Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sokeri- ja rasvaveroa vastustetaan? Onhan tupakallakin tupakkavero. Eikös se ole kaunista, että yhteiskunta yrittää estää meitä tuhoamasta terveyttämme epäterveellisillä elämäntavoilla, kun emme siihen itse pysty?

Lihavuusvero
25.04.2023 |

Turha tulla urputtamaan, että jokaisen herkuttelu ja terveys on oma asia, kun kuitenkin nämä itsensä sairaaksi syöneet ovat heti roikkumassa yhteiskunnan varoin toimivan sairaalan ovenkahvassa ja sitten työkyvyttäminä hoidattavat ja elättävät itseään verovaroin.

Todella hienoa, että verottaja pitää meidän veronmaksajien puolta ja holhoaa näitä, jotka eivät itse pysty vastuuta elämästään kantamaan.

Kova vero vaan kaikelle sokerille ja rasvalle! Ehdottomasti kannatan!

Kommentit (196)

Vierailija
161/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen on että kovia rasvoja ei tarvitsisi ylipäätään vähentää vaan lisätä jos ei ensin kovetettaisi ihmisten verisuonia "hyvillä" kolesterolia alentavilla rasvoilla. Rypsinviljely on täällä vain niin laajamittaista ettei voida rehellisesti puhua rypsin (eikä muidenkaan siemenöljyjen haitoista). Niissä on paljon enemmän elimistössä hapettuvia aineita kuin vailla voissa. Ja jopa myrkyllisiä aldehydejä kuten hne. Nämä kovettavat ihmisten verisuonet niin että se ldl-kolesteri tukkii suonet. Ja aiheuttavat paljon muitakin sairauksia. Tutkimuksia löytyy useita tältä vuosituhannelta mutta ravintosuositukset vain pysyy viime vuosituhannella politikoinnin seurauksena ja ihmisten terveyden kustannuksella.

Heikkilän Huuhaata. Rypsiöljyssä nimenomaan on hyvä omegasuhde, parempi kuin esimerkiksi oliiviöljyssä. Haitat liittyvät uppopaistamiseen:

"Kun öljyjä kuumennetaan korkeisiin lämpötiloihin kuten uppopaistaessa, herkät monityydyttymättömät rasvahapot hapettuvat, härskiintyvät.

Varsinkin ellei frittausrasvaa vaihdeta taajaan, siihen syntyy liuta toksisia hajoamistuotteita: muun muassa aldehydeja kuten formaldehydi ja 4-hydroxynonenaali, joka on niin myrkyllinen, että sen tutkimiseen on perustettu oma, seksikkäästi nimetty kansainvälinen klubi 4-HNE Club."

Kun öljyä ei kuumenna savuamispisteeseen asti eikä käytä uudelleen, niin ei ole mitään syytä vältellä rypsiöljyä. Meillä se toimii paistoöljynä, salaattiin laitetaan extra virgin oliiviöljyä (joskus maun vuoksi avokado- tai pähkinäöljyjä) ja omegalisänä otan lusikallisen pellavansiemen- tai camelinaöljyä.

Vierailija
162/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin kannatan. Eläinrasvojen haitoista on niin paljon tietoa, että on ihan käsittämätöntä, ettei niitä jo veroteta enempää. Ja sama koskee sokeria.

t. ylipainoinen vegaani, joka ei syö sokeria (= makeisia, pullia, limsoja jne)

Sä väität treenaavasi tuntikausia päivässä ja silti olet täällä aina heti kommentoimassa, jos joku tekee jonkun ylipainoon liittyvän ketjun...

Ei kun tuo on joku toinen, se olen minä se vegaanitreenihirmu. Nyt en ole voinut treenata, olen ollut koronassa ensimmäistä kertaa. Sykemittari varoittelikin jo liiallisesta treenaamisesta, se voi kuulema johtaa sairastumiseen. No minähän en uskonut ja sitten sairastuin...

