Miksi sokeri- ja rasvaveroa vastustetaan? Onhan tupakallakin tupakkavero. Eikös se ole kaunista, että yhteiskunta yrittää estää meitä tuhoamasta terveyttämme epäterveellisillä elämäntavoilla, kun emme siihen itse pysty?
Turha tulla urputtamaan, että jokaisen herkuttelu ja terveys on oma asia, kun kuitenkin nämä itsensä sairaaksi syöneet ovat heti roikkumassa yhteiskunnan varoin toimivan sairaalan ovenkahvassa ja sitten työkyvyttäminä hoidattavat ja elättävät itseään verovaroin.
Todella hienoa, että verottaja pitää meidän veronmaksajien puolta ja holhoaa näitä, jotka eivät itse pysty vastuuta elämästään kantamaan.
Kova vero vaan kaikelle sokerille ja rasvalle! Ehdottomasti kannatan!
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sitten lasketaan kasvispohjaisten proteiinituotteiden hintoja.
Rautalääkkeet ja B12-vitamiini halvemmalla, että köyhälläkin kasvissyöjällä on sitten mahdollisuus pitää itsensä kunnossa.
Köyhä kasvissyöjä on hyvä ja hieman joustaa periaatteistaan rahatilanteen niin vaatiessa. Sekasyöjä ei vitamiinilisiä tarvitse ja kun syö kohtuullisesti kala ja lihatuotteita, ei niistä haittaakaan ole.
Laittaisivat vegaanituotteet ankarasti verotetuiksi. Mistä ihmeen myrkyistä ja mistä asti roudattuja ovat nämä erikoistuotteet?
Siis kuten kotimaiset härkäpaputuotteet?
Enpä ole nähnyt vegaanien ostavan tuoreita tai kuivattuja härkäpapuja kaupasta.
Minä ostan välillä vaikka olen ihan sekasyöjä. typerää väittää, että jotain ei osteta, kun itse ei näe. Et sinä kuitenkaan niin tarkkaan jaksa jokaisen ostoksia kyylätä, että kaiken näkisit.
Rasva, sokeri ja jauhot ovat perusraaka-aineita kaikessa (teollisessa)ruuanvalmistuksessa. Näiden verotuksen nosto siirtyy suoraan tuotteiden hintoihin ja siis kuluttajille: selkosuomeksi: kaikki einekset, puolivalmisteet, leipä, lihat ja lihajalosteet tulevat kallistumaan. Sama käy sitten tietysti myös niille raaka-aineille kauppojen hyllyssä, esim: levitteet (voi, margariinit), jauhot, pastat, sokeri. Tämä on keino nostaa ruuan hintaa perustelemalla se terveysvaikutuksilla. Kulutustottumukset muuttuvat, mutta myös myynti laskee, seuraa katevaje. Pian onkin sitten pakko nostaa juuresten ja vihannesten hintaa, että saadaan katteet täyteen. Ovelaa, eikö totta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin kannatan. Eläinrasvojen haitoista on niin paljon tietoa, että on ihan käsittämätöntä, ettei niitä jo veroteta enempää. Ja sama koskee sokeria.
t. ylipainoinen vegaani, joka ei syö sokeria (= makeisia, pullia, limsoja jne)
Hei ylipainoinen vegaani. Paljonko käyttämissäsi vegaanituotteissa on rypsiöljyä? Entä muita omega6 rikkaita siemenöljyjä? Ne kovettaa sun verisuonet yhtä tehokkaasti kuin tupakointi. Tutkimustietoa löytyy mutta elintarviketeollisuuden vaikutus on liian suuri jotta niistä voitaisiin oikeasti käydä keskustelua. Kyllä ne eläinrasvojen kolesterolit tarttuu sinne suoniin jos ne ensin raiskaa kasvisrasvoilla tai tupakalla. Jos taas olisit syönyt pelkkiä eläinrasvoja etkä tupakoisi niin olisit terveempi.
Paljon, ja käytän rypsiöljyä myös paistamiseen. Rypsiöljyn omega-arvo on parempi kuin monien muiden öljyjen. Suosittelen sinullekin ravitsemustieteen perusopintoja avoimessa yliopistossa YouTuben selaamisen sijaan, ei maksa paljon mitään ja oppii paljon.
Eikö parempaa irronnut vegaanilta? Hieman olen pettynyt mutta ymmärtäähän sen että ravinnon heikkoudesta seuraa mielenheikkous.
Se että dissaa jonkun lähteen vain sen formaatin takia on aika heikkoa hei. Oli sitten kyseessä youtube, podcasti, aikakauslehti, radio-ohjelma sillä ei ole mitään merkitystä tiedon luotettavuuden kannalta. Kaikkiin mahtuu toki sontaa mutta tärkeintä on ymmärtää mihin lähteen tieto perustuu.
Jos olisit käynyt oikeaa yliopistoa saattaisit olla oivaltanut sen mitä 99% tutkijoista on ymmärtänyt. Yliopistosta saa vain pohjan mistä ponnistaa. Tiedämme paljon mutta emme todellakaan kaikkea. Ja tutkittua tietoa tulee koko ajan lisää. Ja lisää tutkimusta tarvitaan.
Omasta yo-tutkinnostani on jo pari vuosikymmentä, sekin tieto on vanhentunut jo moneen kertaan. Siihen aikaan ei ollut yhtä kattavasti kaikkea tietoa kaikkien saatavilla. Kuten Elon Musk on todennut nykyaikana ei tutkinnoilla ole enää samaa merkitystä kuin ennen koska kaikki tutkittu tieto on vapaasti saatavilla ja sen omaksumiseen ja ymmärtämiseen ei suoranaisesti tarvita tutkintua, älykkyyttä toki.
Linkkaamani youtube video on neurologi David Perlmutterin kanavalta. Hänellä on ihan oikea yliopistotutkinto, tieteellisiä julkaisuja, useita julkaistuja bestseller kirjoja on fellow sekä hallituksen jäsen America College of Nutrition:ssa. Ei tietääkseni ole tosin käynyt avoimen yliopiston luennoilla.
Hän on itse verrannut omaa koulutustaan ja poikansa saamaa koulutusta huomauttaen että nykyään lääkäriopiskelijat saavat holistisemman koulutuksen ja ymmärryksen myös tautien syiden, elämäntapa vaikuttimien ym. vaikutukseen. Eivätkö ole niin rajoittuneita kuin vanhat nyt johdossa olevat patut jotka ymmärtää vain oireen ja sitä helpottavan lääkkeen päälle. Ennenkuin tuo uusi sukupolvi on päässyt johtaviin asemiin ei tosin ravitsemussuosituksetkaan päivity kunnolla. Sama sukupolvien ketju tosin jatkuu senkin jälkeen.
Olen kyllä tutustunut Perlmutterin kirjoittamiin kirjoihin ja julkaisuihinkin. Mutta täällä on paljon hyödyllisempää antaa ihmisille tietoa esim youtube videon muodossa kuin kehottaa lukemaan muutama sata sivua aineistoa tai osallistumaan avoimen luennoille.
Älä hämäänny en yritä tässä vanhaa vegaania vakuuttaa mistään. Ihmisten on hyvä ymmärtää se että veganismi siinä missä muutkin ismit on ideologia. He näkevät kaiken vain tämän ideologian lävitse ja suodattavat siihen sopimattoman. Maailman voi vain pelastaa muutenkin kuin oman terveytensä kustannuksella.
