Miksi ihmiset kuvittelevat että muilla(kaan) ei ole rahaa?
Onko jotenkin vaikea tajuta että kaikki ei ole persaukisia? Jatkuvasti jotkut nostavat aivan arkipäivisissä keskusteluissa esille kuinka kaikki on kallista ja ei ole varaa jne. Olen hankkinut aikoinani koulutuksen, mikä on tässä maassa käytännössä ilmaista, ja kunnollisen ammatin. Minulle kaikki ei ole kallista ja on varaa.
Kommentit (50)
Täällä samoin. Onkohan moukkamaista oikaista. Jollekkin sanoin, että on minulla rahaa .
Ihan hyvä vaan, että joidenkin mielestä on kallista. Rajaa pois kaikkein junteimpia ja huonosti käyttäviä yksilöitä pois tapahtumista.
Sitten jos on rahaa niin pitäisi esittää jotenkin vaatimatonta ja köyhäillä. Miksi ihmeessä? Ap:n mainitsema ilmainen koulutus on todennäköisin tie hyviin tuloihin ja jos keski-ikäisellä työssäkäyvällä ei ole rahaa niin onhan se lähinnä säälittävää. Miksi sitä pitäisi yrittää korostaa, en ymmärrä.
Itse myötäilen vaan mukana ja pukeudun kirppisrääsyihin vaikka oikeasti olen miljonääri. Hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Itse myötäilen vaan mukana ja pukeudun kirppisrääsyihin vaikka oikeasti olen miljonääri. Hävettää.
Miksi?
Ehkä siksi, että harva suomalainen valittaa siitä, että on liikaa rahaa? Sosiaalisessa mediassa kun pääsääntöisesti kuuluu valittaa erilaisista asioista. Ja onhan meillä ihan suomalainen sanontakin, etä kell' onni on, se onnen kätkeköön. En mä ole törmännyt livemaailmassa siihen, että kukaan kuvittelisi kaikkien suomalaisten olevan persaukisia.
Minä olen hyvätuloinen, mutta siitä huolimatta ruoka ja bensa on oikeasti kallista. Onhan tuo hinnannousu hurja enkä haluaisi maksaa tällaisia hintoja, vaikka varaa onkin.
Kyllä rahat on loppu ihmisillä.
Torista ei mee mikään kaupaksi mutta lahjoitukset revitään käsistä
Huomasin tämän, kun muutin omilleni. Sain paljon vinkkejä mistä löytää halvalla sitä sun tätä ja nyökkäilin vain mukana ja kiitin vinkeistä.
Totuus kuitenkin oli, että olin säästänyt jo etukäteen tarpeeksi rahaa, että voin ostaa mitä haluan ja sisustaa miten huvittaa. Se, että muutin ekaan kämppään ei tarkoita sitä, että taskuissani ei ole senttiäkään rahaa.
Tässä on kaksi ääripäätä ja tunnen molempia. Toisella sijoitusvarallisuutta ja perittyjä asuntoja ihan kirjaimellisesti miljoonien edestä, mutta valitetaan ja uikutetaan jostain maitopurkin 0,20e hinnankorotuksesta ja päivitellään kun "marjat on niin kalliita". Sama tyyppi osti epäröimättä liudan kallita mekkoja ja 800 euron älykellon heräteostoksena.
Toinen ääripää on ihmiset joilla ei ole paljoa rahaa, ja jotka eivät ymmärrä miten eri stratosfääreissä ja galakseissa jotkut ihmiset elävät heihin nähden. Ajattelevat että esim. kaikkien ihmisten mielestä 100 euroa on tosi iso raha. Eivät pysty kuvittelemaankaan sitä, että maailmassa on miljoonia ihmisiä jotka esim. ravintolassa voivat maksaa pelkästä viinipullosta vaikka 1500e ilman että se tuntuu missään.
Tuntuu, etteivät ihmiset ylipäätään osaa asennoitua ja asettua oman kuplansa ulkopuolelle. Ei riitä käsitys ja ymmärrys maailman ja eri kokemusten laajuudesta ja spektristä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Ehkä siksi, että harva suomalainen valittaa siitä, että on liikaa rahaa? Sosiaalisessa mediassa kun pääsääntöisesti kuuluu valittaa erilaisista asioista. Ja onhan meillä ihan suomalainen sanontakin, etä kell' onni on, se onnen kätkeköön. En mä ole törmännyt livemaailmassa siihen, että kukaan kuvittelisi kaikkien suomalaisten olevan persaukisia.
Kaupan myyjistä lähtien on monessa paikassa asenne, että joku on kallista. Eli jopa ne henkilöt joiden tehtävä on ottaa raha pois maksavalta asiakkaalta saattavat tässä maassa esittää, että kallista on. Voi olla myyjän liksalla kallista mutta todellisuudessa se on kallista vain jos ei ole riittävästi rahaa.
No juu, kieltämättä vähän ärsytti, kun manasin työkaverille, että yksi auton pikkuosa maksaa 800 euroa. Työkaveri siihen, että nyt alat vaan säästämään. En viitsinyt sanoa, että tilillä on 50 000 euroa jo valmiiksi.
Ja tää työkaveri on sellainen, ettei hänellä ilmeisesti ole ikinä rahaa. Joskus hänelle tuli yllätyslasku 100 euroa ja sen osalta piti odottaa tilipäivään, että pystyy maksamaan. Ihan keskituloisia, keski-ikäisiä ollaan. Itseä ahdistaisi, jos pitäisi elää kädestä suuhun joka kuukausi.
Mitä enemmän rahaa sitä kuspäisempi ihminen on. Niin se vaan menee ja tulee aina menemään. Tästä on hyviä esimerkkejä vaikka tubessa. Miljonääri ei annan dollaria, mutta koditon antaa viimeiset rahansa.
Samaa porukkaa, joka itkee kun asuntolainan korko on noussut pari prosenttia plussan puolelle. Eivät tajua että moni ehti maksaa asuntonsa kokonaan nollakorkojen aikana. Ei kaikilla omistusasujilla ole asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin käytän paljon kirppiksiltä ostettuja vaatteita mutta köyhä en ole. Ostan myös laputettuja tuotteita. On kiva pihistellä ja säästää rahaa.
Samaa ihmetellyt. Juttelin kerran eräälle, että harkitsen asunnon ostoa hänen kotikaupungistaan. Ensimmäinen kommentti oli, että siellä on tosi kalliit asunnot. Eli unohda koko juttu. En viitsinyt sanoa, että minulla on kyllä siihen varaa. Vain yksi esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Kuulaa kalloon porvari horolle!
No jos on varttunut ympäristössä, jossa elinolosuhteet ovat heikot, on jos jonkinlaista ongelmaa, ja se on nuorelle normi, että ollaan työttömänä, käytetään päihteitä jo nuoresta pitäen ja elämisen perusta on hakusessa.
Tässä tuo kommentoija kiteyttää pahan olon. Syy hänen huonoon oloonsa on porvarissa, ei traumaattisesta lapsuudesta tai suoranaisesta heitteellejätöstä.
Voimia hänelle !
Vierailija kirjoitti:
Huomasin tämän, kun muutin omilleni. Sain paljon vinkkejä mistä löytää halvalla sitä sun tätä ja nyökkäilin vain mukana ja kiitin vinkeistä.
Totuus kuitenkin oli, että olin säästänyt jo etukäteen tarpeeksi rahaa, että voin ostaa mitä haluan ja sisustaa miten huvittaa. Se, että muutin ekaan kämppään ei tarkoita sitä, että taskuissani ei ole senttiäkään rahaa.
Minua on pidetty köyhänä vain siksi koska olen alle kolmekymppinen ja olen opiskelija. On annettu ties mitä talouspaperia jne. "lahjaksi". Olen tehnyt töitä n. 19-vuotiaasta opiskelujen ohella ja minulla on jonkin verran perintöä. En asu vuokralla vaan asunto on oma. Voin luultavasti jäädä eläkkeelle n. 40 vuoden iässä rahallisessa mielessä koska laitan tälläkin hetkellä sijoituksiin n. 2000-2500e kuussa nykyisten sijoitusten päälle.
Tuntuu että joillain on vain tiukassa ennakkoluulot. En usko että tarkoittavat pahaa.
Niin. Ehkä he puhuvat itsestään tai muista. Voit sanoa että sulla on varaa ja ei tunnu kalliilta. Ei ole pakko kuunnella epäilyä, että sulla ei olisi varaa. Muillahan se hankaluus on ja pinteessä.

Samaa olen ihmetellyt. Mielestäni hinnat on ihan sopivat. Ei tulisi mieleenkään valittaa.