Vaan ei siinä mitään, ostin USAlaiselta valmentajalta tonnin urheilukoulutuksen kesäksi, tässä odottelen innolla että paranen niin pääsee opiskelemaan lisää liikuntaa :)

Juu, syökäsen tässä lounaaksi tulista kasviswokkia ja ihmettelen samalla kun makkaranpurijat kehuskelevat elintavoillaan ja kuinka eivät ikinä sairastu itse vaikka mättävät roskaruokaa eivätkä oikein jaksa liikkuakaan, mitäs meinasit telkusta itse tänään katsella sohvaltasi? Mitäs napostelet? Kiinnostelee kun itsellä ei ole telkkua eikä sohvaa :D

Mitä hittoa :D Juuri joku tässä ketjussa sössöttää, että lihansyönti lihottaa ja samaan aikaan ketjuun ilmaantuu kaksi ylipainoista vegaania :DDDDD

Olen aivan varma, että jos mennään kysymään omenavartaloiselta suomalaiselta mieheltä, onko hän kasvattanut mahansa lihalla vai vihanneksilla, niin vastaus on liha. Katsokaapa itse grillikaudella pallovatsaisten miesten ruokakoreja.

t. Toinen niistä vegaaneista

Miksi vaihtoehdot olisivat vain nuo? Entäs esim. leipä ja kalja?

Suurin osa ihmisistä on niin tyhmiä ja aivopesun sokaisemia, että ne oikeasti uskovat, että nimenomaan liha ja rasva lihottavat. Ainahan sitä puhutaan, että lihavat syövät liikaa "rasvaisia ruokia ja lihaa". Ja joku sitten vielä uskoo tuon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin kannatan. Eläinrasvojen haitoista on niin paljon tietoa, että on ihan käsittämätöntä, ettei niitä jo veroteta enempää. Ja sama koskee sokeria.

Hei ylipainoinen vegaani. Paljonko käyttämissäsi vegaanituotteissa on rypsiöljyä? Entä muita omega6 rikkaita siemenöljyjä? Ne kovettaa sun verisuonet yhtä tehokkaasti kuin tupakointi. Tutkimustietoa löytyy mutta elintarviketeollisuuden vaikutus on liian suuri jotta niistä voitaisiin oikeasti käydä keskustelua. Kyllä ne eläinrasvojen kolesterolit tarttuu sinne suoniin jos ne ensin raiskaa kasvisrasvoilla tai tupakalla. Jos taas olisit syönyt pelkkiä eläinrasvoja etkä tupakoisi niin olisit terveempi.

Paljon, ja käytän rypsiöljyä myös paistamiseen. Rypsiöljyn omega-arvo on parempi kuin monien muiden öljyjen. Suosittelen sinullekin ravitsemustieteen perusopintoja avoimessa yliopistossa YouTuben selaamisen sijaan, ei maksa paljon mitään ja oppii paljon.

Vierailija
164/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö voisi vaan verottaa lihavia, suonensa rasvoittaneita tai korkeasta verenpaineesta kärsiviä?

Osa pystyy syömään hiilareita ja rasvaa ihan normaalisti, paino on ok, elintavat muuten ok. Ihan hassua, että heidän pitäisi maksaa korkeampaa veroa, vaikka mitä väärinkäyttöä tai seuraamuksia terveydelle ei ole.

Taipumus korkeaan verenpaineeseen voi olla perinnöllistä. Lihavuusveroa voisin kannattaa, porukka vaan terveystarkastukseen ja puntarille vuosittain ja vero% kasvaa BMI 25:n ylittävältä osalta asteittain. 

Tämä ei ole oikeudenmukainen. Itsellä BMI 35 ja koko ikäni olen syönyt terveellisemmin kuin muut, minua pidetään ortorektikkona kun en syö koskaan makkaroita tai ravintolakebabbeja tai pizzoja enkä kahvipöydässäkään mitään.

Minun mielestäni makkaran, pizzojen, pikaruokien, herkkujen, sokeristen ja suolaisten, leivonnaisten, kovien rasvojen eli juustojen, voin ja lihajalosteiden syömisestä tulisi rangaista ylimääräisellä verolla.

