Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitkä lenkkarit mielestänne hyvät pitkille kävelyille

Vierailija
25.04.2023 |

Kävelen säännöllisesti 2-6h lenkkej, en pysty enää juoksemaan kun lonkat meni aikanaan urheilu-uralla. Olen nyt ostamassa uusia lenkkareita pidemmille kävelyille. Viimeiset olleet Adidas Ultraboostit(eka malli), Hoka Onet ja Sauconyn Freedomit. Kaikki olleet ok hyviä, nyt haluaisin koittaa jotain muita tossuja. Ehdotuksia? Maastoon löytyy jo kengät(adidas terrex).

Tulee käveltyä niin paljon, että kenkiä kyllä kuluu aila tiuhaan tahtiin, joten ei ihan superkalliita viitsisi ostaa. Urheiluaikana käytin treenijuoksukenkinä Asicsia.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mihin kengän takaosa sijoittuu jalassa, kengän pitäisi olla ergonominen, ei hiertävä.

Vierailija
22/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokmannilta ostin aikanaan Core-Tex -tyyliset retkeilykengät ja hyvin toimineet. Tulee kilometrejä viikossa keskimäärin 70km.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joiden lesti istuu käyttäjälle.

Teineille merkki on tärkeä, aikuiselle istuvuus.

Vierailija
24/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisia on kävelykengät, kun nuo Hokathan on tarkoitettu juoksemiseen ja aina varoitellaan, että ei saisi kävellä juoksukengillä? Itse kyllä kävelen Hokilla, kun mikään kävelykenkä ei tunnu hyvältä .

Vaelluskengät ovat pahemmat kuin kumisaappaat. Nokian mustat ja pitkävartiset kumisaappaat ovat oikeastaan aika hyvät.  Vaelluskengissä en pysty tasapainottamaan itseäni nilkoilla ja kun polvet ja jalkapohjat ovat muutenkin paskana, niin ne rasittuvat vain enemmän.  Parhaiten kävelen metsässä ja huonoiten asfaltilla. Asfaltilla tulee liikaa  toistoa.

Olen vuosien varrella koittanut jos minkäkinlaisia kenkiä, mutta juoksukengät on itsellekin olleet parhaat kävelyyn. Se voi olla kyllä tottumiskysymyskin, kun olen entinen pitkänmatkanjuoksija.

Vierailija
25/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan jalkaan sopivat.

Vierailija
26/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä liputan MBT-kenkien puolesta, siis aitojen, ei minkään jäljitelmien. Tämäkin on yksilöllistä. Pääsin lonkkakivuista näillä keinupohjakengillä.

Vierailija
27/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju, kiitos.

t. ei ap

Vierailija
28/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän hakemisen jälkeen löytyi Brooksilta malli, joka käy mun käpälään.  Jos mahdollista, kannattaa ostaa lenkkarilta joltain, joka osaa arvioida, millaiset sun jalalle on sopivat.  Brooksin edustajalla oli sellainen askelmittaus, jossa katsoi mun kvelyn ja jalan muodon.

Vierailija
29/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jalkaongelmaisena käytän nykyään vain Skechersejä. Arch fit ja wide-lesti niin mahtuu vaivasenluutkin eikä kipeydy kantapää kun on hyvä iskunvaimennus.

Mulle ei sopinut, odotin noilta paljon. Nyt on Adidaksen Solarglidet. 70-100km viikossa ei tuota ongelmia.

Vierailija
30/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niiden pakko olla perinteiset lenkkarit?

Itse kävelen tosi paljon ja minulla on nahkakengät, joissa on pitävä pohja. Caterpillar, Timberland ja Ecco tekee myös hyviä kävelyyn sopivia kenkiä. Itse pidän siitä, että nahka todellakin muotoutuu jalan malliin, jos ne ovat siis täysinahkaiset ja myös nahkavuoriset.

Myös igi&co ja nero giardini tekee hyviä kenkiä kaupunki/kävelytie kävelemiseen.

Vierailija
31/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap mennä liikkeeseen sovittamaan ja ne mitkä istuu parhaiten. Myyjältä voi myös kysyä apua. Itselläni on ollut kävelykäytössä Skechers arch fit ja olen ollut niihin tyytyväinen.

