Se tunne kun viimein sisäistää, että joku ihminen on oikeasti mielisairas
Siis ei sillai mielisairas kuin moni laitoksissa on, vaan persoonnallisuushäiriöinen, lapsen tasolle henkisesti jäänyt ja kiukutteleva. On kuitenkin kuin Jekyll ja Hyde, käy töissä, ulospäin esittää fiksua ja osaa käyttäytyä ja sitten on se toinen puoli. On hämmästyttävää miten selviytyy työelämässä, en vain käsitä. En itse uskaltaisi hänen käsiinsä asioitani antaa, niin epäluotettava on ihmisenä. Jos sekoaa lopullisesti, ties mihin pystyy...jotain on lapsuudessa tapahtunut, ei kukaan synny tuollaisena. Kun ei enää keksi tekosyitä, että ei se oikeasti ole noin sairas, kunhan vetää överiksi, jotenkin tuollaista on selitellyt itselleen, koska ei halua uskoa että on se, se on just noin hullu.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollaisia ihmisiä on yllättävän paljon. Pelottavaa on se, että monet heistä on vallankahvassa.
On, on myös kirurgeina.
Kirurgeissa tämä piirre (Asperger, psykopatia tms) on työminässä hyödyllinen. Heillä ei juuri mikään hetkauta tunnepuolella, joten vaikeatkin paikat ja leikkaukset sujuu käsi vapisematta ja ilman kyyneliä. Samoin epäonnistumisen pelkoa ei tunneta - se on voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielisairas-termi on muutenkin pikkuisen hankala jos käytöksen normit elävät ja ovat vallan tulosta kuten Foucault on esittänyt.
Minulle mielisairas on jotain ihan muuta kuin mielenterveysongelmainen. Se on yhdistelmä vaikeita persoonallisuushäiriöitä, psykopatiaa ja narsismia yhdistettynä mielenvikaisen keksittyyn ja harhaiseen todellisuuteen sillä erotuksella, että mielenterveysongelmainen itse elää omassa päänsisäisessä vankilassaan, kun taas mielisairas haluaa muiden elävän hänen luomassa harhassa, pelossa ja osallistuvan mielenvikaisiin leikkeihin ja todellisuuteen.
Juuri näin! Todella hyvin kiteytetty!
AP. Olet valmis osoittamaan toista sormella ja nimeät hänet mielisairaaksi. Melkoista vihapuhetta.
Olisiko sinun nyt aika hakea itsellesi todistus ettet ole mielisairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielisairas-termi on muutenkin pikkuisen hankala jos käytöksen normit elävät ja ovat vallan tulosta kuten Foucault on esittänyt.
Minulle mielisairas on jotain ihan muuta kuin mielenterveysongelmainen. Se on yhdistelmä vaikeita persoonallisuushäiriöitä, psykopatiaa ja narsismia yhdistettynä mielenvikaisen keksittyyn ja harhaiseen todellisuuteen sillä erotuksella, että mielenterveysongelmainen itse elää omassa päänsisäisessä vankilassaan, kun taas mielisairas haluaa muiden elävän hänen luomassa harhassa, pelossa ja osallistuvan mielenvikaisiin leikkeihin ja todellisuuteen.
Juuri näin! Todella hyvin kiteytetty!
Kehun myös tätä kiteytystä! Ja kopioin sen talteen. Mielenterveysongelmaisena en todellakaan halua projektoida tätä ongelmaani ympärilleni ja siksi eristäydyn kavereistakin, kun pahempi jakso alkaa. Tulen sitten takaisin ihmisten ilmoille, kun ongelmani laantuu ja lääkityskin tekee toiminnastani taas salonkikelpoisen. Hävettää, kun jakson aikana lipsahtaa rumaksi. Huonekasveille voi sanoa rumasti, jopa itkeä, mutta ne eivät siitä mene miksikään, kaverisuhteet taas menevät rikki jos niille tiuskii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mikä? Sinulta jäi ajatus kesken.
Ei jäänyt. Ei vain enää keksi tekosyitä ja mieti että vain esittää hullumpaa kuin on, niin kuin pellenä vaan se on oikeasti niin hullu. Se ristiriita sen fiksun työminän ja hullun oikean minän kesken on valtava. Ja miten se kunnollisen oloinen puoliso kestää sitä, en käsitä, on aiheuttanut hänellekin aivan valtavasti murhetta.
Ap
Mitä nuo asiat sinulle kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
AP. Olet valmis osoittamaan toista sormella ja nimeät hänet mielisairaaksi. Melkoista vihapuhetta.
Olisiko sinun nyt aika hakea itsellesi todistus ettet ole mielisairas.
