Aviomies tyytymätön elämäänsä
Meillä on ollut joulusta asti jonkinlainen parisuhdekriisi päällä. Ollaan yritetty selvittää sitä ja tuoda lisää läheisyyttä suhteeseemme, joka oli pahasti väljähtynyt. Lapset on jo aikuisia ja meillä on lapsenlapsikin. Ollaan 5-kymppinen pariskunta.
Käytännössä minä kyselen ja puhun omista tunteistani ja yritän saada miestä puhumaan omistaan. No tänään hän sitten avautui sen verran, että on ollut tyytymätön elämäänsä jo kymmenen (10!) vuotta! Mitään ei ole kuitenkaan asiasta sanonut tänä aikana. Osaltaan on tyytymätön, koska minä olen hankala (haluan puhua tunteista esim) mutta syyttää enemmän itseään, kun on niin saamaton ettei ole tehnyt mitään haaveidensa toteuttamiseksi. Hänellä on ihan tavallisia haaveita, matkustelu, liikunnan harrastaminen esimerkkeinä. Hän on tyytymätön pääasiassa itseensä. Hänen mielestään meillä menee hyvin, kun teemme jotain mukavaa yhdessä ja hän saa olla itsekseenkin.
Vaadinko nyt ihan mahdottomia, kun haluaisin keskustella hänen kanssaan hieman syvällisempiä kuin vaikkapa mitä tehtäisiin ruuaksi? Emme ole kyllä koskaan olleet mitään kovin syvällisiä, mutta haluaisin asian muuttuvan. Minusta tuntuu, etten tunne miestäni enää ollenkaan. En esimerkiksi tiennyt mitään hänen haaveistaan tai millaiseksi hän on kokenut elämänsä. Kuinka voisin tietää, jos hän ei puhu?
Onko miehet yleensäkin samanlaisia? Hän on käytännössä sanonut, että tämmöinen hän on eikä muuksi muutu, hän ei tiedä riittääkö se minulle. En tiedä minäkään. Tuntuu, että mies haluaisi olla enimmäkseen itsekseen koska aina puhuu omasta ajasta. Hän ei ole koskaan asunut yksin, joten nytkö se sitten kostautuu? Ei kuitenkaan halua erota, haluaa olla yhdessä kanssani ja aina ajatellessaan tulevaisuutta näkee minut siinä. Näin sanoi.
Onko tämä nyt 5-kympin kriisiä molemmilla, joka menee ohi ajastaan? Onko kellään ollut samanlaista ja kuinka selvisitte?
Kommentit (396)
Yleensä ottaen se on kauhistus miehelle, jos nainen haluaa keskustella - todennäköisesti on valitusta luvassa.
Nyt pieni tuumaustauko ja omaa tilaa molemmille, jonkinlainen irtiotto.
Silti sopimus yhdessä olosta, mutta itsenäisesti. Kun happea on saatu, voi palata uudelleen yhteen jos tahtoa riittää.
Mies selvästi vaihtaa kohta nuorempaan vaimoon. Ei se jaksa aloittajan jurnutusta.
Mies on tyytymätön itseensä. Hän haluaa harrastaa liikuntaa ja matkustaa. Tue häntä näissä tai harrastakaa yhdessä, jos hänelle sopii.
Vaatimus puhumisesta voi tuntua painostavalta. Mies on vähäpuheinen luonnostaan. Kun hän voi paremmin ja on toteuttanut haaveitaan, ehkä hän puhuu vähän enemmän. Toivottavasti voit rakastaa häntä sellaisena. Olette sitoutuneet avioliittoon.
Tuo hyvin tyypillistä miehille, että ei osaa keskustella syvällisiä. Tuskin saat häntä tässä suhteessa muuttumaan. Toisaalta jos eroat, niin on aika pieni todennäköisyys sille, että löytäisit suhteen, jossa tämä asia olisi paremmin.
Toi kriisi tulee melkein kaikille jossain vaiheessa, oli se ikä nyt mikä tahansa. Ihan normaalia. Älä sotkeennu asiaan liikaa, ellei mies sitten halua puhua siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo hyvin tyypillistä miehille, että ei osaa keskustella syvällisiä. Tuskin saat häntä tässä suhteessa muuttumaan. Toisaalta jos eroat, niin on aika pieni todennäköisyys sille, että löytäisit suhteen, jossa tämä asia olisi paremmin.
