Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kirjoittaa cv kun pitkä aukko työhistoriassa/ei paljon kokemusta

Alandra
26.04.2023 |

Olen 24v nuori nainen ja (kesä)työnhaku on tänäkin vuonna epäonnistunut. Olen hakenut vaikka minne, mutta en pääse edes haastatteluihin. Olen mielestäni sosiaalinen ja kyvykäs moneen, mutta epäilen, että kokemuksen puutteeni ja pitkä aukko työhistoriassa laittaa minut suoraan ei jatkoon -pinoon kun työnantajat käyvät hakemuksia läpi.
Opiskelen tällä hetkellä siis yliopistossa todella vaativaa alas, ja valmistun ensi vuonna. Ainoat "työkokemukseni" ovat vuodelta 2013 kaksi viikon pituista tet-jaksoa ja 2014 kuukauden pituinen kesätyö. Lapsuudenkotini oli hyvin väkivaltainen jne (lastensuojelut jne mukana) ja teininä minulla ei yksinkertaisesti ollut voimavaroja hakea kesätöitä, mutta 20v:stä eteenpäin olen joka vuosi hakenut töitä, mutten niitä saa.
Miten cv:stä saisi vähemmän "pelottavan" työnantajille, onko se mahdollista ollenkaan? Pitäiskö minun hakemuksissa selittää jotakin mikä selittäisi pitkä aukon työhistoriassa?
Lisäksi olen miettinyt, että ehkä hakemukseni ovat liian "korrekteja/kirjakielisiä", onko rennompi kirjotustyyli on hakemuksissa parempi kuin jämäkkä "itsensämyyntipuhe"?
Kaikki neuvot olisivat tarpeen.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin nuoren opiskelijan on helppo kuitata työkokemuksen puute sillä, että korona-aikana töitä ei ollut saatavilla samaan malliin kuin ns. normaaliaikana ja siksi keskityit pelkästään opiskeluun. Ja nehän ovat edenneet sinulla todella hyvään tahtiin, kun ole jo 24-vuotiaana valmistumassa. Ihan turhaan panikoit. 

Vierailija
42/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se vaativa ala, jota opiskelet ja pian valmistut?

Tämä olisi hyvinkin olennainen tieto neuvojen antamisessa. Voisi antaa suoraan vinkkejä alan harjoittelupaikoista jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halunnut sanoa, koska haluaisin minimoida sen riskin että tutut tunnistavat, mutta jos sillä on merkitystä niin psykologiaa opiskelen ja valmistun ensi vuonna psykologiksi.

Vierailija
44/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on apn suunnitelma tälle kesälle? Kesätyöthän on haettu ja jaettu jo kuukausia sitten.

Vierailija
45/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin tetit pois CV:stä. Kirjoittaisin koulutuksen, koulun ja maininnan viimeisen vuoden opiskelusta.

Lyhyt tiivistelmä CV:n alkuun, että olet reipas, tunnollinen, aloitekykyinen, sosiaalinen jmv.

Tee osio kielitaidosta.

Nätti pohja netistä ja edustava kuva itsestä.

Lopuksi tarkistat, ettei pahoja kielioppivirheitä löydy ja yhteystiedot ovat oikein.

Vierailija
46/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun opiskeluaikaani moni teki töitä tutkimusprojekteissa avustajana. Etenkin loppuvaiheen opiskelijan kannattaa ehdottomasti kysellä myös suoraan yliopistolta paikkoja harjoittelun muodossa. 

Vierailija
47/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos olet korkeakouluopiskelija, hae ihmeessä harjoittelutukea! Työnantaja suhtautuu heti paljon avoimemmin, kun tuki kattaa osan palkastasi. Toki sen pitää olla oman alan työ, mutta parempihan se nimenomaan on!

Vierailija
48/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun opiskeluaikaani moni teki töitä tutkimusprojekteissa avustajana. Etenkin loppuvaiheen opiskelijan kannattaa ehdottomasti kysellä myös suoraan yliopistolta paikkoja harjoittelun muodossa. 

Harjoittelutukea saa muuallekin kuin yliopiston omiin hommiin.

Vierailija
49/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tetit haluat mainita, niin jätä vuosiluvut pois ja kerro niistä hankkimasta osaamisesta ja kokemuksesta.

Vierailija
50/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alandra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halunnut sanoa, koska haluaisin minimoida sen riskin että tutut tunnistavat, mutta jos sillä on merkitystä niin psykologiaa opiskelen ja valmistun ensi vuonna psykologiksi.

Nyt sitten reippaasti käymään läpi kaikenlaiset terapiakeskukset jne. ja kyselemään assarin tms. paikkaa. Unohtamatta julkisen sektorin puolta. 

Vierailija
51/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alandra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi että silloin hyötyä voisi olla monista vapaaehtoistöistä, jos ei palkallisia löydy. Esim vapaaehtoisena päihde- tai mielenterveyskodeissa, "päiväkerhoissa", kodittomien asuntolassa, lasten parissa, auttavassa puhelimessa... luulisi tuolla alalla olevan super helppoa keksiä harjoittelupaikkoja jotka liippaavat omaa suuntautumista.

Vierailija
52/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harjoittelutukea saa muuallekin kuin yliopiston omiin hommiin.

En puhunut mitään harjoittelutuesta. Toin vain esiin yhden väylän, jonka kautta voi työllistyä. 

Vierailija
53/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin tetit pois CV:stä. Kirjoittaisin koulutuksen, koulun ja maininnan viimeisen vuoden opiskelusta.

Lyhyt tiivistelmä CV:n alkuun, että olet reipas, tunnollinen, aloitekykyinen, sosiaalinen jmv.

Tee osio kielitaidosta.

Nätti pohja netistä ja edustava kuva itsestä.

Lopuksi tarkistat, ettei pahoja kielioppivirheitä löydy ja yhteystiedot ovat oikein.

Hyvä apuväline tähän on Canva-niminen ilmainen verkkopohjainen ohjelma. Siellä on runsain mitoin erilaisia CV-pohjia, joihin on helppo täyttää omat tiedot ja muokata omanlaiseksi. 

Vierailija
54/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on apn suunnitelma tälle kesälle? Kesätyöthän on haettu ja jaettu jo kuukausia sitten.

Jatkan työpaikkojen seurailua, kyllä niitä silloin tällöin vielä putkahtaa vaikka kevät onkin jo pitkällä. Jos en töitä saa niin suoritan varmaan yhden ylimääräisen kurssin kesällä, niinkuin tähänkin mennessä, että saan edes jotakin produktiivista tehtyä.

Vierailija
55/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tetit haluat mainita, niin jätä vuosiluvut pois ja kerro niistä hankkimasta osaamisesta ja kokemuksesta.

EI EI JA EI. Tet-jaksot kuuluvat teinien kesätyöhakemuksiin. Sen jälkeen ne unohdetaan ihan kokonaan, jotta annetaan itsestä aikuismainen kuva. 

Vierailija
56/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö psykologi-opintoihin muka nykyisin enää kuuluu ollenkaan työharjoittelua? Ennen kuului. 

Vierailija
57/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trauma-taustainen psykologi kuulostaa kohtuullisen pelottavalta ajatuksena. 

Vierailija
58/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alandra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten reippaasti käymään läpi kaikenlaiset terapiakeskukset jne. ja kyselemään assarin tms. paikkaa. Unohtamatta julkisen sektorin puolta. 

Tätä en ole tehnytkään, katsonkin heti tänään onko täällä millaisia terapiakeskuksia jne. En ole "oman alan töihin" hakenut koska meille opiskeljoille iskostettu päähän se että ennen kuin opinnot ohi + puolen vuoden harkka (ja sitä kautta valviran vahvistukset lupaan harjoittaa ammattia) niin oman alan töitä ei saa ja turha hakea. Mutta voisinhan tosiaan yrittää selvittää jos jonnekin haluttaisiin juuri esim. jotain assaria.

Vierailija
59/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö psykologi-opintoihin muka nykyisin enää kuuluu ollenkaan työharjoittelua? Ennen kuului. 

Kuuluu, mutta nyt puhunkin kesätyöpaikoista. Opintojeni harkka minulla on ensi vuoden keväällä, siitä en olekaan puhunut, mutta jotkut kommentoijat ovat :)

Vierailija
60/82 |
26.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alandra kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu, mutta nyt puhunkin kesätyöpaikoista. Opintojeni harkka minulla on ensi vuoden keväällä, siitä en olekaan puhunut, mutta jotkut kommentoijat ovat :)

Puhuit työnhausta. Se kattaa muutakin kuin kesätyöt, joiden kanssa olet auttamattomasti myöhässä.