Mitä pahaa siinä olisi, että opettaja olisi tiukka auktoriteetti?
Jonka sanomia sääntöjä täytyy totella. Tai jos ei tottele niin joutuu käytävälle, tunnin jälki-istuntoon tai pahimmillaan erotetaan koulusta vaikka viikoksi.
Eli tiukka kuri, mutta tietenkin vain sanallinen kuri. Seuraamuksineen. Tietenkin lasten täytyy tulla kuulluksi ja oman näkemyksen asioista saa esittää, mutta jos per seilee, kiusaa toisia tai häiriköi opetusta niin siitä saa rangaistuksen, esim nuo edellä mainitut.
Mitä pahaa tällaisessa koulussa olisi? Vastustaisiko vanhemmat sitä oikeasti? Vai siis miksi näin ei toimita kouluissa nykyään? Kuka estää sen, että opettaja voisi olla auktoriteetti?
Kommentit (107)
Juuri sen vuoksi kouluissa meno on mahdotonta, kun opettajilla ei ole enää mitään auktoriteettia tai valtaa. Ei hyvältä näytä näiden kauhukakaroiden tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Juuri sen vuoksi kouluissa meno on mahdotonta, kun opettajilla ei ole enää mitään auktoriteettia tai valtaa. Ei hyvältä näytä näiden kauhukakaroiden tulevaisuus.
Juuri tästä aloituksessani on kyse. Että miksi se on tuollaista. Ketkä haluaa, että opettaja ei voi olla auktoriteetti? Koska joku taho sen on runnonut nykyisenlaiseksi. Kun itse olin koulussa niin opettajat oli vielä auktoriteetteja. Mitä tahoa palveli sen tuhoa minen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
No ihan laki sen estää.
Ei laki (mikään laki) ole pyhä tai ikuinen. Sitä voidaan muuttaa, jos porukalla (enemmistö) niin päätetään.
Vierailija kirjoitti:
No ihan laki sen estää.
Miksi on haluttu sätää laki, joka estää opettajan auktoriteetin? Ketkä halusi sellaisen lain?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan laki sen estää.
Ei laki (mikään laki) ole pyhä tai ikuinen. Sitä voidaan muuttaa, jos porukalla (enemmistö) niin päätetään.
No eipä ole tähän tullut muutosta useampaan hallituskauteen ja aivan varmasti ei tule seuraavallakaan ja mikään "porukka" siitä ei päätä vaan eduskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan laki sen estää.
Miksi on haluttu sätää laki, joka estää opettajan auktoriteetin? Ketkä halusi sellaisen lain?
Ap
Siitä vaan kysymään eduskunnasta.
Se ei tee hyvää lapsille että opettaja on kuiva ja vihainen kuin autiomaa, kaikki koulupäivät. Pitää olla kukkia, kertomuksia ja lapsille hyvä esimerkki. Tottakai voi silti puuttua, jos tapahtuu joku katastrofi, sitä ennen jo. Opetella elämää, käytöstä. Osa lapsista oireilee kotiolojen vuoksi tai liikaa läksyjä, isä kittaa olutta. Ehkä lapset haluaisivat että heidän vointi otetaan huomioon ja yksilöllisiä toiveita kun mennään koulun ulkopuolelle tai liikunta.
No olisihan se kauheaa, jos opettaja olisi auktoriteetti.
Opettajahan voisi pistää häiriköt pihalle ja ottaa kännykät ja lelut pois lapsilta. Ja kaikkein pahinta: opettaja voisi ruveta ihan oikeasti opettamaan.
Vanhemmat eivät halua että heidän kultamussukoitaan komennellaan. Kotonakin saavat tehdä mitä haluavat, ettei vaan tule paha mieli ja ahdistu reppanat.
Opettajat onnistuu kyllä tarttumaan ihan vääriin asioihin, kuten jos joku alakoululainen kirjoittaa tieteellisen faktan kassiinsa.
Ei siinä mitään pahaa olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat eivät halua että heidän kultamussukoitaan komennellaan. Kotonakin saavat tehdä mitä haluavat, ettei vaan tule paha mieli ja ahdistu reppanat.
En ihan usko tätä. Olen äiti itsekin ja kyllä meillä kotona on tietyt säännöt ja niitä pitää noudattaa, jos ei noudata niin tulee seuraamuksia (ei mitään nurkassa seisottamista tai muuta vanhanaikaista, mutta seuraamuksia kuitenkin). Samoin on tuttavapiirini perheissä, kyllä lapsille on säännöt ja lasten täytyy totella ja vanhemmat on auktoriteettejä, rakastavia samalla tietenkin. Mutta ei mitään kavereita, jotka pelkää että lapselle tulee paha mieli. Uskon että näin on useimmissa perheissä Suomessa.
Ap
Itse pyrin olemaan tiukka auktoriteetti, vaikka kollegat eli nutturapäät eivät siitä pitäisikään.
Haluan turvata järkevän eli demokraattisen oppimisympäristön, jossa se hiljainen ja ujo liisa ja mattikin voivat turvallisesri ja täystehoisesti opiskella pelkäämättä joutuvansa kiusatuksi tai mölyapinakuoron nujertamaksi älyllisesti ja emotionaalisesti.
En häpeä ollenkaan, olen ylpeä miehisyydestäni.
Terveisin miesope
Kyllä tarvitaan kova kuri takaisin kouluun! Täytyy saada läimäyttää karttakepillä jos ei muuten mene perille. Ei minun nuoruudessa kuljettu puukot taskuissa koulussa! Kyllä on nyky nuoret pilattu täysin. Kaikki johtuu kurin puutteesta.
Muutos tulee, kun ihmisten ajatukset asiasta muuttuvat. Aikansa tuntui hienolta ja modernilta lisätä demokratiaa uusiin paikkoihin, nyt on todettu, että siinä meni lapsi pesuveden mukana, ja nyt pitäisi miettiä uutta kompromissia, jossa saataisiin molemmista hyödyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse pyrin olemaan tiukka auktoriteetti, vaikka kollegat eli nutturapäät eivät siitä pitäisikään.
Haluan turvata järkevän eli demokraattisen oppimisympäristön, jossa se hiljainen ja ujo liisa ja mattikin voivat turvallisesri ja täystehoisesti opiskella pelkäämättä joutuvansa kiusatuksi tai mölyapinakuoron nujertamaksi älyllisesti ja emotionaalisesti.
En häpeä ollenkaan, olen ylpeä miehisyydestäni.
Terveisin miesope
Kerrohan kannattaako vai vastustaako kollegakuntasi suurin osa sitä, että opettaja olisi selkeä auktoriteetti.
Kiinnostaa mitä opet keskimäärin aloitukseni aiheesta ajattelee. Toinen kysymys sitten kokonaan on osaanko opettaja olla auktoriteetti. Tämä aloitus ei nyt koske sitä taitoa vaan lupaa ja oikeutta olla auktoriteetti. Ap
Olen tuoreena opettajana pyrkinyt toimimaan noin. Ehkä kun kokemusta tulee lisää, omaa asennetta voi vähän höllätä, mutta huomasin heti alussa, että jos antaa vapauksia tai painaa huonoa käytöstä villaisella, tilanne vain eskaloituu. Nyt olen sitten aika tiukka opettaja, mutta kuitenkin mukava ja pyrin huomaamaan hyvän työskentelyn ja käytöksen.
Kurinpidollinen väkivalta takaisin kouluihin!
Tukkapöllyä, luunappeja ja karttakeppiä sormille! Oppivatpa riehumaan, ruojat!
Ja jos jotkut teinit päättävät uhota takaisin, niin turpiin vaan ja onnea!
Kyllä pian tullaan taas järkiinsä!Ei voi kauaan jatkua tämä lasten kurittomuus.Kun minä olin nuori niin piiska viuhui!
No ihan laki sen estää.