Mitä se syvällinen on? Oliko tuo syvällistä, että olisi halunnut käydä matkalla, ja nyt harmittaa kun ei tullut koskaan mentyä?
Meidän pitää keskustella = Kuuntele samoja jaarituksiani sadatta kertaa.
Ok, asia ymmärretty. En siis yritä enää ja jätän miehen rauhaan. Eiköhän hän sitten ilmoita minulle, jos hänen ajatuksensa eron suhteen muuttuu. Itse en halua erota, joten jatkossa keskustelen vain normikaupassakäynnit ja ruuanlaitot.
Ap
No jos hänellä on haaveena matkustelu niin ehdota yhteistä matkaa. Tai vaikka sitäkin että lähtee yksin matkalle. Tai jos teillä on mökki niin lähtee edes sinne yksin saunoamaa, grillaamaan, kalastamaan jne. Saattaa tarvita omaa aikaa jotta pää selkiäisi.
-mies
Vierailija kirjoitti:
Ok, asia ymmärretty. En siis yritä enää ja jätän miehen rauhaan. Eiköhän hän sitten ilmoita minulle, jos hänen ajatuksensa eron suhteen muuttuu. Itse en halua erota, joten jatkossa keskustelen vain normikaupassakäynnit ja ruuanlaitot.
Ap
Onko teillä ollenkaan yhteisiä kiinnostuksenkohteita? Voisitteko keskustella uutisista, historiasta, maantieteestä, eri maiden kulttuurista, luonnosta/ympäristöstä, tekniikasta tms? Jos kaipaat aiheita jotka eivät liiku vain arkipuuhien parissa, niin kompromissi voisi olla joku tuollainen "syvempi" aihe, joka ei kuitenkaan ole yhtä henkilökohtainen.
Vierailija kirjoitti:
No jos hänellä on haaveena matkustelu niin ehdota yhteistä matkaa. Tai vaikka sitäkin että lähtee yksin matkalle. Tai jos teillä on mökki niin lähtee edes sinne yksin saunoamaa, grillaamaan, kalastamaan jne. Saattaa tarvita omaa aikaa jotta pää selkiäisi.
-mies
Hän haluaisi olla nimenomaan kotona, yksin. Mieluusti vaikka koko viikonlopun. Se, että hän on yksin kotona paljon kun minä olen töissä, ei riitä. Hänellä on enemmän vapaapäiviä kuin minulla, joten luonnollisesti hän on enemmän kotonakin kun minä. Mutta lisää pitäisi saada olla. Kun kysyin, mihin sitten menen, hotelliinko, niin ei tietenkään.
Ja tosiaan erota ei halua, vaikka haluaisi olla enemmän yksin. En tajua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-mies
Hän haluaisi olla nimenomaan kotona, yksin. Mieluusti vaikka koko viikonlopun. Se, että hän on yksin kotona paljon kun minä olen töissä, ei riitä. Hänellä on enemmän vapaapäiviä kuin minulla, joten luonnollisesti hän on enemmän kotonakin kun minä. Mutta lisää pitäisi saada olla. Kun kysyin, mihin sitten menen, hotelliinko, niin ei tietenkään.
Ap
Ja yhteinen matka on tulossa, ei halua lähteä matkalle yksin tai kaverin kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-mies
Ap
Mites toi seksielämä? Sehän voi olla aika tärkeää miehelle, että olisi sitä edes silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-mies
ApMites toi seksielämä? Sehän voi olla aika tärkeää miehelle, että olisi sitä edes silloin tällöin.
Se on kyllä tärkeää minullekin. Valitettavasti miehelleni ei niin tärkeää, itse olen siis halukkaampi. Mieluusti harrastaisin seksiä pari kertaa viikossa, miehelle riittää pari kertaa kuukaudessa.
Ap
Mies on kyllästynyt sinuun ap. Miksi se on niin vaikeaa myöntää ja erota?
Anna olla. Turha pusertaa. Muistuta kertaalleen ettei murheita tarvitse patoa.