Vierailija
32/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelylenkkarit, siis sellaiset, jotka on tehty kävelemiseen eikä juoksemiseen.

Parhaat  olivat Reebokin kävelylenkkarit. Toisia samanlaisia ei enää löytynyt, kun nuo hajosivat. Istuivat hyvin jalkaani ja niillä oli tosi hyvä kävellä.

Vierailija
33/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan makuun parhaat olleet Adidaksen Terrexit. Kuumat kesällä, mutta pisin lenkki noilla ollut 42km, eikä tullut jalat kipeiksi. Goretexit, joten sadekaan haittaa

Vierailija
34/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersportin on hyvät.  Nimeä en muista.

Vierailija
35/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jalkaongelmaisena käytän nykyään vain Skechersejä. Arch fit ja wide-lesti niin mahtuu vaivasenluutkin eikä kipeydy kantapää kun on hyvä iskunvaimennus.

Näitä aloin käyttämään kun plantaarifaskiitti iski. Vaiva ei ole uusiutunut mutta jalkineet jäivät jokapäiväiseen käyttöön.

Vierailija
36/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovalla alustalla ja pitkillä lenkeillä on hyvä olla jaloille pehmustetta ja nestettä sisäisesti nivelten voiteluun.

Vierailija
37/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivalla ilmalla ja tasaisella alustalla minusta keveät, ohutpohjaiset ja hengittävät kengät ovat mukavat. Vaikka joku Nike Flex Experience 11 run tyylinen kenkä. (Usein tarjouksessa 50-60 euroa.)

Sadekelille tai metsäpoluille sitten polkujuoksukengät tai vaelluskengät. Kivisillä tai juuria täynnä olevilla poluilla on hyvä olla pohjapanssaria ja kärjessä varpaille vähän suojaa.

Vierailija
38/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hokalta löyty malli, oisko ollu joku clifton 9 tms, jossa oli selkeästi joustavin ja pehmein pohja. Se oli mulle tärkeetä koska painoa on reilu 100kg ja polvet rikki ja alaselkäkin vihottelee ja varsinkin oikea pohje jumittaa helposti. Noilla pystyy kävelemään, kaupunkilomilla on tullu käveltyä kuusikin tuntia ja noin 10km päivän aikana eikä ole ollut isompia ongelmia.

Kovemmat kengät kipeyttää helposti nykyään jalat ja selänkin.

Onko hoka hyvä vaivaisenluu jalassa?

Vaivaisenluulle on hoitona varpaaneerottaja, kts lankarullamalli. Pysyy varvasvälissä pitämättäkin ja estää vaivan pahenemisen. Myös poikittaisholvituki joka nostaa isovarpaan tyviniveltä auttaa.

Leveä kenkä, wide fit.

Vierailija
39/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelvaivaisille tietysti mahdollisimman joustava, juoksukenkä.

Altralla on zerodrop mallia.

Vierailija
40/47 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hokalta löyty malli, oisko ollu joku clifton 9 tms, jossa oli selkeästi joustavin ja pehmein pohja. Se oli mulle tärkeetä koska painoa on reilu 100kg ja polvet rikki ja alaselkäkin vihottelee ja varsinkin oikea pohje jumittaa helposti. Noilla pystyy kävelemään, kaupunkilomilla on tullu käveltyä kuusikin tuntia ja noin 10km päivän aikana eikä ole ollut isompia ongelmia.

Kovemmat kengät kipeyttää helposti nykyään jalat ja selänkin.

Onko hoka hyvä vaivaisenluu jalassa?

Vaivaisenluulle on hoitona varpaaneerottaja, kts lankarullamalli. Pysyy varvasvälissä pitämättäkin ja estää vaivan pahenemisen. Myös poikittaisholvituki joka nostaa isovarpaan tyviniveltä auttaa.

Leveä kenkä, wide fit.

Pelkästään varpaanerottaja ei riitä. Tarvitsen myös sellaisen kengän missä tyvinivelen ei tarvitse tehdä niin paljon työtä kävellessä, sen ei tarvitse yrittää liikkua kun se ei liiku.