Nythän jo kaikki ostokset tulevat etukorteille ja sieltä näkee kuinka paljon on ostanut lihaa, makeisia tai heviä  Nämä tiedot suoraan verottajalle. Heviä ja kasvisruokaa ostaville verohelpotuksia, makkaranystäville lisämaksut. Pikaruokaloista ostot vain henkkaria vastaan ja tiedot verokarhulle.

Joka 3. teistä joka omahyväisesti ajattelee että vain itsensä lihaviksi syöneet sairastuvat, minä en ainakaan sairastu ikinä kun elän niin terveellisesti, sairastuu syöpään, vielä useampi diabetekseen ja muihin sairauksiin joiden johdosta voitte lihoa.

Syöpä, diabetes ja muut sairaudet eivät lihota. Mistä ihmeestä sä ton repäsit ? Oletko asettanut itsesi kaikkien muiden yläpuolelle? Tulet tippumaan ja rajusti vielä muiden kuolevaisten tasolle. Aika koulii ihmistä.

Vierailija
165/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö voisi vaan verottaa lihavia, suonensa rasvoittaneita tai korkeasta verenpaineesta kärsiviä?

Osa pystyy syömään hiilareita ja rasvaa ihan normaalisti, paino on ok, elintavat muuten ok. Ihan hassua, että heidän pitäisi maksaa korkeampaa veroa, vaikka mitä väärinkäyttöä tai seuraamuksia terveydelle ei ole.

Taipumus korkeaan verenpaineeseen voi olla perinnöllistä. Lihavuusveroa voisin kannattaa, porukka vaan terveystarkastukseen ja puntarille vuosittain ja vero% kasvaa BMI 25:n ylittävältä osalta asteittain. 

Tämä ei ole oikeudenmukainen. Itsellä BMI 35 ja koko ikäni olen syönyt terveellisemmin kuin muut, minua pidetään ortorektikkona kun en syö koskaan makkaroita tai ravintolakebabbeja tai pizzoja enkä kahvipöydässäkään mitään.

Minun mielestäni makkaran, pizzojen, pikaruokien, herkkujen, sokeristen ja suolaisten, leivonnaisten, kovien rasvojen eli juustojen, voin ja lihajalosteiden syömisestä tulisi rangaista ylimääräisellä verolla.

Nythän jo kaikki ostokset tulevat etukorteille ja sieltä näkee kuinka paljon on ostanut lihaa, makeisia tai heviä  Nämä tiedot suoraan verottajalle. Heviä ja kasvisruokaa ostaville verohelpotuksia, makkaranystäville lisämaksut. Pikaruokaloista ostot vain henkkaria vastaan ja tiedot verokarhulle.

Joka 3. teistä joka omahyväisesti ajattelee että vain itsensä lihaviksi syöneet sairastuvat, minä en ainakaan sairastu ikinä kun elän niin terveellisesti, sairastuu syöpään, vielä useampi diabetekseen ja muihin sairauksiin joiden johdosta voitte lihoa.

Kukaan siis yhtään kukaan ei ole turvassa vakavilta sairauksilta. Ei auta omasta mielestä kaikkia muita terveellisemmin syöjiä saatikka himourheilijoita ja tavallisia joka päivä kuntoilevia.

Painon pudotus normaalilukemiin on aina terveyden ja nivelten sekä lonkkien kannalta paras suoja. Ettei tarvitse apuvälineitä liikkumiseen ennen aikojaan.

Ei ole turvassa. Olen itse himourheilija ja tosiaan ortoreksiaan taipuvainen ja minulla on amerikkaan asti kuulutettu terveysintoilijan maine. Sairastuin syöpään ja lihoin sen jälkimainingeissa. Minulle syöpähoidot aiheuttivat liikuntakyvyttömyyttä, olin siis pitkiä aikoja etten pystynyt nousemaan sängystä enkä kävelemään ilman rollaattoria. Nyt kun kivut ovat helpottaneet, olen pystynyt palaamaan liikunnan pariin melkein täydellä teholla ja paino on alkanut putoamaan. Kivut eivät johtuneet ylipainosta vaan kivut aiheuttivat ylipainoa.

Suurin osa syöpiksellä ja vertaisryhmissä nähdyistä ihmisistä oli normaalipainoisia. Mietipä itsekin: Kylie Minoque, Arja Koriseva, Sari Essayah, Pirkko Mannola, Astrid Swan, sheryl Crow, Nancy Reagan, Cynthia Nixon. Ei tule mieleen yhtään ylipainoista rintasyöpään sairastunutta.

Vierailija
166/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähän siis ei ole mikään muu kuin yksi tapa kerätä lisää verotuloja, jotka EIVÄT tule menemään mihinkään kansallisen terveyden parantamiseen.

Ettekö te koskaan opi? Poliitikot sanovat yhtä ja tekevät toista. Haaskaavat rahoja miten haluavat ja jotkut teistä tolloista haluaa lapioida lisää rahaa näille kansan hyväksikäyttäjille?

Kasvattakaa aivot. Hallintoon ei ole koskaan luottamista ennen kuin tuloksia on saatavilla

Vierailija
167/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpä, diabetes ja muut sairaudet eivät lihota. Mistä ihmeestä sä ton repäsit ? Oletko asettanut itsesi kaikkien muiden yläpuolelle? Tulet tippumaan ja rajusti vielä muiden kuolevaisten tasolle. Aika koulii ihmistä.

Kyllä minut syöpähoidot ja -lääkkeet lihottivat. Lue edellinen viesti.

Kyllä te haukkujatkin ja kiusaajatkin tulette vielä tippumaan meidän muiden kuolevaisten tasolle. Ette ole muita terveempiä ihmisiä siksi että ette ole ylipainoisia.

Vierailija
168/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En täysin vastusta sitä - siitä voisi olla hyötyä, jos toteutettaisiin järkevästi.

Epäterveellisempi on hämmentävästi usein halvempi kuin terveellisempi vaihtoehto. Esimerkiksi sokerittomat/vähäsokeriset/ei lisättyä sokeria - yms.tuote on usein kalliimpi kuin sokerisempi, esim. Murot, granolat jne. Sama eineksissä - niissäkin usein se edes jonkin verran terveellisempi tuote myös maksaa enemmän.

Itse mietin sitä, että pystyisikö asian toteuttamaan jotenkin niin, että epäterveellisen ruoan hinta nousisi (vaikka sen veron avulla), mutta samalla terveellisen ruoan hinta saataisiin alemmas? Voisiko siihenkin vaikuttaa sitten vaikka verotuksella?

Koska monen tuotteen suhteen se hintaero terveellisemmän ja epöterveellisemmän välillä on sen verran iso nyt, että luulen, että se huonompi vaihtoehto on mahdollisen herkkuveron jälkeen edelleen halvempi kuin terveellisempi tuote. Ja jos on rahasta tiukkaa, ihminen päätyy ihan sen hinnankin perusteella usein siihen edullisempaan tuotteeseen.

Vierailija
169/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä väität treenaavasi tuntikausia päivässä ja silti olet täällä aina heti kommentoimassa, jos joku tekee jonkun ylipainoon liittyvän ketjun...

Ei kun tuo on joku toinen, se olen minä se vegaanitreenihirmu. Nyt en ole voinut treenata, olen ollut koronassa ensimmäistä kertaa. Sykemittari varoittelikin jo liiallisesta treenaamisesta, se voi kuulema johtaa sairastumiseen. No minähän en uskonut ja sitten sairastuin...

Vaan ei siinä mitään, ostin USAlaiselta valmentajalta tonnin urheilukoulutuksen kesäksi, tässä odottelen innolla että paranen niin pääsee opiskelemaan lisää liikuntaa :)

Juu, syökäsen tässä lounaaksi tulista kasviswokkia ja ihmettelen samalla kun makkaranpurijat kehuskelevat elintavoillaan ja kuinka eivät ikinä sairastu itse vaikka mättävät roskaruokaa eivätkä oikein jaksa liikkuakaan, mitäs meinasit telkusta itse tänään katsella sohvaltasi? Mitäs napostelet? Kiinnostelee kun itsellä ei ole telkkua eikä sohvaa :D

Liha maistuu, mutta sohva ei. Tänään on ohjelmassa 1,5 h fartlek (juoksulenkki). Eilen uin pari kilsaa. Viikonloppuna edessä 4 h pitkis, kun kesäkuun alussa olisi maraton. Kello kertoo, että kunto kasvaa koko ajan ja harjoitustaso on sopiva. Vappuna ohjelmassa grillattu makkarabuffet ja itse tehty perunasalaatti. Kaveriksi vaikka valkkaria. Katsos, kun syö tarpeeksi, niin jaksaa kaikenlaista.

No sehän on hyaä että jaksat hieman liikkua! UInti on rentouttava ja mukava harrastus sekin. Mutta voisit vähän vähentää makkaran syömistä ja viinin lipittelyä niin säilyisit terveempänä etkä rasittaisi terveydenhuoltoa. Viinamakkarasydämellä on aika vaarallista juoksennella maratoneja, saattaapi lenkki katketa kesken sydänkohtaukseen. Oletko ajatellut että hieman terveellisempi ruokavalio voisi tukea juoksuharrastustasi? Vaihda makkara papupihviin ja perunasalaatista jätät majoneesin pois ja laitat tilalle yrttejä, paljon herkullisempaa!

Ai niin mutta kun sinulla ei ole itsekuria pysytellä viinoista ja makkaroista erossa...voi voi...

Miten sen nyt sitten ottaa. Kumpi meistä on normaalipainoinen ja terve? Olen reilu 50-vuotias ja ainoa rasitukseni terveydenhuoltoon on ollut yksi raskaus ja synnytys. Sulla sen sijaan on hiukan eri meininki. Enkä yhtään ihmettele, että elimistösi sairastui. Vuosien järjetön ylitreenaus ja kaiken maailman mehipaastot (joita olet täällä aktiivisesti mainostanut) rikkovat kenet tahansa. Mulla on oikein hyvä itsekuri, kiitos vaan, mutta välttelen ehdottomuuksia ja otan rennosti. Syön mielelläni kasvisruokaa, enkä todellakaan juo sitä viiniä usein, mutta kuten sanottu, en saa hepuleita siitä, että juhlin ystävien kanssa viinilasin kera.

Se että olet terve ei ole sinun omaa ansiotasi vaan silkkaa hyvää tuuria. Jos syöt makkaraa ja viiniä niin et voi todellakaan kehuskella terveillä elämäntavoillasi. Olet vasta 50, sinulla voi hyvinkin olla kehittymässä syöpäkasvain sisälläsi. Käsittämättömän leuhka ja ylimielinen olet.

Sitten kun olet sytostaattitiputuksessa niin muistapa silloin kuinka ylimielinen olit. Tai kun oma lapsesi sairastuu syöpään.

Vierailija
170/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä te haukkujatkin ja kiusaajatkin tulette vielä tippumaan meidän muiden kuolevaisten tasolle. Ette ole muita terveempiä ihmisiä siksi että ette ole ylipainoisia.

Kyllä se olet sinä, joka täällä kiusaa meitä sekasyöjiä ja kehottaa elämään järjetöntä kituelämää, jotta pysyisimme terveenä. Hehkutat jotain itsekuria ja samalla olet itse monisairas, jonka kroppa on täysin sekaisin. Kellokin huutaa ylirasitusta, mutta sinä se vaan jatkat. Sanoisin, että sun riskit sydänkohtaukseen on ihan todelliset.

Vierailija
171/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En täysin vastusta sitä - siitä voisi olla hyötyä, jos toteutettaisiin järkevästi.

Epäterveellisempi on hämmentävästi usein halvempi kuin terveellisempi vaihtoehto. Esimerkiksi sokerittomat/vähäsokeriset/ei lisättyä sokeria - yms.tuote on usein kalliimpi kuin sokerisempi, esim. Murot, granolat jne. Sama eineksissä - niissäkin usein se edes jonkin verran terveellisempi tuote myös maksaa enemmän.

Itse mietin sitä, että pystyisikö asian toteuttamaan jotenkin niin, että epäterveellisen ruoan hinta nousisi (vaikka sen veron avulla), mutta samalla terveellisen ruoan hinta saataisiin alemmas? Voisiko siihenkin vaikuttaa sitten vaikka verotuksella?

Koska monen tuotteen suhteen se hintaero terveellisemmän ja epöterveellisemmän välillä on sen verran iso nyt, että luulen, että se huonompi vaihtoehto on mahdollisen herkkuveron jälkeen edelleen halvempi kuin terveellisempi tuote. Ja jos on rahasta tiukkaa, ihminen päätyy ihan sen hinnankin perusteella usein siihen edullisempaan tuotteeseen.

Esimerkkinä vielä: jos haluan joskus herkutella, ostan yleensä irtokarkkia.

Lähikaupassani olisi irtomyynnissä myös niitä suklaapähkinöitä jne. (mitä monessa paikassa siis nykyään myös myydään irtomyyntinä irtokarkkien tapaan), ja joskus mietin, että voisin ottaa välillä niitä, sillä ovat todella hyviä ja ehkä vähän terveellisempiä kuin karkit (eivät nekään nyt tietenkään mitään terveyspommeja, joita kannattaisi jatkuvasti syödä, mutta silti varmasti parempi vaihtoehto kuin karkki).

Mutta vähätuloisena päädyn silti usein niihin karkkeihin, koska kilohinnassa on noin 10 euron ero. Karkkeja saa about 7 € kilohintaan, nuo pähkinät jne 17€/kg.

Se 100 g karkkipussi, jonka yleensä ostan, on siis noin 70 senttiä, kun pähkinäpussi olisi 1,7€.

Juu tiedän, ei mikään tähtitieteellisen iso summa tuo pähkinäpussinkaan hinta, mutta jos ottaa huomioon kaikki muutkin ostokset, kyllä se vain tuntuisi lompakossa, jos ostaisi aina sitä terveellisempää.

Ja tiedän myös, terveellinenkin ruoka voi olla myös edullista joissakin tapauksissa, ja syönkin paljon mm. juureksia, esimerkiksi porkkanaa. Ja ruokaa itse tekemällä toki säästää usein ja saa tehtyä sitä terveellisempää kuin einekset.

Siitä huolimatta on myös tuotteita, joita on ostettava "valmiina" ja joissa se epöterveellisemmän tuotteen hinta on usein selvästi pienempi.

Vierailija
172/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sitten lasketaan kasvispohjaisten proteiinituotteiden hintoja. 

Rautalääkkeet ja B12-vitamiini halvemmalla, että köyhälläkin kasvissyöjällä on sitten mahdollisuus pitää itsensä kunnossa.

Jos tarkoitat kasvispohjaisilla proteiinituotteilla erilaisia tekolihoja, niin niille saisi mätkäistä melkoisen haittaveron.

Pavut ja linssit sellaisenaan ovat halpoja jo nyt.

Kannatetaan näille tekolihoille yms. pitää saada haittaverot ja ne ovat kaukana luonnollisesta prosessista...

Onneksi oikeat lihat ovat luonnollisia, kuten kotimainen meetvursti: Ainesosat: viljaporsaanliha, silava, jodioitu suola, dekstroosi, mausteet (valkopippuri, kardemumma), aromi, maltodekstriini, hapettumisenestoaine E 300, säilöntäaine natriumnitriitti.

