Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tänään jauhelihakeittopäivä

Vierailija
27.04.2023 |

Huomisen ruoasta ei yhtään mitään tietoa. Perjantai on yleensä jotenkin ns jämäpäivä eli käytän niitä aineita, mitä sattuu kaapissa olemaan. Mitä on teillä ruokana?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeittoa

Vierailija
2/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lomatorstain kunniaksi  hernekeittoa ja pannukakkua. Lasten herkkua ja maistuu itselle myös. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakasvispataa lähi-idän twistllä. Illalla tortillat..

Vierailija
4/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastiketta, perunoita ja porkkanoita

Vierailija
5/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina ihmetellyt noita jämäpäiviä. Jääkö ihmisillä kaappeihin jotain ylimääräistä? Itse ostan joka päivä seuraavan päivän tarpeet ja teen niistä ruokaa. Ei niistä jää mitään ylimääräistä.

Vierailija
6/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina ihmetellyt noita jämäpäiviä. Jääkö ihmisillä kaappeihin jotain ylimääräistä? Itse ostan joka päivä seuraavan päivän tarpeet ja teen niistä ruokaa. Ei niistä jää mitään ylimääräistä.

Varsinkin perjantaina pitää syödä jotain hyvää kuten pizzaa tai tortilloja, ei mitään jämäpaloja.

Vierailija
7/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt mitä teillä jää kaappeihin josta saa ruuan väsättyä. Itse käytän joka päivä lihaa ja ostan sitä sopivan määrän yhdelle ruualle.

Vierailija
8/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunivuokaan laitoin riisiä, pakastekasviksia jäisinä mitä löytyi ( sipulia, maissia, herneitä, parsakaalia, paprikaa avatut pussinloput). Päälle 1kg broilrin hunajafilesuikaleita ( 7e). 200 astetta uunissa tunti. Iso vuoka, helppo ruoka pariksi päiväksi. Kurkku- retiisi- vihersalaatttisalaatti on jo jääkaapissa. Balsamiviinietikkaa ja sitruunaoliiviöljyä kastikkeeksi.

Vierailija
9/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanatortillaa. Ostin tänään kanajauhelihaa punalaputettuna ;-)  joten sen paistan. Tortillat leivoin jo aikaisemmin, nyt ne ovat JÄMINÄ jääkaapissa.

Meillä on AINA tähteitä/jämiä/edellisiltä päiviltä yli jääneitä ruokia jääkaapissa. Ihan tarkoituksellisesti. Keitän pastaa/riisiä/perunoita aina sen verran, että niistä riittäisi seuraaville päiville joko itselleni lounaaksi tai sitten lapsille koulusta tullessa pahimman nälän taltuttajaksi jonkun lisäkkeen kanssa (nyt jääkaapissa on esimerkiksi lihapullat ja tomaattikastikeJÄMÄT, jotka jäivät yli alkuviikon ateriasta sekä keitettyä pastaa, jota oli niiden lihapullien kanssa, eilen paistettuja nakkeja, jotka jäivät YLI hodareista jne).

Kun perheessä on neljä teiniä, niin jääkaapissa on AINA oltava nopeasti syötäväksi kasattavia aterian osia, ja se on helpointa toteuttaa suunnitelmallisesti siten, että tarkoituksellisesti aterioilta jää yli jämiä.

Yhden hengen taloudessa tämä ei tietenkään ole välttämätöntä.

Ja tietenkin se, että en käy ruokakaupassa kuin kerran viikossa, joten sinne ostetaan kerralla sitten paljon ruokatarvikkeita ja SUURIA pakkauksia, jotka kuluvat sitten sen tulevan viikon aikana. Hyvin säilyviä tuotteita voi ostaa suuria pakkauksia, joten joku sellainen siellä jääkaapissa voi olla useammankin viikon, ja jossain vaiheessa siitä on jäljellä enää jämät.

Mä olen aina ihmetelly noita ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää mielikuvitustaan ja kuvitella, miten erilaisissa perheissä on erilaisia tapoja.

10/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt mitä teillä jää kaappeihin josta saa ruuan väsättyä. Itse käytän joka päivä lihaa ja ostan sitä sopivan määrän yhdelle ruualle.

Pakkauskoot on isoja. Jos ostan 400g paketin vaikkapa jauhelihaa tai broilerin suikaleita, niin en mä sitä määrää lihaa yhdellä aterialla syö. Tai lenkkimakkaran. 

Vierailija
11/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin perjantaina pitää syödä jotain hyvää kuten pizzaa tai tortilloja, ei mitään jämäpaloja.

Pizzan ja tortillan täytteeksi NIMENOMAAN sopii loistavasti erilaiset jämät: lihapullat, jauhelihakastikkeen loppu, paistetut kanasuikaleet, mozzarellan jämä, täyteyistä herkkusienistä ylijääneet jalat, jopa paistetut perunat tortillaan.

Vierailija
12/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käydään kaksi kertaa viikossa kaupassa. Perjantai päivällisellä on jotain jämiä esim huomenna ehkä espanjalaista munakasta. Sitten iltapalalla on perjantaisin välillä pitsaa, tortilla tms. Ap

Vierailija
13/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanatortillaa. Ostin tänään kanajauhelihaa punalaputettuna ;-)  joten sen paistan. Tortillat leivoin jo aikaisemmin, nyt ne ovat JÄMINÄ jääkaapissa.

Meillä on AINA tähteitä/jämiä/edellisiltä päiviltä yli jääneitä ruokia jääkaapissa. Ihan tarkoituksellisesti. Keitän pastaa/riisiä/perunoita aina sen verran, että niistä riittäisi seuraaville päiville joko itselleni lounaaksi tai sitten lapsille koulusta tullessa pahimman nälän taltuttajaksi jonkun lisäkkeen kanssa (nyt jääkaapissa on esimerkiksi lihapullat ja tomaattikastikeJÄMÄT, jotka jäivät yli alkuviikon ateriasta sekä keitettyä pastaa, jota oli niiden lihapullien kanssa, eilen paistettuja nakkeja, jotka jäivät YLI hodareista jne).

Kun perheessä on neljä teiniä, niin jääkaapissa on AINA oltava nopeasti syötäväksi kasattavia aterian osia, ja se on helpointa toteuttaa suunnitelmallisesti siten, että tarkoituksellisesti aterioilta jää yli jämiä.

Ja tietenkin se, että en käy ruokakaupassa kuin kerran viikossa, joten sinne ostetaan kerralla sitten paljon ruokatarvikkeita ja SUURIA pakkauksia, jotka kuluvat sitten sen tulevan viikon aikana. Hyvin säilyviä tuotteita voi ostaa suuria pakkauksia, joten joku sellainen siellä jääkaapissa voi olla useammankin viikon, ja jossain vaiheessa siitä on jäljellä enää jämät.

Mä olen aina ihmetelly noita ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää mielikuvitustaan ja kuvitella, miten erilaisissa perheissä on erilaisia tapoja.

Jaa meillä ei syödä mitään jämiä. En esim lämmittäisi paistettuja nakkeja uudestaan. Urheileva teini pitää huolen että ei jää jämiä, kun hän syö ne samana päivänä pois.

Vierailija
14/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkarakastike ja keitetyt perunat+ vihanneksia.

Vierailija
15/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihvit pippurikerma kastikkeella ja uunivihannekset. Jälkiruuaksi paahtovanukas.

Vierailija
16/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi ohje ja teen sen mukaan ruuan jokapäivä:

katson kaapiin mitä löytyy ja teen sitten omasta päästä, onneksi on iso pää, niin riittää pitkäksi aikoo.

Aina jotain uutta ja erilaista, melkousein vieläpä herkullista suuhun pantavaa, mutta joskus kyllä on mennyt pieleenkin.

Vierailija
17/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa meillä ei syödä mitään jämiä. En esim lämmittäisi paistettuja nakkeja uudestaan. Urheileva teini pitää huolen että ei jää jämiä, kun hän syö ne samana päivänä pois.

Meillä ei ole yhtään urheilevaa teiniä, vain neljä tavallista, että siinä se ero varmaan on. Ja sit se, että kun olen tottunut tekemään laitoskeittiösatseja, niin ei sitä 10 litran kattilallista kukaan jaksa kerralla syödä, vaikka olisi kuinka urheilullinen ;-D

Mutta ketjun aloitusviestistä tuli mieleeni, että viikonloppuna voiskin tosiaan keittää jauhelihasoppaa, sitä ei olekaan ollut pitkään aikaan!

Vierailija
18/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi ohje ja teen sen mukaan ruuan jokapäivä:

katson kaapiin mitä löytyy ja teen sitten omasta päästä, onneksi on iso pää, niin riittää pitkäksi aikoo.

Aina jotain uutta ja erilaista, melkousein vieläpä herkullista suuhun pantavaa, mutta joskus kyllä on mennyt pieleenkin.

Eihän sieltä mitään löydy, jos ei ole ostanut ja suunnitellut mitä aikoo tehdä.

Vierailija
19/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pitkän elämäni aikana syönyt keittoa pääruokana päivällisellä. Lapsuuskodissakin keitto oli lounasruoka ja niin se on meilläkin.

Tänään tehdään päivälliseksi haukipihvejä, Hertassa oli jauhettua haukea.

Vierailija
20/39 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jämiä on kaapissa yleensä aina, mikäli jämällä tarkoitetaan esim. Kaalin loppua tai kiinankaalin kantaa jossa on vielä hyvää paistettavaa kaalia jäljellä, tai pätkä kesäkurpitsaa, ja viimeinen porkkana. Niinkään jämä-jotehtyä-ruokaa ei yleensä ole kuin sen pari päivää mitä tuota ruokaa on tarkoitus syödä. Jauhelihakastikkeen voi sotkea paistettujen kasvisten sekaan wokkityyppisesti, perunamuusin voi laittaa munakkaaseen jne. En ajattele syöväni mitän jämiä, tai roskaa, ihan vain ruokaa. Yleensä teen ison kattilallisen jotain halpaa ruokaa mitä sitten syödään 2-3päivää. Vaimo tuo töistään kerran, kaksi viikkoon jämäruokaa, joten silloin syömme sitä. Tänään syön bataatti-porkkana-perunsosekeittoa kurkumalla ja inkiväärillä (kolmatta päivää) ja toisena ruokana lihakeittoa jonka vaimo on tuonut eilen illalal töistä.