Miten kirjoittaa cv kun pitkä aukko työhistoriassa/ei paljon kokemusta
Olen 24v nuori nainen ja (kesä)työnhaku on tänäkin vuonna epäonnistunut. Olen hakenut vaikka minne, mutta en pääse edes haastatteluihin. Olen mielestäni sosiaalinen ja kyvykäs moneen, mutta epäilen, että kokemuksen puutteeni ja pitkä aukko työhistoriassa laittaa minut suoraan ei jatkoon -pinoon kun työnantajat käyvät hakemuksia läpi.
Opiskelen tällä hetkellä siis yliopistossa todella vaativaa alas, ja valmistun ensi vuonna. Ainoat "työkokemukseni" ovat vuodelta 2013 kaksi viikon pituista tet-jaksoa ja 2014 kuukauden pituinen kesätyö. Lapsuudenkotini oli hyvin väkivaltainen jne (lastensuojelut jne mukana) ja teininä minulla ei yksinkertaisesti ollut voimavaroja hakea kesätöitä, mutta 20v:stä eteenpäin olen joka vuosi hakenut töitä, mutten niitä saa.
Miten cv:stä saisi vähemmän "pelottavan" työnantajille, onko se mahdollista ollenkaan? Pitäiskö minun hakemuksissa selittää jotakin mikä selittäisi pitkä aukon työhistoriassa?
Lisäksi olen miettinyt, että ehkä hakemukseni ovat liian "korrekteja/kirjakielisiä", onko rennompi kirjotustyyli on hakemuksissa parempi kuin jämäkkä "itsensämyyntipuhe"?
Kaikki neuvot olisivat tarpeen.
Kommentit (82)
Mikä ihmeen pitkä aukko tuossa iässä voi olla? Et kai tosissasi laita jotain tet-jaksoja siihen cv:hen?
Mielikuvitus on rajaton tuossakin asiassa!
Oletko luonteeltasi sellainen mikä voisi kiinnostaa työnantajaa? Yritä miettiä mitä vahvuuksia persoonassasi voisit kehittää jotta olisit parempi työntekijä työnantajalle. Kirjoita noita asioita cv:hen.
Kerro rehellisesti tilanteestasi että opiskelet ja valmistut ensi vuonna. Sitten jotain markkinapuhetta että olet kiinnostunut oppimaan uutta ja et pelkää haasteita yms. liirum laarumia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pitkä aukko tuossa iässä voi olla? Et kai tosissasi laita jotain tet-jaksoja siihen cv:hen?
Näin ainakin kaikkialla neuvotaan, että jos työkokemusta todella vähän/ei yhtään, niin kaikki tetit jne pitää kirjottaa cv:hen että siinä on edes jotain. Pitäiskö siis jättää pois? Vähän mietityttää että sitten cv:ssä on vain yksi yhden kk pituinen työjakso 9 vuoden takaa :/
Veikkaan, että haet paikkoja, joihin on kova tunku. Kun hakemuksia on paljon, niin silloin karsitaan kovalla kädellä heti huomattava osa hakemuksista mappiin öö. Oletko kuinka vaativa sen suhteen, että mitä työtä haet?
Älä huoli olet niin nuori vielä ja nuo on helposti selitettävissä ja ei ole niin merkitystä. Itselläni on vakituisesta työstä poistuminen pitkäaikaistyöttömäksi ja sillä tiellä olen vieläkin. Selitys tälle on karua kuunneltavaa ja ongelma on heti siinä miten kerron syyn, koska tiedän etten saa sitten töitä 100% varmasti. Oli kiusaamista töissä ja tästä syystä syyllistyin rikokseen siellä ja sain potkut. Pomo sanoi vielä lähtiessä pitävänsä huolen etten saa ikinä töitä ja samaa sanoi muutkin. Kiusaajat jäivät sitten vainoamaan tuon jälkeen ja jos nimeni jossain vilahtaa niin sinne tulee tietoa minusta. En ole onnistunut sitten työllistymään. Olisi muutettava nimi ja muutettava kauas täältä niin ehkä sitten.
Miten nuoret saa kokemusta jos kukaan ei palkkaa töihin?
Aukko kannattaa kyllä selittää jotenkin. Voit kertoa, että olet panostanut opiskeluun, jonka vuoksi et ole ollut kesäisinkään töissä. Jos rohkeus riittää, voit myös avata jollain tasolla lapsuuden haasteiden läpikäyntiä, jonka olet halunnut tehdä heti varhaisaikuisuudessa.
Harvalla nuorella on enää aukotonta cv-historiaa, sillä useat perinteiset työpaikat olivat katkolla koronan aikana. Ei työnantaja tähän takerru, ellet jotenkin itse korosta sitä, että et ole hakemisesta huolimatta "kelvannut" mihinkään.
Koska työhistoria on ohut, korosta avoimessa hakukirjeessä muita taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Oletko luonteeltasi sellainen mikä voisi kiinnostaa työnantajaa? Yritä miettiä mitä vahvuuksia persoonassasi voisit kehittää jotta olisit parempi työntekijä työnantajalle. Kirjoita noita asioita cv:hen.
Omaan mielestäni monia "hyviä" taitoja ja yritänkin nillä kaupitella itseäni, mutta ei ole onnistunut. Osaan esim. 4 kieltä suomen lisäksi, olen ollut oppilaskunnan hallituksessa/luottamusoppilaana koko yläasteen ajan, olen erittäin liikunnallinen (jaksan siis raskastakin työtä), olen erillaisten harrastusten kautta oppinut sekä tiimi- että yksilötyöskentelyä. Näillä usein yritän "kehua" itseäni, mutta ei ole napannut.
Kävin oman kaupunkini työpaikkoja selailemassa mol. Fi sivustolla. Kesätöitä edelleen aiuki palveluammateissa ja siivoustyössä paljon. Paljon myös muuta työtä.
Ap soita suoraan muutamaan firmaan ja katso mitä tapahtuu.
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaan mielestäni monia "hyviä" taitoja ja yritänkin nillä kaupitella itseäni, mutta ei ole onnistunut. Osaan esim. 4 kieltä suomen lisäksi, olen ollut oppilaskunnan hallituksessa/luottamusoppilaana koko yläasteen ajan, olen erittäin liikunnallinen (jaksan siis raskastakin työtä), olen erillaisten harrastusten kautta oppinut sekä tiimi- että yksilötyöskentelyä. Näillä usein yritän "kehua" itseäni, mutta ei ole napannut.
Nuo ovat vahvuuksia, mutta eivät välttämättä työnantajan näkökulmasta. Yritä kuvitella itsesi yrittäjäksi ja miettiä millaisen henkilön haluaisit palkata auttamaan töissä.
Esimerkkejä ominaisuuksista, jotka ovat monesti työnantajaa kiinnostavia
- kyky itsenäiseen työskentelyyn
- kantaa vastuun annetuista töistä ja niiden onnistumisesta
- halu kehittää itseään
- ...
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että haet paikkoja, joihin on kova tunku. Kun hakemuksia on paljon, niin silloin karsitaan kovalla kädellä heti huomattava osa hakemuksista mappiin öö. Oletko kuinka vaativa sen suhteen, että mitä työtä haet?
En ole vaativa ollenkaan, ihan kaikkea olen hakenut kaupanmyyjästä siivoojaksi. Lyhyesti sanottuna kaikkea, mitä paikkakunnalla on ollut tarjolla. Ainoastaan kahteen puhelinmyyntiin/telemarkkinointiin en ole hakenut tässä vuosien varrella, kun niistä olen kuullut pahaa, ja tuntuisi kyllä todella inhottavalta työ jossa pitää soitella ja pakkomyydä asioita ihmisille jotka haluaisivat puhelinmyyjien vain jättävän heidät rauhaan.
Suomessa on työvoimapula. Siinä ei paljon tarvisi työnantajan ihmetellä jos nuorella tai vähän vanhemmalla on jokin aukko CV:ssä. Ei elämä mene niin, että joka hetki on jotain ihmeen hyödyllistä tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin oman kaupunkini työpaikkoja selailemassa mol. Fi sivustolla. Kesätöitä edelleen aiuki palveluammateissa ja siivoustyössä paljon. Paljon myös muuta työtä.
Eli en ensin laita hakemusta, vaan soitan suoraan ennen kuin hakemuksen edes laitan?
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli en ensin laita hakemusta, vaan soitan suoraan ennen kuin hakemuksen edes laitan?
Käy katsomassa vielä ne työpaikat mol - sivustolta tai kerro mikä kunta.
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ainakin kaikkialla neuvotaan, että jos työkokemusta todella vähän/ei yhtään, niin kaikki tetit jne pitää kirjottaa cv:hen että siinä on edes jotain. Pitäiskö siis jättää pois? Vähän mietityttää että sitten cv:ssä on vain yksi yhden kk pituinen työjakso 9 vuoden takaa :/
Tuo koske teinejä, jotka hakevat kesätöitä. Ei aikuinen ihminen mitään tet-harjoitteluja cv:seen kirjoita.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on työvoimapula. Siinä ei paljon tarvisi työnantajan ihmetellä jos nuorella tai vähän vanhemmalla on jokin aukko CV:ssä. Ei elämä mene niin, että joka hetki on jotain ihmeen hyödyllistä tekemistä.
Suomessa ei ole työvoimapulaa, vaan pulaa palkanmaksuhalukkaista työnantajista. Älkää uskoko tuota vaalipropagandaa.
Tuo on erittäin yleistä. Mielenterveysongelmat ja muut haasteet etenkin nuorena. Olet koulussa joten ei mitään hätää. Sano rehellisesti, että oon halunnut keskittyä opintoihin ja opiskelija elämään.