Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita, jotka ei enää arvosta julkista terveydenhuoltoa

Vierailija
26.04.2023 |

Itsellä on mennyt julkisiin palveluihin jo aikoja sitten maku. Ykstyiset ovat tehokkaampia ja ajanvaraus miellyttävää. Mitä järkeä on pyörittää kallista ja tehotonta järjestelmää verovaroin? Täyttä soopaa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En arvosta, koska elämässä on liian monta hoitamattajättämiskokemusta, aivan tavallisissa yleisissä kansansairauksissa. Ne tapaukset ovat aiheuttaneet traumoja, joten senkin takia arvostusta on vaikea tuntea.

Vierailija
22/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kaikki hoituu meidän perheessä yksityisellä, mutta oli niin kipeä nuori että vein hänet suoraan sairaalan päivystykseen, otin vuoronumeron ja saman tien pääsimme sairaanhoitajan luo, joka otti testit ja sen jälkeen samantien lääkäri tuli ja kirjoitti reseptin, meni 20min.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tyrkytettiin reuman hoitoon vain lääkkeitä.

En syönyt niitä kovin kauaa.

Kokeilin ruokavalio muutosta ja tulehdukset ja huono olo loppui välittömästi.

Noista ei mainittu sanaakaan siellä lääkärissä.

Täysin ammattitaidotonta porukkaa.

Yks vaan uhkaili että olen parin vuoden päästä pyörätuolissa jos en vedä lääkkeitä.

Empä ole näin parin vuoden jälkeen, vaan elämäni kunnossa.

Minulla on ollut rytmihäiriötä nyt kohta vuoden tauotta. Vatsan kohdalle on ilmestynyt pallo ja paino noussut 7 kg, mutta siis juttelemalla näistä selviää ja päässä on tietyst vain vikaa. Ei elettäkään että pitäisikö vaihdevuosi ikäiseltä katsella niitä hormoneja ja miettiä miksi LDL kolesteroli on 50kg laihduttamisesta ja terveellisistä elämäntavoista huolimatta kolminkertaistunut 10 vuoden aikana.

Refluksi aiheuttaa rytmihäiriöitä kun hapot polttaa vagus hermoa, mistä aiheituu muljahdus. Ettei olis kasvain vatsassa.

Vierailija
24/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks vaan uhkaili että olen parin vuoden päästä pyörätuolissa jos en vedä lääkkeitä.

Minulla on ollut rytmihäiriötä nyt kohta vuoden tauotta. Vatsan kohdalle on ilmestynyt pallo ja paino noussut 7 kg, mutta siis juttelemalla näistä selviää ja päässä on tietyst vain vikaa. Ei elettäkään että pitäisikö vaihdevuosi ikäiseltä katsella niitä hormoneja ja miettiä miksi LDL kolesteroli on 50kg laihduttamisesta ja terveellisistä elämäntavoista huolimatta kolminkertaistunut 10 vuoden aikana.

Refluksi aiheuttaa rytmihäiriöitä kun hapot polttaa vagus hermoa, mistä aiheituu muljahdus. Ettei olis kasvain vatsassa.

Ei minulla ole mitään refluksivaivoja. Ovulaation aikaan on alavatsassa viiltävää kipua, mutta ei muuta.

Vierailija
25/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani jäi eläkeelle reuman takia. Pisti myös kalliita (lähinnä yhteikunnalle) biologisia lääkkeitä. Vuosien päästä todettiin, ettei hänellä mitää reumaa olekaan, kun tutkittiin, miten tietty lääkäri on niin paljon  reumadiagnooseja antanut.

Vierailija
26/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut hyvää hoitoa erikoissairaanhoidossa, samoin syövän sairastanut omaiseni. Nyt on ollut Soten käyttöön otossa vähän viivästyksiä hoidossa.

Vierailija
27/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitoon luotan, mutta poliisiin meni luottamus, kun poliisikomisarion ex-vaimo varasti minulta muutamia vuosia sitten usean tuhannen euron edestä rahaa ja koruja. Mummeli kertoi poliisimiehensä suojelevan häntä AINA näissä varkaustapauksissa ja uhkaili, että käy huonosti jos yritän saada häntä vastuuseen. Oli ilmeisesti ammattimainen varas, joka vaikuttaa vahvasti eräässä kristillisessä herätysseurakunnassa.

Rikosilmoitustani ei suostuttu kirjaamaan, asunnostani katosi todisteita ja poliisi otti alakouluikäisen lapseni kiinni omalta pihalta ja teki aiheettoman lastensuojeluilmoituksen kun yritin viedä asiaa eteenpäin. Poliisit ovat Suomessa ihan samalla lailla rikollisia kuin muissakin maissa.

Vierailija
28/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani jäi eläkeelle reuman takia. Pisti myös kalliita (lähinnä yhteikunnalle) biologisia lääkkeitä. Vuosien päästä todettiin, ettei hänellä mitää reumaa olekaan, kun tutkittiin, miten tietty lääkäri on niin paljon  reumadiagnooseja antanut.

En yhtään ihmettele. Olen tk eläkkeellä sairaudesta mitä minulla ei ole. Siihen mikä minulla on ei suostuta antamaan kuntoutusta, kuten ei ole missään vaiheessa annettu kuntoutusta. Laitettiin vain eläkkeelle.

Vierailija
29/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä julkisessa terveydenhuollossa mielenterveyspalvelussa. Kun itse kohtasin menetyksen jonka vuoksi jouduin olemaan pari päivää poissa töistä kun itketti liikaa ja ajatukset oli sekaisin, minulle tungettiin puoliväkisin aika psykologille kuukauden sisällä ja oltiin hyvin pahoillaan jonosta. Kyllä hävetti, kun mietti niitä omia asiakkaita, jotka oli pitkäaikaisempien, vakavampien ongelmiensa kanssa joutuneet pyytämään monta kertaa ja jonottamaan kuukausia. Oma tilanne ei kuitenkaan ollut mitenkään komplisoitunut vaan aika luonnollinen reaktio yllättävään järkytykseen, olin työkykyinen parin päivän itkeskelyn ja läheisten tuen jälkeen.

Työterveyshuolto on valtavan epätasa-arvoistava systeemi ja kohtaa siihen ettei ne ihmiset, joilla on resursseja, näe julkisen terveydenhuollon kehittämisen tarvetta.

Vierailija
30/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä julkisessa terveydenhuollossa mielenterveyspalvelussa. Kun itse kohtasin menetyksen jonka vuoksi jouduin olemaan pari päivää poissa töistä kun itketti liikaa ja ajatukset oli sekaisin, minulle tungettiin puoliväkisin aika psykologille kuukauden sisällä ja oltiin hyvin pahoillaan jonosta. Kyllä hävetti, kun mietti niitä omia asiakkaita, jotka oli pitkäaikaisempien, vakavampien ongelmiensa kanssa joutuneet pyytämään monta kertaa ja jonottamaan kuukausia. Oma tilanne ei kuitenkaan ollut mitenkään komplisoitunut vaan aika luonnollinen reaktio yllättävään järkytykseen, olin työkykyinen parin päivän itkeskelyn ja läheisten tuen jälkeen.

Työterveyshuolto on valtavan epätasa-arvoistava systeemi ja kohtaa siihen ettei ne ihmiset, joilla on resursseja, näe julkisen terveydenhuollon kehittämisen tarvetta.

Lisään vielä että julkisessa erikoissairaanhoidossa somatiikalla olen aina saanut hyvää hoitoa, ja myös lasten asiat ovat ihan terveyskeskuksen kautta edenneet hyvin. Mutta aikuisten somaattisten vaivojen hoito perustasolla ja mt-puolen hoito ihan kaikilla tasoilla tuntuu sakkaavan. Liian myöhässä, tehotonta. Esim. supistetaan toimintaa tutkimusvaiheesta ja verkostotyöstä ja keskitytään diagnoosiarvaukseem perustuvaan yksilötyöhön halvimmalla mahdollisella työntekijällä eli sairaanhoitajalla = yllättäen ei tule tuloksia kun ei hoideta aina edes oikeaa asiaa eikä edes yritetä vaikuttaa toipumista tukeviin olosuhteisiin.

Vierailija
31/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on hyvä, jos pääsee näkemään lääkäriä 8 tunnin odottamisen jälkeen. Yksityiset yritykset eivät kohtelisi asiakkaita näin.

Ymmärrän, että sosialismi on Suomessa suosittua, mutta pitäisi myös sairaiden ihmisten edun jotakin painaa.

Vierailija
32/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisessa terveydenhoidossa pitäisi laittaa kaikki prosessit uusiksi, johan alkaisi homma toimimaan. Tässä esimerkki, miten perusterveydenhoito toimii nykyään: 

Henkilöllä on patti, joka pitäisi tutkia ja poistaa, sekä resepti, jota ei voi enää uusia Omakannassa. Hän jättää soittopyynnön, johon vastataan muutaman päivän päästä - ja puhelintahan pitää pitää sitten töissä jatkuvasti mukana, kun ei tiedä milloin soitto tulee. 

Hän saa ajan lääkärille patin tutkimista varten, sekä erikseen soittoajan reseptin uusimista varten. Näitähän ei voi hoitaa samalla lääkärikäynnillä. Molemmat ajat muutaman viikon päästä. 

Lääkäri tutkii patin, ja määrää ultraäänitutkimuksen. Aikaa tutkimukseen ei voi varata terveysasemalta, vaan pitää erikseen jättää soittopyyntö, johon taas vastataan muutaman päivän päästä. 

Lääkäri soittaa muutama tunti varatun soittoajan jälkeen, ja uusii reseptin. Tämä siis kunnossa. 

Muutaman viikon päästä patti tutkitaan ultralla, mutta lääkäri ei sillä käynnillä osaa sanoa, onko minkälaatuinen patti on kyseessä, ja pitääkö se poistaa. Tulokset tulevat viikon kuluttua, ja tähän on varattava lääkärille soittoaika. Tietysti jättämällä soittopyyntö.

Lääkäri soittaa reilun viikon päästä, ja toteaa, että patti on poistettava. Taas on jätettävä soittopyyntö, johon vastataan, kun ehditään. Mutta kas, nyt ei olekaan antaa lääkäriaikoja muutamaan viikkoon, eikä seuraavia "kirjoja" ole vielä tehty. Henkilöä pyydetään soittamaan uudelleen kolmen viikon päästä, kun ajanvaraus on mahdollista. 

Henkilö jättää taas soittopyynnön, ja saa ajan patin poistoon kuukauden päähän. Kun patti poistetaan, aikaa tikkien poistoon ei voi antaa samalla, vaan on taas jätettävä soittopyyntö, ja varattava aika siihen. Tikkejä ei toki saada poistettua viikon kuluessa, kun ei ole antaa aikoja, vaan ne poistetaan sitten 9 päivän kuluttua. 

Kaikkeen tähän on meni aikaa viisi kuukautta, ja koko homma olisi voitu hoitaa muutamassa viikossa ilman näitä jatkuvia soittopyynnön jättämisiä ja potilaan ees taas pompottamisia. En yhtään ihmettele, että terveydenhuolto on ylikuormittunut, kun prosessit on tätä luokkaa. Olisiko millään yksityisellä toimijalla tai yrittäjällä varaa sanoa, että ei ole tehty varauslistoja kuin tälle viikolle, niin en voi nyt antaa sinulle aikaa? Ei. 

Vierailija
33/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se arvostuksesta elä, sekään ala. Rahaa ne tarttis. Mutta onhan se surullista, että aiemmin toimiva julkinen terveydenhuolto on ajautunut jamaan, jossa kaikille ei voida taata hyvää hoitoa ja ihmiset kuolevat sairauksiin, joita voitaisiin hoitaa, jos vain havaittaisiin ajoissa/otettaisiin potilaan oireet todesta.

Vierailija
34/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin mennään jo pieleen kun puhutaan hoitajien tekemästä työstä palveluna

Niin, no kun se hoitajien työn sisältö on muutenkin epämääräinen. Hoitajien omasta mielestä siihen työnkuvaan ei kuulu oikein mikään, paitsi hoitaminen, mitä se sitten ikinä tarkoittaakan tältä pohjalta. Hoitajat eivät enää nykyisin myöskään ymmärrä mitään diagnostiikasta tai sairauksista, asiaosaaminen on nollatasoa. Töissä ollaan lähinnä räpläämässä omia hiuspidennyksiä, ottamassa selfieitä, kävelemässä catwalk-kävelyä käytävällä edestakaisin ja kertomassa miten raskasta on. Pomppikaa bimbot, saatte pähkinöitä.

Vierailija
35/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä terveydenhuolto toimii, käytän yksityistä Terveystaloa. Ajan saan haluamalleni lääkärille netin kautta ja myös reseptit uusin heidän kauttaan. Ei valittamista. Petteri lupasi ottaa Soten vielä käsittelyyn ja lisäämään yksityisen roolia. JEEES!

Vierailija
36/36 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole mitään refluksivaivoja. Ovulaation aikaan on alavatsassa viiltävää kipua, mutta ei muuta.

Kipin kapin gynelle. Yksityiselle taikka sitten TK:n päivystyksen kautta lähete Naistentautien päivystykseen.

Jos ei muuten niin sanot että on viiltävää kipua jatkuvasti.

T: Kätilö

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän