Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset kuvittelevat että muilla(kaan) ei ole rahaa?

Vierailija
26.04.2023 |

Onko jotenkin vaikea tajuta että kaikki ei ole persaukisia? Jatkuvasti jotkut nostavat aivan arkipäivisissä keskusteluissa esille kuinka kaikki on kallista ja ei ole varaa jne. Olen hankkinut aikoinani koulutuksen, mikä on tässä maassa käytännössä ilmaista, ja kunnollisen ammatin. Minulle kaikki ei ole kallista ja on varaa.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaverit valittaa jatkuvasti rahan puutetta ja kaiken kalleutta. Kadehtivat, kun käyn reissuissa ym. Mutta näillä valittajilla on kuitenkin aina rahaa tupakkaan, ripsiin, hierojiin jne. Eli usein on ihan valintakysymyskin.

Vierailija
22/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse myötäilen vaan mukana ja pukeudun kirppisrääsyihin vaikka oikeasti olen miljonääri. Hävettää.

Tuo on piirre mielisairaudesta. Olen kotonani tätä tennissukkien parsimista ja omaisuus häpeää katsellut. Ollaan eletty kuin pellossa, koska toisella vanhemmistani on koko ikänsä ollut joku ihmeellinen trauma rahoistaan. Ja sitä rahaa on sitten heitelty ympäriinsä vuosikymmeniä sen sijaan että olisi sijoittanut mihinkään ja tehnyt lisää rahaa, koska häpeä. Ei muuta kuin paikatut housut kengän narulla kiinni ja kirppiksiltä hakemaan krääsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku luulee, että koulutus on automaattisesti yhtä kuin varakkuus? Minulle koulutus ei ole ainakaan tuonut varakkuutta. Ei esim. yliopistokoulutus takaa automaattisesti hyväpalkkaista työtä eikä muutkaan tutkinnot.

Vierailija
24/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työkaverit valittaa jatkuvasti rahan puutetta ja kaiken kalleutta. Kadehtivat, kun käyn reissuissa ym. Mutta näillä valittajilla on kuitenkin aina rahaa tupakkaan, ripsiin, hierojiin jne. Eli usein on ihan valintakysymyskin.

Jos ihmisellä on rahaa niin hänen talouttaan ei hetkauta ripset, tupakat eikä matkustelut mitenkään. Ne laittaa ainoastaan pienituloisen talouden liusuun.

Vierailija
25/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän rahaa sitä kuspäisempi ihminen on. Niin se vaan menee ja tulee aina menemään. Tästä on hyviä esimerkkejä vaikka tubessa. Miljonääri ei annan dollaria, mutta koditon antaa viimeiset rahansa. 

Pitää paikkansa. Hyvin usein ne kellä on ylimääräistä, eivät suostu sitä dollaria antamaan mutta koditon antaa kaikki viimeiset kollikkonsa. Kyllä raha tekee ihmisestä ylimielisen ja törkeän.

26/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Ehkä siksi, että harva suomalainen valittaa siitä, että on liikaa rahaa? Sosiaalisessa mediassa kun pääsääntöisesti kuuluu valittaa erilaisista asioista. Ja onhan meillä ihan suomalainen sanontakin, etä kell' onni on, se onnen kätkeköön. En mä ole törmännyt livemaailmassa siihen, että kukaan kuvittelisi kaikkien suomalaisten olevan persaukisia. 

Kaupan myyjistä lähtien on monessa paikassa asenne, että joku on kallista. Eli jopa ne henkilöt joiden tehtävä on ottaa raha pois maksavalta asiakkaalta saattavat tässä maassa esittää, että kallista on. Voi olla myyjän liksalla kallista mutta todellisuudessa se on kallista vain jos ei ole riittävästi rahaa.

En ole törmänyt tilanteeseen, jossa mulle kaupan myyjä olisi alkanut puhua ostosteni hinnasta. Mutta en nyt kyllä ole mitään Tesloja tai Luis Vuittoneita käynyt ostamassakaan. Launtaina kävin Cittarissa ostamassa yhden muovikassillisen ruokaa, summa hieman yli 200€ eikä kassalla myyjä kommentoinut ostoksiani millään tavalla. 

Vierailija
27/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menimme mieheni kanssa autokaupoille. Minä tarvitsin uuden auton. No, šellainen löytyi, menimme liikkeeseen ja mieheni jertoi myyjälle mitä autoa tulimme katsomaan.

Joo, siinä se oli. Arvasin mitä seuraavaksi tapahtuu. Myyjä esitteli autoa vain miehelleni. Kyllä sitten mieheni tuumasi, että auto tulee vaimolle,

Okkei. Ihan nätisti käytiin läpi nippelit nappelit sekä käytiin koeajolla.