Tai lenkkimakkara: suomalainen liha (porsas, nauta), vesi, suomalainen koneellisesti erotettu porsaanliha, perunajauho, kamara, silava, jodioitu suola, naudan rasva, muunnettu tärkkelys, stabilointiaine (E450), dekstroosi, lihaproteiini, mausteet (mm. korianteri), perunakuitu, aromit, arominvahvenne (E621), hapettumisenestoaine (askorbiinihappo), säilöntäaine (E250).

(Ja joo, arvaan jo, että palstalaiset eivät suinkaan syö kumpaakaan vaan vain täyslihaa ja siitä itse valmistettuja ruokia...)

Niin, en mä nyt ainakaan mistään meetvurstista tee riisin seuraksi kastiketta.

Ja leivän päällekin siivutat vain itse paistettua lihaa...

Mä en syö leipää niin en tarvi päällisiäkään.

Vierailija
173/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sitten lasketaan kasvispohjaisten proteiinituotteiden hintoja. 

Rautalääkkeet ja B12-vitamiini halvemmalla, että köyhälläkin kasvissyöjällä on sitten mahdollisuus pitää itsensä kunnossa.

Jos tarkoitat kasvispohjaisilla proteiinituotteilla erilaisia tekolihoja, niin niille saisi mätkäistä melkoisen haittaveron.

Pavut ja linssit sellaisenaan ovat halpoja jo nyt.

Kannatetaan näille tekolihoille yms. pitää saada haittaverot ja ne ovat kaukana luonnollisesta prosessista...

Onneksi oikeat lihat ovat luonnollisia, kuten kotimainen meetvursti: Ainesosat: viljaporsaanliha, silava, jodioitu suola, dekstroosi, mausteet (valkopippuri, kardemumma), aromi, maltodekstriini, hapettumisenestoaine E 300, säilöntäaine natriumnitriitti.

Tai lenkkimakkara: suomalainen liha (porsas, nauta), vesi, suomalainen koneellisesti erotettu porsaanliha, perunajauho, kamara, silava, jodioitu suola, naudan rasva, muunnettu tärkkelys, stabilointiaine (E450), dekstroosi, lihaproteiini, mausteet (mm. korianteri), perunakuitu, aromit, arominvahvenne (E621), hapettumisenestoaine (askorbiinihappo), säilöntäaine (E250).

(Ja joo, arvaan jo, että palstalaiset eivät suinkaan syö kumpaakaan vaan vain täyslihaa ja siitä itse valmistettuja ruokia...)

Niin, en mä nyt ainakaan mistään meetvurstista tee riisin seuraksi kastiketta.

Ja leivän päällekin siivutat vain itse paistettua lihaa...

Mä en syö leipää niin en tarvi päällisiäkään.

Minäkään en syö leipää, mutta kyllä mulle ne päällyset maistuu.

Vierailija
174/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastustan sitä vain sen takia että en halua yhtään lisää veroja tänne verottajan paratiisivaltioon.

Sen voisi tehdä niin päin että laskettaisiin terveellisten ruokien verotusta. Sama vaikutus ilman että lisätään veroja.

Nyt kun ruokakassi maksaa x euroa niin siirtymällä terveellisempään ruokakassiin se maksaisi -x euroa kun laskettaisiin terveellisten ruokien veroa.

Verojen lasku ei ole Suomessa perinteisesti toiminut, koska kauppiaat nostavat hintoja helposti veroalennuksen jälkeen. Tuotteen/palvelun on jonkun ajan kuluessa sama kuin ennen veron laskua.

Vierailija
175/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, no kyllä hoikat nyt vain ovat lihavia terveempiä ja fyysisesti toimintakykyisempiä noin keskimäärin. 

Vierailija
176/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ylipainoinen vegaani. Paljonko käyttämissäsi vegaanituotteissa on rypsiöljyä? Entä muita omega6 rikkaita siemenöljyjä? Ne kovettaa sun verisuonet yhtä tehokkaasti kuin tupakointi. Tutkimustietoa löytyy mutta elintarviketeollisuuden vaikutus on liian suuri jotta niistä voitaisiin oikeasti käydä keskustelua. Kyllä ne eläinrasvojen kolesterolit tarttuu sinne suoniin jos ne ensin raiskaa kasvisrasvoilla tai tupakalla. Jos taas olisit syönyt pelkkiä eläinrasvoja etkä tupakoisi niin olisit terveempi.

Paljon, ja käytän rypsiöljyä myös paistamiseen. Rypsiöljyn omega-arvo on parempi kuin monien muiden öljyjen. Suosittelen sinullekin ravitsemustieteen perusopintoja avoimessa yliopistossa YouTuben selaamisen sijaan, ei maksa paljon mitään ja oppii paljon.

Rypsiöljyä voi käyttää ruohonleikkurissa. Sitä ei pidä syödä. Mitä omegoihin tulee, niin uusien tutkimusten mukaan ne voivat olla haitallisia.

-eri

Vierailija
177/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, no kyllä hoikat nyt vain ovat lihavia terveempiä ja fyysisesti toimintakykyisempiä noin keskimäärin. 

Eipä nuo osastolla olevat itsetuhoiset hoikat tytöt kovin terveitä ole. Edes keskimäärin. Etenkään anorektikko tai bulimikko.

-eri

Vierailija
178/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen on että kovia rasvoja ei tarvitsisi ylipäätään vähentää vaan lisätä jos ei ensin kovetettaisi ihmisten verisuonia "hyvillä" kolesterolia alentavilla rasvoilla. Rypsinviljely on täällä vain niin laajamittaista ettei voida rehellisesti puhua rypsin (eikä muidenkaan siemenöljyjen haitoista). Niissä on paljon enemmän elimistössä hapettuvia aineita kuin vailla voissa. Ja jopa myrkyllisiä aldehydejä kuten hne. Nämä kovettavat ihmisten verisuonet niin että se ldl-kolesteri tukkii suonet. Ja aiheuttavat paljon muitakin sairauksia. Tutkimuksia löytyy useita tältä vuosituhannelta mutta ravintosuositukset vain pysyy viime vuosituhannella politikoinnin seurauksena ja ihmisten terveyden kustannuksella.

Heikkilän Huuhaata. Rypsiöljyssä nimenomaan on hyvä omegasuhde, parempi kuin esimerkiksi oliiviöljyssä. Haitat liittyvät uppopaistamiseen:

"Kun öljyjä kuumennetaan korkeisiin lämpötiloihin kuten uppopaistaessa, herkät monityydyttymättömät rasvahapot hapettuvat, härskiintyvät.

Varsinkin ellei frittausrasvaa vaihdeta taajaan, siihen syntyy liuta toksisia hajoamistuotteita: muun muassa aldehydeja kuten formaldehydi ja 4-hydroxynonenaali, joka on niin myrkyllinen, että sen tutkimiseen on perustettu oma, seksikkäästi nimetty kansainvälinen klubi 4-HNE Club."

Kun öljyä ei kuumenna savuamispisteeseen asti eikä käytä uudelleen, niin ei ole mitään syytä vältellä rypsiöljyä. Meillä se toimii paistoöljynä, salaattiin laitetaan extra virgin oliiviöljyä (joskus maun vuoksi avokado- tai pähkinäöljyjä) ja omegalisänä otan lusikallisen pellavansiemen- tai camelinaöljyä.

Se rypsiöljy on jo valmiiksi härskiintynyttä, koska se kuumennetaan valmistusvaiheessa. Se myös pestään heksaanilla, joka on tunnetusti ihmisille ja luonnolle haitallinen aine. Eikä nuo ole ainoat käsittelyvaiheet mitä se käy läpi, ennen kuin siitä saa "käyttökelvollista"

Vierailija
179/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viedään sitten köyhältä viimeinenkin ilo. Halpeneeko sitten ns.terveellinen ruoka?

Vierailija
180/196 |
25.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ihmiset toivovat, että edes jotain saisi kaupasta halvalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme