Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: alkoholistin perhe ei kiitä viinien vapauttamista

Vierailija
24.04.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009535560.html

Hyvä ja aiheellinen kommentti, joka on kuitenkin jokseenkin järjetön. Mistä alkoholisti on tähän saakka löytänyt juomansa? Ei se alkoholistin hankintoihin ja piilopulloihin sen suurempaa hetkautusta tee. Nyt ehkä Virosta ostettu lasti ostetaan osittain Suomesta, väkevät korjautuvat miedommilla. Joka tapauksessa klo 21 jälkeen viinaksia ei saa edes ruokakaupasta ja siihen mennessä alkoholisti on jo iltapöhnässään. Tutusta ruokakaupasta ei kehtaa edes pulloja kovin monta ostaa. Ainakaan pikkukylällä, maine siinä menee.

Muu maailma pärjää kyllä, vaikka olisi väkevätkin tarjolla ruokakaupassa.

Sanotaan nyt asia suoriksi: Jeppe juo vaikka kuusen alla tiputettua joka tapauksessa. Ainoa häviäjä olisi Alko. Toisaalta kyllä ne verot kerätään ruokakaupoissakin.

Kommentit (697)

Vierailija
261/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa, kuinka alkoholiongelma puetaan viininmaisteluksi, ruoan kanssa nauttimiseksi, tai keksitään valheellista paskaa kuten Ranskassa ja Italiassa juovat pullon päivässä ja terveitä ovat!!!!1 Ei helvetti.

Mutta miksi muiden alkoholiongelma pitäisi olla minun ongelmani, kun minulla ei ole alkoholiongelmaa? Minä olen ihan tavallinen Suomen kansalainen, en edes terveydenhoitoalalla. Miksi alkoholiongelmaisten elämä on niin paljon tärkeämpi kuin minun??

Sama täällä, minä olen veroja 33%:sti maksava henkilö ja haluan asua maassa joka sivistysvaltio ja jossa myydään viinejä ruokamarketeissa, laadukkaiden ruokien ja raaka-aineiden lisäksi.[/quote

Että haluatte siis ne juopot vielä sinne ruokakauppaannekin jonottamaan.

Siellähän ne on nytkin ostamassa olutlavoja.

Miksi ne ei hae Alkosta viiniä kun se on vielä auki?

Vierailija
262/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla, mutta tästä asiastahan ei sovi puhua.

Pää vedetään pöpperöön konstilla millä hyvänsä, kun ihminen on addikti. Poistetaan kaikki viina maasta vähäksi aikaa ja katsotaan, mitä kehittelevät tilalle. Viinaa on helppo syyttää, kun oikea osoite on kuitenkin se ihminen, joka sen viinan juo.

Kyllä tämä silti voi nyt tehdä sen, että joka ennen otti kaupasta heräteostoksena suklaapatukan, ottaakin nyt viinipullon. Eli sellainen, joka ennen ei ole lipsunut säännölliseen käyttöön, lipsuu nyt salakavalasti ja alkoholisoituu.

Kun Alkojen aukioloaikaa pidennettiin, niin mä lähdin iltaisin vielä kasin jälkeen ostamaan sen toisen viinipullon eli mun kohdalla jo tuollainen pieni muutos aiheutti juomamäärän huomattavan lisääntymisen. T: entinen suurkuluttaja, nykyinen raitistunut alkoholisti

Alkoholistit saavat edelleen olutta, siideriä ja lonkeroa kaupasta. Miten viinit muuttaisivat tätä? Aika harvan alkoholistin olen nähnyt nauttivan viinejä - kyllä ne on ihan muut alkoholit jallusta olueeseen kuin viinit.

