Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä järki tupakoinnissa? Miksi sitä ei vaan kielletä?

Vierailija
23.04.2023 |

Pelkkiä haittoja vain, miksi sitä saa yhä 2020-luvulla polttaa vapaasti ja tuprutella savunsa toisten ikkunoista ja ilmanvaihtokanavista sisään. On pystytty osoittamaan, että pienikin määrä sivusavua aiheuttaa terveyshaittoja. Puhumattakaan mitä kaikkea se tekee itse tupakoitsijalle. Miksi sitä ei kielletä kokonaan lailla?

Yrittäkää joku selittää minulle, mitä hyvää tupakassa on? Mikä saa sinut polttamaan sitä? (Muu kuin riippuvuus)

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on usea tuttu, jotka lopettivat tupakoinnin kerrasta. Yksi, jolle lääkäri oli todennut että verenpaine on liian korkea ja johtuu tupakasta.

Siihen jäi, eikä ole ikävöinyt.

Uskoisin, että jos tupakoija näkisi tupakoijan keuhkot avattuna ( ruumiinavaus) niin säikähtäisi niin, että savuttelu loppuu siihen.

Pitkään tupakoineen keuhkoihin kertyy oikeasti tervaa ja se lilluu keuhkojen alaosassa kiiltävänä mustana tervana. Olen nähnyt.

Vierailija
62/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan. Lisäksi voisi kieltää huumeet, varastamisen, väkivallan, ilkivallan, verenkierron, roskaamisen, ylinopeuden ajamisen... Olet tainnut löytää ratkaisun kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halveksun automaattisesti jokaista tupakoitsijaa. Imevät posket lommolla paskanhajuista savukääröä. Järjetöntä porukkaa. "Nautintoaine", joopa joo.

Vierailija
64/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään järkeä.

Vierailija
65/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholin nauttimista eivät kieltolait lopettaneet. Periksi oli täälläkin ryypiskelylle annettava. Ihmiset haluavat tuollaista nautintoa elämäänsä. Ja kiellettynä siitä tulee täysin vastustamaton. Huumeethan ovat nyt täällä tuollaisessa vastustamattomassa asemassa.

Vierailija
66/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halveksun automaattisesti jokaista tupakoitsijaa. Imevät posket lommolla paskanhajuista savukääröä. Järjetöntä porukkaa. "Nautintoaine", joopa joo.

Ja minun pitäisi välittää sinun halveksunnastasi miksi?

Vierailija
67/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletään mieluummin vauva.fi. Enemmän tämän palstan paskanjauhanta haisee kuin kaikki maailman tupakka yhteensä.

68/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nautintoaine.

Mitä järkeä on lisätyn sokerin syömisessä? Rasvaisen ruoan syömisessä? Alkoholin juomisessa? Jokapäiväisessä lihansyönnissä? Tavoitteellisessa urheilussa? Liikkumattomuudessa?

Minkälainen se nautinnon tunne on 🤔 niinku maailmanvaltias fiilis kö ?

Vierailija
69/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autoilu myös pitäisi kieltää. Joka vuosi ihmisiä kuolee pienhiukkasten aiheuttamiin sairauksiin. Täysin älyvapaa aloitus.

Moni tarvitsee autoa vaikkapa töissäkäymiseen, mutta tupakkaa ei tarvitse kukaan yhtään mihinkään. Kyseessä on maailman turhin huume, jossa hyvää on vain voimakas riippuvuus, jonka takia tupakkayhtiöt tienaavat miljardeja.

Siitä huolimatta autoilu pitäisi kieltää. Aiheuttaa vakavampaa riippuvuutta kuin tupakka ja heroiini yhdessä. Lisäksi autoilijat vaihtavat autoaan koko ajan isompiin ja painavampiin eli pienhiukkasten määrä kasvaa vuosi vuodelta. Niin ja autokauppiaat ne vasta tienaavatkin. Autoilu on maailman turhinta touhua.