Ihmisiä leimataan herkästi sairaiksi kulkiessaan valtaväestöstä erottuvaa reittiä. Tavanomainen ja sallittu polku on avioitua sopivan tylsän partnerin kanssa vääntäen lyhyen ajan sisään standardi 2-3 lasta. Valittaminen kuuluu asiaan. Iskulauseena: äitisi sekä isoäitisi kesti niin kestät sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvin sanottu. Tunnen monta mielenterveysongelmista kärsivää, mutta se vahingoittaa lähinnä heitä itseään, toki läheiset saattavat olla huolissaan. Mielisairas ihminen vahingoittaa muita käytöksellään ja aiheuttaa muille mielenterveysongelmia. Tunnen tuollaisen ihmisen, koko lähipiiri on päätynyt terapiaan, mutta luonnollisesti tämä mielisairas ihminen on se, joka ei apua tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvin sanottu. Tunnen monta mielenterveysongelmista kärsivää, mutta se vahingoittaa lähinnä heitä itseään, toki läheiset saattavat olla huolissaan. Mielisairas ihminen vahingoittaa muita käytöksellään ja aiheuttaa muille mielenterveysongelmia. Tunnen tuollaisen ihmisen, koko lähipiiri on päätynyt terapiaan, mutta luonnollisesti tämä mielisairas ihminen on se, joka ei apua tarvitse.
Terapiassa voi nykyään käydä netissä. Mielenterveys potilaiden lähiomaisille nimenomaan sanotaan rajojen vedosta. Läheisen täytyy kyetä ilmaisemaan milloin ei sovi ja missä vaiheessa haluaa ottaa lopullisen aikalisän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo ihmiset nimenomaan syntyy tuollaiseksi. Eikä ole mielisairaus, mutta mielisairaus yhdistettynä tuohon persoonallisuustyyppiin tekee niistä jo vaarallisia, koska impulssikontrolli puuttuu. Pari tuollaista olen elämäni aikana kohdannut ja ei oikein saa otetta siitä mikä mielisairaus on kyseessä koska tuntuu ettei sille ole edes keksitty luokitusta. On jotenkin aivan yli kaiken hulluuden mitä voi edes kuvitella.
Ei kukaan synny mielisairaana tai psyykkisesti sairaana.
Mielisairaus oli ennen hieman eri asia. Enemmän sellaista harhaista, tottakai ihminen myös tuntee joten ehkä impulsiivisempia tunteita jne. Normaalimpaa kuitenkin.
Psyykkinen sairaus tekee mielenkin sairaaksi jos on tehdäkseen.
Tervekin ihminen osaa suuttua ja sanoa asiansa voimakkaasti mutta energia on täysin erilainen kuin psyykkisesti sairailla. Hekin voivat toimia oikein mutta sairaus vaikeuttaa elämää ja oikeudenmukaista toimintaa koska ovat narsisteja, sairaat nimenomaan.
Kaikki tunne-elämän epätasapaino ei ole sairautta.
Huomioikaa näitäkin asioita älkääkä haukkuko kaikkia ihmisiä jotka tuntevat tai sanovat asioista.
Nämä asiat pitää ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli järkytys miten 'hulluja' ihan tavallista elämää ulospäin elävät ihmiset ovat kun valmistuin aikuisena sairaanhoitajaksi ja olin hetken paikallisen tkn vastaanotossa töissä.
Sen jälkeen olen katsonut kaikkia ihmisiä eri silmällä.
Tämä! Sanotaan että persoonnalliauushäiriöisä on jotain 2% kansasta, henkisesti terveitä on mielestäni toi 2%.
Ja saanko arvata, että sinä muka kuulut siihen vähemmistöön :D onkohan se jotain narsismia, egoismia vai mitä lie elitismiä tuollainen itsensä parempana pitäminen. Joku diagnoosi sillekin varmaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo ihmiset nimenomaan syntyy tuollaiseksi. Eikä ole mielisairaus, mutta mielisairaus yhdistettynä tuohon persoonallisuustyyppiin tekee niistä jo vaarallisia, koska impulssikontrolli puuttuu. Pari tuollaista olen elämäni aikana kohdannut ja ei oikein saa otetta siitä mikä mielisairaus on kyseessä koska tuntuu ettei sille ole edes keksitty luokitusta. On jotenkin aivan yli kaiken hulluuden mitä voi edes kuvitella.
Mielisairaus oli ennen hieman eri asia. Enemmän sellaista harhaista, tottakai ihminen myös tuntee joten ehkä impulsiivisempia tunteita jne. Normaalimpaa kuitenkin.
Tervekin ihminen osaa suuttua ja sanoa asiansa voimakkaasti mutta energia on täysin erilainen kuin psyykkisesti sairailla. Hekin voivat toimia oikein mutta sairaus vaikeuttaa elämää ja oikeudenmukaista toimintaa koska ovat narsisteja, sairaat nimenomaan.
Huomioikaa näitäkin asioita älkääkä haukkuko kaikkia ihmisiä jotka tuntevat tai sanovat asioista.
Viime aikoina on yleistynyt toisten ihmisten sairaanloinen kyttäys. Mielisairas ja pershäiriö leimaa leimaillaan sinne tänne. Ainoastaan ammattilainen kykenee antamaan diagnoosin, ei Sirkka-Liisa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli järkytys miten 'hulluja' ihan tavallista elämää ulospäin elävät ihmiset ovat kun valmistuin aikuisena sairaanhoitajaksi ja olin hetken paikallisen tkn vastaanotossa töissä.
Tämä! Sanotaan että persoonnalliauushäiriöisä on jotain 2% kansasta, henkisesti terveitä on mielestäni toi 2%.
Olen samaa mieltä, terveitä on nykyisin vähemmän. Olisin kuitenkin sellasen 40/60 kannalla.
Persoonallisuushäiriö voi olla häiriö joka menee työtä tekemällä ohi tai etenee sairaudeksi joka ei parane. Sairas voi elää normaalia elämää tai sitten ei. Sairaat ovat alttiimpia krooniselle pahalle ololle ja epätasapainotiloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina on yleistynyt toisten ihmisten sairaanloinen kyttäys. Mielisairas ja pershäiriö leimaa leimaillaan sinne tänne. Ainoastaan ammattilainen kykenee antamaan diagnoosin, ei Sirkka-Liisa.
Älä viitti! Kyllä tietäjät tietää, osaajat osaa ja koira koiran tunnistaa.
Totuudet esiin! Lääkäritkin on ihmisiä.
Täälläpäs meillä on joukko oikein tervepäistä ja mielenterveystutkinnot käynyttä väkeä arvioimassa tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuollaisia ihmisiä on yllättävän paljon. Pelottavaa on se, että monet heistä on vallankahvassa.
On, on myös kirurgeina.
Kirurgeissa tämä piirre (Asperger, psykopatia tms) on työminässä hyödyllinen. Heillä ei juuri mikään hetkauta tunnepuolella, joten vaikeatkin paikat ja leikkaukset sujuu käsi vapisematta ja ilman kyyneliä. Samoin epäonnistumisen pelkoa ei tunneta - se on voi voi.
Nyt täytyy oikaista! Kirurgina ei voi toimia kehitysvammainen eikä epävakaa ihminen. Työ vaatii kylmähermoisuutta eli vahvuutta ja tasapainoa tunnetasolla sekä älykkyyttä. Täytyy ehdottomasti olla rationaalinen ihminen. Älkää nyt tällaisia puhuko ja luoko haitallisia mielikuvia ihmisille lääkäreistä! Darlings, ne elokuvat on eri asia että herääpäs nyt sinäkin harhoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, on myös kirurgeina.
Niin, heille se on sama kun mekaanikko huoltaisi autoa, eivätkä mieti että jos se potilas kuo lee pöydälle niin kotona on parkuva puoliso ja lauma jälkikasvua yhyy nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, on myös kirurgeina.
Nyt täytyy oikaista! Kirurgina ei voi toimia kehitysvammainen eikä epävakaa ihminen. Työ vaatii kylmähermoisuutta eli vahvuutta ja tasapainoa tunnetasolla sekä älykkyyttä. Täytyy ehdottomasti olla rationaalinen ihminen. Älkää nyt tällaisia puhuko ja luoko haitallisia mielikuvia ihmisille lääkäreistä! Darlings, ne elokuvat on eri asia että herääpäs nyt sinäkin harhoistasi.
Mistä ihmeestä tuon kehitysvammaisen repäisit?
Vierailija kirjoitti:
Eikö mielenterveysongelmaisia ole pelkästään nuorista naisista joku puolet ellei enemmän? Muistelen näin.
Pitää muistaa että mielenterveysongelmat ovat ratkottavissa ja nuori tarvitsee tukea. Enemmän masennusoireita, pahoinvointia, surua ym. normaalia mutta hyvin paljon myös psyykkisiä oireita jotka ovat hieman eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus, reilu 10 vuotta töissä sairaalassa ja eipä enää moni asia ihmisissä yllätä. Kaikista hankalimmat ja oikeasti pelottavat tapaukset ovat jotain johtajia tai kunnallispolitiikassa, siis näistä joilla on ns. kulissit kunnossa.
Tämä, niin tämä!
On, on myös kirurgeina.