Jotkut ihmiset ovat törkeitä eikä mitään käytöstapoja. Kerron tarinan eiliseltä piene lapsen kanssa terassilla kahvilla
Hain ekaluokkalaisen koulusta ja koska ilma oli niin hieno niin menin hänen kanssaan terassille ja tilasn limun sekä kahvin. Pojalla on sellaisia Hot Wheels-autoja, joita hän jumaloi ja pelaa mielellään ulkona. Annoin hänen ottaa yhden autosta mukaan terassille. Poika pelasi siinä auringon paistaessa autollaan ja liu'utti sitä terassia pitkin. Pari kertaa se osui erään pariskunnan miehen tuoliin ja poika pyysi anteeksi ja haki auton takaisin. Sitten yhtäkkiä seuraavalla kerralla pariskunnan mies otti sen auton ja HEITTI sen n. 20 metriä terassilta lähellä sijaitsevaan osaan. Poika alkoi itkeä ja minä menin ihan shokkiin, että miten voi tehdä tuollaista. Koitin tivata mieheltä, että mitä järkeä tuossa oli (kävin hakemassa auton ojasta) ja hän vain murisi, että mietipä sitä. Meni fiilikset ja ajoimme ostamaan jätskin pojalle toisesta paikasta.
Kommentit (76)
Jaiks. Se poyta, jossa kahvikipposi on, on se alue jossa voi "leikkia". Se muu alue, kaytavat poytien valissa, on tarjoilioiden ja palvelijoiden aluetta. Niilla ei leikita, niissa liikutaan. Usein sarkyvien ja kuumien kanssa.
Haloo
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi ollut se "tönitty asiakas", olisi kysynyt, että hei mikäs hieno sulla on siellä, näytä! Ja iloinnut, että lapset sentään leikkivät vielä.
-nainen 61 v.
Tapa regoida tuokin. Lapsi saa ainakin signaalin, että "hei, tönimiselläni oli seuraamus, en ehkä voi töniä vierasta ihmistä ilman että se huomaa".
Olisiko sen jälkeisessä suhtautumisessasi ollut eroa, jos
a) vanhempi olisi huomannut keskustelunne ja tullut hieman pahoitellen hakemaan lastaan, jolloin olisit voinut sanoa, "ehei se mitään"
b) vanhempi ei korvaansa lotkauta, vilkaisee ehkä sadasosasekunnin arskojensa alta ja jatkaa sidukan lipitystä päivää paistatellen, tyytyväisenä siitä, että joku muu kaitsee nyt hänen lastaan
Näitä jälkimmäisiäkin vanhempia nimittäin on, ja sehän näissä risoo meitäkin jotka emme sinänsä ole "vihaajia".
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi ollut se "tönitty asiakas", olisi kysynyt, että hei mikäs hieno sulla on siellä, näytä! Ja iloinnut, että lapset sentään leikkivät vielä.
-nainen 61 v.
Jaa. Minä en. Minä olisin todellakin ärsyyntynyt eikä myöskään minun lapseni käyttäydy noin.
Juuri tämän ketjun ihmiset on osasyy sille että Suomessa syntyvyys on laskussa. Kaikilla menee näköjään tunteisiin joku lapsen leluauto. Pysykää kotonanne jos ette kestä sitä, että julkisilla paikoilla on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ikääntyvät myös ja toivottavasti jättävät teidät vaipat täynnä omaan rauhaanne.
Ihan ä*liömäinen argumentti sinulta. Uusia lapsia ja joitakin toopevanhempia tulee aina lisää, eivät ne minnekään "sietämällä" katoa.
Lapset oppivat myös aikuisilta kuin vanhemmiltaan. Empatia alas.
Missä kaupungissa on terden vieressä oja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ikääntyvät myös ja toivottavasti jättävät teidät vaipat täynnä omaan rauhaanne.
Ihan ä*liömäinen argumentti sinulta. Uusia lapsia ja joitakin toopevanhempia tulee aina lisää, eivät ne minnekään "sietämällä" katoa.
Lapset oppivat myös aikuisilta kuin vanhemmiltaan. Empatia alas.
Vihamielinen ympäristö kasvattaa tulevaisuuden aikuisia. You will see :)
Osuminen kerran on vahinko, kaksi kertaa typerää perseilyä. Opeta lapsellesi että kahvila ei ole leikkipaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-nainen 61 v.
Tapa regoida tuokin. Lapsi saa ainakin signaalin, että "hei, tönimiselläni oli seuraamus, en ehkä voi töniä vierasta ihmistä ilman että se huomaa".
a) vanhempi olisi huomannut keskustelunne ja tullut hieman pahoitellen hakemaan lastaan, jolloin olisit voinut sanoa, "ehei se mitään"
b) vanhempi ei korvaansa lotkauta, vilkaisee ehkä sadasosasekunnin arskojensa alta ja jatkaa sidukan lipitystä päivää paistatellen, tyytyväisenä siitä, että joku muu kaitsee nyt hänen lastaan
Näitä jälkimmäisiäkin vanhempia nimittäin on, ja sehän näissä risoo meitäkin jotka emme sinänsä ole "vihaajia".
No mun mielestä tuo ei ole niin vakavaa. Ihan oikeasti, maailmassa tapahtuu niin paljon pahaa, että pieni poika leikkimässä kahvilan terassin lattialla ei häiritse minua yhtään. Ei äidin olisi sitä minulle pitänyt pahoitella.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän ketjun ihmiset on osasyy sille että Suomessa syntyvyys on laskussa. Kaikilla menee näköjään tunteisiin joku lapsen leluauto. Pysykää kotonanne jos ette kestä sitä, että julkisilla paikoilla on lapsia.
Ihan kuin tässä olisi kyse vain jostakin muovisesta leluautosta, tai ihan kuin v-mäisessä junan penkin potkimisessa olisi kyse vain sen penkin tunteista... Kyse on käytöksestä ja toisten ihmisten kohtelusta. Etenkin sen niin sanotun kasvattajan käytöksestä. En tiedä, miksi loukkaannut sellaisten "kasvattajien" puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Jos minä olen terassilla nautiskelemassa, niin kyllä minua häiritsisi, jos vieras lapsi toistuvasti tökkisi minua jollain lelullaan. Ja minulla on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-nainen 61 v.
No mun mielestä tuo ei ole niin vakavaa. Ihan oikeasti, maailmassa tapahtuu niin paljon pahaa, että pieni poika leikkimässä kahvilan terassin lattialla ei häiritse minua yhtään. Ei äidin olisi sitä minulle pitänyt pahoitella.
Ei se ole vakavaa, mutta ihan h**vetin ärsyttävää toistuvana!
En halua maksaa 10 kertaista summaa juomastani ja ruoastani terassilla kotiin verraten siksi, että olisi jatkuvatsi varottava että leikkikalut naarmuttavat tai vahingoittavat, koira kuolaa, vauva itkee. Näissä kaikissa yhteinen nimittäjä on - tadaa - HUOLTAJA. Joka nimensä mukaisesti huoltaa, ettei huollettava häiritse muita maksavia asiakkaita. Teoriassa yksinkertaista, käytännössä näemmä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin tässä olisi kyse vain jostakin muovisesta leluautosta, tai ihan kuin v-mäisessä junan penkin potkimisessa olisi kyse vain sen penkin tunteista... Kyse on käytöksestä ja toisten ihmisten kohtelusta. Etenkin sen niin sanotun kasvattajan käytöksestä. En tiedä, miksi loukkaannut sellaisten "kasvattajien" puolesta.
Kivaa kohtelua heittää se auto ojaan sen sijaan että pyytäisi, että auto pysyy omassa pöydässä?
Junan penkit erikseen. Ei tietenkään saa potkia.
Vierailija kirjoitti:
Hauska satu. Paljastui viimeistään siinä, kun "poika pyysi anteeksi". Suomalainen ekaluokkalainen (tai minkäänluokkalainen) ei osaa eikä tajua pyytää anteeksi.
Mun 4-vuotias lapsenlapsi osaa pyytää anteeksi. Meidän suvussa opetetaan peruskäytöstavat pienestä pitäen.
Terassilla varoisin antamasta lapsen leikkiä, koska häiriintyvä aikuinen, joka mahdollisesti käyttää alkoholia, voi olla väkivaltainen - kuten nyt tämä autoja heittelevä körmy.
-nainen 61 v.