Miten kirjoittaa cv kun pitkä aukko työhistoriassa/ei paljon kokemusta
Olen 24v nuori nainen ja (kesä)työnhaku on tänäkin vuonna epäonnistunut. Olen hakenut vaikka minne, mutta en pääse edes haastatteluihin. Olen mielestäni sosiaalinen ja kyvykäs moneen, mutta epäilen, että kokemuksen puutteeni ja pitkä aukko työhistoriassa laittaa minut suoraan ei jatkoon -pinoon kun työnantajat käyvät hakemuksia läpi.
Opiskelen tällä hetkellä siis yliopistossa todella vaativaa alas, ja valmistun ensi vuonna. Ainoat "työkokemukseni" ovat vuodelta 2013 kaksi viikon pituista tet-jaksoa ja 2014 kuukauden pituinen kesätyö. Lapsuudenkotini oli hyvin väkivaltainen jne (lastensuojelut jne mukana) ja teininä minulla ei yksinkertaisesti ollut voimavaroja hakea kesätöitä, mutta 20v:stä eteenpäin olen joka vuosi hakenut töitä, mutten niitä saa.
Miten cv:stä saisi vähemmän "pelottavan" työnantajille, onko se mahdollista ollenkaan? Pitäiskö minun hakemuksissa selittää jotakin mikä selittäisi pitkä aukon työhistoriassa?
Lisäksi olen miettinyt, että ehkä hakemukseni ovat liian "korrekteja/kirjakielisiä", onko rennompi kirjotustyyli on hakemuksissa parempi kuin jämäkkä "itsensämyyntipuhe"?
Kaikki neuvot olisivat tarpeen.
Kommentit (82)
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pitkä aukko tuossa iässä voi olla? Et kai tosissasi laita jotain tet-jaksoja siihen cv:hen?
Näin ainakin kaikkialla neuvotaan, että jos työkokemusta todella vähän/ei yhtään, niin kaikki tetit jne pitää kirjottaa cv:hen että siinä on edes jotain. Pitäiskö siis jättää pois? Vähän mietityttää että sitten cv:ssä on vain yksi yhden kk pituinen työjakso 9 vuoden takaa :/
Ei sinne tettejä kantsi laittaa jos kohta yliopistosta valmistuu.
Kerrot haastattelussa (jos kysytään) että sulla oli mielenterveysongelmia johtuen taustasta ja että olet hoitanut niitä ja keskittynyt opintoihin.
Hoidettu sairaus on meriitti verrattuna jonkun persun hoitamattomaan kuuppaan ja tet-työkokemukseen :).
Ja hei, 24 vuoden ikä jo kertoo ettet paljon olisi ehtinytkään töihin. Pandemia kuittaa 3 edellistä vuotta.
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että haet paikkoja, joihin on kova tunku. Kun hakemuksia on paljon, niin silloin karsitaan kovalla kädellä heti huomattava osa hakemuksista mappiin öö. Oletko kuinka vaativa sen suhteen, että mitä työtä haet?
En ole vaativa ollenkaan, ihan kaikkea olen hakenut kaupanmyyjästä siivoojaksi. Lyhyesti sanottuna kaikkea, mitä paikkakunnalla on ollut tarjolla. Ainoastaan kahteen puhelinmyyntiin/telemarkkinointiin en ole hakenut tässä vuosien varrella, kun niistä olen kuullut pahaa, ja tuntuisi kyllä todella inhottavalta työ jossa pitää soitella ja pakkomyydä asioita ihmisille jotka haluaisivat puhelinmyyjien vain jättävän heidät rauhaan.
Jos mitään ei tartu käteen, kannattaa mennä sinne puhelinmyyntiinkin. Paremmalta se CV:ssä näyttää kuin tyhjyys. Ja opit siellä hyviä työelämätaitoja, kuten paineensietokykyä, neuvottelutaitoja jne. Et sitten ole ihan lapanen, kun menet johonkin muualle töihin.
Kirjoita itelles työtodistus vaikka jostain nurmikon leikkuusta tai lehtien jakelusta Ei ne ala soittelemaan mihinkään ja kyselemään jos vuosia sitten ollut.
Ei kai kukaan laita jotain peruskoulun tetjaksoja aikuisen cvhen... SE raakkaa sinut pois koska on tosi outoa. Ei kukaan "oleta" nuorella olevan työkokemusta kuin enintään opiskeluaikaisista kesätöistä. Sun ainoa "aukko cvssä" on siis yliopiston aikaiset kesät, jotka voit selittää esim kesäopiskelulla. Nyt voisit yrittää löytää intern- tai muita harjoittelijan paikkoja ja ohjelmia, vaikka palkatta.
Vasta valmistumisen jälkeen alkaa "oikea aukko" jos et löydä mitään. Siihen siis kannattaa panostaa ja usein yliopistoilla on esim harjoittelumahdollisuuksia tai kanavia näihin internohjelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on työvoimapula. Siinä ei paljon tarvisi työnantajan ihmetellä jos nuorella tai vähän vanhemmalla on jokin aukko CV:ssä. Ei elämä mene niin, että joka hetki on jotain ihmeen hyödyllistä tekemistä.
Joo, hirveä pula kun avoimia työpaikkoja on kourallinen ja työttömiä työnhakijoita yli 200 000 :D:D:D:D
Nuo työttömät työnhakijat on juoppoja ja sairaita kouluttamattomia, jotka kuuluisi siivota eläkkeelle ja koulutuksiin. Kouluttamatonkin pääsisi Woltille ja kiinteistönhuoltoon vaan kun ei niitä muu kiinnosta kuin ryypiskely ja persuilu.
Koulutetuille on käyttöä kyllä sen verran että joudutaan ulkoa tuomaan. Otettaisiin myös kotimaasta jos suostuvat muuttamaan työn perässä :D
Eihän sinulla ole mitään ongelmaa. Työkokemuksen puute selittyy sillä, että olet opiskellut. Ei lähimaillekaan kaikki opiskelijat tee töitä samalla. Olet vielä hyvin nuori, joten on ihan ok, ettei sinulla ole työkokemusta. Itse sain ensimmäisen työpaikkani 26-vuotiaana valmistuttuani yliopistosta. Olen nyt 36v, joten kyse ei ollut muinaisesta kivikaudesta, jolloin töitä sai kävelemällä ovesta sisään :D Rauhassa vain. Kyllä niitä töitä löytyy kun osaat myydä itsesi. Ja älä laita niin tet-harjoitteluja mukaan, vaan painota CV siihen, mitä kursseja olet suorittanut. Niistä on paljon enemmän hyötyä tuossa vaiheessa itsesi myymisessä työnantajalle. Koeta rohkeasti myös oman alasi töitä äläkä rajaa hakemista vain kassatyöhön tms.
Vierailija kirjoitti:
Miten nuoret saa kokemusta jos kukaan ei palkkaa töihin?
Harjoittelijana jalka oven väliin ja siitä kampeaa sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on työvoimapula. Siinä ei paljon tarvisi työnantajan ihmetellä jos nuorella tai vähän vanhemmalla on jokin aukko CV:ssä. Ei elämä mene niin, että joka hetki on jotain ihmeen hyödyllistä tekemistä.
Joo, hirveä pula kun avoimia työpaikkoja on kourallinen ja työttömiä työnhakijoita yli 200 000 :D:D:D:D
Nuo työttömät työnhakijat on juoppoja ja sairaita kouluttamattomia, jotka kuuluisi siivota eläkkeelle ja koulutuksiin. Kouluttamatonkin pääsisi Woltille ja kiinteistönhuoltoon vaan kun ei niitä muu kiinnosta kuin ryypiskely ja persuilu.
Koulutetuille on käyttöä kyllä sen verran että joudutaan ulkoa tuomaan. Otettaisiin myös kotimaasta jos suostuvat muuttamaan työn perässä :D
Paskapuhetta. Meitä täysin työkykyisiä koulutettuja ihmisiä on työttömissä vaikka millä mitalla. Elä joskus elämää av:n ulkopuolellakin niin tutustut mm. käsitteeseen akateeminen työttömyys ja loppuu tuollainen stereotyyppinen paskanjauhanta.
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin oman kaupunkini työpaikkoja selailemassa mol. Fi sivustolla. Kesätöitä edelleen aiuki palveluammateissa ja siivoustyössä paljon. Paljon myös muuta työtä.
Ap soita suoraan muutamaan firmaan ja katso mitä tapahtuu.
Eli en ensin laita hakemusta, vaan soitan suoraan ennen kuin hakemuksen edes laitan?
Käy katsomassa vielä ne työpaikat mol - sivustolta tai kerro mikä kunta.
Katson ne päivittäin, ja haen kaikkii mitä löytyy, pohjois-karjalassa asun.
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen pitkä aukko tuossa iässä voi olla? Et kai tosissasi laita jotain tet-jaksoja siihen cv:hen?
Näin ainakin kaikkialla neuvotaan, että jos työkokemusta todella vähän/ei yhtään, niin kaikki tetit jne pitää kirjottaa cv:hen että siinä on edes jotain. Pitäiskö siis jättää pois? Vähän mietityttää että sitten cv:ssä on vain yksi yhden kk pituinen työjakso 9 vuoden takaa :/
Ei sinne tettejä kantsi laittaa jos kohta yliopistosta valmistuu.
Kerrot haastattelussa (jos kysytään) että sulla oli mielenterveysongelmia johtuen taustasta ja että olet hoitanut niitä ja keskittynyt opintoihin.
Hoidettu sairaus on meriitti verrattuna jonkun persun hoitamattomaan kuuppaan ja tet-työkokemukseen :).
Ja hei, 24 vuoden ikä jo kertoo ettet paljon olisi ehtinytkään töihin. Pandemia kuittaa 3 edellistä vuotta.
Sait persut mahtumaan tännekin, vautsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin sanottu, kuin tehty 🙄
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin oman kaupunkini työpaikkoja selailemassa mol. Fi sivustolla. Kesätöitä edelleen aiuki palveluammateissa ja siivoustyössä paljon. Paljon myös muuta työtä.
Eli en ensin laita hakemusta, vaan soitan suoraan ennen kuin hakemuksen edes laitan?
Laajenna katsomista muillekin työpaikkasivustoille, kuten Duunitoriin, Academic Workiin jne. Mollissa on vain minimaalisen pieni osa avoimena olevista työpaikoista. Itse sain korkeakouluharjoittelijan paikan tuolta Academic Workin kautta, vaikka olen ollut töissä vain hautuumaalla nurmikkoa leikkaamassa. Harjoittelijan paikkoihin pääsee helpommin kuin ns. tavallisiin töihin.
Eli sellainen kokonaiskuva ainakin tullut, että tet-jaksot heitän pois cv:stä?
Voiko hakemuksessa (ei cv:ssä) kuitenkin viitata tet-jaksoihin tarvittaessa? Nuo tet-jaksoni suoritin sellaisessa paikassa, että sain kokemusta mm. asiakaspalvelutyöstä, niin tämähän olisi varmaan maininnan arvoista jos vaikka myyjäntöitä hakee?
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommin sanottu, kuin tehty 🙄
Ei niitä töitä toki yrittämättä saakaan. Mutta eipä ole kukaan jäänyt kokonaan valmistumattakaan sen takia, että pakollinen harjoittelu puuttuu, joten aina kannattaa hakea. Siltikin, vaikka harjoittelu ei olisi pakollinen. Alkuun pari kuukautta palkatta ja siitä se sitten lähtee.
Mikä on se vaativa ala, jota opiskelet ja pian valmistut?
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laajenna katsomista muillekin työpaikkasivustoille, kuten Duunitoriin, Academic Workiin jne. Mollissa on vain minimaalisen pieni osa avoimena olevista työpaikoista. Itse sain korkeakouluharjoittelijan paikan tuolta Academic Workin kautta, vaikka olen ollut töissä vain hautuumaalla nurmikkoa leikkaamassa. Harjoittelijan paikkoihin pääsee helpommin kuin ns. tavallisiin töihin.
Unohtui mainita mutta katson siis duunitorit jne muutkin. Ainoastaan tuo academic work oli uusi minulle, mutta nopeasti kuin katsoin niin ei löytyny omalta paikkakunnalta hommia :/
Alandra kirjoitti:
Eli sellainen kokonaiskuva ainakin tullut, että tet-jaksot heitän pois cv:stä?
Voiko hakemuksessa (ei cv:ssä) kuitenkin viitata tet-jaksoihin tarvittaessa? Nuo tet-jaksoni suoritin sellaisessa paikassa, että sain kokemusta mm. asiakaspalvelutyöstä, niin tämähän olisi varmaan maininnan arvoista jos vaikka myyjäntöitä hakee?
T. Ap
Unohda ne tetit ihan kokonaan. Niillä ei aikuisten työelämässä tee yhtään mitään ja niistä kertominen vain korostaa sitä, ettei sinulla ole työkokemusta. Lisäksi luo vaikutelman, että olet joku 16v teini, joka hakee kesätyöpaikkaa. Kerrot asiakaspalvelutaidoistasi muulla tavalla. Jos jotain kannattaa nostaa niin kaikki haettavaan työhön liittyvät yliopistokurssit. Esim. myyntityöhön jotain markkinoinnin kursseja jne. Mitä ikinä opiskeletkaan.
Minä kuittasin viiden vuoden aukon cv:ssä kertomalla olleeni ulkomailla reppureissaamassa.
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alandra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtui mainita mutta katson siis duunitorit jne muutkin. Ainoastaan tuo academic work oli uusi minulle, mutta nopeasti kuin katsoin niin ei löytyny omalta paikkakunnalta hommia :/
No ei niitä paikkoja tietenkään sekunnissa löydy :D Mutta laita sinne sopivilla hakuehdoilla hakuvahti niin saat välittömästi ilmoituksen sähköpostiin, kun sopiva paikka tulee hakuun. Ei tarvitse jatkuvasti roikkua netissä vahtimassa.