Tottakai siellä avoimessa opetetaan että rypsiöljyn on täydellistä. Todellisuudessa viimeisimmän tutkitun tiedon valossa vain omega3 tarvitaan paljon enemmän suhteessa omega6:een, kuin mitä vanhat suositukset ovat, ninenomaan kumoamaan o6:n haittavaikutuksia. Samasta syystä ihmisiä kehotetaan syömään antioksidantteja, vähentämään mm. rypsiöljyn aiheuttamien hapettumistuotteiden syntymistä verenkierrossa. Nämä vapaat radikaalit ovat mitkä kovettavat verisuonet niin että niihin tulee tukkeumia. Mm sen vuoksi on hyvä syödä paljon kalaa mistä saa omega3a ennemmin kuin käyttää omega6 pitoista rypsiöljyä.
Koska läskit ei tykkää kasviksista
Itse käytän oliiviöljyä lähinnä, en sinänsä siemen- tai kasviöljyjä, eli olen asiassa aika puolueeton. Tieteellistä näyttöä kasvi- ja siemenöljyistä huutelijoille kuitenkaan ei juuri ole. Kyseessä on lähinnä nykyajan influencereiden toistama juttu, jolla hömpäytetään hyväuskoisia, jotka sitten toistavat samoja fraaseja tämän kaltaisilla foorumeilla. Ja lähinnä ärsyttää kun kuulijoiden seassa on aina muita hyväuskoisia.
Jengi myös aina lukee kirjoja, katsoo YouTube-videoita yms. sen sijaan, että lukisi oikeasti niitä tutkimuksia. Sanonkin aina, että lukekaa tutkimuksia, älkää kirjoja. Voin minäkin kirjan kirjoittaa, ei se mitään tarkoita.
Mitä tieteellinen näyttö meille kertoo?
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1933287414003444
https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa1800389
https://www.ahajournals.org/doi/pdf/10.1161/CIRCULATIONAHA.114.010236
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0735109715046914
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0140673622001222
Meillä on paljon hyvää ihmisdataa, joka tukee sitä, että kun "kova" eläinrasva korvataan kasvirasvalla, sydänsairausten riski laskee. Minulla ei siis ole mitään tunnesidettä asiaan sinänsä. Ja jos joskus tulee todistusaineistoa kasvi- ja siemenrasvojen haitallisuudesta, muutan mieltäni. En vaan ole tietoinen sellaisesta tällä hetkellä. Ja pahimmassa tapauksessa ihmisten perusteeton pelottelu johtaa huonoihin terveysvinkkeihin, jotka joku kuitenkin ottaa vakavasti.
Yleensä tämä tämmöinen influencer-logiikka toimii niin, että tuijotetaan puusilmäisesti yksittäisiä mekanismeja, joista vedetään perättömiä johtopäätöksiä; oikeasti ainoastaan lopputulosdatalla on merkitystä.
Itse osaan pyöritellä negatiivisia mekanismeja liittyen ihan mihin vaan:
Runsas rasvansyönti, erityisesti tyydyttyneen rasvan, voi vähentää virtausvälitteistä laajentumista - virtausvälitteisen laajentumisen väheneminen on riskitekijä sydän- ja verisuonitaudeille.
Proteiini lisää mTOR-aktivaatiota - mTORin yliaktiivisuus liittyy syöpään.
Liikunta lisää tulehdusta, lisää reaktiivisten happilajien määrää, lisää verenpainetta, lisää sydämen sykettä - kaikki nämä asiat ovat haitallisia asioita sydänterveyteen liittyen.
Älä siis syö mitään, äläkä myöskään urheile, sillä negatiivisia asioita tapahtuu. Tottakai tämä on nyt siis vain hömppää, koska kaikkeen liittyy näiden mekanismien lisäksi myös liuta muita mekanismeja, ja kaikkien mekanismien summa johtaa varsinaiseen lopputulokseen, joka on se olennainen asia.
Sokereita ja rasvoja on kaikkialla, joten veroperusteet ovat epämääräiset. Voipaketti haittaverottomana, sipsipussi ei vai miten se menee? Häkää, tervaa ja nikotiinia ei. Lisäksi vaikutukset terveyteen - ei paskankaan vertaa. Tupakointi vähentyi ensin, kun sen vaarallisuus kävi selväksi. Sen jälkeen kun sen myyntiä ja polttomahdollisuuksia alettiin rajoittamaan kunnolla. Hinta ei ole ongelma kuin korkeintaan persaukisille.
Sitäpaitsi kun mikään ruoka ei itsessään lihota enempää kuin toinen, kyse on vaan kalorimääristä. Ja mikään ruoka ei oikeissa määrin ole "epäterveellistä", kyse on aina ihan vaan kontekstista. Itse kehonrakennusta ja kestävyysurheilua harrastavana tarvitsen ruokia kuten karkkipusseja ja suklaata yms. ihan vaan saadakseni kaloritarpeet täyteen, jotta voin ylläpitää lihasmassaa. Tuntuisi epäreilulta, että joutuisin maksamaan rasva- ja sokeriveroa kun oma terveys on ihan hallinnassa ja arvot hyviä.
Vero pitäisi asettaa vain kasvisrasvalle sillä liha ja eläinrasva ovat nykyihmisen luontainen ruokavalio. On erittäin haitalliset seuraukset jos ruokavaliosta saa liikaa proteiinia ja liian vähän eläinrasvaa.
Sokerille todellakin uusi terveyshaittavero. Loppuisi se sokerin turha lisääminen ruokiin ja juomiin.
Esimerkiksi alkoholittomat oluet joihin on lisätty sokeria ovat kauheaa kuraa.
Vierailija kirjoitti:
Sokerille todellakin uusi terveyshaittavero. Loppuisi se sokerin turha lisääminen ruokiin ja juomiin.
Kuvitteletko oikeasti, että valmistusprosesseja aletaan muuttamaan? Siitä olen kyllä varsin samaa mieltä, että valmisteita makeutetaan liikaa ja totutetaan makuaistia makeaan muiden makujen kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ja kaltaisesti vatipäinen idioottivajakki ei ilmeisesti mitenkään ymmärrä jättää niitä sokeroituja oluita kauppaan, jos niitä ei himoveroteta järjettömästi?
Tuo vero ei auta mitään. Se siirtää vain valmistajat sokerista makeutusaineisiin. Ja itseni hankkimaan yhä enemmän tuotteita ulkomailta. En minä tälläkään hetkellä himoverotuimpia Suomesta osta.
Tommosilla veroilla ole mitään vaikutusta. Sokeriaddikti tekee herkkunsa vaikka itse aina tulee alennuksia mistä voi ostaa kilokaupalla. Joka asiaan yritetään aina ruoskaa ja raippaa.
Miksi kaljan hinta sit laski. Ois saanut laittaa vaikka euron lisää tölkille hintaa. Viinapulloille vois laittaa helposti 10e lisää mut ei ylläpidetään vaan juopottelukulttuuria. Tuore pressakin ryyppäs heti puhelimensa kadoksii. Hieno maan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaljan hinta sit laski. Ois saanut laittaa vaikka euron lisää tölkille hintaa. Viinapulloille vois laittaa helposti 10e lisää mut ei ylläpidetään vaan juopottelukulttuuria. Tuore pressakin ryyppäs heti puhelimensa kadoksii. Hieno maan.
Ei kiitos. Meillä on jo nyt koko EU:n korkein olutvero sekä alkoholivero. Ei mitään järkeä.
Itse enkä moni muukaan ole noita vuosikausiin ostanut Suomesta nykyhinnoinkaan. Haluatko tosiaan kaiken rahan menevän ulkomaille?
Kohtuus pitää olla kerjätessäkin, kuten myös verotuksessa. Meidän kaikki alkoholiverot on ylittäneet kohtuuden jo kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen juopottelukulttuuri on nimen omaan saatu aikaan ja menestyksekkäästi ylläpidettyä kielloilla, rajoituksilla sekä hintaholhouksella. Se ei ikinä tule muuttumaan veronkorotuksilla.
Jaa eli hoikka tarkoittaa nykyään anorektikkoa?