Anteeksi, mutta en ymmärrä, miten tunnin pidennys alkosta muutti juomatapaasi - ymmärrän toki logiikkasi, mutta tosennäköisesti olisit jo ennen ksia lähtenyt hakemaan varuiksi sen pullon, ettei lopu kesken tai hakenut kasin jälkeen kaupasta sitten olutta/siideriä/lonkeroa

Me viinejä litkivät alkoholistit emme erotu helposti, monet korkeakoulutettuja, viimeiseen asti kulissit ylläpitäviä. Tiedän kuitenkin omasta työpaikastani useita jotka hävinneet töistä - ja myöhemmin takakautta kuullut, että syy ollut alkoholismi. t toinen raitistunut

No, teillä pitäisi varmaan käydä työyhteisössä läpi teidän työyhteisön viihtyvyys, kun useampi ajautunut alkoholistiksi

Sori nyt van, että en näe eroa siinä, hakeeko sen viinin ruokakaupasta vai alkosta. Monet ovat vieläpä rinnatusten, joten miten sitä kaupan myymää alkoholia pantataan niin paljon enemmän kuin alkon? Mieluummin itse ostan ostokseni yhdestä paikasta kun juoksen yhden tuotteen takia toiseen kauppaan, vaikka olisi kuinka löhellä, koska ne muut ostokset täytyy edelleen kantaa mukana

Olen viinin ystävä, mutta ikävä kyllä en viiniasiantuntija, joten kannatan Alkoa.

Sieltä saa aina asiantuntevat neuvot ja hyvät suositukset.

Epäilen etteivät kaupat panosta asiaan samalla tasolla.

Minulla on kuitenkin Alko melko lähellä, joten ymmärrän että jossakin Lapissa olisi hyvinkin mukavaa saada viinit ruokakaupasta.

Ulkomailla asivana voin kertoa, että ruokakaupoissa on myös asiantuntijoita. Ja hyllyjen reunoilla tuotetietoja, joista käy ilmi ruokasuosituksia, viinin aromeja jne. Toimii oikein hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin keskustelun ongelma on, että joku alkaa aina kysellä, että kuinka paljon sä sitä viiniä juot jos pitää olla ruokakaupassa saatavilla. Jätetään näille vastaamatta, se on kontrolloivaa manipulointia ja se siitä.

Mummoni piti syntinä viinaa, naisten meikkaamista ja kiharrettuja hiuksia, tanssia ja pelikortteja. Kuoleman jälkeen löytyi tupakkaa, piippu, rauhoittavat lääkkeet. Eivät olleet koskaan syntilistalla. Lisäksi television viihdetarjonta oli paha siihen saakka, kun Kaunarit alkoivar. Sitten ei kritiikki ollut niin kovaa. Rauha mummon sielulle. Osasi pyhän kirjan kannesta kanteen.

Minä ainakin aidosti ihmettelen kovaa hinkua saada viinit marketteihin, enkä ole mikään salaisesti paheellinen tuomitsijanunna.

Minulle tulee yllätyksenä, että tavalliset ihmiset joisivat viiniä viikottain ruoan kanssa ihan arkenakin ja sitä viiniä pitäisi saada kantaa lähikaupastakin kotiin.

Vierailija
264/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, ärsyttää että me kulinaristit ja gastronomiasta innostuneet joudumme hakea viinit eri liikkeestä kuin ruuat.

Viimeksi amerikkalainen tuttu oli käymässä Suomessa ja kulki kehää ruokakaupassa ja kyseli että missä viinit on. Olisi halunnut nähdä myydäänkö heidän Napa Valleyn jotain uutta Pinot Noiria täällä.

Sanoin että joutuu mennä erikoismyymälään, joka 5 km päässä.

Miksi ketään pitäisi kiinnostaa yhdenkään jenkin ajatukset?

Italialaiset nauraa että onko suomi edelleen osa neuvostoliittoa kun viinejä ei saa lähimarketista.

On kyllä kumma, että vain suomalaiset kokevat alkoholin valtavan isoksi ongelmaksi. Espanjassa asuessani totuin siihen, että jos ei erikseen ravintolassa korosta haluavansa vain lasillisen viiniä, pöytään tuodaan pullo, usein myös yksin olevalle.

Ja siellä alkoholiongelmat ovat laajoja ja maksakirroosi yleinen sairaus.

Ai, enpä sellaista havainnut siellä asuessani.

Monta kertaa ihminen havaitsee vain sen minkä haluaa havaita. En ymmärrä alkoholihuumeen puolustelun tarvetta kun alkoholi on jo nyt merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja, ja sitä saa ostaa niin paljon kuin haluaa 9.00 - 21.00 välisenä aikana.

Vierailija
265/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan varma, että niiden laatuviinien lisäksi kauppoihin tulisi ne kauheat halpaviinit. Suomalaiset on niin pihiä sakkia, että varmasti olisi kysyntää niille alle vitosen pulloille. Omaa elämääni ei muuttaisi mitenkään vaikka viiniä saisikin kaupasta.

Vierailija
266/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla, mutta tästä asiastahan ei sovi puhua.

Pää vedetään pöpperöön konstilla millä hyvänsä, kun ihminen on addikti. Poistetaan kaikki viina maasta vähäksi aikaa ja katsotaan, mitä kehittelevät tilalle. Viinaa on helppo syyttää, kun oikea osoite on kuitenkin se ihminen, joka sen viinan juo.

Kyllä tämä silti voi nyt tehdä sen, että joka ennen otti kaupasta heräteostoksena suklaapatukan, ottaakin nyt viinipullon. Eli sellainen, joka ennen ei ole lipsunut säännölliseen käyttöön, lipsuu nyt salakavalasti ja alkoholisoituu.

Kun Alkojen aukioloaikaa pidennettiin, niin mä lähdin iltaisin vielä kasin jälkeen ostamaan sen toisen viinipullon eli mun kohdalla jo tuollainen pieni muutos aiheutti juomamäärän huomattavan lisääntymisen. T: entinen suurkuluttaja, nykyinen raitistunut alkoholisti

Alkoholistit saavat edelleen olutta, siideriä ja lonkeroa kaupasta. Miten viinit muuttaisivat tätä? Aika harvan alkoholistin olen nähnyt nauttivan viinejä - kyllä ne on ihan muut alkoholit jallusta olueeseen kuin viinit.

Anteeksi, mutta en ymmärrä, miten tunnin pidennys alkosta muutti juomatapaasi - ymmärrän toki logiikkasi, mutta tosennäköisesti olisit jo ennen ksia lähtenyt hakemaan varuiksi sen pullon, ettei lopu kesken tai hakenut kasin jälkeen kaupasta sitten olutta/siideriä/lonkeroa

Me viinejä litkivät alkoholistit emme erotu helposti, monet korkeakoulutettuja, viimeiseen asti kulissit ylläpitäviä. Tiedän kuitenkin omasta työpaikastani useita jotka hävinneet töistä - ja myöhemmin takakautta kuullut, että syy ollut alkoholismi. t toinen raitistunut

No, teillä pitäisi varmaan käydä työyhteisössä läpi teidän työyhteisön viihtyvyys, kun useampi ajautunut alkoholistiksi

Sori nyt van, että en näe eroa siinä, hakeeko sen viinin ruokakaupasta vai alkosta. Monet ovat vieläpä rinnatusten, joten miten sitä kaupan myymää alkoholia pantataan niin paljon enemmän kuin alkon? Mieluummin itse ostan ostokseni yhdestä paikasta kun juoksen yhden tuotteen takia toiseen kauppaan, vaikka olisi kuinka löhellä, koska ne muut ostokset täytyy edelleen kantaa mukana

Olen viinin ystävä, mutta ikävä kyllä en viiniasiantuntija, joten kannatan Alkoa.

Sieltä saa aina asiantuntevat neuvot ja hyvät suositukset.

Epäilen etteivät kaupat panosta asiaan samalla tasolla.

Minulla on kuitenkin Alko melko lähellä, joten ymmärrän että jossakin Lapissa olisi hyvinkin mukavaa saada viinit ruokakaupasta.

Ulkomailla asivana voin kertoa, että ruokakaupoissa on myös asiantuntijoita. Ja hyllyjen reunoilla tuotetietoja, joista käy ilmi ruokasuosituksia, viinin aromeja jne. Toimii oikein hyvin.

Ja alkoholiongelmatkin ovat laajoja ja yleisiä. Onko ulkomailla hyllyjen reunoilla varoituksia vaikkapa alkoholipsykooseista, joka on Suomessa yleisin hoitoa vaativa psykoosi?

Vierailija
267/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpön perhe ei halua ruokakauppoja lähistölle. Ankkahuuli ei halua pistospaikkoja lähiöönsä.

Vierailija
268/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, ärsyttää että me kulinaristit ja gastronomiasta innostuneet joudumme hakea viinit eri liikkeestä kuin ruuat.

Viimeksi amerikkalainen tuttu oli käymässä Suomessa ja kulki kehää ruokakaupassa ja kyseli että missä viinit on. Olisi halunnut nähdä myydäänkö heidän Napa Valleyn jotain uutta Pinot Noiria täällä.

Sanoin että joutuu mennä erikoismyymälään, joka 5 km päässä.

Miksi ketään pitäisi kiinnostaa yhdenkään jenkin ajatukset?

Italialaiset nauraa että onko suomi edelleen osa neuvostoliittoa kun viinejä ei saa lähimarketista.

Sun italialaisillasi ei ole sitten mitään käsitystä asiasta, naurakoot omalle tyhmyydelleen.

Entisessä Neuvostoliitossa, kuten nykyisin Venäjällä myytiin alkoholia missä tahansa kaupassa. Vaatekaupassakin, saati sitten ruokakaupassa.

Ja amerikkalaisten mielipiteillä meille ei tarvi olla mitään merkitystä. Jokainen maa saa olla omanlaisensa.

Me ollaan itsenäinen valtio ainakin toistaiseksi.

Italian mafialle nauraa koko maailma ja ne ammattimaiset taskuvarkaat joutaa pysymään omassa maassaan.

Vierailija
269/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin keskustelun ongelma on, että joku alkaa aina kysellä, että kuinka paljon sä sitä viiniä juot jos pitää olla ruokakaupassa saatavilla. Jätetään näille vastaamatta, se on kontrolloivaa manipulointia ja se siitä.

Mummoni piti syntinä viinaa, naisten meikkaamista ja kiharrettuja hiuksia, tanssia ja pelikortteja. Kuoleman jälkeen löytyi tupakkaa, piippu, rauhoittavat lääkkeet. Eivät olleet koskaan syntilistalla. Lisäksi television viihdetarjonta oli paha siihen saakka, kun Kaunarit alkoivar. Sitten ei kritiikki ollut niin kovaa. Rauha mummon sielulle. Osasi pyhän kirjan kannesta kanteen.

Sä ajattelet tämän ihan väärin ja käänteisesti, että miksi viinit pitää saada kauppaan. Koska kauppaanhan ne kuuluvat. Se on erikoista ja poikkeuksellista, että niiden myynti on keskitetty monopolille. Sun logiikallasi voisin kysyä, että miksi maitotuotteita pitää saada lähikaupasta? Kyllä kai juustoa ja jugurttia syövä voi hakea ne kilometrien päästä tiukempien aikarajoitusten puitteissakin. Tähän sanoisit, ettei tuossa ole järkeä ja että onhan se paljon helpompaa ostaa ne jugurtit samalla kun ostaa muutkin aamupalatarvikkeet. Aivan! Heureka! Juuri samasta asiasta tässä on kyse.

Minä ainakin aidosti ihmettelen kovaa hinkua saada viinit marketteihin, enkä ole mikään salaisesti paheellinen tuomitsijanunna.

Minulle tulee yllätyksenä, että tavalliset ihmiset joisivat viiniä viikottain ruoan kanssa ihan arkenakin ja sitä viiniä pitäisi saada kantaa lähikaupastakin kotiin.

Vierailija
270/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on aniharva joka alkoholisoituu siksi, että viiniä saisi ruokakaupasta.

Jos alkoholi ei jo nyt olisi merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja, viinien tuominen ruokakauppoihin olisi eri asia.

Mitä helpompaa alkoholin saatavuus on, sen enemmän tulee alkoholiongelmia ja alkoholisteja. Ihminen jolla ei ole alkoholiongelmia, voi ostaa viinit alkostakin. Lisäksi kauppoihin mahdollisesti tulevat viinit ovat halvinta mahdollista kuraa, jonka ainoa tarkoitus on tuottaa halpaa humalaa. Mikään kulinarismi ei asiaan liity millään tavalla. Nytkään suurin osa kaljan ostajista ei osta mitään laatuoluita vaikka se olisi mahdollistakin, vaan jotain kuppaista halpapaskaa jota oluena kehdataan myydä. 

Alkoholin saatavuus ei ole koskaan ollut alkoholisoitumisen estäjä. Jos olisi, meillä olisi keskimääräistä VÄHEMMÄN alkoholiongelmia. Sillä onhan Suomi jos mikä, erittäin kova rajoittamaan alkoholin saantia. Mutta logiikka ei toimi, tietänet sen itsekin. Päätelmä on siis väärä. Alkoholisti nimittäin hakee kossupullonsa vaikka kilometrien päästä kävellen, vaikka sitä myytäisiin vain tiistaisin klo 03 aamuyöllä. Se tuottaa ongelmia vain meille muille.

Eli alkoholiriippuvuus on erittäin voimakas huumeriippuvuus, ja alkoholi tuhoaa lopulta viidenneksen kokeilijoistaan. Miksi sellaisen aineen saatavuutta pitäisi vielä helpottaa entisestään?

Minkälaisia ongelmia sinulla on ollut, että et ole saanut ostettua riittävästi alkoholia laillisesta liikkeestä, joka on auki 9.00 - 21.00?

Vierailija
271/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kova on tarve palstan alkoholisteilla puolustella tappavaa ja väkivaltaa aiheuttavaa huumettaan. Näkee selvästi, että aivot on jo tuhottu, mutta lisää pitää saada ja halvemmalla vaikka henkikin vielä menisi.

Minä en ole viini-ihmisiä, en juo käytännössä koskaan, silti kannatan viinejä ruokakauppoihin, koska ei ole mitään loogista syytä miksi niitä pitäisi myydä vain alkossa. Tämä kuuluu samaan kategoriaan kuin televisiolupa. Jos yritän kertoa lapsilleni että tällainen lupa on joskus ollut niin he eivät meinaa millään uskoa.

Kun viinit(ja itseasiassa viinat myös) saadaan kauppoihin niin tulevien sukupolvien voi olla vaikeaa uskoa että niitä on joskus myyty prismassa erillisessä huoneessa jonka oven yllä on lukenut "alko".

Tämä on niin pähkähullu konsepti ettei sitä tajua ennenkuin katselee vähän ulkoapäin, ei ihme että ulkomaalaiset ovat ihmeissään.

Vierailija
272/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tilaan viinini Alkon tilausvalikoimista netin kautta, tai viinikellari.com:n kautta. Tarvitsen asiantuntijan arvioimaan viinit ennen ostoa, edullisetkin. K-kaupan Kalluun en luota. Eikä ole tarve juoda viiniä joka viikko tai edes kuukausi.

Vierailija
273/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska alkoholimyynti on niin rajattua, sitä ostetaan kerralla yli tarpeen. Ajatus on, että eipähän ainakaan lopu kesken. Ja se että keittiön kaapista löytyy aina pari viinipulloa ja konjakki, on paljon enemmän omiaan alkoholisoimaan kansaa kuin se, että viini pitää jaksaa hakea sieltä Alepalta aina tarpeen mukaan.

Miten on rajattua? Viiniä ja viinaa saa ostaa niin paljon kuin haluaa. Eikä se asia siitä eroa ostaako viikon viinit alkosta kerralla tai ostaa pullon tai pari päivässä.

Vierailija
274/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on aniharva joka alkoholisoituu siksi, että viiniä saisi ruokakaupasta.

Jos alkoholi ei jo nyt olisi merkittävin ja kallein isänmaamme tuhoaja, viinien tuominen ruokakauppoihin olisi eri asia.

Mitä helpompaa alkoholin saatavuus on, sen enemmän tulee alkoholiongelmia ja alkoholisteja. Ihminen jolla ei ole alkoholiongelmia, voi ostaa viinit alkostakin. Lisäksi kauppoihin mahdollisesti tulevat viinit ovat halvinta mahdollista kuraa, jonka ainoa tarkoitus on tuottaa halpaa humalaa. Mikään kulinarismi ei asiaan liity millään tavalla. Nytkään suurin osa kaljan ostajista ei osta mitään laatuoluita vaikka se olisi mahdollistakin, vaan jotain kuppaista halpapaskaa jota oluena kehdataan myydä. 

Alkoholin saatavuus ei ole koskaan ollut alkoholisoitumisen estäjä. Jos olisi, meillä olisi keskimääräistä VÄHEMMÄN alkoholiongelmia. Sillä onhan Suomi jos mikä, erittäin kova rajoittamaan alkoholin saantia. Mutta logiikka ei toimi, tietänet sen itsekin. Päätelmä on siis väärä. Alkoholisti nimittäin hakee kossupullonsa vaikka kilometrien päästä kävellen, vaikka sitä myytäisiin vain tiistaisin klo 03 aamuyöllä. Se tuottaa ongelmia vain meille muille.