Ymmärrätkö sinä että kaikki elämässäsi riippuu autoilusta? Kaikki asiat ja tavarat ja tuotteet ja eläimet ja ihmiset liikkuvat autoilla. Emme todella voi siirtyä hevosvetoisiin kärryihin tässä yhtäkkiä. 

70/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis aivan. Lisäksi voisi kieltää huumeet, varastamisen, väkivallan, ilkivallan, verenkierron, roskaamisen, ylinopeuden ajamisen... Olet tainnut löytää ratkaisun kaikkeen.

Verenkierron...🙈

Vierailija
71/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on usea tuttu, jotka lopettivat tupakoinnin kerrasta. Yksi, jolle lääkäri oli todennut että verenpaine on liian korkea ja johtuu tupakasta.

Siihen jäi, eikä ole ikävöinyt.

Uskoisin, että jos tupakoija näkisi tupakoijan keuhkot avattuna ( ruumiinavaus) niin säikähtäisi niin, että savuttelu loppuu siihen.

Pitkään tupakoineen keuhkoihin kertyy oikeasti tervaa ja se lilluu keuhkojen alaosassa kiiltävänä mustana tervana. Olen nähnyt.

Tervaamaton soutuvene ei kestä kymmentä vuotta. Viime kesänä viimeksi soutelin ukkini tekemällä veneellä joka tervattu jokakesä. Nyt vene jo yli 70 vuotta vanha.

Vierailija
72/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minun pitäisi välittää sinun halveksunnastasi miksi?

Ei pidäkään. Ime vaan sitä käärylettäsi ja kuole lopulta hitaasti tukehtumalla. Oma valintasi.

Vierailija
73/83 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm....

PET-kuvaus päästä, tapapolttajat vs. tupakoinnin vastustajat. Mitäpä veikkaisitte? 

Itse veikkaisin, että samanlainen addiktio on molemmilla.

Oiskohan tuo ihan väitöskirjan arvoinen tutkimus?

Vierailija
74/83 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasin kirjastosta kirjan tupakan historiasta. En ole pääsyt edes loppuun vielä, mutta sieltä 1500-luvulta lähtien kun tupakka tuli tunnetuksi Amerikan ulkopuolella, on se herättänyt ristiriitaisia asenteita ja vähän siitä riippuen, ovatko kuninkaat ja hallitsijat olleet itse tupakkamiehiä, on se ollut muodikasta välillä ja välillä ei. Kieltäminen ei ole onnistunut missään kokonaan milloinkaan, se on saavuttanut asemansa kansan keskuudessa jo vuosisatoja sitten ja jossain vaiheessa kun valtio on tajunnut että sen monopolisointi rikastuttaa valtiota, on siitä tullut vakiintunut osa elämää. Paikoissa missä on ollut kieltoja, on silti tupakoitu tai muutoin käytetty tupakkatuotteita, jopa Venäjällä missä siitä on saanut rangaistuksena karkotuksen Siperiaan, koska nikotiini on niin tajuttoman koukuttavaa. Tämän perusteella ennustaisin ettei sitä tulla kieltämään, se ei ole ensinkään mahdollista sillä ihmiset löytävät aina keinon liikuttaa laittomia tuotteita myyjältä ostajille ja se on rikastuttanut veroina valtioita jo vuosisatoja. 

Vierailija
75/83 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tupakoinnin 13-vuotiaana koulukiusaamisen vuoksi. Halusin päästä irti "kiltin tytön" imagosta ja ryhdyin myös juomaan -pari vuotta myöhemmin mukaan tulivat kannabis, pillerit ja satunnaisesti ekstaasi ja piri. 19-vuotiaana olinkin sitten jo päihdelaitoksessa homman riistäydyttyä täysin käsistä isäni itsemurhan myötä.

Tupakka oli myös asia, johon olin lapsena tottunut-lapsuudessani tupakointi oli sallittua niin sisällä, kuin autossa, ravintoloissa, ym. kaikkialla ja isäni oli ketjupolttaja. Minusta on valokuva, jossa käärin sätkää isäni kanssa non 5 vuotiaana. Lopettaminen tuntuu mahdottomalta niin kauan, kuin elämässä on vaiheita, joissa kärsin stressistä ja väkivaltaisen avioliiton sekä monien vaikeiden elämänkokemusten myötä tupakka on ollut jonkinlainen järjissään pitävä voima. Se rauhoittaa, turruttaa vihan ja ärsytyksen tunteita, antaa pienen "luvallisen" tauon, auttaa keskittymään, lapsuudesta tuttu asia jne. Onhan noita syitä. 

Pisin taukoni, onka olen onnistunut erittäin kovalla päätöksellä ja itsehillinnällä tekemään, oli noin vuosi (meditaation ja psykiatrisella shlla käymisen avulla),mutta sen jälkeen tuli jälleen eräs elämän ympäri kääntänyt olosuhde, jonka aikana tupakka oli jälleen ainoa lohtu ja helpotus todella stressaavassa ja ahdistavassa tilanteessa. Tuosta tauosta alkaa olla aikaa jo kahdeksan vuotta. Näin keski-ikäisenä olen jo luovuttanut toivosta-sähkötupakkaa olen kokeillut, purkkaa, pillereitä, jne. mutta mikään ei auta. Että jos teillä olisi hyviä neuvoja jatkuvan haukkumisen sijaan, niin niitä kyllä kuunnellaan :)

Vierailija
76/83 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin nauttimista eivät kieltolait lopettaneet. Periksi oli täälläkin ryypiskelylle annettava. Ihmiset haluavat tuollaista nautintoa elämäänsä. Ja kiellettynä siitä tulee täysin vastustamaton. Huumeethan ovat nyt täällä tuollaisessa vastustamattomassa asemassa.

Mistä on esimerkki ihan tästä parin vuoden ajalta- salakapakoita nousi pystyyn heti, kun ihmisten kokoontumista ja alkoholin anniskelua ryhdyttiin lörönäpassittomilta kieltämään. Mikä siinä on, että historia ei vain opet päättäjiä koskaan? Jos tupakointi ja erityisesti nikotiini kielletään, saadaan aikaan vain lisää lakien rikkomista-mikä järki tuossa touhussa on? Eikö valistus ja kasvatus olisi mielekkäämpää, kuin valinnan vapauden riisto? Suomalainen on siitä erikoinen otus, että se taipuu sosiaalisen paineen ja häpäisyn alla vaikka miten nöyryyttäviin toimiin-laumasielut.

Vierailija
77/83 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa, lähenpä tupakalle.

Vierailija
78/83 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistukseen kehotetaan ajattelemaan kivoja asioita, hengittämään syvään, juomaan lasi vettä, tekeen pienen kävelylenkin, lukeen kirjaa, kuunteleen musaa, rapsuttaa koiraa jne. Siinä vaihtoehtoja, joilla me muut yritetään pärjätä. Tupakkahommat on tyhmää ja haisee.

No ei näytä toimivan kun nyt kuitenkin ah niin raikkaina täällä vittuuntuneina urputatte, miksi ette menisi vaikka lukemaan kirjaa?

Vierailija
79/83 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humalasille ei saa myydä alkoholia ravintolassa/ Myydäänkö ?

Vierailija
80/83 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittekös muuten arvon paremmat ihmiset, että tuo valittaminen, nyrpistely ja kieltojen vaatiminen on asia mihin ihminen ihan luonnostaan reagoi negatiivisesti ja hyökkäävästi? Eli jos tulee tupakin hajua sisään ja menet ensisijaisesti valittamaan tai paiskot ovia ja ikkunoita mielenosoituksellisesti kiinni, niin voit olla melko varma, että tupakka haisee jatkossakin, ehkä jopa enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän