Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihme saa köyhän ihmisen tekemään lapsia?

Hopotihoi
26.04.2023 |

Sydäntä aina särkee kuulla ja lukea noita juttuja köyhistä perheistä, joissa lasten vaatehankintoja joudutaan lykkäämään, lapset joutuvat nukkumaan samassa huoneessa vuokra-asunnossa, sietämään useita muuttoja ja jopa ruuasta joutuu tinkimään. Monesti tekee mieli kysyä, että miten perheen perustamiseen on päädytty? Tietysti elämässä tulee kaikenlaisia yllättäviä ongelmia eteen, joita ei voi ennakoida, mutta se ei kaikkea selitä, koska monet näistä vanhemmistahan ovat alusta asti eläneet talousahdingossa. Tuskin nämä kaikki mitään vahinkolapsiakaan on, koska monissa näistä perheistähän lapsia on useampia.

Köyhyys ei ole valinta, mutta perheen perustaminen on ainakin nykyään. Jos elää itse kovassa niukkuudessa, miksi ihmeessä haluaa lapsia, jos sekä heidän että vanhempien elämä tulee varmasti olemaan silloin todella vaikeaa?

Sitten osa on näitä alkoholisti/väkivalta/mielenterveysongelmaisia vanhempia. Jos elämänhallinta ei onnistu itseltäkään, miten ei ymmärrä miten traumaattista se on lapselle?

Ja jokainen tietenkin tajuaa, että tämä ei ole ilkkumista köyhien perheiden lapsia kohtaan, koska hehän ovat tässä vain vanhempien tilanteen uhreja.

Kommentit (206)

Vierailija
41/206 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa, että ap:n kaltainen henkisesti köyhä, tunnekylmä ja empatiakyvytön vanhempi on lapselle tuhoisampi kuin köyhä vanhempi.

Vierailija
42/206 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä kerron miksi halusin köyhänä lapsen. Halusin pienen ihanan ihmisen, jota opettaa ja kasvattaa, jonka oppimista ja kasvua seurata. Elämäni paras päätös! Olin vasta valmistunut nuori kun lapsi syntyi. Sain heti töitä kun lapsi oli 3v.

Lapsi menestyi koulussa hyvin ja opiskeli ammatin. Sai heti töitä mutta opiskeli vielä amk tutkinnon. Sai aina kesätöitä, ei lomaillut. Valmistui ja sai heti vakituisen työpaikan. Perusti perheen, sai lapsia ja osti oman kodin. Raitis, urheileva, hyvä vanhempi ja tekevä työntekijä. Ei saanut lapsena aina kaikkea mitä kaverit mutta ruokaa riitti, vaatteita ja leluja paljon (kirppikseltä), harrastuksia paljon. Olin enemmän työttömänä kuin töissä mutta luovuin itse kaikesta turhasta jotta lapsi sai kaiken mitä tarvitsi. En ostanut uusia vaatteita, en käynyt kampaajalla, viihteellä, harrastamassa. Elin hyvin vaatimattomasti. Kasvatin yhteiskuntakelpoisen ihmisen vaikka olin (rahallisesti, en henkisesti) köyhä vanhempi. Nyt on itselläkin velaton koti ja mistään ei puutetta. Ei kaikki köyhät ole luusereita. Lapsi oppii että heikommistakin lähtökohdista voi päästä hyvään elämään ja hyville palkoille. Kaikkea ei tarvitse elämässä saada tai ei ainakaan tarvitse olla kaikkein kalleinta ja heti. Voi oppia säästämään!

Eikä ne hyvätuloisten perheiden lapset olleet yhtään onnellisempia, päinvastoin sain usein lohdutella surullisia lapsia joita nakeltiin sinne tänne kun vanhempi halusi edetä urallaan ja muuttivat ties monennenko kerran eri kaupunkiin.

Minun lapsella pysyi koti ja suurin osa kavereista, koulu ja harrastukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/206 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa maailman 8 miljardista ihmisestä suurin osa olla syntynyt köyhään perheeseen, kukin oman maansa mittapuulla köyhään. Suurimmasta osasta tullut ihan kelvollisia vaikkei mitään status symboli tavaroita olekaan heti alle kouluikäisenä saaneet.

Suomessa ei köyhiä perheitä paljon ole, on enimmäkseen taloustaidottomia vanhempia.

Vierailija
44/206 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap siis haluaa määritellä ketkä saavat tehdä lapsia ja ketkä eivät. Tuloraja? Koulutusraja? Rodulliset kriteerit? Ei mielenterveysongelmia eikä periytyviä sairauksia taustalla? Sukuselvitys seitsemän polvea taaksepäin? Mikähän ideologia tästä tuleekaan mieleen...

Lapsia syntyy siitä kun ihmiset panevat paljaaltaan.

Vierailija
45/206 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko vain vastarannan kiiski, eikä minulla edes ole lapsia, joten ehkä ei pitäisi kommentoida ollenkaan.

Mutta mielestäni ihmisiä myös pelotellaan tosi paljon sillä, että lapsiperheen elämä vaatii valtavasti resursseja, joihin kenelläkään tavallisella ihmisellä ei muka ole varaa. Ei ole koskaan täydellistä ajankohtaa tehdä lapsia, ja sitten sitä ajankohtaa ei tulekaan koskaan. Eivät kaikki lapsettomat nelikymppiset ole varsinaisesti veloja termin siinä merkityksessä, että tietää ettei koskaan haluaisi lapsia. En minäkään. Aika vain meni tosi nopeasti.

Ne joilla on kaikista pahimpia elämänhallintaongelmia eivät tuollaisia asioita edes mieti, vaan hankkivat liudan lapsia ja odottavat että kyllä se ruoka lautaselle jostain putoaa, ja luistimetkin saa aina jostain vaikka lahjoituksena.

Ne tunnollisemmat ja järkevämmät ihmiset ovat niitä, jotka jättävät lapset tekemättä, koska ei muka ole varaa.

Vierailija
46/206 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elin koko lapsuuteni samassa huoneessa sisaruksen kanssa. Luulen että vanhemmillani olisi kyllä ollut varaa muuttaa isompaankin, mutta eivät halunneet.

Mielestäni on myös hölmöä syyttää köyhyydestä sitä että lapset nukkuvat samassa huoneessa. Ei oma huone jokaiselle lapselle ole todellakaan varakkuuden merkki.

On mukavaakin kun pienillä lapsilla on erikseen leikkihuone ja nukkuvat samassa huoneessa.

Lueskelevat ja juttelevat. Grimmin satujen salaa lukeminen on jännää, ja kivempaa kimpassa.

Muuten ihan samaa mieltä että kannattaa miettiä montako lasta on varaa elättää.

Vierailija
47/206 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen, silloin kun olin lapsi, juuri tuollaisissa oloissa yleisesti oltiin. Se, että lapsia tehtiin enemmän, johtui varmaan lapsilisistä. Maataloissa lapset olivat työvoimaa. Minäkin muistan noin 5 vuoden ikäisenä jo olleeni pellolla ja kasvimaalla apuna. Samassa huoneessa nukkui niin paljon kun sinne saatiin sänkyjä (mm. kerrossängyt). Jos ruokaa oli, se oli pahaa (ainakin lapsen suussa). Koulussa pakotettiin syömään kaikki lautasella oleva + näkkileipä ja pieni annos voipakkaus. Juusto maistui lapsen suussa oksennukselta. Sekin oli pakko syödä vaikka kyyneleet tulivat. Viimeisen syöntiä odotettiin, sitten vasta luokka sai poistua ruokalasta. Ym. ym.

Vierailija
48/206 |
27.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten eräs kollegani sanoi ihmetellessäni vähän samaa asiaa: Ei ne perheet suunnittele lasten hankkimista, vaan se tapahtuu Oho, mä oon raskaana - tyylillä.

Vierailija
49/206 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen luuseri isiä,jotka ei mene töihin.

Vierailija
50/206 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP vertaa sitä että lapset jakavat keskenään huoneen perheen köyhyyteen, ruuan vähyyteen ja vanhempien alkoholismiin!?

Vierailija
51/206 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät vanhemmat saa enemmän tukia kun keskituloisen perheen palkat...

Vierailija
52/206 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin nuorena pienituloinen eronnut yksinhuoltaja. Ei ollut varaa mihinkään ylellisyyksiin. Nukuttiin lapsen kanssa samassa huoneessa.  Mutta meillä oli se mitä tarvittiin ja oltiin tyytyväisiä elämään. Vasta jälkeenpäin olen tajunnut että me oltiin melko köyhiä. 

Vierailija
53/206 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus muinoin oli samasta asiasta puhetta ja sanon kuin isotätini silloin: Kun se tekotapa on niin mukava.

Vierailija
54/206 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja lapset elimme vuokraluukussa ja lapset olivat onnellisia. Nykyään asumme isossa "luksus"asunnossa ja olemme edelleen onnellisia. Elämäntilanteet muuttuvat. Onnellisuus ja elinehto ei ole seinistä kiinni.

Vierailija
55/206 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos köyhiä ei olisi, ei olisi rikkaitakaan. Erikoinen ajatus, että vain rikkailla olisi oikeus jälkeläisiin. 

Vierailija
56/206 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis ihmiskunta loppunut ajat sitten, jos lapsia tehtäisiin vain rikkaisiin oloihin.

Vierailija
57/206 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kuten eräs kollegani sanoi ihmetellessäni vähän samaa asiaa: Ei ne perheet suunnittele lasten hankkimista, vaan se tapahtuu Oho, mä oon raskaana - tyylillä.

Elämänhallinta muutenkin heikkoa, silloin ei yleensä päädy säännölliseen, kohtuutuloiseen työhön tai työelämään laisinkaan. Sama elämänhallinta tai puutteet siinä johtaa sitten näihin Oho raskauksiin. Ehkä myös vanhemmuus on sellainen absoluuttisen ilon ja merkityksen lähde, että jos muilla elämänalueilla ei oikein onnistu, niin vanhempana pärjää.jotenkuten ja lapset rakastaa ehdottomasti vähän keskinkertaisempaakin vanhempaansa, jos ei oo ihan hullu ja väkivaltainen.

Vierailija
58/206 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesvastuuttomia riittää.

Vierailija
59/206 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että ap on noin vieraantunut reaalielämästä: Lapset eivät aina tule suunnitellusti, elämä voi yllättää, tulevaisuuden toiveet eivät toteudukaan, jne.

Vierailija
60/206 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kuusi sisarusta 70- ja 80-luvulla syntyneitä. Ainut syy, miksi vanhemmat väänsi näin monta kakaraa oli, että äitiä ei työnteko kiinnostanut vaan ainoastaan kakaroista saatavat tukiaiset. Muistan kun näitä räknäilivät, kun olin pieni ja sit tuli vielä pari kakaraa lisää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi