Miten kirjoittaa cv kun pitkä aukko työhistoriassa/ei paljon kokemusta
Olen 24v nuori nainen ja (kesä)työnhaku on tänäkin vuonna epäonnistunut. Olen hakenut vaikka minne, mutta en pääse edes haastatteluihin. Olen mielestäni sosiaalinen ja kyvykäs moneen, mutta epäilen, että kokemuksen puutteeni ja pitkä aukko työhistoriassa laittaa minut suoraan ei jatkoon -pinoon kun työnantajat käyvät hakemuksia läpi.
Opiskelen tällä hetkellä siis yliopistossa todella vaativaa alas, ja valmistun ensi vuonna. Ainoat "työkokemukseni" ovat vuodelta 2013 kaksi viikon pituista tet-jaksoa ja 2014 kuukauden pituinen kesätyö. Lapsuudenkotini oli hyvin väkivaltainen jne (lastensuojelut jne mukana) ja teininä minulla ei yksinkertaisesti ollut voimavaroja hakea kesätöitä, mutta 20v:stä eteenpäin olen joka vuosi hakenut töitä, mutten niitä saa.
Miten cv:stä saisi vähemmän "pelottavan" työnantajille, onko se mahdollista ollenkaan? Pitäiskö minun hakemuksissa selittää jotakin mikä selittäisi pitkä aukon työhistoriassa?
Lisäksi olen miettinyt, että ehkä hakemukseni ovat liian "korrekteja/kirjakielisiä", onko rennompi kirjotustyyli on hakemuksissa parempi kuin jämäkkä "itsensämyyntipuhe"?
Kaikki neuvot olisivat tarpeen.
Kommentit (82)
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se vaativa ala, jota opiskelet ja pian valmistut?
En halunnut sanoa, koska haluaisin minimoida sen riskin että tutut tunnistavat, mutta jos sillä on merkitystä niin psykologiaa opiskelen ja valmistun ensi vuonna psykologiksi.
Nyt sitten reippaasti käymään läpi kaikenlaiset terapiakeskukset jne. ja kyselemään assarin tms. paikkaa. Unohtamatta julkisen sektorin puolta.
Tätä en ole tehnytkään, katsonkin heti tänään onko täällä millaisia terapiakeskuksia jne. En ole "oman alan töihin" hakenut koska meille opiskeljoille iskostettu päähän se että ennen kuin opinnot ohi + puolen vuoden harkka (ja sitä kautta valviran vahvistukset lupaan harjoittaa ammattia) niin oman alan töitä ei saa ja turha hakea. Mutta voisinhan tosiaan yrittää selvittää jos jonnekin haluttaisiin juuri esim. jotain assaria.
Työn hakeminen ei ikinä ole turhaa. Ihmeellinen asenne teillä siellä yliopistossa, kun tuolla tavalla luodaan mielikuvaa, ettei töitä kannata tehdä jo opiskeluajoista lähtien. Jostain se on kuitenkin aloitettava ja jos saa sopivasti jalkaa oven väliin "alemmantason" töissä, on paljon helpompi saada oman alan töitä jatkossakin. Kaupan kassa on huomattavasti heikompi myyntivaltti oman alan töitä hakiessa kuin esim. vastaanottoapulainen psykologin toimistossa tai assistentti terapiakeskuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö psykologi-opintoihin muka nykyisin enää kuuluu ollenkaan työharjoittelua? Ennen kuului.
Kuuluu, mutta nyt puhunkin kesätyöpaikoista. Opintojeni harkka minulla on ensi vuoden keväällä, siitä en olekaan puhunut, mutta jotkut kommentoijat ovat :)
Puhuit työnhausta. Se kattaa muutakin kuin kesätyöt, joiden kanssa olet auttamattomasti myöhässä.
No sitten selitin huonosti, pahoitteluni. Ongelmia on ollut (kesä)töiden hakemisessa, harjoittelupaikan löytämisessä saamme yliopistolta paljon apua, ja sen löytymisen suhteen olen positiivisin mielin.
Ja en oikein arvosta vihjailuasi siitä, että olen "myöhässä kesätöiden hausta", olen hakenut kesätöitä tammikuusta saakka, päätin vain tänään kysyä täältä neuvoa, kun työtä en ole saanut :/
Ei tarvitse olla ilkeä.
En jaksanut lukea koko ketjua joten ehkä jo mainittu: osaamispohjainen cv. Siinä listataan ja perustellaan 3-10 taitoa tai vahvuutta joita sinulle on hakemaasi tehtävään, ja tähän yhteyteen listattaan koulutus ja työkokemus josta se taito/vahvuus on karttunut. Samalla aikajana rikkoutuu, ja työnantajan huomio keskittyy aukkojen aiheen siihen osaamiseen. Lopussa voi olla vielä se kronologinen, tiivis lista koulutuksista ja töistä, muotoilusta riippuen, mutta jos kaikki tulee mainittua jo taitojen yhteydessä, se ei ole välttämätöntä.
Tämä edellyttää vähän kykyä arvioida mitä taitoja/vahvuuksia itseltä löytyy ja mitä työnantaja odottaa.
Huolestuttava suuntaus, että opiskelijoita ei kehoteta enää työskentelemään opintojen ohella. Kyllähän se näyttää pahalta, että pitkälti aikuisella ihmisellä ainoa "työkokemus" on tet-työharjoittelu tai vuosi yläasteen oppilaskunnassa. Se haku "kaupqn kassalle" pitää aloittaa jo heti 18-vuotiaana, lähti opiskelemaan vai ei. Tuossa 24v iässä pitäisi jo olla vuosia työkokemusta minkä pohjalta lähdetään hakemaan oman alan harkkapaikkaa. Varsinaisiin asiantuntijatöihin vasta valmistumisen jälkeen, kun on jo edes vähän harkkakokemusta.
Valehtelet, että olet tehnyt jotain freelancer hommia. Virtuaaliassistentti tai jotain.
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halunnut sanoa, koska haluaisin minimoida sen riskin että tutut tunnistavat, mutta jos sillä on merkitystä niin psykologiaa opiskelen ja valmistun ensi vuonna psykologiksi.
Siinä tapauksessa voit jopa kääntää lapsuuden kokemukset vahvuudeksesi edellyttäen että olet oikeasti käsitellyt ne ja oppinut niistä.
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet, että olet tehnyt jotain freelancer hommia. Virtuaaliassistentti tai jotain.
Valehtelemaan en rupea, se on sekä väärin että voisi myöhemmin aiheuttaa oikeita ongelmia ja häpeää kun valheesta jää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa voit jopa kääntää lapsuuden kokemukset vahvuudeksesi edellyttäen että olet oikeasti käsitellyt ne ja oppinut niistä.
Tämä on mielestäni sellainen asia, jota voisin avata haastattelussa enemmän jos tilanne vaikuttaisi sopivalta, mutta hakemuksessa/cv:ssä en. Vaikka opiskelen psykologiaa, niin kyllä se silti varmasti ihmetystä aiheuttaisi jos alkaisin cv:ssä/hakemuksessa kertomaan väkivaltaisista vanhemmistani ja siitä miten se muokkasi lapsuuttani ja täten elämänsuuntaani.
- CV:ssä voit kertoa tärkeimmistä opintokokonaisuuksistasi ja mainita arvosanat etenkin jos ne ovat hyvät
- Kirjoita hakukirje jokaiseen paikkaan ja vastaa näihin kysymyksiin: miksi haet heille, mitä sinä osaat ja miten voit hyödyntää osaamistasi tässä tehtävässä
- Rankoista elämänkokemuksista ei kannata mainita yhtään mitään. Olet opiskellut tunnollisesti + korona, sillä selität aukon työhistoriassasi. Tähän tyyliin olen keskittynyt viime vuodet korkeakouluopintoihin, etenkin korona-aikana. Nyt olen erittäin motivoitunut XXX työstä, koska YYY
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelemaan en rupea, se on sekä väärin että voisi myöhemmin aiheuttaa oikeita ongelmia ja häpeää kun valheesta jää kiinni.
Isompi ongelma voi olla se, että et saa töitä. Ainoa ongelma tuossa on se, että jos jäät kiinni että et saa työpaikkaa, hyötynä se että kenties saat haluamasi työn. Mielestäni suurempi riski on olla valehtelematta. Työnantajatkin valehtelevat lähes aina ilmoituksissaan ja lupaavat parempaa mitä työ oikeasti on. Tietenkään aloille, joissa esim. ihmisten turvallisuus on kyseessä ei voi valehdella työkokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi hyvinkin olennainen tieto neuvojen antamisessa. Voisi antaa suoraan vinkkejä alan harjoittelupaikoista jne.
Kyllähän CV: ssä näkyy, mitä kouluja/ kursseja/ tutkintoja etc. olet käynyt; mitä opiskelet parhaillaan ja tietysti mahd. työkokemus. On aloja, jotka kiinnostavat työnantajia enemmän ja tällöin työtäkin on helpompi saada.
Asuinpaikkakunta tietty ratkaisee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi ongelma voi olla se, että et saa töitä. Ainoa ongelma tuossa on se, että jos jäät kiinni että et saa työpaikkaa, hyötynä se että kenties saat haluamasi työn. Mielestäni suurempi riski on olla valehtelematta. Työnantajatkin valehtelevat lähes aina ilmoituksissaan ja lupaavat parempaa mitä työ oikeasti on. Tietenkään aloille, joissa esim. ihmisten turvallisuus on kyseessä ei voi valehdella työkokemuksesta.
En sitten tiedä, olenko liian naiivi, mutta minua kauhistuttaa ajatus siitä että valehtelisin työkokemuksestani. Siis kirjottaisin esim. vain jonkun yrityksen ja että olin siellä esim. assarina 3kk, kun en ole ollut. Toimivatko useat ihmiset näin työmarkkinoilla?
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on mielestäni sellainen asia, jota voisin avata haastattelussa enemmän jos tilanne vaikuttaisi sopivalta, mutta hakemuksessa/cv:ssä en. Vaikka opiskelen psykologiaa, niin kyllä se silti varmasti ihmetystä aiheuttaisi jos alkaisin cv:ssä/hakemuksessa kertomaan väkivaltaisista vanhemmistani ja siitä miten se muokkasi lapsuuttani ja täten elämänsuuntaani.
Jokaisella meistä on omat "draamamme"elämässämme- kellä enemmän kellä vähemmän... Mielestäni niistä ei pidä ruveta kertoilemaan CV: ssä.
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sitten tiedä, olenko liian naiivi, mutta minua kauhistuttaa ajatus siitä että valehtelisin työkokemuksestani. Siis kirjottaisin esim. vain jonkun yrityksen ja että olin siellä esim. assarina 3kk, kun en ole ollut. Toimivatko useat ihmiset näin työmarkkinoilla?
Sanot vaikka, että olet ollut henkilökohtaisena assarina, jollekin yksityishenkilölle. Ja jos ne haluaa varmentaa asian annat vaikka kaverin numeron. Mietit toki sitten jotain tehtäviä mitä assarina oot tehnyt, jotain mitä osaat muutenkin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot vaikka, että olet ollut henkilökohtaisena assarina, jollekin yksityishenkilölle. Ja jos ne haluaa varmentaa asian annat vaikka kaverin numeron. Mietit toki sitten jotain tehtäviä mitä assarina oot tehnyt, jotain mitä osaat muutenkin tehdä.
Tai sanot, että olet ollut tutorina. Monet opiskelijat tekevät tuota.
Olet todella nuori eli sinulla ei sinänsä ole mitään aukkoja selitettävänä, kun olet kuitenkin opiskellut koko ajan: a) olet mennyt hetimiten lukion jälkeen opiskelemaan b) olet valmistumassa ajallaan. Sinuna panostaisin opintoihin kuuluviin harjoitteluihin ja graduun sekä näiden kautta verkostojen luomiseen ja työpaikan löytämiseen. Tulevaksi kesäksi voisit hakea töitä henkilöstövuokrausfirmoista tai vaikka markkinatutkimushaastattelijaksi, jos et muuta keksi. Kuten jo moni sanonut olet todennäköisesti hakenut suosittuihin paikkoihin. Älä laita mitään tet-harjoitteluita, vaan kerro rohkeasti hakevasi ensimmäistä työpaikkaasi. Voit painottaa omia ominaisuuksiasi ja mitä olet opinnoissa oppinut muutakin kuin sitä itse asiaa. Monessa työssä ihan kielitaito, kyky kirjoittaa tai seurata kirjallisia ohjeita ovat toivottuja taitoja sopivan luonteen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttava suuntaus, että opiskelijoita ei kehoteta enää työskentelemään opintojen ohella. Kyllähän se näyttää pahalta, että pitkälti aikuisella ihmisellä ainoa "työkokemus" on tet-työharjoittelu tai vuosi yläasteen oppilaskunnassa. Se haku "kaupqn kassalle" pitää aloittaa jo heti 18-vuotiaana, lähti opiskelemaan vai ei. Tuossa 24v iässä pitäisi jo olla vuosia työkokemusta minkä pohjalta lähdetään hakemaan oman alan harkkapaikkaa. Varsinaisiin asiantuntijatöihin vasta valmistumisen jälkeen, kun on jo edes vähän harkkakokemusta.
Öh, käytännössä 2020-2022 meni enemmän tai vähemmän pandemian kourissa ja vaikutti työpaikkoihin. Eli ap on juuri ja juuri päässyt lukiosta ja aloittanut opinnot ennen koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pitkä aukko tuossa iässä voi olla? Et kai tosissasi laita jotain tet-jaksoja siihen cv:hen?
Näin ainakin kaikkialla neuvotaan, että jos työkokemusta todella vähän/ei yhtään, niin kaikki tetit jne pitää kirjottaa cv:hen että siinä on edes jotain. Pitäiskö siis jättää pois? Vähän mietityttää että sitten cv:ssä on vain yksi yhden kk pituinen työjakso 9 vuoden takaa :/
Tuo koske teinejä, jotka hakevat kesätöitä. Ei aikuinen ihminen mitään tet-harjoitteluja cv:seen kirjoita.
Kannattaako laittaa kuntouttavaa tai työkokeilua? Jos jättää mainitsematta että ovat olleet työkokeilua tai kuntouttavaa, pyydetään todistuksia niin ei voi huijata että ovat olleet palkkatöitä. Vai pitäisikö jättää nuo pois kokonaan ja selittää olevansa itseään etsimässä Ghanassa noin kymmenen vuotta?
Oli kuuden vuoden aukko johtuen masennuksesta, kyseltiin siitä niin vastasin että sairastin syöpää. Sain työpaikan, ei kannata olla rehellinen haastatteluissa. Kilpailu on niin kovaa että pienet valheet on hyväksi, pääasia ettei huijaa osaamistaan, silloin voi joutua olemaan sormi suussa työpaikalla.
Ymmärrän pointtisi, mutta harva meistä on sellainen, jolla ei mitään traumataustaa olisi. Ja tosiaan minuun lapsuuten oli sellainen, että vanhempien välillä oli väkivaltaa päivittäin, mikä aiheutti itselle enemmän vain apattisuutta ja väsyneisyyttä. Mielenterveysongelmia ei itselläni siis ole koskaan ollut, vaikka joku niin spekuloi aikaisemmin. Väsyneisyys teininä oli minun "ainut ongelmani".
Ja jos helpottaa pelkojasi, olen erikoistunut neuropsykologiaan ja oikeuspsykologiaan.