Mikä ihme saa köyhän ihmisen tekemään lapsia?
Sydäntä aina särkee kuulla ja lukea noita juttuja köyhistä perheistä, joissa lasten vaatehankintoja joudutaan lykkäämään, lapset joutuvat nukkumaan samassa huoneessa vuokra-asunnossa, sietämään useita muuttoja ja jopa ruuasta joutuu tinkimään. Monesti tekee mieli kysyä, että miten perheen perustamiseen on päädytty? Tietysti elämässä tulee kaikenlaisia yllättäviä ongelmia eteen, joita ei voi ennakoida, mutta se ei kaikkea selitä, koska monet näistä vanhemmistahan ovat alusta asti eläneet talousahdingossa. Tuskin nämä kaikki mitään vahinkolapsiakaan on, koska monissa näistä perheistähän lapsia on useampia.
Köyhyys ei ole valinta, mutta perheen perustaminen on ainakin nykyään. Jos elää itse kovassa niukkuudessa, miksi ihmeessä haluaa lapsia, jos sekä heidän että vanhempien elämä tulee varmasti olemaan silloin todella vaikeaa?
Sitten osa on näitä alkoholisti/väkivalta/mielenterveysongelmaisia vanhempia. Jos elämänhallinta ei onnistu itseltäkään, miten ei ymmärrä miten traumaattista se on lapselle?
Ja jokainen tietenkin tajuaa, että tämä ei ole ilkkumista köyhien perheiden lapsia kohtaan, koska hehän ovat tässä vain vanhempien tilanteen uhreja.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Ei Afrikassakaan tarvita rahaa lasten tekoon. Täällä saa vielä rahaa sossusta, joten mikä ongelma? Itse olen vela, mutta mietinpähän vain.
Minkä elintason haluaa antaa jälkipolvilleen? Se on se kysymys. Koska köyhyys periytyy hyvin usein, se voi johtaa myös lapsen köyhyyskierteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Afrikassakaan tarvita rahaa lasten tekoon. Täällä saa vielä rahaa sossusta, joten mikä ongelma? Itse olen vela, mutta mietinpähän vain.
Minkä elintason haluaa antaa jälkipolvilleen? Se on se kysymys. Koska köyhyys periytyy hyvin usein, se voi johtaa myös lapsen köyhyyskierteeseen.
Voi voi. Sitten on asioita joilla lapsen tulevaisuutta voi turvata jopa humputtelurahaa paremmin. Lukeminen on ehkä tehokkain keino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi voi. Sitten on asioita joilla lapsen tulevaisuutta voi turvata jopa humputtelurahaa paremmin. Lukeminen on ehkä tehokkain keino.
Totta kai on poikkeuksia jotka pystyy nousemaan köyhyydestä rikkauksiin. Nyt olikin kyse korrelaatioista ja että köyhyys yleensä periytyy. Vanhemmat ottaa siinä riskin.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on poikkeuksia jotka pystyy nousemaan köyhyydestä rikkauksiin. Nyt olikin kyse korrelaatioista ja että köyhyys yleensä periytyy. Vanhemmat ottaa siinä riskin.
Suomen 1900 luvun historiassa se köyhyydestä hyvin pärjääväksi nouseminen oli sääntö enemmän kuin poikkeus. Karjalan evakotkin toipuivat kotiensa menettämisestä ja oikein kukoistavat sen jälkeen.
Ei ole mahdottomia riskejä kun vie vaikka lastaan seurakunnan kerhoihin, kirjastolle, ulkoilemaan, lukee ja laulaa lapselle, sekä välttää kännykän huvikäyttöä lapsen läsnäollessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja ihmiset tekevät lapsia eroperheisiin. Ei ole äitiä ja isää samassa kodissa, mutta kamalia äitipuolia ja isäpuolia ja inhottavia sisarpuolia. Lapsi on psyykkisesti sairas siinä vaiheessa, kun on aikuinen.
Oletan, että tuo lainaamani viesti oli sarkasmia ja kritisoi aloittajan viestiä. Eli oletetaan, että ihmiset jotenkin ennalta arvaisivat, että juuri tämä liitto päättyy eroon, juuri minä ja/tai puolisoni sairastumme työkyvyttömiksi. Puolet avioliitoista päättyy eroon. Kuitenkaan kukaan ei naimisiin mennessään ajattele, että juuri hänen liittonsa voisi päättyä eroon. Samoin jokainen ajattelee, että kyllä tällaiselle ahkeralle töitä riittää. Ei aina riitä. Eikä terveyskään aina riitä, vaikka kuinka niin nuorena uskoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset tekevät lapsia köyhyyteen, vaikka tiedetään, mikä on keskeinen syrjäytymistä aiheuttava seikka.
Lapsen elämä muodostuu aika pitkälle sellaiseksi millaisen elämän vanhemmat hänelle järjestävät. Jokaisen lapsen tekoa suunnittelevan pitäisi miettiä millainen elämä hänellä on lapselle antaa, lapsia ei tehdä itseä varten.
Lapset tehdään nimenomaan vanhempia itseään varten. Ei kukaan altruisti lisäänny, koska se on epäeettistä.
Sitten taas biologia ajaa osaa meistä lisääntymään, vaikka järki sanoisi mitä. Enkä tarkoita nyt sitä, että panettaa, vaan sitä, että haluaa oman jälkeläisen. Se on niin voimakas tunne, jos se sattuu olemaan, että lapsettomaksi jääminen aiheuttaa suurta tuskaa.
Tottakai lapsen etu sitten otetaan huomioon, kun/jos sellaisen saa. Hyvä vanhempi kuuntelee lastaan ja miettii hänen parastaan eikä vain omaansa. Kuitenkin alunperin syy lapsen hankintaan/yrittämiseen on aina itsekäs - henkilö haluaa sen oman jälkeläisen.
Kenelle vain sattaa syntyy lapsia aina silloin tällöin . Miksikö?... se on HIMO joka saa polvet aukeamaan ja ketun käymään kolossa.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jos ei ole varaa elättää edes itseään kunnolla, miksi hankkia lapsi.
Samaan syssyyn voi kysyä, miksi sairaat tai puutteelliset ihmiset hankkivat lapsia ja siirtävät vaivansa ja vikansa lapseen. Ei kukaan halua esim. huonoa näköä tai alttiutta periä elämää haittaavia sairauksia.
Moni sairaus puhkeaa vasta lasten saamisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko sinä ollenkaan, että ilman sydäntäsärkeviä perheitä sinuakaan ei olisi edes olemassa?
Lisääntyminen on ihmiselle elinehto. Tärkeä tehtävä, vaikka elämä ei pelkkää pullahöttöä aina olisi. On hyviä aikoja ja huonoja aikoja. Niin kauan kuin on elämää, on toivoa.
Kärsimys alkaa vasta olemassaolosta.
Seksiä harrastamalla niitä lapsia tulee.
Muita kysymyksiä, AP?
lapset joutuvat nukkumaan samassa huoneessa vuokra-asunnossa,
TRAAGISTA
ajatelkaa joku lapsia!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin aloitusta.
Rakkaus on tärkeintä, ei se onko vuokra-asunto vai oma.
Hyvätuloisissakin perheissä voidaan jättää lapsi vaille huomiota ja rakkautta.
Vaikka perhekokoa pystytään nykyään hallitsemaan, lapsi on aina lahja, joka saadaan. Ei tehdä. Lapsessa on aina paremman elämän mahdollisuus.
Tämä kuulostaa poliitikon vastaukselle kun kysytään mitä tahansa nykyajan ongelmista, joihin tavallinen ihminen heti osaa sanoa syyt ja korjaavat toimenpiteet. Vaikka koulujen isot ja avoimet opetustilat, joissa monta luokkaa (pahimmillaan jopa luokka-astetta?) kerralla, ja paljon puhuttu inkluusio.
Miten jos tilanne olisi seuraava: perheessä on kyllä molemmat vanhemmat, mutta toinen työtön ja toinen matalapalkka-alalla, eikä ole yrityksistä huolimatta onnistunut saamaan täysiä työtunteja viikkoon. Pari lasta, molemmat alle kouluikäisiä ja toine
Jos tarkoitit, että tuohon tilanteeseen ei kannata enää tehdä kolmatta lasta, niin samaa mieltä. Sen sijaan mistä he olisivat voineet arvata, että tilanne on tuo, kun päättivät toisesta lapsesta. Siinä vaiheessa työllistymismahdollisuudet ovat hyvinkin voineet näyttää erilaisilta.
On parempi olla tuomitsematta muita, jos ei tunne koko tarinaa.
Mulla oli AP:n mittapuulla varmaan sitten köyhä lapsuus. Ihan mielelläni olen olemassa ja kaikesta päätellen olen huomattavasti onnellisempi kuin aloittaja, jolla on aikaa päivitellä muiden oloja. Mun lapsuus oli täynnä kaikkea kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Jos ei ole varaa elättää edes itseään kunnolla, miksi hankkia lapsi.
Samaan syssyyn voi kysyä, miksi sairaat tai puutteelliset ihmiset hankkivat lapsia ja siirtävät vaivansa ja vikansa lapseen. Ei kukaan halua esim. huonoa näköä tai alttiutta periä elämää haittaavia sairauksia.
Moni sairaus puhkeaa vasta lasten saamisen jälkeen.
Se onkin ihan eri asia ja huonoa tuuria. Aloituksessa puhutaan ihmisistä jotka ovat jo valmiiksi persaukisia ja silti tekevät lapsia vaikkei ole varaa elättää edes itseään.
Kaikki nämä "raha ei merkitse mitään vaan rakkaus" yms latteudet ovat typeriä. Ei raha tietenkään ole kaikki kaikessa ja se tärkein mutta sillä saa mm turvaa elämään. Se on ihan hanurista koko perheelle kun rahat on loppu kokoajan vatsa kurnii ja sähköt katkeaa jne.
Hyvätuloisetkin voivat olla alkoholisteja. Samallalailla siellä lapset elävät ap. näkemällä tavalla. Miksi nostat vain köyhät esille vai yritätkö kertoa ettei köyhien pitäisi synnyttää/ saada jälkeläisiä koska ovat KÖYHIÄ. Luulen että vaikka olisi asumuksena kartano tai linna ja jos ongelmana on alkoholismi niin lähtökohdat on samat vaikka jokaiselle ei olisi omaa asuin siipeä kylpyhuoneineen ja lasiparvekkeineen.
Sellaiset ihmiset, jotka tekee lapsia ja joilla on elämänhallintaongelmia ei vaan ajattele ja osaa stressata asiaa, kuten joku yliopiston käynyt. He vain elävät hetkessä ja asioita vain tapahtuu.
Asioita tapahtuu heille ihan samalla tavalla, kuin tapahtuu vaikka ajokoiralle, jonka päästää irti juoksemaan. Voit vaan katsoa, että siellä se nyt mennä touhottaa.
Millä kansa elää tulevaisuudessa jos töitä ei enää ole?
Miksi omenapuu tekee toisinaan vähän omenoita ja toisinaan paljon omenoita tai oikeastaan omenoi?
Hyvätuloisetkin voivat elää niukkuudessa. Googleta "firettäminen". Ennen firettämistä hyvätuloiset elivät niukkuudessa koska halusivat säästää pahan päivän varalle.
Sitten on hyvätuloisia, jotka syöttää lapsilleen papukeittoa ja kaurapuuroa, koska haluavat kasvattaa lapsilleen selkärankaa.