnan piikkiin.
Painu pösilö takaisin ulille, sieltän sinä tänne tulitkin, turpaasi soittelemasn!
Talous sakkaa siitä, kun suomi kiristetään henkihievereihin. Kukaan täysillä aivokapasiteetilla liikkuva ei leikkaa 6 miljardia vaalikaudessa ilman, että koko suomi lamaantuu, koulutus kärsii (sehän on jo oikeiston leipälaji). Kun vyö on kireällä, kukaan ei kuluta, raha ei liiku. Lyödäänkö vetoa, että näin käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät työntekijät työllistyvät iästä riippumatta, jos työvoimaa tarvitaan.
Hyvä työntekijä= 20 vuotias, 30 vuoden kokemus, tekee 12 tuntista työpäivää, ei ota palkkaa.
Näinhän sitä luulee jos ei ole työelämssä ollut.Hyvistä työntekijöistä todellakin pidetään kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ennen perheet tuli toimeen yhden aikuisen palkkatuloilla. Nykyään sekään ei tahdo riittää.
Olen toki huomannut ettei monia enää huvita huonosti palkattu esim. pajatyö jossain hikisessä verstaassa prässäämässä yhtä samaa osaa vuodesta toiseen. Ihmiset tulleet liian mukavuuden haluisiksi. Aina syyllistetään näitä köyhiä, jotka joutuu näitä huonompia hommia tekemään, että miksi ei kouluttaudu jne...Eihän se niin voi mennä että kaikki voisivat tehdä näitä helpompia hyvinpalkattuja juttuja. Ei nämä kultapossut, jotka saaneet hyvät lähtökohdat elämässään tätä ymmärrä.
Miten olet huomannut, ettei pajatyö kiinnosta? Onko tuttavapiirissäsi työttömiä, jotka siihen soveltuisivat tai joita jopa joltain pajalta on töihin pyydetty, mutta eivät vain ole menneet?
Vai siitäkö sen päättelet, että joku yrittäjä valittaa työvoimapulaa?
Oman havaintoni mukaan yrittäjät haluaisivat tuollaisia tekemään henkilön, jolla jo on usean vuoden työkokemus. Esim. vasta koulusta valmistuneena on vaikea päästä töihin. Jos kaikki kokeneet jo ovat töissä ja vanhemmasta päästä jäävät eläkkeelle, niin minkäs sitten teet?
Mutta tuo oli vain minun havaintoni, ja päinvastainen kiinnostaisi myös.
Vierailija kirjoitti:
Perheellä on nykyään elätettävänä siinä ohella eläkeläinen tai pari. Eli perhe on isompi kuin ennen.
Eli huoltosuhde on heikentynyt rajusti. Työikäistä väestöä suhteessä koko väestöön on paljon entistä vähemmän. Jonkun ne muutkin pitää elättää. Myös pidentyneet opiskeluajat vaikuttavat; opiskelija useinkaan ei osallistu täysipainoisesti työelämään. Eläkeläisväestön kasvun vaikutusta kuitenkin suurin osa.
Yritykset kaatuu, jos ihmisillä ei varaa ostaa ja kuluttaa.
Toisekseen sosiaaliturvaan puuttumisesta voi kannella Haagiin, Suomessa jo nyt liian pieni sosiaaliturva.
Vierailija kirjoitti:
Eihän taloutta voi loputtomiin pitää pystyssä velkarahalla?
Esim. perhe joka ottaa pikavippejä ja heillä on hyvä ja asiallinen elintaso tämän velanoton takia. Ei tämmöinen loputtomiin voi toimia.
Kumma kun USA ja muut maat siinä onnistuvat ja talouden ammattilaisten ekonomistien mukaan Suomen velka on kohtuullisella tasolla muiden EU maiden kanssa.
Mutta Kokoomuksen vaalikampanjan mukaan Suomi olisikin konkurssissa, jos heitä ei äänestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion intressinä on saada ihmisiä töihin niin pian kuin suinkin. Kokoomuksen teorian mukaan ansiosidonnaisen taso on niin hyvä, että ihmiset vetävät lonkkaa niin kauan kuin ansiosidonnainen juoksee, ja ryhtyvät hakeutumaan töihin vasta sen loppuessa. Typistäminen kilahtaisi valtion kassaan siten, että ihmiset työllistyisivät nopeammin uuteen työhön.
Toisekseen kokoomushan on ollut sitä mieltä, että työnteon tulisi olla kannattavampaa suhteessa tukiin. Jos työttömyysvakuutusmaksu pienenisi, niin sehän vaikuttaisi juuri tähän suuntaan. Lisäksi jos työnantajan maksurasite pienenisi, voisi olla varaa maksaa parempaa palkkaa.
Mihin ne töiden vähyyden vuoksi pois potkitut siis ovat nyt työllistymässä? Onko meillä töitä aloilla, joilta on potkittu porukkaa pois sinne ansiosidonnaiselle päivärahalle? Millä perusteella väki on potkittu pois, jos kerran töitä olisi?
Jollain asiaan perehtyneellä on varmaan laittaa linkkiä tilastoihin, joista näkyisi, millä alalla on tällainen tilanne, että pätevää väkeä olisi ja töitäkin olisi, mutta koulutettu väki ei hakeudu noihin töihin. Ja kenties joku osaa myös selittää, miksi nämä ammattitaitoiset ihmiset eivät halua töitä, jos niitä kerran on tarjolla. En jaksa uskoa, että ihan ongelmaksi asti löytyisi porukkaa, joka on mieluummin työttömänä kuin tekee koulutustaan ja osaamistaan vastaavaa työtä, jos siitä työstä saisi asiallisen palkan. Millään 9 euron päiväpalkalla ei kai kuvitella saatavan ammattimiehiä tekemään työtä, joka kuitenkin tuottaa yritykselle voittoa - tähän tarpeeseenko sitä työperäistä muuttoa havitellaan?
Olin kuvitellut, että meillä on ollut kohtaanto-ongelma eli että nimenomaan ammattitaitoista väkeä puuttuu joiltakin aloilta ja ja toisilta aloilta puuttuu työpaikkoja. Mutta ei sitten vissiin niinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka uskoo, että työntekijöden työttömyysvakuutusmaksut olisivat pienenemässä? Korkeintaan työnantajien.
Itsellä on ollut kymmenisen vuotta vaikeutta maksaa pientä asuntoa puolison kanssa. Lapset on jo teini-ikäisiä.
Tarvittaisi isompi vuokrakämppä. Ei ole nytkään varaa kahden ihmisen palkoilla.
Jos tilanne kurjistuu niin pitää muuttaa takaisin pohjoiseen superhalpojen vuokrien alaisuuteen ja tukien pariin. Ei työntekoon ole varaa yksinkertaisesti.
Lama tulee ilman petteriä. Saadaanko suomeen enää koskaan mitään joka nostaa nousuun? 15 vuotta jo kurjuutta takana.