Tultiin takas ja myyjä alkoi esittelemään minulle rahoitusta. Tuumasin että ihan hyvältä kuulostaa mutta maksan käteisellä.

Myyjä hiukan häkeltyi, kysyi kortilla vai ihan rahana ? Ihan oikealla rahalla maksan. Eihän myyjä tietenkään tiennyt että olin edellisellä viikolla myynyt edellisen autoni joten oli todellakin varaa ostaa juuri se auto jonka valitsimme.

Mieheni kertoi siinä kaupantekohetkellä, että hänellä on tuossa pihassa täyssähköauto, vaimo ei sähköautoa halunnut joten valitsimme hänelle tämän. Joo, näin se menee kun ei ole ihan tyhjätasku.

Vierailija
28/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tultiin juuri Prismasta. Laskun loppusumma 177, 62€. Ihan ruokaa ostimme. Meitä on kaksi, minä ja mieheni.

En tutkinut hintoja, ostimme kaikkea sitä mikä meille maistuu ja on terveellistä. Ruuasta emme tingi, emmekä oikeastaan mistään muustakaan.

Lainaa ei ole enää euroakaan, lapset aikuisia ja tulevat erikoisen hyvin toimeen, hyväpalkkaset työt ja varaa matkustella.

Mielestäni näin se kuuluukin olla. Kaikki perheessä tulevat toimeen omillaan mutta jos jotain odottamatonta tapahtuu niin on jokainen luonut turvaverkon johon on hyvä laskeutua ja autetaan sitten toinen toisiamme.

Vierailija
29/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saisi puhua korkojen noususta muiden mukana tai miksei kaupan kassa saisi myötäillä asiakkaan kommentoidessa kallista hintaa.

Kyllä 10€ tuote voi olla kallis, vaikka olisi rikas, jos se pari kuukautta aiemmin maksoi 4€.

Vierailija
30/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi, että harva suomalainen valittaa siitä, että on liikaa rahaa? Sosiaalisessa mediassa kun pääsääntöisesti kuuluu valittaa erilaisista asioista. Ja onhan meillä ihan suomalainen sanontakin, etä kell' onni on, se onnen kätkeköön. En mä ole törmännyt livemaailmassa siihen, että kukaan kuvittelisi kaikkien suomalaisten olevan persaukisia. 

Kaupan myyjistä lähtien on monessa paikassa asenne, että joku on kallista. Eli jopa ne henkilöt joiden tehtävä on ottaa raha pois maksavalta asiakkaalta saattavat tässä maassa esittää, että kallista on. Voi olla myyjän liksalla kallista mutta todellisuudessa se on kallista vain jos ei ole riittävästi rahaa.

Ne myötäilee asiakasta. Ei voi sanoa poikkisanaa ettei asiakkaalle jää huono mieli...

Vierailija
31/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohtuullisen hyvin toimeentuleva mutta joudun köyhäilemään kavereille koska ovat koko ajan lainaamassa rahaa. Ärsyttävää, koska raha menee yleensä tupakkaan enkä katso olevani velvoitettu kustantamaan tuollaista

Vierailija
32/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, kun jotkut osaavat katsoa laajemmallekin kuin omaan napaansa. Vaikka itse tulisi hyvin toimeen niin moni muu ei tule. Elinkustannukset kallistuvat koko ajan ja jos tukia leikataan, niin se tulee näkymään yhteiskunnassa erilaisina ikävinä ilmiöinä ja vaikuttaa meihin jokaiseen. Saattepa nähdä.

Vierailija
33/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kuvittele, että muillakaan ei ole rahaa, vaikka minulla ei ole.

Mutta herättäähän se vähän huolta, kun itse on keskituloinen, ja asuntolainaakin on jäljellä ihan kohtuullisesti, ja silti ei ole rahaa. Nytkin teen vapun kauppalistaa sentilleen, että rahat riittävät pakolliseen, millä selvitään ensi viikkoon saakka. Hammaslääkäriinkin olisi vähän pakko mennä, mutta ei ole varaa. Mihinkään ei voi mennä, kun ei ole rahaa. Ei elokuviin, konserttiin, kahvilaan, ei mihinkään ikinä. En siis tarkoita, että olisi pakko, mutta kun käy joka päivä töissä ja elää vaatimattomasti, niin soisi sitä tämän elämän varrella edes kerran pääsevän vaikka jalkahoitoon tai ravintolaan syömään. Rahat ei riitä edes pakollisiin menoihin.

Vierailija
34/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki luulee että työttömät on köyhiä ja persaukisia ja juovat vaan viinaa joka ilta.