Koska alkoholimyynti on niin rajattua, sitä ostetaan kerralla yli tarpeen. Ajatus on, että eipähän ainakaan lopu kesken. Ja se että keittiön kaapista löytyy aina pari viinipulloa ja konjakki, on paljon enemmän omiaan alkoholisoimaan kansaa kuin se, että viini pitää jaksaa hakea sieltä Alepalta aina tarpeen mukaan.

Se että viinien vapauttaminen toisi mielestäsi heikompilaatuisia viinejä tarjolle, on huonoin perustelu ikinä. Markkinataloushan sen asian määrää, mitä ihmiset haluavat ostaa. Tuo on sama kuin perustelisi, että lihaa saa myydä vain Stockan herkussa. Muuten ihmiset alkavat ostaa halpaa jauhelihaa S-marketista ja sinulla voi olla vaikeampaa löytää kobe-härkää kaupasta.

Ai Suomi on kova rajoittamaan alkoholin saantia?

Onkohan Suomessa yhtään isompaa kesätapahtumaakaan, tai kansanjuhlaa, missä ei olisi olutteltta?

Vierailija
275/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä alkoholistin naapurit kerrostaloissa!Miehet yli 55v viellä juopoina ok.Naapurina.Saman ikäiset naiset hirviöitä. 

Vierailija
276/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kova on tarve palstan alkoholisteilla puolustella tappavaa ja väkivaltaa aiheuttavaa huumettaan. Näkee selvästi, että aivot on jo tuhottu, mutta lisää pitää saada ja halvemmalla vaikka henkikin vielä menisi.

Minä en ole viini-ihmisiä, en juo käytännössä koskaan, silti kannatan viinejä ruokakauppoihin, koska ei ole mitään loogista syytä miksi niitä pitäisi myydä vain alkossa. Tämä kuuluu samaan kategoriaan kuin televisiolupa.

Asia olisi eri jos alkoholihuume ei olisi jo nyt kallein ja merkittävin isänmaamme tuhoaja.

Vierailija
277/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tilaan viinini Alkon tilausvalikoimista netin kautta, tai viinikellari.com:n kautta. Tarvitsen asiantuntijan arvioimaan viinit ennen ostoa, edullisetkin. K-kaupan Kalluun en luota. Eikä ole tarve juoda viiniä joka viikko tai edes kuukausi.

Hyvä juttu sulle. Mitän tämä liittyy nyt varsinaisesti keskusteluun? Minäkin ostan suklaani aina Lindt Lindorin suklaapuodista ja saan hyvin tietoa eri suklaalajeista ja mauista. Mutta en mä silti halua kieltää Fazerin sinisen myyntiä S-marketissa.

Vierailija
278/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi addiktoivinta ainetta: Alkoholi ja tupakka samassa sarjassa kovien huumeiden kanssa

https://stumppi.fi/viisi-addiktoivinta-ainetta-alkoholi-ja-tupakka-sama…

.

https://www.is.fi/terveys/art-2000007700851.html

Alkoholi on hermomyrkky, joka tuhoaa aina aivosoluja.

.

https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-156725

Alkoholi linkittyy vahvemmin syöpään kuin tiesimmekään - uusi tutkimus paljastaa.

Vierailija
279/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsaaseen ja pitkäaikaiseen alkoholinkäyttöön liittyy usein esimerkiksi keskittymiskyvyttömyyttä, ärtyneisyyttä, unettomuutta ja ruokahaluttomuutta.

Alkoholi estää uusien neuroneiden ja niiden välisten yhteyksien syntymisen, mikä johtaa alkuvaiheessa muisti- ja oppimisongelmiin ja myöhemmin jopa aivojen surkastumiseen. Aivojen kudoskato on alkoholisteilla jopa maksakirroosia yleisempi sairaus ja suurkuluttajilla todetaan usein muistin ja päättelykyvyn heikentymistä, aloitteellisuuden vähenemistä ja motorisia ongelmia. Juomisen lopettaminen parantaa suorituskykyä, mutta jos muutokset ovat suuria, täydellistä palautumista entiselle tasolle ei välttämättä enää tapahdu.

Vierailija
280/697 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri

Suola

Rasva

Viina

Kortille kaikki niin hyvä tulee