Tänään jauhelihakeittopäivä
Huomisen ruoasta ei yhtään mitään tietoa. Perjantai on yleensä jotenkin ns jämäpäivä eli käytän niitä aineita, mitä sattuu kaapissa olemaan. Mitä on teillä ruokana?
Kommentit (39)
Nauhamakaroni Bolognese kastikkeella.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan pitkän elämäni aikana syönyt keittoa pääruokana päivällisellä. Lapsuuskodissakin keitto oli lounasruoka ja niin se on meilläkin.
Tänään tehdään päivälliseksi haukipihvejä, Hertassa oli jauhettua haukea.
Olen ollut yli 20 vuotta töissä sairaalassa ja tsiellä on aina päivälliseksi keittoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina ihmetellyt noita jämäpäiviä. Jääkö ihmisillä kaappeihin jotain ylimääräistä? Itse ostan joka päivä seuraavan päivän tarpeet ja teen niistä ruokaa. Ei niistä jää mitään ylimääräistä.
Ei minullakaan jää ylimääräistä kun sujuvasti syön samaa ruokaa pari, kolmekin päivää peräkkäin. Kaupassa käyn keskimäärin kerran 1,5 viikossa, joskus menee kaksikin viikkoa. Jatka sinä ihmettelyä ihan rauhassa.
Muusia, paistettua maksaa ja keitettyä kukkakaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt mitä teillä jää kaappeihin josta saa ruuan väsättyä. Itse käytän joka päivä lihaa ja ostan sitä sopivan määrän yhdelle ruualle.
On perheitä. Niissä on lapsia. Lasten syöminen voi vaihdella paljonkin. Yksi ihminen ei ole lapsiperhe.
Ja enivei, kun mä olin sinkku, mullakin kertyi jämiä. Tykkään tehdä isompia satseja.
Minäkin miellän keiton lounasruuaksi. Sitä useimmat syövät lounasravintolassa - keitto+salaatti. Kotona tehdään sitten "tukevampaa" ruokaa päivälliseksi. Kalaa, lihaa, kanaa, pastaa, risottoa jne
Meillä pyritään siihen, että jää aina ruokaa seuraavalle päivälle. Perunoita keitän aina niin paljon, että voi paistaa seuraavana päivänä loput. Ja jos teen pastakastiketta, teen sen verran, että riittää kaksi kertaa. Sunnuntain ruoasta voi riittää kolmellekin päivälle, jos on iso lasagne tai vaikka lihapullia. Olisi kauheaa, jos pitäisi tehdä ruoka joka ikinen päivä. Suosisin enemmänkin isoja keittokattiloita, mutta muu perhe ei ole niin keittojen ystävä.
Meillä ei koskaan tehdä keittoja niin, että ne menee yhtenä päivänä koko satsi vaan vähintään 2-3 päivän annos kerrallaan.
Minä vielä kovasti ihmettelen tuota, jolla ei koskaan ole mitään jämiä.
Että kun minä teen lasagnen, niin siitä jää kuitenkin AINA ylitse esimerkiksi pari lasagnelevyä - ne ovat jämiä. Sitten jää yli jauhoja, kun teen sen perinteisen jauhosuurusteisen maitokastikkeen. Ja maustepurkkeihin jää ylimääräistä, kun ei koko purkillista muskottipähkinää voi sinne laittaa, tai pippuria, tai paprikaa, tai mitä nyt mausteita käyttääkään. Että toiset sitten aina heittää nää pois vai, kun aina joka päivälle ostetaan uudet ainekset? No ei ihmekään, että ruokahävikki on hirmuista.
Perinteinen suomalainen hautunuy jauhelihakeitto on valtavan hyvä ruoka, varsinkin tuoreen ruisleivän kanssa! Ja helppo tarjota myös kasvissyöjille, koska perunat, porkkana, sipuli, lanttu ja liemen saa helposti kauhalla kahmittua kasvissyöjän lautaselle, kun ei ihan pieneksi sitä jauhelihaa hienonna siinä pannulla paistaessa!
Kukkakaali-kikhernecurrya maapähkinävoilla, tähteitä tiistailta. Huomiseksikin on ruoka valmiina, kasivsquinoaa eiliseltä.
Vierailija kirjoitti:
Kukkakaali-kikhernecurrya maapähkinävoilla, tähteitä tiistailta. Huomiseksikin on ruoka valmiina, kasivsquinoaa eiliseltä.
Miten valmistat kvinoan, minä saan siitä aina vähän sellaista puuromaista, kun ohjeen mukaan keitän. Tulee siitä niinkin hyvää (yhden teinin lempparia), mutta kun katsoo kuvia, niin niissä kvinoa on aina sellaisia irrallisia palleroita.
Vierailija kirjoitti:
Minä vielä kovasti ihmettelen tuota, jolla ei koskaan ole mitään jämiä.
Että kun minä teen lasagnen, niin siitä jää kuitenkin AINA ylitse esimerkiksi pari lasagnelevyä - ne ovat jämiä. Sitten jää yli jauhoja, kun teen sen perinteisen jauhosuurusteisen maitokastikkeen. Ja maustepurkkeihin jää ylimääräistä, kun ei koko purkillista muskottipähkinää voi sinne laittaa, tai pippuria, tai paprikaa, tai mitä nyt mausteita käyttääkään. Että toiset sitten aina heittää nää pois vai, kun aina joka päivälle ostetaan uudet ainekset? No ei ihmekään, että ruokahävikki on hirmuista.
Ei noi oo mitään jämiä.
Tänään teen lihamakaroonilaatikon. Lapset tykkää.
Tiistana tehtyä siskonmakkasoppaa tänään ja huomenna vielä. Kun yksin on ja tekee kolmen litran kattilallisen soppaa, siitä riittää 3-4 päivää. Pienempää satsia keittoa en osaa eikä kannata tehdä.
Teen aina ruokaa niin paljon, että ei mene kerralla vaan aina jää. En kestäisi käydä kaupassa joka päivä, kaksi kertaa viikossa on ihan sopiva.
En oikein tiedä tästä päivästä. Miehelle on vielä jämiä eli verilättyjä paketissa josta se on jo jotain 4-päivää syönyt.
Pussimuusia ja puolukoita sitten varmaan myös.
On kai tuolla makkaraa ja perunasalaattia, nuudeleita tai roiskeläppä minulle.
Huomenna ajattelin kuitenkin pottuja ja makkarakastiketta.
Jos tuo nyt saa jämänsä syötyä.
Tänään muusia ja pannulla paistettua makkaraa, huomenna ja lauantaina kanan koipipalat ja riisiä.