Vierailija
35/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mullakin varaa vaikka mihin, mutta kyllä minä silti pidän monia asioita kalliina. Ei ne halvoiksi muutu, vaikka mulla olisikin niihin rahaa. Enkä yksinkertaisesti halua maksaa mitä tahansa mistä tahansa vaikka rahaa onkin. Osaan käyttää rahaa järkevästi.

Vierailija
36/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikalla useimmat kollegat aina muistaa hehkuttaa, että se on palkkapäivä nyt! Yhdyn ilakointiin yleensä, kun en halua tehdä numeroa siitä, etten aina muista milloin palkka maksetaan, koska se ei liikauta talouttani niin, että palkkapäivä = laskunmaksupäivä tai kauppapäivä. En varmaan edes huomaisi, vaikka palkka jäisi joltain kuulta maksamatta.

Vierailija
37/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on pidetty köyhänä vain siksi koska olen alle kolmekymppinen ja olen opiskelija. On annettu ties mitä talouspaperia jne. "lahjaksi". Olen tehnyt töitä n. 19-vuotiaasta opiskelujen ohella ja minulla on jonkin verran perintöä. En asu vuokralla vaan asunto on oma. Voin luultavasti jäädä eläkkeelle n. 40 vuoden iässä rahallisessa mielessä koska laitan tälläkin hetkellä sijoituksiin n. 2000-2500e kuussa nykyisten sijoitusten päälle.

Tuntuu että joillain on vain tiukassa ennakkoluulot. En usko että tarkoittavat pahaa.[/quote]

Ei millään pahalla, mutta onko olemuksessasi jotain mistä ihmiset voisi vetää johtopäätöksen, että tuo on varmaan vähävarainen?

Vierailija
38/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen törmännyt lähinnä päinvastaiseen. Moni tuttavapiirissä ei tajua ollenkaan mitä tarkoittaa olla pienipalkkainen. He sopivat tapaamisia kalleimpiin kahviloihin, keräävät yhteislahjoja joissa pitäisi osallistua esim 100 eurolla jonkun tuttavan polttareihin, ehdottavat reissuja jotka olisivat mulle täysin mahdottomia kustannuksiltaan. Mitään ilmaista ei koskaan voi tehdä vaan aina tapaamiset sisältää jotain maksullista, mielellään mahdollisimman kallista. Ja kyse ei ole siitä etteivät he tietäisi tulojani koska kerron ne heille aina. He eivät vaan yksinkertaisesti sisäistä että jollekin 100€ voi olla iso raha.

Ja mä oon tästä porukasta muuten koulutetuin, mutta se vaan ei aina takaa hyvää palkkaa tai perintörahoja.

Vierailija
39/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole törmänyt tilanteeseen, jossa mulle kaupan myyjä olisi alkanut puhua ostosteni hinnasta. Mutta en nyt kyllä ole mitään Tesloja tai Luis Vuittoneita käynyt ostamassakaan. Launtaina kävin Cittarissa ostamassa yhden muovikassillisen ruokaa, summa hieman yli 200€ eikä kassalla myyjä kommentoinut ostoksiani millään tavalla. 

Hemma tycker man att priserna stiger och att allt blir dyrare, vilket är helt sant. Samtidigt berättar jag åt mig själv, att det inte spelar någon roll om morötterna kostar 20 c/kg eller en hel euro. Samma gäller potatis, lök, tomater gurkor och annat. De tömmer inte plånboken.

Hemma köpte man just två plastkassar med mat och en flaska vin. De kostade sammanlagt knappa 60 €, inte 200 €/st. Då man kommer till Finland om somrarna, så känns allt verkligen vansinnigt dyrt, helt för att det är det. Trots det inverkar det föga på den egna ekonomin. Med era nettolöner och prisnivå, undrar jag inte alls på om folk klagar över skyhöga priser på helt dagliga inköp. S och K gruppernas resultat visar, tillsammans med elbolagen, att en massiv överprissättning är finsk vardag.

Vierailija
40/50 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku luulee, että koulutus on automaattisesti yhtä kuin varakkuus? Minulle koulutus ei ole ainakaan tuonut varakkuutta. Ei esim. yliopistokoulutus takaa automaattisesti hyväpalkkaista työtä eikä muutkaan tutkinnot.

Tämä. Minulla on hyvä koulutus ja kaikki opiskelukaverini ovat työllistyneet oman alan hyvinpalkattuihin töihin. Itse vaan olen aivan luokattoman tyhmä ja huono, joten joudun tekemään hanttihommia minimipalkalla, kun en muuhunkaan kelpaa. Kaikki ei ole omista valinnoista kiinni..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän